Gegevens (recepten) MS-DOS programma exporteren ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwouter3333
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09-2022
Hallo beste tweakers,
Ten eerste weet ik niet zeker of dit het juiste forumgedeelte is om deze vraag te stellen, maar toch mijn vraag/casus:

Ik loop stage bij productiebedrijf X. Dit productiebedrijf heeft zijn recepten op een Windows 98 computer staan in een MS-DOS programma. Omdat zowel de computer als het ms-dos programma erg gedateerd zijn (hoewel het zijn taken nog prima uitvoerd) wil bedrijf X deze graag gebackuped hebben en eventueel in een nieuw programma onderbrengen.
Concreet gezegd is mijn vraag of ik deze recepten kan exporteren uit programma. Ik (en de rest) bij dit bedrijf heeft geen technisch verstand van MS-DOS, dus graag wil ik weten of dit uberhaupt mogelijk is en hoe dit kan...

Mvg Wouter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-10 16:21

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Is nogal afhankelijk van de precieze software en waar de recepten precies staan in opgeslagen. Er zijn genoeg tools waarmee je allerlei bestanden kunt inlezen en scannen op text. Onder Unix/Linus komt het "strings" commando gelijk in mij op.

Waar ik mee zou beginnen is een backup te maken van de harddisk van de PC in kwestie. Bijvoorbeeld een image met CloneZilla maken en de disk klonen. Dan kloon je die image op een andere disk, bijvoorbeeld een usb ding of een VM. Dan kun je op de kloon of in VM los gaan en kijken wat je er uit kunt peuteren.

In ieder geval moet je de data zonder problemen kunnen kopiëren, want Windows 98 is niks bijzonders. Dat zal waarschijnlijk een FAT32 filesystem zijn welke je met zo'n beetje alles op de planeet kunt lezen en schrijven.
Maar maak een kopie en ga daar op rommelen, dan kun je iig niks stuk maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Ultraman op 28-01-2015 12:40 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Zonder echt te weten wat de bestands opbouw is zal het moeilijk zijn om zo goed advies te geven.
Ik weet niet of het programma moet kunnen printen om de recepten er uit te krijgen?

Je kan gewoon proberen de bestanden uit te lezen met b.v. Notepad++

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:25

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Tja je bent erg afhankelijk van hoe de data is opgeslagen. Is het een (bekend) database formaat, heeft het programma een export functie, en zo ja waarnaartoe?
Zo niet, en als het een eigen indeling betreft dan kon het wel eens lastig worden.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwouter3333
Ultraman schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 12:38:
Is nogal afhankelijk van de precieze software en waar de recepten precies staan in opgeslagen. Er zijn genoeg tools waarmee je allerlei bestanden kunt inlezen en scannen op text. Onder Unix/Linus komt het "strings" commando gelijk in mij op.

Waar ik mee zou beginnen is een backup te maken van de harddisk van de PC in kwestie. Bijvoorbeeld een image met CloneZilla maken en de disk klonen. Dan kloon je die image op een andere disk, bijvoorbeeld een usb ding of een VM. Dan kun je op de kloon of in VM los gaan en kijken wat je er uit kunt peuteren.

In ieder geval moet je de data zonder problemen kunnen kopiëren, want Windows 98 is niks bijzonders. Dat zal waarschijnlijk een FAT32 filesystem zijn welke je met zo'n beetje alles op de planeet kunt lezen en schrijven.
Maar maak een kopie en ga daar op rommelen, dan kun je iig niks stuk maken.
Dit klinkt inderdaad als een logische eerste stap. Ik zal er een backup van maken.

De bestanden waar ze in zijn opgeslagen lijken COB-files te zijn, maar ik weet niet zeker of dit de databases zijn.
prutser001 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 12:39:
Zonder echt te weten wat de bestands opbouw is zal het moeilijk zijn om zo goed advies te geven.
Ik weet niet of het programma moet kunnen printen om de recepten er uit te krijgen?

Je kan gewoon proberen de bestanden uit te lezen met b.v. Notepad++
De enige manier om de recepten eruit te krijgen is inderdaad door ze te printen. Het lukt me niet om ze op een andere manier te exporteren.
CAP-Team schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 12:56:
Tja je bent erg afhankelijk van hoe de data is opgeslagen. Is het een (bekend) database formaat, heeft het programma een export functie, en zo ja waarnaartoe?
Zo niet, en als het een eigen indeling betreft dan kon het wel eens lastig worden.
Volgens mij zijn dit dus COB-files, maar helemaal zeker ben ik daar niet van.

Mvg Wouter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al gekeken of je iets kan vinden in deze .cob bestanden?
Staan de recepten erin of haalt het programma ze ergens anders vandaan?
http://fileinfo.com/extension/cob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Maar om welk stukje software gaat het nou precies? Die kennis kan deuren openen mbt oplossingen...

Heb je de bestanden overigens zelf al eens wat beter bekeken, zeker gezien het uit een oud DOS programma komt heb je kans dat het voornamelijk als plain text wordt bewaard en je het dus in principe er zo uit zou kunnen vissen.

Overigens heb je de mogelijkheid om vanuit die software te printen naar een PDF writer oid? Of op te slaan als afbeeldingen en deze dan weer OCR-en... om een enigszins out-of-the-box oplossingen te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Je kan via Dosbox gewoon 'printen naar bestand' als je de Megabuild gebruikt.

Ik heb de Dosbox Megabuild voor meerdere oude dos programmas gebruikt waar de data niet goed uit te lezen was of bepaalde programmas die b.v. speciale registratie codes weergaven.

Aangezien het programma op een Win98 machine staat hoef je alleen de software even naar een USB stikje te kopieren en die te mounten in Dosbox.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwouter3333
Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 14:31:
Heb je al gekeken of je iets kan vinden in deze .cob bestanden?
Staan de recepten erin of haalt het programma ze ergens anders vandaan?
Ik probeer een van deze programma's aan de praat te krijgen maar dit lukt me niet....
MicGlou schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 14:36:
Maar om welk stukje software gaat het nou precies? Die kennis kan deuren openen mbt oplossingen...

Heb je de bestanden overigens zelf al eens wat beter bekeken, zeker gezien het uit een oud DOS programma komt heb je kans dat het voornamelijk als plain text wordt bewaard en je het dus in principe er zo uit zou kunnen vissen.

Overigens heb je de mogelijkheid om vanuit die software te printen naar een PDF writer oid? Of op te slaan als afbeeldingen en deze dan weer OCR-en... om een enigszins out-of-the-box oplossingen te geven.
Het bestandje dat ik open heet RECEPT, maar dit is denk ik niet het antwoord dat je zoekt. ALG3000h staat wel in de titelbalk, maar ook weet ik niet of dit dan de naam van de software is.

ik heb niet in de software kunnen vinden of het naar een PDF-writer te printen is.... zelfde geldt voor opslaan als afbeelding....

Ben nu aan het kijken of ik het er als plain text uit kan halen, maar dat geeft nog geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwouter3333
prutser001 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 15:14:
Je kan via Dosbox gewoon 'printen naar bestand' als je de Megabuild gebruikt.

Ik heb de Dosbox Megabuild voor meerdere oude dos programmas gebruikt waar de data niet goed uit te lezen was of bepaalde programmas die b.v. speciale registratie codes weergaven.

Aangezien het programma op een Win98 machine staat hoef je alleen de software even naar een USB stikje te kopieren en die te mounten in Dosbox.
Dank voor de tip, ik ga het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Als je wilt dat wij meekijken moeten we wel weten wat voor software het is, is het zelf gemaakt, het is een gekocht pakket? Misschien de originele makers eens proberen te benaderen. Ik zou niet zomaar gaan klooien met rare programmatjes omdat je denkt dat de COB files te DB bestanden zijn.

Post anders eens een screenshot van het main scherm en de bestandenlijst waar het programma staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwouter3333
Megamind schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 15:20:
Als je wilt dat wij meekijken moeten we wel weten wat voor software het is, is het zelf gemaakt, het is een gekocht pakket? Misschien de originele makers eens proberen te benaderen. Ik zou niet zomaar gaan klooien met rare programmatjes omdat je denkt dat de COB files te DB bestanden zijn.

Post anders eens een screenshot van het main scherm en de bestandenlijst waar het programma staat.
ik ga er een screenshot van maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwouter3333
Afbeeldingslocatie: http://s4.postimg.org/sexj1i021/2015_01_28_15_29_35.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ziet er uit als een (telnet) terminal programma

Hoeveel recepten zijn het? maw is het copy pasten van de tekst niet sneller dan converteren ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:25

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Lijkt op het scherm van een boekhoudprogramma wat ik nog van jaren geleden ken, Palet Software van de firma Allinco. Dat was inderdaad op cobol gebaseerd.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:42

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Het ziet er inderdaad uit als iets dat volledig zelf in elkaar gebakken is.
COB bestanden lijken te duiden op COBOL, een oude programmeer taal. Of dat je iets helpt geen idee.

Geen van de andere aanwijzingen op het scherm zeggen mij iets. Aangezien het hele menu in het Nederlands is, lijkt het echt op zelfbouw.
Er is dus geen leverancier bekend?

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Laatst online: 06-10 22:41
De vraag van megamind is nog niet volledig beantwoord. Soms kun je aan de size van een file ook wel zien of het een data file is, of aan de naam van de file. Wellicht slaat het programma de recepten op met een verkorte naam --> bestandsnaam

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Doe eens een file structuur van de software ? met filenamen

tree /f

[ Voor 21% gewijzigd door Fish op 28-01-2015 16:23 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwouter3333
Fish schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 16:18:
Ziet er uit als een (telnet) terminal programma

Hoeveel recepten zijn het? maw is het copy pasten van de tekst niet sneller dan converteren ?
Het betreffen ongeveer 1700 recepten, ze zijn niet allemaal meer in gebruik, maar deze er tussenuit zoeken en kopieren is dan ook vrij tijdrovend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Dat lijkt sterk op een stukje custom software... wordt lastig.

Ik weet niet of het mogelijk is dat je een van die bestanden via dropbox oid deelt?

Sowieso zou ik iig ook wel eens een overzicht van de bestanden willen zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwouter3333
MicGlou schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 16:25:
Dat lijkt sterk op een stukje custom software... wordt lastig.

Ik weet niet of het mogelijk is dat je een van die bestanden via dropbox oid deelt?

Sowieso zou ik iig ook wel eens een overzicht van de bestanden willen zien...
ga ik regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-10 16:21

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Vraag wel toestemming aan het bedrijf in kwestie alvorens je bestanden online zet en publiekelijk beschikbaar maakt. Lijkt mij dat die data hun eigendom is en mogelijk willen ze deze niet met wildvreemden delen.
In geval van een negatief antwoord kun je beargumenteren dat het kan helpen met het exporteren van de data. Er kunnen dan immers meerdere (technische) mensen vanuit meerdere perspectieven naar kijken.
Maar de beslissing erover wil (en moet) je bij hen laten.

[ Voor 48% gewijzigd door Ultraman op 28-01-2015 19:30 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gekke is, dat ALG3000H komt mij heel erg bekent voor, alleen niet in de setting van recepten enzo.

Maar dat ik voor het laatst met een dergelijke dosapplicatie heb gewerkt is ook al dik 20 jaar geleden :X
Zou inderdaad helpen als de bestandsstructuur te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zowiezo .. die menus met nummers ...
ik geloof sterk dat het een terminal applicatie is.

Draaid er een service op poort 23 toevallig

geef ook eens een netstat -a -b

en wat voor menu's zitten er in systeembeheer ? toevallig export mogelijkeden of raporten maken

[ Voor 22% gewijzigd door Fish op 28-01-2015 20:25 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeft geen terminalapp te zijn, ik werkte vroeger met spul van o.a. Raet, en dat zag er net zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nee maar die menu's met cijfers/groepen, mijn gutfeeling zegt dat daar een oude telnet server/service achter dit frontend zit verstopt, en of ze het als 1of2 aplicaties verkopen zal me een worst zijn.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Staan er geen .dat/.idx bestanden bij de software? Doorgaans zijn dat de databasegegevens. Je kunt proberen om deze te importeren in Excel/Access (desnoods extensie van .dat naar .txt wijzigen). En anders zijn er via Google wel tools te vinden om de database te converteren.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We kunnen allemaal wel extenties gaan noemen (ik weet er nog wel 1 of 2 *kuch*) maar laat de TS maar komen met de directory van die app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:51
Wow, leuk project!

.cob kan een Cobol source file zijn. Cobol source moet gecompileerd worden om uit te voeren. Het zou raar zijn om zowel source als gecompileerde versies te vinden op een productie omgeving, maar gezien de omstandigheden zeker niet onmogelijk.

Wat me opvalt is dat je de software kunt verlaten door op "End" te drukken. Ook dat wijst weer op de tijd van Cobol. (En terminals!). Opvallend is ook dat het scherm geen command-prompt icoon heeft.

Ik ken de geschiedenis van het bedrijf niet, maar een productiebedrijf met 1700 recepten lijkt redelijk groot. Het is mogelijk dat die ooit een mainframe gebruikt hebben. (70's / 80's) Dat zou betekenen dat iemand deze software ergens in de 90's heeft gemigreerd naar een Windows omgeving. Dat zou ook verklaren waarom de source files aanwezig zijn.

(Of de software is ergens in de 90's geschreven, maar de keuze voor Cobol en "End" is dan vreemd)

Als de software inderdaad op een mainframe gedraaid heeft, zal de data op één van de volgende twee manieren opgeslagen zijn:
1. Plain text files.
2. CICS database verbinding.

In geval 1 zou de TS daar snel achter gekomen zijn. Twee is hoe dan ook waarschijnlijker. Dan is de eerste vraag: Welke DBMS. De IBM DBMS pakketten waren redelijk breed verspreid. Een vroege versie van DB2 is een goeie gok. (Daar bestaan ook emulatoren voor onder Windows).

Edit: ALG zou natuurlijk een afkorting van Algol kunnen zijn

Disclaimer: Hoewel ik graag in die tijd gewerkt had, helaas, mijn kennis komt voort uit interesse. M'n aannames zijn daar misschien ook iets door gekleurd :P

[ Voor 4% gewijzigd door Nijn op 28-01-2015 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwouter3333
Excuus voor de late reactie,

https://www.dropbox.com/s...01-28%2016.27.20.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...01-28%2016.27.27.jpg?dl=0

Hoop dat jullie hier iets mee kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door wwwouter3333 op 03-02-2015 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Je kan niet even 1 receptje uploaden of een niets zeggend recept toevoegen zodat we hier zelf het bestand kunnen 'ontleden'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwouter3333
Fish schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:22:
zowiezo .. die menus met nummers ...
ik geloof sterk dat het een terminal applicatie is.

Draaid er een service op poort 23 toevallig

geef ook eens een netstat -a -b

en wat voor menu's zitten er in systeembeheer ? toevallig export mogelijkeden of raporten maken
Export mogelijkheden heb ik niet kunnen vinden, alles gaat via de printer.
Wat bedoel je precies met poort 23 en de netstat -a -b?

edit:
Dat zeg nu ik wel, maar bij systeembeheer heb ik nog niet kunnen kijken, omdat hier een wachtwoord op zit. Ik zal eens vragen of ik dit wachtwoord kan krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door wwwouter3333 op 03-02-2015 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwouter3333
prutser001 schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 08:53:
Je kan niet even 1 receptje uploaden of een niets zeggend recept toevoegen zodat we hier zelf het bestand kunnen 'ontleden'?
https://www.dropbox.com/s/tdvfxe2qyyj5qkl/RECEP15.COB?dl=0

edit:
Weet alleen eerlijk gezegd niet of dit een Recept is of een onderdeel van het programma zelf...
De recepten uit het programma zijn niet 1 -op 1 terug te vinden.

[ Voor 22% gewijzigd door wwwouter3333 op 03-02-2015 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

wwwouter3333 schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 08:56:
[...]

Export mogelijkheden heb ik niet kunnen vinden, alles gaat via de printer.
Wat bedoel je precies met poort 23 en de netstat -a -b?
Als je een dos prompt opent en dan intypt: netstat -a -b. Je krijgt dan een overzicht met openstaande poorten en de services die deze poorten open hebben gezet. Staat daartussen een applicatie of service die poort 23 geopend heeft. Dit is de poort waar telnet (een terminal programma) gebruik van maakt om normaal gesproken via het netwerk te communiceren. Je zou ook naar port 22 (ssh) of andere poorten kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Nou ben ik niet bekend met COBOL maar het lijkt wel of dit 'RECEP15.COB' informatie zoekt in andere
bestanden. Ik kan het fout hebben maar daar lijkt het wel op?

05DEB00.DAT
05DE200.DAT
06DEO00.DAT
15DTX00.DAT
04KONST.DAT
01GRB00.DAT
07LEV00.DAT
PRINTER15LTX00.DAT
08LVO00.DAT00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 22:55

TheVMaster

Moderator WOS
wwwouter3333 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 14:20:
[...]

Dit klinkt inderdaad als een logische eerste stap. Ik zal er een backup van maken.

De bestanden waar ze in zijn opgeslagen lijken COB-files te zijn, maar ik weet niet zeker of dit de databases zijn.
[...]

De enige manier om de recepten eruit te krijgen is inderdaad door ze te printen. Het lukt me niet om ze op een andere manier te exporteren.

[...]

Volgens mij zijn dit dus COB-files, maar helemaal zeker ben ik daar niet van.

Mvg Wouter
Kun je de bestanden misschien ook printen naar file, dus niet naar een printer? En als je de files eens op diskette zet en deze probeert te openen (op een andere pc) in bijvoorbeeld NotePad++?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-10 23:18
Nijn schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 21:22:
.cob kan een Cobol source file zijn.
Helaas, het is een COBOL object file. Volgens de handleiding zijn source files *.CBL.

Uit de sample file:

code:
1
93/01/2709:19:08RM/COBOL-85 2.00I-8086 DOS 2.00+

Ergo, een RM/COBOL-85 v2.00 object file.
wwwouter3333 schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 08:58:
edit:
Weet alleen eerlijk gezegd niet of dit een Recept is of een onderdeel van het programma zelf...
De recepten uit het programma zijn niet 1 -op 1 terug te vinden.
Dit is een onderdeel van het programma. Maar deze biedt wel genoeg houvast om te bepalen waar de recepten ongeveer wel staan.

code:
1
2
3
4
RECBES 04REC01.DAT (recepten)
RCVBES 08RCV01.DAT (lijstsleutels)
GRSBES 02GRS01.DAT (grondstoffen)
RCSBES 06RCS01.DAT (receptspecificatie)

Ik heb een spatie ingevoegd op de meest zinnige plek, immers kan een DOS filename max 8 karakters bevatten voor de extensie, *BES zal dan wel een identifier en niet werkelijk onderdeel van de filename zijn.

Wat voor bestanden dat dan zijn? Ik ga niet raden, maar als je gelijknamige *.INX bestanden vindt heb je die ook nodig. Dan zijn het RM/COBOL indexed files.

Er is overgens wel een handleiding van RM/COBOL-85 te vinden (daar komt het overgrote deel van deze wijsheid uit), en TS is vast niet de eerste die z'n oude RM/COBOL data files wil redden :+
ElCondor schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 09:33:
Je zou ook naar port 22 (ssh) of andere poorten kunnen kijken.
Op een antieke Windowsbak? Ik heb uberhaupt niet echt de indruk dat die applicatie uit de tijd stamt dat networking hip was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:18
Als ik kijk naar:
Omdat zowel de computer als het ms-dos programma erg gedateerd zijn (hoewel het zijn taken nog prima uitvoerd) wil bedrijf X deze graag gebackuped hebben en eventueel in een nieuw programma onderbrengen.
denk ik meteen: ok backuppen en zorgen voor een goed getest backup/restore scenario. En vervolgens zou ik willen weten waarom in een ander programma onderbrengen? Wat is de functionele meerwaarde daarvan? Moet de software andere dingen kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Het duiken in allerlei bestandsextensies om te kijken of de recepten 1 op 1 geconverteerd kunnen worden blijft heel interessant maar ik denk dat de TS er goed aan doet om zovast wat scenarios te gaan beschrijven en te kijken wat het meest haalbaar is in een gegeven tijd.

1) 1 op 1 conversie. Naar wat eigenlijk? Is er al een keuze gemaakt om de recepten beschikbaar te krijgen in een andere applicatie? En zo ja, is dit een bestaande line of business applicatie of moet er eigenlijk nog iets gebouwd worden?
2) Export van de gegevens naar text files, bijvoorbeeld via de printfeature. Zoals gezegd is dit sowieso te doen. Printen via een DOSBox oplossing (of zelfs via windows, gezien de applicatie al in Windows 98 draait, voeg een text-only printer toe, stel deze in op printen naar bestand, maak eventueel een lpt mapping naar die text printer en begin met het afdrukken van de recepten naar text files.

Uiteindelijk heb je dan in de basis een leesbaar formaat. Een beetje ontwikkelaar draait er zijn hand niet vooor om, om dit soort textfiles te converteren naar bijvoorbeeld XML en als bron te gebruiken voor een simpele web app. Of importeren in Excel of access maybe en een paar simpele formulieren om de recepten op te zoeken en te printen.

De applicatie blijven draaien as-is, kan natuurlijk ook. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het blijven draaien van een dergelijke applicatie in een gevirtualiseerde omgeving ook steeds meer gaat kosten. Zo hebben we nu een oude DOS app draaien in een gevirtualiseerde windows 2003 terminal server. De server zelf wordt niet meer ondersteund en levert een risico op. En het draaien van de DOS app vreet resources. NTVDM proces pakt zo 100% cpu. Het wachten is op aflopen van een project waarvoor de oude applicatie nog wordt gebruikt en dan kunnen we er gelukkig de stekker uit trekken. (hoewel het einde van dat project al zeker 3 keer is uitgesteld :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwouter3333
bas-r schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 10:31:
Als ik kijk naar:

[...]

denk ik meteen: ok backuppen en zorgen voor een goed getest backup/restore scenario. En vervolgens zou ik willen weten waarom in een ander programma onderbrengen? Wat is de functionele meerwaarde daarvan? Moet de software andere dingen kunnen?
In wezen hoeft het programma niks anders te kunnen. Dus dezelfde software op een nieuwe computer zou een optie kunnen zijn (als dit mogelijk is)
Thralas schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 10:23:
[...]

Helaas, het is een COBOL object file. Volgens de handleiding zijn source files *.CBL.

Uit de sample file:

code:
1
93/01/2709:19:08RM/COBOL-85 2.00I-8086 DOS 2.00+

Ergo, een RM/COBOL-85 v2.00 object file.

[...]

Dit is een onderdeel van het programma. Maar deze biedt wel genoeg houvast om te bepalen waar de recepten ongeveer wel staan.

code:
1
2
3
4
RECBES 04REC01.DAT (recepten)
RCVBES 08RCV01.DAT (lijstsleutels)
GRSBES 02GRS01.DAT (grondstoffen)
RCSBES 06RCS01.DAT (receptspecificatie)

Ik heb een spatie ingevoegd op de meest zinnige plek, immers kan een DOS filename max 8 karakters bevatten voor de extensie, *BES zal dan wel een identifier en niet werkelijk onderdeel van de filename zijn.

Wat voor bestanden dat dan zijn? Ik ga niet raden, maar als je gelijknamige *.INX bestanden vindt heb je die ook nodig. Dan zijn het RM/COBOL indexed files.

Er is overgens wel een handleiding van RM/COBOL-85 te vinden (daar komt het overgrote deel van deze wijsheid uit), en TS is vast niet de eerste die z'n oude RM/COBOL data files wil redden :+

[...]

Op een antieke Windowsbak? Ik heb uberhaupt niet echt de indruk dat die applicatie uit de tijd stamt dat networking hip was ;)
Bedankt voor het ontleden.
akimosan schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 10:38:
Het duiken in allerlei bestandsextensies om te kijken of de recepten 1 op 1 geconverteerd kunnen worden blijft heel interessant maar ik denk dat de TS er goed aan doet om zovast wat scenarios te gaan beschrijven en te kijken wat het meest haalbaar is in een gegeven tijd.

1) 1 op 1 conversie. Naar wat eigenlijk? Is er al een keuze gemaakt om de recepten beschikbaar te krijgen in een andere applicatie? En zo ja, is dit een bestaande line of business applicatie of moet er eigenlijk nog iets gebouwd worden?
2) Export van de gegevens naar text files, bijvoorbeeld via de printfeature. Zoals gezegd is dit sowieso te doen. Printen via een DOSBox oplossing (of zelfs via windows, gezien de applicatie al in Windows 98 draait, voeg een text-only printer toe, stel deze in op printen naar bestand, maak eventueel een lpt mapping naar die text printer en begin met het afdrukken van de recepten naar text files.

Uiteindelijk heb je dan in de basis een leesbaar formaat. Een beetje ontwikkelaar draait er zijn hand niet vooor om, om dit soort textfiles te converteren naar bijvoorbeeld XML en als bron te gebruiken voor een simpele web app. Of importeren in Excel of access maybe en een paar simpele formulieren om de recepten op te zoeken en te printen.

De applicatie blijven draaien as-is, kan natuurlijk ook. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het blijven draaien van een dergelijke applicatie in een gevirtualiseerde omgeving ook steeds meer gaat kosten. Zo hebben we nu een oude DOS app draaien in een gevirtualiseerde windows 2003 terminal server. De server zelf wordt niet meer ondersteund en levert een risico op. En het draaien van de DOS app vreet resources. NTVDM proces pakt zo 100% cpu. Het wachten is op aflopen van een project waarvoor de oude applicatie nog wordt gebruikt en dan kunnen we er gelukkig de stekker uit trekken. (hoewel het einde van dat project al zeker 3 keer is uitgesteld :) )
Eigenlijk heb ik zelf te weinig verstand van al deze zaken, en misschien is het voor het bedrijf verstandiger om er iemand bij te halen die er echt verstand van heeft, ook mbt het overzetten van het programma of evt een nieuw programma.

Wat ik zelf nog ga doen is kijken of ik puntje 2 die je aangeeft nog kan uitvoeren, zodat er iig een tekstbackup buiten het programma is. Dat moet me wel lukken.

Iedereen bedankt voor de moeite :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik compileer zo heel af en toe nog wel eens ooit Cobols. Waar je tegenaanloopt is dat ze voor ieder OS apart gecompileerd moeten worden. Een linux Cobol draait niet op windows en vv. Zo zal ook een dos cobol ook niet zomaar op windows draaien vermoed ik.

Having said that: als je me een zipfile met alle bestanden mailt wil ik best eens voor je kijken of ik ze door de 32 bit windows compiler kan halen. Kan goed zijn dat je ze daarna op een win7 bak kunt draaien :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwouter3333
The Eagle schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 11:26:
Ik compileer zo heel af en toe nog wel eens ooit Cobols. Waar je tegenaanloopt is dat ze voor ieder OS apart gecompileerd moeten worden. Een linux Cobol draait niet op windows en vv. Zo zal ook een dos cobol ook niet zomaar op windows draaien vermoed ik.

Having said that: als je me een zipfile met alle bestanden mailt wil ik best eens voor je kijken of ik ze door de 32 bit windows compiler kan halen. Kan goed zijn dat je ze daarna op een win7 bak kunt draaien :)
Ik zou ze je dolgraag alle bestanden willen sturen, maar ik ben bang dat het bedrijf dat toch echt niet goed vindt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-10 23:18
The Eagle schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 11:26:
Object code files zijn niet portable, what's new..
Wat TS als sample liet zien was een COBOL object file. Het is niet uitgesloten dat de source ook nog ergens rondzwerft, maar het is natuurlijk niet heel logisch om die op je productieomgeving op te slaan.

Als het einddoel was om de data te extraheren schiet je er weinig mee op om hetzelfde programma te recompilen voor een moderne architectuur. Bovendien kent COBOL (blijkbaar) vele dialecten, lijkt me dat er een redelijke kans is dat jouw compiler helemaal niet compatible is met de eventuele source van TS.

Anyhow, waar de data in zit is inmiddels duidelijk, het is alleen een 30 jaar oud formaat. TS is echt niet de eerste die zo'n file wil coverteren, dus er is ongetwijfeld het een en ander te vinden met Google (zelfs iemand die z'n eigen parser had getikt in Python).

Verder lijkt het me dat het schip hier strandt voor wat GoT betreft, zoals TS inmiddels ook al meldt is het niet heel verstandig om de hele receptendatase van z'n bedrijf te uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Het lijkt er op dat de 'cob' file gewoon een database uitleest, elk recept doet dat lijkt het.

De vraag is gewoon als je die .dat bestanden uitleest wat zie je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamesbond007uk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-10 13:58

jamesbond007uk

Gadget specialist / Freak

Is volgens mij ook geen terminal-app, maar een standaard MS-DOS app.
Is zeker heel wat jaartjes terug.

Heb je hier wat aan?:

Er staan een aantal programma's dat een .COB bestand kunnen openen.

[ Voor 46% gewijzigd door jamesbond007uk op 04-02-2015 07:14 ]

Jamesbond007uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik zou als ik TS was eerst eens met directie gaan overleggen hoeveel geld er aan besteed mag worden.

Als ik zie dat er pas halverwege dit topic een systeembeheerderswachtwoord naar boven komt (wat TS niet heeft) dan heb ik meer het gevoel dat dit wat gehobbybob in de marge is.

Als directie het echt wil dan zou ik gewoon even zoeken naar wat namen in de programmatuur of met de hints hier zoeken naar een freelance cobol programmateur of een handig persoon die even een file-printer in dos-box kan installeren en op die manier alle data weg kan trekken.
Kost iets, maar hoeft niet gelijk vermogens te zijn. Alleen dan gebeurt het wel 100% in overleg met directie.

Ik vermoed namelijk dat er stiekem toch nog best wat uurtjes in gaan zitten en dat dit aantal exponentieel gaat toenemen zolang TS maar wat blijft experimenteren.
Want straks heb je ze alle 1700 geexporteerd maar hoe ga je dan verifieren of ze goed zijn (of er niet bijv een exotische encoding ergens gebruikt is etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwouter3333
Gomez12 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 07:32:
Ik zou als ik TS was eerst eens met directie gaan overleggen hoeveel geld er aan besteed mag worden.

Als ik zie dat er pas halverwege dit topic een systeembeheerderswachtwoord naar boven komt (wat TS niet heeft) dan heb ik meer het gevoel dat dit wat gehobbybob in de marge is.

Als directie het echt wil dan zou ik gewoon even zoeken naar wat namen in de programmatuur of met de hints hier zoeken naar een freelance cobol programmateur of een handig persoon die even een file-printer in dos-box kan installeren en op die manier alle data weg kan trekken.
Kost iets, maar hoeft niet gelijk vermogens te zijn. Alleen dan gebeurt het wel 100% in overleg met directie.

Ik vermoed namelijk dat er stiekem toch nog best wat uurtjes in gaan zitten en dat dit aantal exponentieel gaat toenemen zolang TS maar wat blijft experimenteren.
Want straks heb je ze alle 1700 geexporteerd maar hoe ga je dan verifieren of ze goed zijn (of er niet bijv een exotische encoding ergens gebruikt is etc)
Ik denk dat je hier gelijk in hebt. Niemand intern bij het bedrijf heeft verstand van computers en ik ben erop gezet omdat ik meer verstand ervan heb dan hen, echter verder geen ict achtergrond. Maar omdat het overzetten niet zo 1-op-1 kan is het met mijn beperkte kennis expirimenteren en 'aanklooien' eigenlijk onbegonnen werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Recipe for disaster dus. Dat moet uiteraard toegevoegd worden aan de DB, maar dan moet je dr wel in kunnen :+
/catch22

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

maw ....

Even de vingers kraken. En 1 a 2 dagen ervoor gaan zitten.

en de menu's één voor 1 kopieren in iets tijdelijks (excel ?) en dan in een formaat proppen welke zich laat importeren in het nieuwe programma

Niet vergeten regelmatig te saven :P

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 04-02-2015 13:11 ]

Iperf

Pagina: 1