Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke auto voor ongeveer 8000 euro? (en andere vragen...)

Pagina: 1
Acties:

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-11 22:26
Hey mede-tweakers,

In de loop van dit jaar hoop ik mijn huidige auto (een Mercedes A140 uit '99 met ong. 135dkm) in te kunnen ruilen op een wat nieuwere/bijzonderder/luxere auto. Mijn totale budget zal tegen die tijd ongeveer 7500 a 8000 euro bedragen.

Wat verwacht/zoek ik?
Mijn huidige auto heeft vrijwel geen opties. In een volgende auto zou ik dus graag flink wat luxer gaan rijden. Hieronder volgt een opsomming van mijn zoekcriteria:
  • Bouwjaar: rond 2005 (later mag altijd, vroeger liever niet)
  • Kilometerstand: Rond de 100.000 max (een auto met 110.000 sluit ik niet uit, maar een auto met 90.000 krijgt daar wel voorkeur over)
  • Verbruik: Rond de 1 op 13 is acceptabel, minder is altijd beter
  • Vermogen/koppel: Meer is beter
  • Rijgedrag: Een mooie balans tussen comfort en leuk rijden alstublieft.
  • Exterieur: Rondingen, hoekig, het maakt me an sich niet zo veel uit.Ik beoordeel een model op het moment dat ik er een foto van zie en vindt het dan mooi of lelijk.
  • Interieur: Veel opties. Airco/Climate control is een must, evenals electrische ramen. Leer/half-leer is een plus, cruise-control is een plus. Een radio kan ik zelf ook nog wel vervangen, als het even kan wel een dashboard waar dat vrij gemakkelijk in gaat (ruimte voor 2DIN is een plus, bij voorkeur dus geen ingebouwd scherm op een andere plek). Panoramisch dak/zonnedak is ook wel leuk toch? :D
Aangezien het grootste deel van mijn kilometers op snelweg/autoweg/80-km weg doorgebracht worden (ongeveer 15.000km per jaar) is een auto die daar rustig loopt mooi. Een 6-bak zou daarom mooi meegenomen zijn. Wel zoek ik een auto waar ik me af en toe ook wat sportiever in voort kan bewegen, dus vermogen/rijgedrag worden ook op prijs gesteld.

Qua merken heb geen gevoel voor Ford, alles wat uit Italie komt of voor Renault (aangezien ik hier niet veel goeds over betrouwbaarheid gehoord heb).

Wat heb ik al gevonden?
Nu is de voorpret al begonnen. Op vrijwel dagelijkse basis houdt ik Marktplaats in de gaten. Een aantal modellen passeren met enige regelmaat mijn scherm.

Onder die modellen valt een Peugeot 207 Feline THP (de 150pk-variant). Echter, de verhalen die ik over dit THP-motorblok (wat ook in Mini's, Citroens en diverse andere Peugeots gemonteerd is) lees beloven niet veel goeds. Zo zouden de kettingen uitrekken waardoor de motortiming niet meer correct is en zou het blok olie zuipen. Wat betreft de ketting zie ik in een aantal advertenties staan: "kettingmodificatie reeds uitgevoerd" (of iets in die trant). Zijn er hier ervaringsdeskundigen die dit blok kennen? Of is er iemand die weet sinds wanneer de kettingen van betere kwaliteit beschikbaar zijn (zodat ik kan controleren of er na een kettingmodificatie wel een goede ketting gemonteerd is)?

Verder passeren de volgende modellen:
  • Seat Leon 2.0 FSI van rond 2006/2007
    met een 6-bak maar een wat saai interieur. Daarnaast vrij zwaar en natuurlijk onzuinig
  • Seat Ibiza FR van na 2009
    Een wat zeldzame verschijning, maar dit is wat mij betreft de enige leuke uitvoering
  • Volkswagen Polo V van na 2009
    in diverse uitvoeringen. waaronder een GTI en een Sportline. Welke motor is een beetje betrouwbaar?
  • Volkswagen Golf VI van na 2009
    afgelopen maand 2 keer een VI zien passeren, zijn wel zeldzaam in mijn prijsklasse, heb liever wat meer te kiezen
  • Opel Astra GTC (naar aanleiding tip redbullet)
  • BMW 116i (naar aanleiding tip t_captain) Eigenlijk liever een 118i, maar deze hebben een beetje het zelfde probleem als de Golf, vrij zeldzaam binnen mijn budget
  • Mazda 3 2.0 (naar aanleiding tips velen)
  • Mitsubishi Lancer 1.6 van 2007 en later
  • BMW 3-serie E90
Wat is mijn vraag?
Naast de bovenstaande vraag omtrent de Peugeot 207 (specifieker het THP-blok) vraag ik mij af of ik niet over bepaalde modellen heen kijk. Zoals je ziet bestaat mijn lijstje uit een Peugeot en verder de halve VAG-groep aan modellen. Van japanse auto's heb ik weinig kaas gegeten, mooi vindt ik ze vaak wel, vooral in luxere uitvoering (bijv. een Mitsubishi Lancer 1.8, maar is zo'n 1.8-blok wel wat voor zo'n auto).

Zijn er modellen welke ik zou moeten overwegen? Commentaren op mijn huidige opties? Laat het weten...

[ Voor 5% gewijzigd door hiekikowan op 28-01-2015 16:34 ]

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
Opel Astra gtc, vectra gts, isigna etc :P

• hiekikowan
Thx voor je suggesties...

Een Astra GTC kan bij op het lijstje van mogelijkheden, veel te kiezen en ook in luxe uitvoeringen beschikbaar dus die ga ik ook maar eens in de gaten houden.

Een Vectra GTS zuipt wel erg veel met z'n 2.2. Daarnaast weinig keuze, binnen mijn eisen-pakket slechts 2 stuks dus ik denk niet dat dat een optie is.

Helaas zijn de Insignia's een heel stuk duurder, dus die vallen sowiezo af.

Verwijderd

Wat betreft je opmerking over de 2.2 van Opel; Hou wel in gedachte dat toename van motorinhoud/vermogen niet evenredig is aan toename in verbruik. Dit wordt voor een heel groot deel bepaald door rijgedrag. (b.v. mijn voormalig 1.6 van Audi en 2.3 van Volvo ontlopen elkaar niet heel erg bij normaal(!) rijdgedrag)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2015 09:39 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:36
Seat zou ik bij wegblijven, die blijven toch erg last hebben dat ze snel 'oud' worden... ondanks dat het tegenwoordig gedeelde Duitse techniek van VW is doen ze het op de lange duur niet zo goed zoals bijvoorbeeld Skoda het wel doet. Ook de Polo's GTI's die je aangeeft staan er om bekend dat ze niet zo best zijn, dat zijn die 1.4 TSI uitvoeringen en die blijken niet zo heel erg betrouwbaar en daarom duur in onderhoud.

Ik zou dan toch aan een Japanner denken, alhoewel die vrij kostbaar zijn zeker als je een wat rapper model wil hebben. Kan zo snel ook niets zo leuk vinden van minder dan 10 jaar oud, rond een ton op de klok en maximaal 8000 euro... dan zit je toch alweer snel met twee ton op de klok als je die kant op zou gaan.

Of ik zou denken in de richting van Ford Focus of Fiesta.

Zoiets bijvoorbeeld? http://www.autotrack.nl/tweedehands/ford/focus/12863097

• hiekikowan
@Nathuran: Wanneer ik kijk op Spritmonitor zie ik dat voor de 2.2 er 3 gebruikers zijn die het verbruik op ong. 1 op 13 hebben. De rest kruipt al heel snel richting de 1 op 11(,5)

@MicGlou: Ik had wel een beetje het zelfde idee bij Seat. De interieurs zien er al snel wat shabby uit, krasjes en dergelijke zijn daarin niet ongewoon. Jammer.

Wat betreft je stelling over een auto van minder dan 10 jaar, dat hoeft niet per se, mocht er bijvoorbeeld een hele mooie wagen uit 2003/2004 staan dan is dat zeker het overwegen waard, des te meer wanneer deze aan veel van de andere eisen voldoet.

Je ervaring wat betreft zoeken naar Japanners deel ik, veel klein spul maar het leukere spul heeft of veel meer gelopen of is veel duurder...

En (hoewel ik het er later bij geedit heb) zoals gezegd heb ik niet zo veel met Ford, vindt de styling niet mooi, zeker niet in de jaren welke binnen mijn bereik liggen...

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-11 01:33
japaners staan bekend om hun betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten (al zitten er geheid verschillen tussen merken en types). ben zelf flink fan van Mazda (323 en nu een MX-5). wat die eerste betreft (want de mx5 is geen goede vergelijking):
de 323 heeft een fijn rijgedrag, niet té comfortabel (kan nog lekker de bocht om) en was met enige moeite op de 1:13 a 1:14 te krijgen.
de 323 serie is echter al behoorlijk "oud" aan het worden, en ergens rond 2000 opgevolgd door de "3" serie. (Mazda 3). of je van de styling houdt moet je zelf bekijken maar het zijn fijne auto's, met goeie stoelen voor de meeste mensen.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
Het is me niet duidelijk welke maat auto TS zoekt. Uit zijn OP zie ik een focus op B- en C-segment. Dat moet lukken. TS zou bijvoorbeeld kunnen kijken naar een BMW 118i, die zitten qua rijgedrag en verbruik wel in de juiste orde.

• hiekikowan
@jorisjan: Mazda 3 is an sich een prima optie, alleen zijn leuke uitvoeringen zeldzaam. De meeste zijn vrij basic uitgerust...

@t_captain: Inderdaad ben ik op zoek naar B-/C-segmenters, veelal hatchbacks aangezien ik dat een mooie carroserievorm vindt. Een 118i heb ik ook al op het oog gehad, maar die zijn vooralsnog krap binnen het budget en mijn eisen/wensen. Een beetje vergelijkbaar met een Golf VI qua aanbod, wel vaak leuk uitgerust though. Die zet ik ook maar even op het lijstje...

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:13
Mazda 3 (is al genoemd) of Honda Civic?
Vaak zijn Jappen toch vrij compleet en véél betrouwbaarder dan een Duitsert.

Ga je trouwens zelf betalen of heb je een inruil? Als je zelf gaat betalen kan je voor die VAG auto's en Fords ook in Duitsland kijken.

• hiekikowan
@TheBrut3 Een Mazda 3 is inderdaad al genoemd, maar vrijwel nooit leuk uitgevoerd. Mocht ik een leuke tegenkomen, is het natuurlijk altijd een optie. Een Civic vindt ik niet mooi, is geen echte hatchback naar mijn mening.

Bij voorkeur zou ik mijn huidige auto inruilen, voortijdig verkopen is echter ook een optie. Ik heb nog niet echt stil gestaan bij de optie om te importeren, ga daar eens naar informeren...

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

Volvo C30 (minimaal de 2.4 5-cilinder nemen), Mazda 3 (2 liter), Toyota Corolla T-Sport (bijna 200 pk uit een 1.8 zonder turbo :o).
Overigens zou ik me niet doodstaren op de KM-stand, en al helemaal niet of er een 6-bak in ligt... Het gaat uiteindelijk om de versnellignsbakverhoudingen.

Vaak bu'j te bang!

• hiekikowan
Thx voor je suggesties, maar de Volvo lijkt niet echt common wat betreft de 2.4, daarnaast zal dat ook een verbruik met zich mee brengen... De Mazda 3 evenzo (zoals hierboven ook al aangegeven). De Corolla is wat ouder en ook al zeldzaam.

Verder staar ik me zeker niet dood op de 6 versnellingen, echter bij een wat sportiever uitgevoerde auto zijn de versnellingsbakverhoudingen vaak ook zo dat men wat hoogtoeriger gaat rijden. Een 6 functioneert dan vaak als overdrive waardoor deze ook rustig te bereiden is. Daarom een plus, maar zeker geen harde eis.

De kilometerstand heb ik op ong. 100000 als eis gezet omdat ik anders het gevoel heb er op achteruit te gaan. Dat is dan misschien wel niet zo (hoewel meer kilometers altijd meer slijtage met zich meebrengen aan bijv. het interieur), het ligt er ook maar net aan hoe de kilometers gereden zijn, maar het blijft een gevoelskwestie.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
bdalenoord schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 10:16:
@jorisjan: Mazda 3 is an sich een prima optie, alleen zijn leuke uitvoeringen zeldzaam. De meeste zijn vrij basic uitgerust...
Welke opties wil je graag zien op een Mazda 3? In de TS noem je namelijk niet echt zware eisen qua opties en volgens mij heeft 90% van de Mazda's dat wel. Wat vind je bijvoorbeeld hier of hier van?

• Thenotorious
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-11 20:06
Als je een auto zoekt van bouwjaar 2005+ voor maximaal 8000 euro die nog een beetje sportief is met maximaal 100.000km blijft er heel weinig over. Heb zelf even gekeken en er zit veel Frans tussen (zou ik persoonlijk niet voor gaan). Heb wel de volgende auto's gevonden die ik persoonlijk wel interessant vind:

Jaguar X-Type 3.0 V6 AWD
http://link.marktplaats.nl/m893559565
Redelijk bulletproof autos, deelt aardig wat onderdelen met de Ford Mondeo, je kan ook voor kleinere motorvarianten kijken.

Saab 9-3 2.0T Vector
http://link.marktplaats.nl/m890957535
Vind ik persoonlijk een hele mooie auto die je ook nog eens makkelijk kan tunen.

Kia Magentis 2.7 V6
http://link.marktplaats.nl/m888946892
Extreem lage kilometerstand, maar is een Kia dus moet je van houden..

Edit:
Lexus IS misschien nog iets?
http://link.marktplaats.nl/m893650329
De nieuwere modellen zijn schaars in jouw prijsklasse maar de oudere heb je wel veel. Perfecte combinatie van comfort luxe en betrouwbaarheid.

[ Voor 12% gewijzigd door Thenotorious op 28-01-2015 10:45 ]

Im notorious

• hiekikowan
@Deveon: Twee zeer mooie opties. Ik had even vluchtig over wat sites gescanned, zag dar er heel veel 1.6 en zeer weinig 2.0 aangeboden werdt maar ik had misschien wat beter moeten zoeken. Ik zie nu ook dat er weldegelijk Mazda 3's met leder/luxe aangeboden worden, ik voeg hem aan mijn lijstje toe...

@Thenotorious: Frans vindt ik juist geen probleem, heb goede ervaringen met Citroen (hoewel ze in mijn prijsklasse dan weer geen mooie modellen hebben naar mijn mening) en een Peugeot is nagenoeg gelijk aan een Citroen. Had dan ook al een Peugeot als optie staan, echter daar lees je over die specifieke motor (die overigens ook in een Mini Cooper S ligt) veel horrorverhalen.

De auto's welke je als optie noemt verbruiken allemaal flink meer dan ik eigenlijk zou willen, 1 op 10 is nogal een verschil met 1 op 13. (Die Jag en Saab zijn wel heel mooi overigens)...

Misschien ben ik wel wat veeleisend, gelukkig heb ik geen haast dus misschien hopen op een keer een gelukje...

• Thenotorious
bdalenoord schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 10:47:

@Thenotorious: Frans vindt ik juist geen probleem, heb goede ervaringen met Citroen (hoewel ze in mijn prijsklasse dan weer geen mooie modellen hebben naar mijn mening) en een Peugeot is nagenoeg gelijk aan een Citroen. Had dan ook al een Peugeot als optie staan, echter daar lees je over die specifieke motor (die overigens ook in een Mini Cooper S ligt) veel horrorverhalen.

De auto's welke je als optie noemt verbruiken allemaal flink meer dan ik eigenlijk zou willen, 1 op 10 is nogal een verschil met 1 op 13. (Die Jag en Saab zijn wel heel mooi overigens)...

Misschien ben ik wel wat veeleisend, gelukkig heb ik geen haast dus misschien hopen op een keer een gelukje...
Je moet natuurlijk ook veeleisend zijn, 8000 euro is een hoop geld. En wat betreft kilometerstand, is hierboven ook genoemd, zou ik ook niet puur naar auto's tot 100.000km gaan zoeken. Het kan zijn dat als je auto's die ongeveer 150-200k hebben gelopen dat daar al bepaald onderhoud aan al is gedaan (bijv. distributieriem).

Dan heb ik nog drie andere suggesties, misschien dat je het iets vindt.
VW Jetta 2.0 FSI
http://link.marktplaats.nl/m890838849

Volvo S40 2.4
http://link.marktplaats.nl/m892060550

Saab 9-3 1.8T (1 op 13 verbruik)
http://link.marktplaats.nl/m890665799

Im notorious

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-10 20:52
Fiesta ST 2006.

Hmmmmmm.

It's dogged that does it

• MicGlou
Als je Frans geen probleem vind dan zou ik juist eens bij Renault gaan kijken ipv Peugeot of Citroen... alhoewel Renault ook niet voordelig in de aanschaf zal zijn met de wat snellere modellen aangezien die heel erg populair zijn omdat het goede wagentjes zijn en ze best snel zijn... beter dan de twee Franse neefjes.

[ Voor 4% gewijzigd door MicGlou op 28-01-2015 11:07 ]

• hiekikowan
@Thenotorious: Die Jetta is zeker een mooie auto. Had er al meerdere zien staan, vaak in een wat simpeler uitvoering maar an sich zijn het vrij grote auto's en daardoor niet zo duur want niet zo gewild.

Die Volvo is met 1 op 11 wat onzuinig, wel een mooie auto though. Die Saabs schijnen in onderhoud wel aan de prijs te zijn. Overigens gaan we langzaamaan richting steeds grotere auto's terwijl mijn voorkeur wel een beetje bij hatchbacks ligt.

Onderhoud is voor mij geen probleem, aangezien we dit zelf doen (met een automonteur als broertje is dit geen issue, voorzieningen zijn er ook allemaal naar). Daarom ook geen issue als de distri-riem nog niet gedaan is bijv.

@SavageBrother: De styling van Ford vindt ik lange tijd vrij achter blijven bij de andere auto's welke ik in overweging neem/heb genomen.

@MicGlou: En toch leert de ervaring van mensen om mij heen dat Renault lang niet zo betrouwbaar is. Eigen ervaringen met de andere merken zijn al jaren prima, ook omdat de kosten bij eventuele defecten gewoon erg laag zijn. Wel vindt ook ik het jammer om op die manier bijv. een Clio RS uit te sluiten, maar ik wil mij er gewoon niet aan wagen. (Daarnaast zijn ze inderdaad in vergelijking met de anderen flink duurder)

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Overigens, de enige optie die ik echt vaak mis bij een Mazda 3 (heb er ooit ook eens met een schuin oog naar gekeken), is de cruise control. Dat is fabrieksaf nauwelijks geleverd

Vaak bu'j te bang!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:15
Nieuwe model swift misschien? Cruise controll zit er meestal niet op, maar airco standaard en climate controll ook vaak. Rijden lekker zuinig en zien er (in mijn mening) erg leuk uit.

Ben zelf toevallig ook naar op zoek naar een swift (maar dan het 2005 model)

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

• t_captain
@TS: een Renault zou ik niet uitsluiten vanwege de vermeende onbetrouwbaarheid. Dat betreft namelijk een bepaalde generatie van de grotere en luxere modellen, vooral uit de periode 2000-2005. De Laguna II is berucht, terwijl de Laguna III juist best goed schijnt te zijn. De Megane en Clio staan niet zo slecht bekend, en bouwjaar vanaf 2006 zou sowieso geen probleembak moeten zijn.

Er is wel een andere reden om de Clio RS uit te sluiten. Het is de meest hardcore hot hatch van zijn klasse. Het door jou gezochte compromis tussen comfort en sportiviteit is ver te zoeken.

• MicGlou
bdalenoord schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:08:@MicGlou: En toch leert de ervaring van mensen om mij heen dat Renault lang niet zo betrouwbaar is. Eigen ervaringen met de andere merken zijn al jaren prima, ook omdat de kosten bij eventuele defecten gewoon erg laag zijn. Wel vindt ook ik het jammer om op die manier bijv. een Clio RS uit te sluiten, maar ik wil mij er gewoon niet aan wagen. (Daarnaast zijn ze inderdaad in vergelijking met de anderen flink duurder)
Dat is zoals al eerder genoemd in het verleden vooral een probleem met de grotere wagens geweest bij Renault, bijna alle generaties laguna's op de huidige na veel elektrische storingen en ook de Megane heeft daar in mindere mate wat last van gehad. Maar zeker de huidige Megane en Clio zijn goede auto's, dat lees je overal... en de Clio is dat eigenlijk altijd al geweest, vanaf de eerste generatie een low cost wagentje, zelfde gaat ook wel op voor de Twingo.

Maar misschien is het handig om naar iets minder sportief te kijken, dan heb je zoveel meer opties... moet het perse een minimaal aantal pk's zijn?

• hiekikowan
@Intruder: De nieuwe Swifts zitten erg aan de bovenkant van het budget. Stap ik een model terug (naar 2005, net als jij), dan zie ik een aantal leuke uitvoeringen staan, waaronder een Swift GT. Het uiterlijk vindt ik persoonlijk niet heel bijzonder. Uitsluiten doe ik hem niet, maar vooralsnog heb ik een aantal modellen welke ik waarschijnlijk mooier vindt...

@t_captain: Hmm. Misschien toch maar eens rondkijken wat er zoal te halen valt bij Renault. De Clio RS is inderdaad een rijdersauto pur sang. Wel een van de meest bekende sportieve modellen van Renault en verder zie ik daar niet heel veel bijzonders. De Megane RS spreekt me qua model niet echt aan en ik ken de sportieve benamingen van Renaults ook niet...

@MicGlou: Het hoeft zeker geen minimaal aantal PK's te hebben, comfort en rijgedrag zijn minstens net zo belangrijk, misschien wel belangrijker. Echter, goed meekomen in het verkeer en op de snelweg genoeg over hebben zijn eigenschappen die aan comfort/rijgedrag ook bijdragen, daarom in ieder geval niet de hele kleine motoren want daar ontbreekt het dan aan. Zij zijn prima voor in de stad maar op de snelweg zie ik mezelf met een 1.0 nog niet rondcrossen.

De Peugeot 207 Feline THP zou een ideale auto zijn, alleen die onzekerheid over de motor verpest het voor mij vooralsnog... Ook omdat Peugeot inmiddels reparaties niet meer onder coulance uit zou voeren volgens 'het internet', wat als het probleem zich pas na 100.000 kilometer uit? Dan zit je met een ongelofelijk dure reparatie.

[ Voor 16% gewijzigd door hiekikowan op 28-01-2015 11:50 ]

• Thenotorious
Als je liever Hatchback wilt zou ik dan ook een kijkje nemen naar de Golf 5, Audi A3, BMW 1 serie (is al genoemd vgm), al kunnen dat best prijzige auto's zijn qua onderhoud.

Dan zou ik inderdaad kijken naar een Peugeot 207, paar keer in gereden zijn aardig comfortabele en ruime auto's. Wat ik dan verder ook heel mooi vind is de Mazda 3 die al eerder genoemd is.

Heb persoonlijk ook helemaal niks met Ford, maar ik vind deze Focus toch wel heel erg fraai.
http://link.marktplaats.nl/m889760711

Im notorious

• hiekikowan
Ik begin een 1-serie toch ook als serieuze optie te zien. Op Marktplaats niet zo heel veel welke binnen mijn budget en wensen vallen, maar op diverse andere sites zie ik verscheidene 116i's staan in uiteenlopende varianten. Op Spritmonitor is de duurst geregistreerde gebruiker 7.58l/100km kwijt, komt neer op 1 op 13 maar ook 1 op 16 komt daar voor dus ruim binnen verbruiksgrenzen. Ik vindt ze daarnaast er leuk uit zien, heb al een tijdje in een 1-serie diesel gereden dus daar ga ik ook maar eens serieus naar kijken.

Van een 207 vindt ik de meeste uitvoeringen toch vrij basic/simpel, maar ook die houdt ik eens in de gaten.

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:15
Is kopen in duitsland eventueel een optie? Weet niet wat ze in duitsland moeten kosten hoor ;), maar daar zijn auto's vaak aanzienlijk goedkoper en hebben ze vaak minder kilometers. Moet je er wel BPM kosten, invoerkosten en 1 dags kentekenplaat kosten bij overheen rekenen.

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

• hiekikowan
Import sluit ik niet uit. Echter, bij voorkeur zou ik inruilen en dat is dan vaak onmogelijk. Misschien kan ik wat regelen via een bevriende auto-handel. Ik ga hier eens naar informeren.

• t_captain
Ik zou in de volgende auto's proefrijden:

* de 1-serie, en dan liever een 118i dan een 116i. Verbruik zal elkaar niet veel ontlopen, en het extra vermogen van de 118i is erg welkom vanwege de RWD. Kijk of de BMW-typische rijeigenschappen (achterwielaandrijving en gunstige gewichtsverdeling) je kunnen bekoren.

* uit de categorie "sportief voorwielaangedreven" zou ik een Mini Cooper of een Focus rijden.

* uit de categorie "saai maar goed afgewerkt" een A3 (indien binnen budget), of anders een Golf.

En tenslotte kun je kijken naar de iets goedkopere auto's uit het B-segment (Fiesta, Clio, 207), Deze hebben vaak een nieuwprijs tussen 15 en 20k (tegen 25 voor een Golf of 30 voor BMW en Audi), waardoor de aanzienlijk jonger rond de 8k verhandelen. Als de BMW, Audi of Focus in jouw beleving niet teveel verschil maken, is het misschien een goed idee om je geld in een jonge i.p.v. een chique auto te investeren.

• hiekikowan
De 118i valt echter niet makkelijk binnen het budget. Gaspedaal geeft 1 mogelijke kandidaat (niet dat ik per direct op zoek ben) die 8900 euro op moet brengen. Ik ga in ieder geval ook de 1-series eens in de gaten houden. Zoals al gezegd heb ik hier al wat kilometers in doorgebracht (iets nieuwer type) en dat reed prima. BMW is daarnaast degelijk en achterwielaandrijving is met de juiste electronische systemen prima te gebruiken.

Een Focus is zoals gezegd niet wat ik zoek. Een Mini heb ik nog niet overwogen, zijn tegenwoordig ook haast BMW's en qua styling verkies ik dan toch een 1-serie over een Mini. Maar misschien wel een proefrit waard inderdaad.

Een A3 kan ik niet binnen budget vinden, en daarnaast vindt ik dat Audi pas recentelijk echt mooie auto's is gaan bouwen, kan de styling van de oudere A3's niet echt apprecieren en ook het bijbehorende imago (althans hier in het land) is niet al te best.

Een Golf is zoals in de OP al aangegeven een optie, maar zeldzaam. Of ik moet gaan kijken naar Golf V, welke ik qua styling een stuk minder vindt dan bijvoorbeeld een 1-serie, of de eerder genoemde Mazda 3, of de Peugeot 207, of de Opel Astra...

Ik heb in ieder geval genoeg materiaal om vanavond eens flink aan het googlen te slaan. Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:26
Ik ben zelf wel gecharmeerd van de laatste generatie Mitsubishi Lancers, zoals deze. Bijna altijd met climate control, cruise control hebben ze ook vaak, en lederen bekleding zie je ook nog wel eens.

Blijf wel weg van de 1.8 motor, deze zuipt volgens mij behoorlijk.

• hiekikowan
De laatste Lancers zijn inderdaad mooie auto's om te zien. Maar dan met name van buiten (en alleen de sedan, de sportback vindt ik echt geen mooie achterkant hebben). Ik heb het idee dat het aan de binnenkant toch een stukje minder in elkaar zit, maar misschien heb ik het mis. Ik heb het dan over vooral het dashboard wat ietwat goedkoop aan doet en de stoelen die er vrij eenvoudig uit zien. Misschien is het allemaal visueel en een stuk beter dan dat het er op het eerste oog uit ziet, maar dat geeft me toch wat twijfels. Een beetje het zelfde gevoel als bij de Seat's, dat het interieur snel oud wordt...

Inderdaad verbruikt de 1.8 bijna 1 op 10, de 1.6 is al een heel stuk zuiniger met tussen de 1 op 13 en 1 op 15.

[ Voor 6% gewijzigd door hiekikowan op 28-01-2015 15:44 ]

• Knul
Het dashboard en de stoelen zijn exact hetzelfde als in de Outlander, en die zijn (imho) prima. Ik heb ook proefgereden in een Lancer en zat er best wel goed in, met m'n 1.93.

Het ziet er misschien wel goedkoop uit, maar het is wel degelijk. Onze Outlander uit 2008 met 300k op de teller piepte noch kraakte toen we 'm inruilden, dus ik ga er vanuit dat het bij de Lancer ook zo is.

Tip: mocht je naar een Lancer kijken, zie dan of je een MMCI op de kop kan tikken. Heb je een ontzettend fijne navigatie met touchscreen, hdd, en de hele reutemeteut. Ohja, en het is OEM dus het ziet er strak uit :).

• henkjan1995
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-01 17:54
Vind je de Ford Fiesta MK7 (vanaf 2009) ook niks? Dit is het nieuwere model die er naar mijn mening een stuk beter eruit ziet dan de MK6. De rijeigenschappen van deze auto blijken zeer goed te zijn, met de 1.6 (120PK) is ook nog wel redelijk te rijden (het is geen Fiesta ST maar komt prima mee in het dagelijkse verkeer) en rijd ook redelijk zuinig.

Voor rond de 8-9K kan je de titanium uitvoering krijgen die vaak beschikt over cruise control, climate control, parkeersensoren, regensensor etc.

Nadeel is dan wel dat het dashboard niet heel bijzonder is en met het aantal knoppen in het begin een beetje wennen is.

XPS17 l702x 2670qm, 12GB, 128GB SSD, 500GB HDD, GT555m

• hiekikowan
@Batsgeit: duidelijk. Bedenk me net dat een kennis een Lancer heeft waar ik wel eens een keer een kijkje in zou kunnen nemen, toch maar eens overwegen om dat te doen... Wat betreft de navi: bedoel je MMCS? Ken het systeem niet en ik vindt OEM niet altijd even prettig/mooi, ook omdat uitbreiding later vaak flink tegen valt. Vondt het parrot-systeem wat op CES aangekondigd werdt wel heel sjiek...

@henkjan1995: vooralsnog zie ik een Ford niet echt zitten, de andere auto's op mijn lijstje vindt ik mooier en daarnaast doet de auto wat klein aan op de foto's. Hoe zich dit in de praktijk uit weet ik natuurlijk niet, maar ik zal niet snel naar een Ford gaan kijken en zal er dus wel nooit achter komen.

• Thenotorious
bdalenoord schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 16:02:
@Batsgeit: duidelijk. Bedenk me net dat een kennis een Lancer heeft waar ik wel eens een keer een kijkje in zou kunnen nemen, toch maar eens overwegen om dat te doen... Wat betreft de navi: bedoel je MMCS? Ken het systeem niet en ik vindt OEM niet altijd even prettig/mooi, ook omdat uitbreiding later vaak flink tegen valt. Vondt het parrot-systeem wat op CES aangekondigd werdt wel heel sjiek...

@henkjan1995: vooralsnog zie ik een Ford niet echt zitten, de andere auto's op mijn lijstje vindt ik mooier en daarnaast doet de auto wat klein aan op de foto's. Hoe zich dit in de praktijk uit weet ik natuurlijk niet, maar ik zal niet snel naar een Ford gaan kijken en zal er dus wel nooit achter komen.
Ik zeg: Koop een BMW (1 serie of 3 serie) en bouw een Nexus 7 in. Deze meneer heeft het in zijn BMW E46 gedaan en het ziet er imo heel geslaagd uit, als je op google/youtube zoekt kun je nog veel meer info hierover vinden.

Im notorious

• hiekikowan
Had ik inderdaad ook gezien, maar eens een keer naar kijken dan mocht het een 1-serie3-serie worden... (in een 1-serie is geen ruimte voor 2DIN jammer maar helaas) :P

[ Voor 27% gewijzigd door hiekikowan op 28-01-2015 16:16 ]

• Speedmaster
  • Laatst online: 22:48

Speedmaster

Make my day...

En zoek eens op www.gaspedaal.nl. Hier heb je een groot aantal bedrijven op 1 plaats.

• hiekikowan
@Speedmaster: was inmiddels inderdaad weer op Gaspedaal beland, fijne website maar helaas hebben ze geen app dus ik had er tot nog toe geen gebruik van gemaakt...

In Nederland heb ik er 1 aangetroffen, maar op de duitse websites is hij een stuk makkelijker te krijgen: een BMW 318/320 uit de E90-serie met een leuke standaard aankleding. I know, geen hatchback, maar het model spreekt me toch enorm aan. Had niet verwacht zo'n auto binnen het budget te kunnen vinden. Heb hem even aan het lijstje toegevoegd, ga ook hier maar eens flink onderzoek naar doen (ook naar importeren in het algemeen, de prijzen liggen over de grens echt een gigantisch stuk lager)...

[ Voor 63% gewijzigd door hiekikowan op 28-01-2015 16:46 ]

• TheBrut3
En toen moest je rest BPM betalen ;) Hou daar wel even rekening mee, dat de prijs waarvoor je hem daar koopt niet dezelfde is als waarvoor je hem hier hebt.
Duitse wagens in Duitsland zijn vaak veel goedkoper, bij Jappen is Duitse import vaak al minder aantrekkelijk.

Let wel op dat je rest BPM over de nieuwprijs van die auto betaald, dat is dus incl opties.

[ Voor 29% gewijzigd door TheBrut3 op 28-01-2015 16:55 ]

• hiekikowan
De BPM lijkt wat mee te vallen, maar ik ga dit natuurlijk niet helemaal alleen doen. Zoals ik al eerder aangaf is mijn broertje automonteur en heeft zo flink wat contacten, waaronder een goede kennis met verstand van importeren. Mocht importeren toch duurder blijken, dan kan ik altijd in Nederland nog op zoek naar specifiek dit model (318i of 320i E90) voor een schappelijke prijs. Ik vind het model in ieder geval nog mooier dan een 1-serie.

Over de 207 THP lees ik niets dan slechte verhalen (specifieker over het motorblok) dus dat gaat hem niet worden...

• Knul
bdalenoord schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 16:02:
Uh, die bedoel ik ja :+.

Standaard radio in de lancer is gewoon dubbel din, dus daar kun je gemakkelijk bijvoorbeeld een parrot in stoppen.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

BTW, Lexus IS250 geen optie? Zo heel groot zijn die ook niet (het is een tegenhanger van de BMW 3-serie). Mss dat je met 8000 euro net aan de onderkant van de markt zit, maar als je mss iets door spaart heb je wel echt een unieke auto (en die écht 'premium' is ;))

Vaak bu'j te bang!

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-11 10:33
Ik mis de Fiat Bravo, laatste model. Deze kan je naar mijn weten al voor 8k vinden. Bouwjaar is dan 2008. Heb zelf jarenlang Volkswagen gereden en de laatste twee auto's waren de nieuwe Scirocco. In verband met ander werk zelf een auto moeten kopen. Overigens waren beide Scirocco's altijd kapot. Die TSI motoren zijn niet meer zoals ze vroeger waren. Die Fiat daarentegen, blok loopt als een zonnetje en ook nog eens heel rap. Wel soms een technische storing die er niet is. Foutieve melding, dat is alles. Prima auto met veel opties en pk's voor weinig geld :)

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:19
Veel Renaults. Wellicht dat hier wat tussen staat :) http://www.gaspedaal.nl/z...pt%5B%5D=82&uz=1&x=55&y=9

[ Voor 7% gewijzigd door thewizard2006 op 29-01-2015 07:59 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 07:31

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

De Lancer Sedan of Sportback is denk de beste optie:

- Knap interieur, fijne stoelen en luxe! (zeker de two edition)
- Ruim
- Het weggedrag van de auto vond ik persoonlijk heel goed.
- En belangrijkste punt, ze zijn zeer betrouwbaar en degelijk gebouwd.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/260029727?asrc=st|as

Als je nog vele jaren plezier wilt hebben, dan zou ik deze auto aanraden.

[ Voor 13% gewijzigd door Falcon op 29-01-2015 08:11 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:37
Falcon schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 08:09:
De Lancer Sedan of Sportback is denk de beste optie:

- Knap interieur, fijne stoelen en luxe! (zeker de two edition)
- Ruim
- Het weggedrag van de auto vond ik persoonlijk heel goed.
- En belangrijkste punt, ze zijn zeer betrouwbaar en degelijk gebouwd.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/260029727?asrc=st|as

Als je nog vele jaren plezier wilt hebben, dan zou ik deze auto aanraden.
Mooie wagen met maar 72 Dkm erop. In de advertentie staat bouwjaar 2006 ?
Echter RDW wijst uit dat het een originele NL auto is uit 2011.
https://ovi.rdw.nl/ <-- 19-PBT-3

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Volgens mij is dit een fout van Autoscout24. In de titel van de advertentie staat namelijk ook 2011.

[ Voor 38% gewijzigd door Falcon op 29-01-2015 08:40 ]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:37
Falcon schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 08:38:
Volgens mij is dit een fout van Autoscout24. In de titel van de advertentie staat namelijk ook 2011.
En de APK loopt t/m 1-2017 en niet zoals in de advertentie t/m 1-2015 ;)
Als die kar ook nog een afneembare trekhaak had gehad dan had ik zelfs interesse gehad !
Heeft dat type blok eigenlijk een distributieriem of ketting ?

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Volgens mij ketting .. als ik zoek op de motorcode CY/Z_A.

Lancer met trekhaak -> http://www.zomoto.nl/Sear...2b4294967252%26Nf%3dPrice|GTEQ%2b7000||Price|LT%2b10000|ManufYear|GTEQ%2b2010|Mileage|GTEQ%2b0||Mileage|LT%2b140000

• TheBrut3
Ik vraag me af of deze persoon de auto nog wel heeft en of dat dit geen oude advertentie is die per ongeluk niet is verwijderd? Want de RDW registratie is een beetje vaag in mijn ogen.

• hiekikowan
-tom-562 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 21:02:
BTW, Lexus IS250 geen optie? Zo heel groot zijn die ook niet (het is een tegenhanger van de BMW 3-serie). Mss dat je met 8000 euro net aan de onderkant van de markt zit, maar als je mss iets door spaart heb je wel echt een unieke auto (en die écht 'premium' is ;))
Gaspedaal geeft 0 resultaten, heb verder niets voor/tegen Lexus maar ik merk wel dat ze niet zo heel veel aangeboden worden.
X-t-r-e-m-e schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 21:08:
Ik mis de Fiat Bravo, laatste model. Deze kan je naar mijn weten al voor 8k vinden. Bouwjaar is dan 2008. Heb zelf jarenlang Volkswagen gereden en de laatste twee auto's waren de nieuwe Scirocco. In verband met ander werk zelf een auto moeten kopen. Overigens waren beide Scirocco's altijd kapot. Die TSI motoren zijn niet meer zoals ze vroeger waren. Die Fiat daarentegen, blok loopt als een zonnetje en ook nog eens heel rap. Wel soms een technische storing die er niet is. Foutieve melding, dat is alles. Prima auto met veel opties en pk's voor weinig geld :)
Ik heb niets met, zelfs iets tegen, italiaanse auto's. Geen goede ervaringen mee, ik heb het afgelopen jaar een aantal keer onder een vrij nieuwe italiaanse auto mogen staan/liggen en het roesten is iets waar ik absoluut niet blij van wordt.
Zoals eerder al aangegeven, niet echt een Renault-liefhebber. Hoewel ze allicht prima auto's bouwen tegenwoordig vindt ik enkel de sportievere modellen leuk en die voldoen volgens velen niet aan mijn comfortwens. Verder staan er natuurlijk zat leuke modellen tussen, maar in zulk soort zoekresultaten heb ik afgelopen maand al rondgestruind en ik zou nu graag wat specifieker gaan zoeken naar bepaalde modellen.
WiLLoW_TieN schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 08:36:
[...]

Mooie wagen met maar 72 Dkm erop. In de advertentie staat bouwjaar 2006 ?
Echter RDW wijst uit dat het een originele NL auto is uit 2011.
https://ovi.rdw.nl/ <-- 19-PBT-3
Een Lancer is een van de auto's op mijn watchlist, maar ik zoek in ieder geval geen Sportback want die vindt ik niet mooi. Een sedan is echter een reele optie...

Ik heb flink wat suggesties gekregen en gisteravond nog eens even rond gekeken. Het aanbod van de volgende auto's ga ik aankomende tijd eens in de gaten houden:
  • BMW 116i
  • Mazda 3 2.0
  • Mitsubishi Lancer 1.6 (10e generatie)
  • BMW 3-serie (E90)
Groot voordeel van de sedans is dat ze wat minder snel verkocht worden aangezien steeds minder mensen zo'n grote auto willen rijden, terwijl het verbruik volgens Spritmonitor heel erg meevalt. Met name de 3-serie spreekt me qua model en merk erg aan, dus een extra oogje daarop voorlopig.

Heb je nog tips/suggesties, schroom dan i.i.g. niet om te reageren... Thx sofar!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:25
is een skoda octavia of fabia niet een goede optie? VAG, betrouwbaar, veel value for money in mijn ogen.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• hiekikowan
Skoda vind ik het minst aantrekkelijke merk van VAG. Veel value for money, da's waar, maar de meeste zijn dan ook wel vrij basic uitgevoerd, weinig bijzonders in het interieur en ook het exterieur is meer van't zelfde.

• t_captain
bdalenoord schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 09:10:
[...]

Ik heb flink wat suggesties gekregen en gisteravond nog eens even rond gekeken. Het aanbod van de volgende auto's ga ik aankomende tijd eens in de gaten houden:
  • BMW 116i
  • Mazda 3 2.0
  • Mitsubishi Lancer 1.6 (evolution 9)
  • BMW 3-serie (E90)
Een Lancer 1.6 is iets anders dan een "evolution 9" (Evo-IX of Evo-9) :) Evolution is de term voor de 4WD turbo versie met ralley-dna. Andere prijzen ook.

E90 is overigens een goede toevoeging. Ik denk dat een 318i van 2005-2007 niet/nauwelijks duurder hoeft te zijn dan een 118i van hetzelfde jaar.

• hiekikowan
@t_captain: I know. Bedoelde ook de tiende generatie, EvoX maar dan de normale uitvoering dus...

Vindt tot nog toe de E90 wel het meest aantrekkelijk. Ik ga ook eens kijken wat het importeren hier van kost, aangezien er dan nog wel rest-bpm te betalen valt...

• TheBrut3
Een Lancer 10 dus? :+
En toen moest ik hard lachen, je kijkt te veel autoweek zeker? 8)7
Even hier kijken: http://www.reliabilityindex.com/top-100

Ik wil graag weten waar de Lancer staat en waar de 1e VAG bak staat?
Bij een andere top 10, de meest onbetrouwbare typen, zie ik op nummer 1 wel een VAG bak. Al is die top van slechtste auto's niet echt een maatstaaf omdat het daar vooral performance kanonnen betreft.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Bockelaar schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 09:55:
is een skoda octavia of fabia niet een goede optie? VAG, betrouwbaar, veel value for money in mijn ogen.
TS wilt een semi sportieve auto's (of die er iig sportief uit zien dan wel een sportief gevoel geven) geen vrij saaie burgerbak :P

Vaak bu'j te bang!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:51
@TS

Ik zou de kilometerstand-eis laten varen, en meer focussen op het onderhoud en staat van interieur en exterieur.

Verder valt me op dat je nogal modegevoelig lijkt, aangezien je van diverse automodellen alleen de recentste versie mooi vind. Zoals bij de Golf, Audi A3 etc. Dat soort auto's worden qua uiterlijk vaak aangepast aan de nieuwste trends om te concurreren met de 13-in-een-dozijn concurrenten in hetzelfde segment. Je loopt de kans dat als je er nu een koopt en er een nieuw model komt, dat je het oude huidige model al weer gedateerd gaat vinden.

Misschien is het een advies om te kijken naar auto's met een wat meer "tijdlozer" design zoals Saab, Volvo, BMW, Jaguar.

Catch a smile out there!

• hiekikowan
De kilometerstand-eis is meer een richtlijn als een eis, ik ga ook niet prat op een max. aantal kilometers. Wat je vaak wel ziet is dat een auto met hogere kilometerstand bij de leeftijden welke ik zoek zakelijk gebruikt is (ex-lease) en het is algemeen bekend dat de meeste zakelijk rijders lang zo zuinig niet zijn op een auto waardoor een nette vinden veel moeilijker is.

Het is ook niet zo zeer een mode-ding, maar de auto-industrie heeft de laatste jaren op het gebied van kwaliteit en mogelijkheden grote stappen gemaakt. Een Golf 5 is bijvoorbeeld standaard lang zo luxe niet uitgerust als een Golf 6 danwel een Golf 7. Natuurlijk maakt het budget het wat moeilijker om iets te vinden maar zoals gezegd heb ik de tijd (kan namelijk gewoon lekker door blijven rijden) en hoef ik niet de eerste de beste kans aan te grijpen.

En in het lijstje wat ik een paar reacties terug geplaatst heb heb ik allemaal auto's opgenomen welke naar mijn mening niet zo zeer modegevoelig zijn. Zoals gezegd vindt ik vooral de 3-serie interessant, ook omdat deze standaard al zeer net uitgerust zijn met 6-bak, airco e.d. Daarnaast gewoon een auto met uitstraling en (nog) zonder een specifiek imago. Dat is wel iets wat bij mij redelijk zwaar weegt, veel modellen hebben gewoon imagoschade opgelopen...
Pagina: 1