Hey mede-tweakers,
In de loop van dit jaar hoop ik mijn huidige auto (een Mercedes A140 uit '99 met ong. 135dkm) in te kunnen ruilen op een wat nieuwere/bijzonderder/luxere auto. Mijn totale budget zal tegen die tijd ongeveer 7500 a 8000 euro bedragen.
Wat verwacht/zoek ik?
Mijn huidige auto heeft vrijwel geen opties. In een volgende auto zou ik dus graag flink wat luxer gaan rijden. Hieronder volgt een opsomming van mijn zoekcriteria:
Qua merken heb geen gevoel voor Ford, alles wat uit Italie komt of voor Renault (aangezien ik hier niet veel goeds over betrouwbaarheid gehoord heb).
Wat heb ik al gevonden?
Nu is de voorpret al begonnen. Op vrijwel dagelijkse basis houdt ik Marktplaats in de gaten. Een aantal modellen passeren met enige regelmaat mijn scherm.
Onder die modellen valt een Peugeot 207 Feline THP (de 150pk-variant). Echter, de verhalen die ik over dit THP-motorblok (wat ook in Mini's, Citroens en diverse andere Peugeots gemonteerd is) lees beloven niet veel goeds. Zo zouden de kettingen uitrekken waardoor de motortiming niet meer correct is en zou het blok olie zuipen. Wat betreft de ketting zie ik in een aantal advertenties staan: "kettingmodificatie reeds uitgevoerd" (of iets in die trant). Zijn er hier ervaringsdeskundigen die dit blok kennen? Of is er iemand die weet sinds wanneer de kettingen van betere kwaliteit beschikbaar zijn (zodat ik kan controleren of er na een kettingmodificatie wel een goede ketting gemonteerd is)?
Verder passeren de volgende modellen:
Naast de bovenstaande vraag omtrent de Peugeot 207 (specifieker het THP-blok) vraag ik mij af of ik niet over bepaalde modellen heen kijk. Zoals je ziet bestaat mijn lijstje uit een Peugeot en verder de halve VAG-groep aan modellen. Van japanse auto's heb ik weinig kaas gegeten, mooi vindt ik ze vaak wel, vooral in luxere uitvoering (bijv. een Mitsubishi Lancer 1.8, maar is zo'n 1.8-blok wel wat voor zo'n auto).
Zijn er modellen welke ik zou moeten overwegen? Commentaren op mijn huidige opties? Laat het weten...
In de loop van dit jaar hoop ik mijn huidige auto (een Mercedes A140 uit '99 met ong. 135dkm) in te kunnen ruilen op een wat nieuwere/bijzonderder/luxere auto. Mijn totale budget zal tegen die tijd ongeveer 7500 a 8000 euro bedragen.
Wat verwacht/zoek ik?
Mijn huidige auto heeft vrijwel geen opties. In een volgende auto zou ik dus graag flink wat luxer gaan rijden. Hieronder volgt een opsomming van mijn zoekcriteria:
- Bouwjaar: rond 2005 (later mag altijd, vroeger liever niet)
- Kilometerstand: Rond de 100.000 max (een auto met 110.000 sluit ik niet uit, maar een auto met 90.000 krijgt daar wel voorkeur over)
- Verbruik: Rond de 1 op 13 is acceptabel, minder is altijd beter
- Vermogen/koppel: Meer is beter
- Rijgedrag: Een mooie balans tussen comfort en leuk rijden alstublieft.
- Exterieur: Rondingen, hoekig, het maakt me an sich niet zo veel uit.Ik beoordeel een model op het moment dat ik er een foto van zie en vindt het dan mooi of lelijk.
- Interieur: Veel opties. Airco/Climate control is een must, evenals electrische ramen. Leer/half-leer is een plus, cruise-control is een plus. Een radio kan ik zelf ook nog wel vervangen, als het even kan wel een dashboard waar dat vrij gemakkelijk in gaat (ruimte voor 2DIN is een plus, bij voorkeur dus geen ingebouwd scherm op een andere plek). Panoramisch dak/zonnedak is ook wel leuk toch?
Qua merken heb geen gevoel voor Ford, alles wat uit Italie komt of voor Renault (aangezien ik hier niet veel goeds over betrouwbaarheid gehoord heb).
Wat heb ik al gevonden?
Nu is de voorpret al begonnen. Op vrijwel dagelijkse basis houdt ik Marktplaats in de gaten. Een aantal modellen passeren met enige regelmaat mijn scherm.
Onder die modellen valt een Peugeot 207 Feline THP (de 150pk-variant). Echter, de verhalen die ik over dit THP-motorblok (wat ook in Mini's, Citroens en diverse andere Peugeots gemonteerd is) lees beloven niet veel goeds. Zo zouden de kettingen uitrekken waardoor de motortiming niet meer correct is en zou het blok olie zuipen. Wat betreft de ketting zie ik in een aantal advertenties staan: "kettingmodificatie reeds uitgevoerd" (of iets in die trant). Zijn er hier ervaringsdeskundigen die dit blok kennen? Of is er iemand die weet sinds wanneer de kettingen van betere kwaliteit beschikbaar zijn (zodat ik kan controleren of er na een kettingmodificatie wel een goede ketting gemonteerd is)?
Verder passeren de volgende modellen:
- Seat Leon 2.0 FSI van rond 2006/2007
met een 6-bak maar een wat saai interieur. Daarnaast vrij zwaar en natuurlijk onzuinig - Seat Ibiza FR van na 2009
Een wat zeldzame verschijning, maar dit is wat mij betreft de enige leuke uitvoering - Volkswagen Polo V van na 2009
in diverse uitvoeringen. waaronder een GTI en een Sportline. Welke motor is een beetje betrouwbaar? - Volkswagen Golf VI van na 2009
afgelopen maand 2 keer een VI zien passeren, zijn wel zeldzaam in mijn prijsklasse, heb liever wat meer te kiezen - Opel Astra GTC (naar aanleiding tip redbullet)
- BMW 116i (naar aanleiding tip t_captain) Eigenlijk liever een 118i, maar deze hebben een beetje het zelfde probleem als de Golf, vrij zeldzaam binnen mijn budget
- Mazda 3 2.0 (naar aanleiding tips velen)
- Mitsubishi Lancer 1.6 van 2007 en later
- BMW 3-serie E90
Naast de bovenstaande vraag omtrent de Peugeot 207 (specifieker het THP-blok) vraag ik mij af of ik niet over bepaalde modellen heen kijk. Zoals je ziet bestaat mijn lijstje uit een Peugeot en verder de halve VAG-groep aan modellen. Van japanse auto's heb ik weinig kaas gegeten, mooi vindt ik ze vaak wel, vooral in luxere uitvoering (bijv. een Mitsubishi Lancer 1.8, maar is zo'n 1.8-blok wel wat voor zo'n auto).
Zijn er modellen welke ik zou moeten overwegen? Commentaren op mijn huidige opties? Laat het weten...
[ Voor 5% gewijzigd door hiekikowan op 28-01-2015 16:34 ]