There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.
Ik zou een viertakt kopen. Loopt veel schoner en zuiniger. Verder moet je de prijs in relatie zien tot de nieuwprijs. De laatste jaren zijn er veel Chinese scooters op de markt, en die halen niet de kwalitieit van de Japanners en Europeanen die al langer op de markt zijn. Nieuwprijzen zijn ook lager, en de tweedehands prijs moet evenredig lager.
Tenslotte zou ik kijken naar een scooter die door een volwassene is gereden.
Tenslotte zou ik kijken naar een scooter die door een volwassene is gereden.
Zuiniger valt ook mee. Als je zo'n 2-takt scooter niet opvoert loopt zo'n ding ook met gemak 1:20.
Als je echt weinig verstand hebt kan je beter naar een brommer/scooterzaak gaan, anders loop je de kans op kapot gesleutelde dingen te kopen van 'handige' 16-jarige gasten
Als je echt weinig verstand hebt kan je beter naar een brommer/scooterzaak gaan, anders loop je de kans op kapot gesleutelde dingen te kopen van 'handige' 16-jarige gasten
Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.
Een 4 takt is wel een stuk zuiniger dan, ik reedt destijds gemiddeld met mijn Kymco Super 8, 1:40, met als uitschieter 1:46-tom-562 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:41:
Zuiniger valt ook mee. Als je zo'n 2-takt scooter niet opvoert loopt zo'n ding ook met gemak 1:20.

Inderdaad wanneer je geen kennis hebt van zaken gewoon lekker een occasion kopen bij een dealer, misschien wel wat duurder maar ook langer plezier mee
De Chinese scooter staan ook niet bekend om goede kwaltiteit, dus liever naar de bekende merken kijken
Daaraan toevoegend: als je er zelf (of de buurman in dit geval) weinig kennis over of interesse in hebt is het des te belangrijker dat je iets kiest waar je lokale garage mee bekend is en goed kan helpen. Als hij vooral kennis van en vertrouwen heeft in merk X, dan kun je dat het beste nemen. Niet omdat hij gelijk heeft, maar omdat je linksom of rechtsom toch van hem afhankelijk bent.
Soittakaa Paranoid!
Mee eens. Mijn Kymco Agility 50 doet ook zoiets. Rijden kost zo bijna niksFabianGTI schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 12:22:
Een 4 takt is wel een stuk zuiniger dan, ik reedt destijds gemiddeld met mijn Kymco Super 8, 1:40, met als uitschieter 1:46

Als je een tweedehandsje gaat kopen, kun je het beste iemand meenemen die er verstand van heeft of zo'n ding kopen bij een dealer. Er is geen APK of iets dergelijks voor scooters, dus er wordt heel heel (ja 2x

Kijk naar merken als Kymco, Sym, Peugeot, Piaggio (Vespa, Gilera, Aprillia), Honda of Yamaha.
Wat al is gezegd, kijk voor een 4-takt. Ik heb een tijd langs mijn auto (1 op 7) een Sym (nogiets) gehad, daar was alleen de varioring (?) uit gehaald en dat ding haalde met gemak 1 op 40 en liep wat harder.
Al zal een 16-jarige het klote lawaai van een 2-takt misschien wel kunnen waarderen, voor wolwassenen is het vaak wat minder.
"Zuiniger valt ook mee. Als je zo'n 2-takt scooter niet opvoert loopt zo'n ding ook met gemak 1:20."
Dat is best onzuinig toch? Mijn motor (600cc - 100pk) doet 1 op 17.
En opvoeren van een scooter kan hem juist zuiniger maken. Bij die Sym had ik de varioring eruit laten halen zodat het verbruik zakt van 1 op 30 naar 1 op 40 of meer. En omdat de topsnelheid dan meer wordt kan je het als opvoeren zien. Een auto wordt in de basis ook zuiniger als je hem laat chippen.
Al zal een 16-jarige het klote lawaai van een 2-takt misschien wel kunnen waarderen, voor wolwassenen is het vaak wat minder.
"Zuiniger valt ook mee. Als je zo'n 2-takt scooter niet opvoert loopt zo'n ding ook met gemak 1:20."
Dat is best onzuinig toch? Mijn motor (600cc - 100pk) doet 1 op 17.
En opvoeren van een scooter kan hem juist zuiniger maken. Bij die Sym had ik de varioring eruit laten halen zodat het verbruik zakt van 1 op 30 naar 1 op 40 of meer. En omdat de topsnelheid dan meer wordt kan je het als opvoeren zien. Een auto wordt in de basis ook zuiniger als je hem laat chippen.
Dat komt omdat je de versnellingsbak een breder schakelbereik geeft. Als je een auto hebt begrensd door de 5e en 6e versnelling te blokkeren, loopt hij ook niet erg zuinigTheBrut3 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:37:
En opvoeren van een scooter kan hem juist zuiniger maken. Bij die Sym had ik de varioring eruit laten halen zodat het verbruik zakt van 1 op 30 naar 1 op 40 of meer. En omdat de topsnelheid dan meer wordt kan je het als opvoeren zien.

Wat mij betreft niet vergelijkbaar. Een varioring is iets anders dan een chip.Een auto wordt in de basis ook zuiniger als je hem laat chippen.
Het chippen van een auto kan de auto inderdaad (een fractie) zuiniger maken, maar dat is een trade-off tegen andere zaken zoals uitstoot of geluidsproductie. Je verhoogt bijvoorbeeld de turbodruken/of optimaliseert de inspuitmomenten van een direct ingespoten motor bijvoorbeeld iets anders. Dat gaat typisch ten gunste van het vermogen en levert als neveneffect een klein beetje efficiency op, maar gaat ten koste van een hogere verbrandingstemperatuur en dus een stukje NOx uitstoot.
Ik zou ook sowieso een viertakt kiezen omdat er op verschillende plaatsen wordt gesproken om tweetakten te verbieden in de steden vanwege fijnstof/milieu eisen. Ze zijn aan het denken over slooprgelingen, dus dat zit r wel aan te komen
Als een tweedehandsje slechts 200 euro kost, kan zo'n sloopregeling juist een reden zijn om voor een tweetakt te gaan. De uitstoot van een tweetakt scooter is astronomisch veel hoger dan die van een auto, het moet haast wel meer dan 200 euro waard zijn om er een te slopen 

Pagina: 1