Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Startende ZZP-er : Laptop overnemen of nieuw?

Pagina: 1
Acties:

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 16:16
Goeiendag!

Ik werk momenteel bij een detacheerder en sta op het punt om als ZZP-er verder te gaan. Ik heb van mijn huidige werknemer een prima laptop (HP Probook 4530s. i5, 4GB, 500GB HDD, 2,5 jaar oud) en ik heb gevraagd naar een mogelijkheid om deze over te nemen wanneer ik uit dienst ga. Die mogelijkheid is er voor een prijs van €175. Heel schappelijk naar mijn idee.

Daarnaast is er natuurlijk de mogelijkheid om een nieuwe laptop aan te schaffen en deze zakelijk op te voeren, af te schrijven enz. en mits ik meer dan 450 uitgeef telt deze ook mee voor de investeringsaftrek.

Mijn vraag is eigenlijk, wat is nu verstandiger/voordeliger om te doen. Bij de eerste optie is natuurlijk de initiele aanschafwaarde een stuk minder. Deze kan ik in het eerste jaar volledig afschrijven.
De tweede optie is voor mij nogal ondoorzichtig in wat exact aan voordeel oplevert. Dus stel ik schaf een nieuwe laptop aan van €1000 incl. BTW, wat betaal ik dan uiteindelijk netto. Diezelfde vraag geldt natuurlijk ook voor de overname, wat betaal ik uiteindelijk netto na de afschrijving.

Zoals gezegd ik ben een starter en dit is allemaal nieuwe materie voor mij dus ik hoop dat iemand mij een helder inzicht kan geven :)

Alvast bedankt!

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
In je huidige laptop zit wel een slecht scherm, dat verschil ga je wel merken als je iets nieuws koopt.
Aan de andere kant is de prijs niet gek en denk ik dat je die laptop zelfs voor een beetje meer zou kunnen doorverkopen op V&A.
Hoeveel je uiteindelijk kwijt zal zijn aan een nieuwe laptop weet ik niet.

Wat je ook doet, overweeg om een SSD in je laptop te zetten.

Verwijderd

De btw mag je afschrijven, dat is 21% dus dat is over 1000,- netto 790 euro wat je er voor kwijt bent.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Als starter mag je in willekeurig afschrijven, dat betekent dat je het volledige bedrag in één keer mag aftrekken van de omzet.
Zijn je investeringen exclusief btw bij elkaar meer dan €2300 per jaar, dan kun je gebruikmaken van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA), een aftrek van 28%.

Kortom: je betaalt voor de laptop €1000 inclusief btw.

De btw kun je aftrekken van de omzetbelasting -> netto betaal je €826 voor de laptop (en dus niet €790 zoals hierboven staat).
Die €826 kun je aftrekken van de omzet. Daarnaast mag je 28% van die €826 aftrekken van de omzet als je in aanmerking komt voor de KIA. Totale aftrekpost: €1057. Bij een belastingtarief van 42% betaal je dus €444 minder aan inkomstenbelasting.

Uiteindelijk kost de laptop je dus €381.
Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:04:
De btw mag je afschrijven, dat is 21% dus dat is over 1000,- netto 790 euro wat je er voor kwijt bent.
Nee, die €1000 is inclusief 21% btw. Het bedrag exclusief btw is dus €1000/1,21 = €826. Het bedrag aan btw is dan €826 x 21% = €174.

[ Voor 55% gewijzigd door Canaria op 28-01-2015 13:25 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

Startende ondernemers willen doorgaans in het eerste jaar gebruik maken van de kleinschaligheidsinvesteringsafrek (KIA) als je meer dan EUR 2302 uit geeft dan ontvang je een aftrek van 28% samen met de BTW is dat een mooi voordeel.

Het is dan meestal voordeliger om nieuw te kopen.

Iemand was me al voor :)

[ Voor 4% gewijzigd door Vidra op 28-01-2015 13:20 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 16:16
Kijk een berg aan nuttige informatie zie ik voorbij komen :)

Ik had de optie van overnemen en weer verkopen nog niet in gedachte en dat is zeker een goeie aangezien een dergelijke laptop nog zeker €250 kan opbrengen.
Als ik daarnaast dan een nieuwe aanschaf en de winst van de verkoop van het tweedehandsje meereken, kom ik op rond de €300 voor een laptop van €1000, mits ik de startersinvesteringsaftrek krijg wat wel gaat lukken met mijn geplande opleidingen.

Dank voor jullie hulp!

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Canaria schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:18:
Als starter mag je in willekeurig afschrijven, dat betekent dat je het volledige bedrag in één keer mag aftrekken van de omzet.
Zijn je investeringen exclusief btw bij elkaar meer dan €2300 per jaar, dan kun je gebruikmaken van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA), een aftrek van 28%.

Kortom: je betaalt voor de laptop €1000 inclusief btw.

De btw kun je aftrekken van de omzetbelasting -> netto betaal je €826 voor de laptop (en dus niet €790 zoals hierboven staat).
Die €826 kun je aftrekken van de omzet. Daarnaast mag je 28% van die €826 aftrekken van de omzet als je in aanmerking komt voor de KIA. Totale aftrekpost: €1057. Bij een belastingtarief van 42% betaal je dus €444 minder aan inkomstenbelasting.

Uiteindelijk kost de laptop je dus €381.

[...]

Nee, die €1000 is inclusief 21% btw. Het bedrag exclusief btw is dus €1000/1,21 = €826. Het bedrag aan btw is dan €826 x 21% = €174.
Bizar dat je meer kunt aftrekken dan je aan kosten hebt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Pagina: 1