Relais om schakeldraad na dimmer te schakelen met 230V

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanckey
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:00
Ik zoek een relais dat ik met een schakelaar op 230 V kan schakelen. Het relais moet een schakeldraad na een dimmer (met faseaansnijding) kunnen onderbreken. Is dit dan wat ik nodig heb? Ik kan door de bomen het bos niet meer goed zien en heb even een bevestiging nodig van experts.

Zijn er ook alternatieven te verkrijgen die nog iets kleiner zijn (hoeft geen DIN bevestiging te hebben)?

Wat meer achtergrond van wat ik van plan ben:
Het liefst zou ik een relais hebben dat ik kan bedienen met een klikaanklikuit afstandsbediening, maar alle producten die zij hebben gebruiken de schakeldraad die je aansluit op een relais/schakelaar als voeding voor de relais/schakelaar en dat gaat niet met een schakeldraad waarop faseaansnijding is toegepast (volgens de kaku helpdesk).
Nu was mijn idee om m.b.v. een kaku schakelaar een normale 230 V spanning in de plafonddoos/lampopbouw een relais te schakelen dat de schakeldraad van de dimmer maakt of onderbreekt. Mochten er mensen zijn die hier een betere en simpelere oplossing voor hebben dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:07
Waarom niet de hele dimmer vervangen door een kaku (inbouw)dimmer?

Het relais waar je naar linkt zou je idd kunnen gebruiken. Je schakelt de spoel met 230v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Waarom schakel je niet de draad voor de dimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldbobg
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-09 21:53
Voor wat je wil gaan doen is dit relais toereikend, als je echt kleiner wilt gaan kom je uit om een relais zonder printplaat dan heb je echter niet zulke nette aansluitingen.

Mag ik vragen waarom een dimmer van kaku zoals de volgende niet toereikend is?

http://www.klikaanklikuit...er/productwijzer-acm-300/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanckey
Bedankt voor de reacties! Altijd fijn om bevestiging te krijgen van experts die zelf ook nog meedenken! Wat betreft jullie reacties:
Ik kan inderdaad voor een inbouwdimmer van kaku gaan. Was het niet dat ik de gebruiksvriendelijkheid daarvan minder vind dan van een gewone draaidimmer (3x drukken op een wandschakelaar van kaku om te dimmen). Om dit project te laten slagen moet het naadloos passen op ons huidige systeem; het systeem moet zowel digitaal (kaku, pilight) als analoog te bedienen zijn.
Daarnaast vind ik het niet handig voor mensen die incidenteel bij ons komen (bijv. een oppas). Dan moet ik zoiets simpels als de verlichting aanschakelen uitleggen.
jbhc schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 22:21:
Waarom schakel je niet de draad voor de dimmer?
Nog een goede opmerking. Heb ik ook aan gedacht, maar het probleem is dat ik de dimmer dan niet analoog kan inschakelen. De dimmer die ik gebruik heeft wel een extra (serie)schakelaar onder de drukfunctie van de draaiknop. Maar door voor de dimmer te schakelen valt die mogelijkheid weg. Door een kaku zender op de schakelaarsfunctie van de dimmer aan te sluiten kan ik het relais in het plafond zowel met de hand als met kaku schakelen (tenminste dat is het idee).

Misschien zie ik nog een andere mogelijkheid over het hoofd? De oplossing die ik voor ogen heb heeft namelijk 3 componenten: 1x kaku-schakelaar, 1x kaku-zender & 1x 230V relais. Is wel veel voor een 'simpele' schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:52
Misschien leuk om te vermelden wat je situatie is en tegen welke problemen je aanloopt, allicht dat andere mensen andere/betere suggesties hebben.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Ik snap niet zo goed wat je wilt maken. Je wil de kaku in een wisselschakeling gebruiken icm met een dimmer?

Of wil je een paralelschakeling maken?

[ Voor 16% gewijzigd door jbhc op 28-01-2015 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanckey
jbhc schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 16:37:
Ik snap niet zo goed wat je wilt maken. Je wil de kaku in een wisselschakeling gebruiken icm met een dimmer?

Of wil je een paralelschakeling maken?
Ik heb het maar geprobeerd schematisch weer te geven. Hopelijk dat dit het duidelijk maakt.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/11l5uh4.png

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/qyfpg7.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Je tekening maakt het er nu niet echt duidelijker op. Ik snap nog steeds de bedoeling niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:21
Ik snap hem, alleen die tweede schakeldraad vanaf de dimmer geeft die geen spanning met faseaansnijding?
Want dan gaat die AWMT over de zeik want die lust alleen geschakelde fase. Ken die dimmer verder niet.
Als het echt een extra contact als het ware is vanaf de fase dan moet dat wel gaan werken. Zou alleen zo ff niet weten hoe het simpeler kan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanckey
Jim423 schreef op zondag 01 februari 2015 @ 15:08:
Ik snap hem, alleen die tweede schakeldraad vanaf de dimmer geeft die geen spanning met faseaansnijding?
Want dan gaat die AWMT over de zeik want die lust alleen geschakelde fase. Ken die dimmer verder niet.
Als het echt een extra contact als het ware is vanaf de fase dan moet dat wel gaan werken. Zou alleen zo ff niet weten hoe het simpeler kan.
De dimmer is een Busch Jaeger 6517 U-101 met een extra wisselschakelaar op de fase:

Afbeeldingslocatie: http://www.busch-jaeger-katalog.de/files/images_ONLINE/a_6517u-101_a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Enige wat ik nog kan bedenken is de dimmer vervangen voor eentje van KaKu maar dat lijkt me ook niet wenselijk. Opzich valt 3 componenten nog wel mee, die Omron relaistjes zijn echt heel klein. Alleen het voetje krijg je er nog bij.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanckey
Jim423 schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 16:26:
Enige wat ik nog kan bedenken is de dimmer vervangen voor eentje van KaKu maar dat lijkt me ook niet wenselijk. Opzich valt 3 componenten nog wel mee, die Omron relaistjes zijn echt heel klein. Alleen het voetje krijg je er nog bij.
Ik heb ondertussen ook nog deze relais gevonden die alleen wel 2x zo duur is maar nog wel ietsje kleiner is en specifiek voor inbouwdozen is gemaakt (37x39x22.7). Ook al zou het eerdergenoemde relais ook in een inbouwdoos moeten passen volgens verschillende gebruikers vind ik de lengte van 7 cm toch wat fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Kun je niet in de lamp zelf kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanckey
Even een update.
Ondertussen heb ik de Finder 13.31.8.230 en Kaku AWMR-300 binnengekregen en heb ik de schakeling (schakelaar, relais, kaku) op een testbank getest. Het werkt (gelukkig) zoals uitgedacht. De lamp, op een aparte lichtkring, was te schakelen met zowel de wisselschakelaar als de kaku zender.

Volgende stap is inbouwen in plafonddoos en inbouwdoos, maar dat kan nog even een tijdje duren i.v.m. tijdgebrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Top, inbouwen zul je zelf moeten doen ;)

Pagina: 1