Kleine of groter extra auto naast leaseauto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:09

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Misschien rare topic titel maar situatie is als volgt:

Momenteel rij ik een leaseauto welke ik ook prive rij (bijtelling dus, 150euro per maand).
Nu zit er deze zomer een auto voor mijn vriendin (voor de baby) aan te komen en nu zijn er twee opties: (ik laat even buiten beschouwing welk merk en hoe duur ze zijn etc)
  • Ik blijf de leaseauto prive rijden en we nemen er een kleine (maar veilige) auto bij voor mijn vriendin als ze weg moet met de baby
  • Ik ga de leaseauto alleen nog maar zakelijk rijden en de auto die we kopen gaat dus geheel voor prive zijn
Ik heb nog nooit een eigen auto gehad en vind het dus moeilijk om een berekening te maken. Echter ik weet wel dat als we de auto voor prive gebruiken het aantal km ongeveer 7.500km/10.000km gaat zijn. Als de auto alleen door de vriendin gebruikt word gaat dit vele malen lager liggen, misschien maar 2.500km per jaar (echt boodschappen auto dus).

Wat is dus wijsheid wat betreft kosten, de leaseauto kost 150euro per maand maar daar kunnen we wel de prive km's 'gratis' mee maken. We rijden prive ongeveer 100km (als ik het globaal over het hele jaar trek (sommige weken meer en sommige minder)) per week. Bij de 150 zit natuurlijk ook het onderhoud en verzekering.

Volgens mij is het voordeliger om de leaseauto zakelijk te rijden met een grotere auto dan dat ik EN de leaseauto prive rijd en er een kleine auto bij neem.
Maarja de vraag is dus of we voor 150euro per maand een wat grotere auto voor prive kunnen rijden (lees: ong 7.500/10.000km per jaar).

En hebben jullie misschien nog tips waar ik over na moet denken bij zulke berekeningen (belastingstechnisch etc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-05 13:35
Nou heb ik geen idee wat de belastingtechnische aspecten zijn maar kijk eens op zomoto.nl hier kan je het kenteken van een beoogde kandidaat invullen en zo de maandelijkse kosten inclusief brandstof, onderhoud, wegenbelasting en verzekering zien. Ook houdt die rekening met de afschrijving. Als je dat bedrag hanteert zit je redelijk aan de veilige kant qua kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-04 09:46
Maarja de vraag is dus of we voor 150euro per maand een wat grotere auto voor prive kunnen rijden (lees: ong 7.500/10.000km per jaar).
Het zal vast kunnen maar dan zal het niet een grote auto zijn.

Snelle berekening (eigen situatie want wij rijden ook lease). (2 voorbeelden 1 de oude en de andere de huidige)

1) Audi A3 (B.J 2004), gewicht 1280 kilo kost aan wegebelasting +/- 50 euro/maand en verzekering rond de 30,- WA verzekerd (hangt van je schadevrije jaren af gezien je zelf geen eigen auto hebt gehad zal dit duurder zijn).

Totaal zit je rond de 80 euro excl brandstof en onderhoud, een tank vol benzine zit al gauw rond de 70 euro waarmee je ook op de 150 euro/maand zit.

Tank grote 55 liter kilometers op 1 tank 600 kilometer.

2) Seat Mii (B.J. 2014) gewicht 940 kilo kost aan wegenbelasting 20/maand en 29 euro All-Risk verzekerd een tank benzine zit rond de 50,- (+/- 600 kilometer, 35 liter tank)

Totale kosten zijn dan rond de 100,- maand.

Het grote voordeel van een leaseauto prive en zakelijk te rijden is dat je overal heen kan zonder dat het extra kost (bij mijn leaseprijs zitten ook alle brandstof kosten dus geen extra lasten)

Wij zijn zelf gegaan voor een kleine 2e auto om kosten te besparen (kleine auto is goedkoper in alles ook brandstof, de Audi verbruikte 20 Liter meer als de Seat afgaande op kilometers...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
De leaseauto alleen maar zakelijk rijden is een wat onhandige keuze. Stel dat je woont in Eindhoven, werkt in Amsterdam. Je vriendin gaat op een middag naar Den Bosch, jij komt vanuit je werk; het ligt immers bijna op de route. Dat soort flexibiliteit raak je kwijt als je niet prive rijdt.

Een andere optie kan zijn om een goedkopere auto te gaan leasen en zo budget te maken voor de prive auto.

De grote vraag wat handig is (kleine leaseauto / grote gezinsauto of andersom), is er persoonlijk. Die hangt vooral af van de vraag hoe vaak vriendin met kind en eventueel anderen op pad gaat terwijl jij werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
rik11 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:30:
Nou heb ik geen idee wat de belastingtechnische aspecten zijn maar kijk eens op zomoto.nl hier kan je het kenteken van een beoogde kandidaat invullen en zo de maandelijkse kosten inclusief brandstof, onderhoud, wegenbelasting en verzekering zien. Ook houdt die rekening met de afschrijving. Als je dat bedrag hanteert zit je redelijk aan de veilige kant qua kosten.
Beetje moeilijk checken als je nog geen kandidaat op het oog hebt, maar iig bedankt voor de site.
Ik heb wel een aantal schade vrije jaren met de motor, dus dat scheelt wel iets.

Verder enorm bedankt voor de berekening. Nu zou het voor ons nooit een nieuwe seat mii oid worden maar eerder een goede tweede/derde hands kleine auto. Alleen 150euro lease + 100 euro kosten kleine auto is 250 euro wat dan ongeveer in het niets valt met een A3 achtige auto.

Verder heb ik ook een leaseauto met tankpas en ja het even daarheen en even daarheen is wel erg makkelijk en volgens mij een groot gemis (daarom dit topic ook om ervaringen en tips etc te krijgen).
t_captain schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:46:
De leaseauto alleen maar zakelijk rijden is een wat onhandige keuze. Stel dat je woont in Eindhoven, werkt in Amsterdam. Je vriendin gaat op een middag naar Den Bosch, jij komt vanuit je werk; het ligt immers bijna op de route. Dat soort flexibiliteit raak je kwijt als je niet prive rijdt.
Zal niet heel snel gebeuren, tweede auto is vooral dat vriendin met de baby ergens heen kan of naar vriendinnen.
Een andere optie kan zijn om een goedkopere auto te gaan leasen en zo budget te maken voor de prive auto.

De grote vraag wat handig is (kleine leaseauto / grote gezinsauto of andersom), is er persoonlijk. Die hangt vooral af van de vraag hoe vaak vriendin met kind en eventueel anderen op pad gaat terwijl jij werkt.
Goedkopere auto leasen is geen mogelijkheid omdat ik EN nog 2.5 jaar met deze moet EN als ik goedkoper zou kunnen leasen het misschien 50euro bijtelling zal schelen, maar niet over 2.5 jaar want dan is het hele bijtelling verhaal weer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
LightStar schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:45:
[...]
Totale kosten zijn dan rond de 100,- maand.
Optimistisch. Hoewel je aangeeft dat dit exclusief brandstof en onderhoud is zit er ook nog een potentiële grote kostenpost langs genaamd afschrijving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die 2.5k km zou ik eens kritisch bekijken. Dat is erg weinig, je kunt er snel dik overheen gaan, zeker als je gaat voor de optie om zelf kleiner lease te rijden en een grotere prive te nemen. Want waar ga je vervolgens mee op vakantie? Juist ja... en alleen al een eenvoudige vakantie naar bijv Frankrijk of Duitsland kan al gauw die 2.5k km verdubbelen, om nog maar te zwijgen van een autovakantie naar Spanje of Kroatie ofzo (dat laatste is 3.3k km, kan ik uit ervaring melden).

Stel *dat* je zeker weet dat 2.5k km max is, dan maakt verbruik bijna niet uit en kun je rustig een onzuinige maar ruime, practische gezinsauto nemen (de cliche Volvo station ofzo). Ga je daarentegen stiekem meer kms rijden dan gaat verbruik als het fors is er flink inhakken.

Mijn onderbuik zegt dat je het best een practische station kunt leasen en vervolgens een < EUR 1000 koekblik kunt kopen voor ernaast dat inderdaad echt alleen voor boodschappenrun gebruikt wordt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

dion_b schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 12:09:
Mijn onderbuik zegt dat je het best een practische station kunt leasen en vervolgens een < EUR 1000 koekblik kunt kopen voor ernaast dat inderdaad echt alleen voor boodschappenrun gebruikt wordt.
Ik gok dat zijn onderbuik die optie niet veilig genoeg vind :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Griffin schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 12:08:
[...]
Goedkopere auto leasen is geen mogelijkheid omdat ik EN nog 2.5 jaar met deze moet EN als ik goedkoper zou kunnen leasen het misschien 50euro bijtelling zal schelen, maar niet over 2.5 jaar want dan is het hele bijtelling verhaal weer anders.
Krijg je het niet-gebruikte leasebudget niet uitgekeerd als bruto loon?

En is de lease auto alleen voor woon- werkverkeer? Zo ja, dan kan je misschien ook kijken naar een alternatief om op je werk te komen wanneer je vriendin de auto nodig heeft. Dit moet natuurlijk wel zijn toegestaan in je berijdersovereenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Die 2.5k km is alleen als het echt de auto voor mijn vriendin is en we ook de leaseauto prive gebruiken. Op het moment dat we een eigen prive auto hebben zit het rond de 10k km per jaar denk ik (en dan 2.5k extra voor vakanties oid).

En idd, 1000 euro is leuk voor een auto maar auto moet veilig voor vriendin / kids.

Verder krijg ik helaas het verschil niet uitgekeerd, anders had ik wel wat anders gereden. En op het kantoor komen met openbaar vervoer kost me minimaal 1 uur extra en die kosten krijg ik niet vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Ik zou met een kindje geen risico nemen en een wat grotere en veiligere auto kopen. Lease auto dus laten staan voor de zakelijke ritten, moet natuurlijk wel te combineren zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Voor 2500 km p/j (200 p/m, 50 p/w) zou ik me persoonlijk niet teveel waarde hechten aan veiligheid. Helemaal als het grotendeels binnen de bebouwde kom is.

offtopic:
Als je veiligheid belangrijk vind raad ik aan om te kijken naar een achterwaartse autostoeltje. Dat heeft meer effect als een kreukelzone.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 28-01-2015 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hooglander1 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 12:13:
[...]

Ik gok dat zijn onderbuik die optie niet veilig genoeg vind :)
Anoniem: 258387 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 12:23:
Ik zou met een kindje geen risico nemen en een wat grotere en veiligere auto kopen. Lease auto dus laten staan voor de zakelijke ritten, moet natuurlijk wel te combineren zijn ;)
Gaan we weer...

1) [YouTube: http://youtu.be/qBDyeWofcLY]
2)
Deveon schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 12:31:
Voor 2500 km p/j (200 p/m, 50 p/w) zou ik me persoonlijk niet teveel waarde hechten aan veiligheid. Helemaal als het grotendeels binnen de bebouwde kom is.

offtopic:
Als je veiligheid belangrijk vind raad ik aan om te kijken naar een achterwaartse autostoeltje. Dat heeft meer effect als een kreukelzone.
Dat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, met een oude Volvo kan ik het ook. Wil je dezelfde test even doen met mijn C klasse? Dankjewel! :)

Dit lijkt me wat eerlijker, auto's van vergelijkbare bouwjaren:

https://www.youtube.com/watch?v=TJzZ7-Od6KY

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 258387 op 28-01-2015 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 12:35:
[...]

[...]

Gaan we weer...

1) [video]
2)
[...]

Dat.
Ook een leuk voor voorbeeld is de Fiat 500 (NCAP 5 sterren) vs een SUV. Overigens zorgt de kreukelzone dat de schade er extremer uit ziet, maar de impact van de klap wel wordt verspreid (beter voor inzittende).

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 28-01-2015 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 258387 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 12:36:
Ja, met een oude Volvo kan ik het ook. Wil je dezelfde test even doen met mijn C klasse? Dankjewel! :)
Wij hebben het gedaan met een zijwaartse impact van een Mercedes in de Skoda Favorit van m'n moeder. Mercedes in bestuurdersportier gekregen buiten bebouwde kom op hoge snelheid (beide bestuurders elkaar over het hoofd gezien |:( ). Deur aan gort, auto total loss, maar ze kon gewoon aan passagierszijde uitstappen. Bestuurder Mercedes was er slechter aan toe, maar dat kwam doordat hij geen gordel droeg.

Moraal:
Wat je in de auto doet is relevanter dan hoe lomp je auto is. Zie punt van Deveon.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het dragen van een gordel lijkt me niet meer dan logisch en is onderdeel van het veiligheidssysteem van de auto. Zonder gordel helpt zelfs een s klasse of een hummer je niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tja als je een paar duizend euro wilt besteden aan extra veiligheid terwijl het om 2500km per jaar gaat.. Be my guest..

Ik zou de keuze alleen iets anders maken, dan kan je bijvoorbeeld beter stoppen met oversteken op plekken waar geen verkeerslichten zijn. Of niet meer op de fiets gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 28-01-2015 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 12:35:
[...]

[...]

Gaan we weer...

1) [video]
2)
[...]

Dat.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
500SEL Crash Test

Niet erdoor ploegen maar er overheen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Napo schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:07:
[...]

[video]
Niet erdoor ploegen maar er overheen!
Uhuh, dat zijn jaren '80 gebakjes. Zoals hierboven terecht opgemerkt is over de oude Volvo is er nogal wat veranderd. EUR 1000 koopt een gebakje van 10-15 jaar oud. Die walst ook over/door z'n categoriegenoot uit 1985 heen. En dan nog, als je je hier druk om maakt zou ik vooral nooit een fiets pakken met de kleine...

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 28-01-2015 13:11 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorik90
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 10:51
De Fifth Gear video is redelijk in twijfel getrokken her en der. Schijnt dat onder andere de motor en transmissie ontbraken. De klap die de Renault maakt is ook niet tof voor je organen. En verder, hoe zit 't met een kop-staart-botsing? Auto's in categorie Citroen C1 hebben de achterbank haast tegen het achterraam zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

Hoe ga je het doen als je op vakantie gaat? Naar familie voor een dagje met kinderwagen, campingbed etc? Misschien kun je 50 EUR besparen maar de vraag is of je dat wilt. Je zult dan richting een C1 gaan waar je dan ook alles prive mee moet doen. Geen ritjes lang de kinderopvang met je leaseauto, naar de winkel of iets anders. Met een bijtelling van 150 EUR zou ik het wel weten. Met 7500/10000km per jaar zit je snel op een tank bezine per maand bij een "grote" auto. Ben je de helft van de bijtelling al kwijt. Dan nog extra afschrijving, meer onderhoudskosten, duurdere verzekering, winterbanden etc. En niet te vergeten het gemak van twee auto's die je prive kunt rijden waarvan één lease.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 105569 op 28-01-2015 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Jorik90 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:31:
De Fifth Gear video is redelijk in twijfel getrokken her en der.
Persoonlijk vind ik die Fifth Gear botsingen niet een representatief. Ze kopen hiervoor ergens een gebruikte auto op en slaan die tegen elkaar. Je hebt zoveel variabelen, maar ook de bouwjaren verschillen te veel. Ik kan ook een Tesla tegen een Kever laten botsen en dan roepen dat de Kever niet veilig is, maar het is niet representatief. Net zo min als een 40-tons vrachtwagen op een C1 laten botsen. Natuurlijk is die C1 dan zo plat als een dubbeltje.

Voor wat betreft de TS. Je moet gaan rekenen aan je kosten. Als je een grotere auto gaat leasen dan ga je bijvoorbeeld meer betalen aan je leasebedrag, misschien een duurdere brandstofpas, hogere bijtelling en je komt (zeker met de nieuwe regels) uit in het 20%-25% bijtellingssegment. Plus het feit dat je leasewagen gebonden is aan je werkgever. Mocht je van baan wisselen dan moet je de auto weer inleveren. Bij een auto in eigen bezit heb je aanschaf, onderhoudskosten en zaken als brandstof en verzekering moet je ook zelf dragen. Als je niet elke paar jaar wilt inruilen zou ik afschrijving lekker laten voor wat het is.

Zelf ken ik er genoeg die een kleine auto leasen en een groot exemplaar privé rijden om de hogere bijtelling te vermijden. Plus dat sommige werkgevers paal en perk stellen aan wat voor auto je mag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CMD-Snake schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:44:
[...]

..Als je niet elke paar jaar wilt inruilen zou ik afschrijving lekker laten voor wat het is...
Huh? Het gaat toch om geld besparen hier? Als TS nu 10k in een auto pompt en over vier jaar is 50% verdampt dan is de besparing van een paar tientjes per maand wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Auto moet wel gewoon veilig zijn, ongeacht of een auto voor prive is of een auto naast de leaseauto (voor prive). Minimaal airbag, abs. Verder graag airco en isofix zodat de family 2way fix van maxi cosi erin kan.

En een auto voor 1000euro kan nog groot/zwaar/veilig zijn maar hoe zijn ze onderhouden. Maar dat is voor nu even niet het punt van mn topic, meer het kosten aspect over het gemiddelde getrokken wat betreft leaseauto en extra auto of eigen prive auto.

En een auto zoals een C1 word het ook niet juist vanwege het feit dat het achterraam bijna de achterbank is.

@CMD-Snake:
Ik heb al een leaseauto die me 150 euro bijtelling kost. Het is dus niet de vraag of ik ga leasen maar juist of ik de leaseauto prive blijf rijden met een kleine auto of juist een grote auto komen en de leaseauto alleen zakelijk rijden.

het komt er op neer dat op het moment dat de auto nodig is (juli ongeveer) dan ik dan moet kijken voor een kleine (wel veilige niet C1) auto en een wat grotere en kijken wat het verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 10:21

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

@CMD-Snake
De afschrijving is een van de belangrijkste kostenposten die privé rijden veel duurder maakt dan mensen meestal denken. De afschrijving laten voor wat het is zorgt uiteraard voor prima behapbare maandlasten maar dat is jezelf voor de gek houden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cloud op 28-01-2015 13:56 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kunt zelf toch op basis van auto's globaal een overzicht maken? Je noemt geen auto's, geen budget en alleen wat vage eisen. Hier kun je alle kanten mee op. Verder zijn er ook genoeg andere factoren die de keuze beinvloeden. Zomervakantie kost me bv snel 500EUR aan bezine. Gaat nu lekker op de tankpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Griffin schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 12:08:
[...]

[...]

Zal niet heel snel gebeuren, tweede auto is vooral dat vriendin met de baby ergens heen kan of naar vriendinnen.

[...]
Ik heb in het verleden een soortgelijke afweging gemaakt. Er bleken best veel scenario's te zijn waarin je prive rijdt met de leaseauto, ook als je prive een tweede auto bezit.

Dat zijn heel vaak ritten waar je omrijdt van of naar je werk. Het wegbrengen of ophalen van de kleine naar/van het KDV bijvoorbeeld. Onderweg van werk naar huis langs een winkel te rijden. Of mijn eerdere voorbeeld waar je partner overdag ergens naar toe gaat en jij na je werk volgt.

Mijn conclusie was dat dergelijke situaties best veel voorkwamen en ik dus prive moest blijven rijden met de leaseauto. Kan anders zijn, maar het lijkt me nog steeds een crime als je voor elk wissewasje langs huis moet om van auto te wisselen. Je geeft gewoon heel veel flexibiliteit op.

Een andere overweging was dat niet prive rijden me geen korting op de leaseprijs zou opleveren. Je betaalt middels je leasebedrag voor een X aantal kilometers (zakelijk + prive) en geeft een flink aantal ongebruikte (prive) kilometers gratis terug. De besparing van niet prive rijden is dan niet gelijk aan de volle waarde van de autokosten, je bespaart slechts de loonbelasting over die autokosten. Voor dat geld kun je de kilometers niet met een eigen gezinsauto maken.

Mijn conclusie was indertijd dan ook om een stationcar te leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Cloud schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:55:
De afschrijving is een van de belangrijkste kostenposten die privé rijden veel duurder maakt dan mensen meestal denken. De afschrijving laten voor wat het is zorgt uiteraard voor prima behapbare maandlasten maar dat is jezelf voor de gek houden :)
Persoonlijk geef ik geen donder om afschrijving. Hoeveel mijn auto bij inruil minder waard is geworden is toch zo variabel en van zoveel afhankelijk, ik doe geen moeite meer om dat uit te rekenen, ik zie wel. Als je twee jaar geleden privé zo'n eco-dieseltje reed kon je fantastisch inruilen, de vraag was hoog naar die auto's. Nu raak je ze aan de straatstenen niet kwijt.

Als de TS zijn vriendin zo weinig rijdt is elke drie of vier jaar inruilen toch zinloos. Je kan dan rustig jaren vooruit met een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Uiteraard; het is niet exact te voorspellen wat de uiteindelijke echte afschrijving wordt. Maar om het dan sowieso maar niet mee te nemen bij het rekenen gaat wel wat ver. Wanneer je het misschien wel weg kunt laten is wanneer het verwaarloosbaar weinig is. En dat zou, als je een heel goedkoop oud wagentje rijdt, natuurlijk prima zo kunnen zijn. Alleen, dat weet je pas nadat je het uitgerekend hebt ;)

Snap alleen niet precies wat elke drie/vier jaar inruilen hier mee te maken heeft.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Cloud schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 14:58:
Snap alleen niet precies wat elke drie/vier jaar inruilen hier mee te maken heeft.
Als je echt wil vergelijken de kosten van leasen vs. privé bezit zou je er ook van moeten uitgaan dat je elke X aantal jaar inruilt. Waarbij X de looptijd van je lease contract is. Immers, de leasemij doet dat dan ook als het contract over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CMD-Snake schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 18:51:
[...]

Als je echt wil vergelijken de kosten van leasen vs. privé bezit zou je er ook van moeten uitgaan dat je elke X aantal jaar inruilt. Waarbij X de looptijd van je lease contract is. Immers, de leasemij doet dat dan ook als het contract over is.
Eh nee...

Als je least werkt het zo. Als je zelf koopt heb je dat helemaal zelf in de hand. Je kunt elk jaar een nieuwe nemen of 20 jaar in dezelfde blijven rijden. Gewoon een keuze die je bij een eigen auto hebt. Als je gaat voor oudere auto's (>10 jaar) is het allicht handig om je niet rijk te rekenen en binnen 3-5 jaar naar nul af te schrijven, maar als je een (bijna) nieuwe neemt kun je in ieder geval tot moment dat je van all-risks op WA overstapt redelijk uitgaan van restwaarde, ongeacht hoe lang je dat ding exact hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je vergeet waarschijnlijk dat je dit jaar (in januari) al prive rijdt met je leaseauto en je kunt niet wisselen gedurende een kalenderjaar !
In 2015 betaal je dus zowiezo bijtelling.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

CMD-Snake schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 18:51:
[...]

Zoals dion_b al zegt, hoef je dat absoluut niet per se zo te rekenen. Dat is hoe het voor leasen werkt maar om een goede vergelijking te maken hoef je dat niet ook met je privé auto te doen :)

Het enige wat je m.i. uiteindelijk wil vergelijken zijn de maandelijkse kosten van beide auto's en hoe je op dat maandbedrag komt is voor beide methoden verschillend. Om de afschrijving mee te rekenen zul je inderdaad wel van een X aantal jaar behoud van die auto uit moeten gaan maar die periode hoeft absoluut niet gelijk te zijn aan de looptijd van de leaseauto waarmee je vergelijkt. Het belangrijkste is dat je die inschatting wél maakt en meeneemt in de te verwachten kosten voor je privé auto.

Bij auto's van gemiddelde of jonge leeftijd is de afschrijving een aanzienlijk deel van de maandelijkse kosten; die niet meerekenen doet privé rijden veel rooskleuriger voorkomen dan de realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 09:23
ZeRoC00L schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 19:49:
Je vergeet waarschijnlijk dat je dit jaar (in januari) al prive rijdt met je leaseauto en je kunt niet wisselen gedurende een kalenderjaar !
In 2015 betaal je dus zowiezo bijtelling.
Dit, plus alle administratie die er bij komt, plus brandstofkosten, plus potentiële onverwachte kosten die hoger zijn bij een duurdere auto. Ik denk dat je, juist zonder exacte berekening, kunt zeggen dat je beter af bent met de leaseauto plus een auto met lage maandlasten.

Als ik dan denk aan een veilige auto met lage maandlasten dan denk ik aan max. 10 jaar oude A of B-segment hatchbacks. Toyota Yaris, Peugeot 206, Ford Fiesta, dat spul. Overigens staat de 2005 versie van de C1 bij de veiligste auto's uit die tijd voor kinderzitjes (4 sterren).

[ Voor 7% gewijzigd door Makkelijk op 02-02-2015 15:37 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Pagina: 1