• carolien89
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-01 22:47
Hoi! Ik kom advies vragen.

Ik heb momenteel een Nikon D3100 en met de BTW actie van de mediamarkt wordt het nu wel behoorlijk voordelig om mijn body te upgraden. Ik fotografeer vooral dieren en mensen (portretten, dierentuin) en in mindere maten landschappen en architectuur op vakantie. Momenteel heb ik een kitlens die ik weinig gebruik, een 50mm 1.8 lens en een 55-200 lens. Ik wil dus weer een Nikon.

Ik heb zelf even een aantal prijzen vergeleken zoals ze op dit moment op de BCC en Mediamarkt staan:
D3200 body is bij Mediamarkt 299 euro. D3200 + 18-55VR II is bij Mediamarkt 344 en bij BCC 284,30. Dat is dus behoorlijk goedkoop.
D3300 + 18-55VR II is bij Mediamarkt 469 en bij BCC 412,40. Stukje duurder dus.
D5100 is bij Mediamarkt 429.
D5200 + 18-55VR II is bij Mediamarkt 449 en bij BCC 391 euro.

De mediamarkt prijzen zullen nog wel zakken, en ik hoop een aantal van de BCC ook nog. In elk geval is de D3200 kit momenteel het goedkoopste, voor ongeveer 100 euro meer de D5200 kit en voor ongeveer 20 euro meer de D3300 kit en D5100 kit. Nu twijfel ik welke van deze drie camera's de grootste verbetering gaat laten zien. Op snapsort zie ik dat ze alledrie een stuk hoger scoren dan de D3100, (D3100 55 punten, D3200 74 punten, D3300 78 punten, D5100 72 punten, D5200 80 punten) maar ze ontlopen elkaar niet zo veel.

Wat ik belangrijk vind aan de nieuwe body: hij moet weer een tijd meekunnen, hij moet niet al te zwaar zijn (vergelijkbaar met de D3100 of net iets zwaarder) en ook niet veel groter zijn dan de D3100. Een uitklapbaar scherm is af en toe wel handig, maar geen doorslaggevende factor. Filmen doe ik nauwelijks dus is niet belangrijk. Live view gebruik ik ook weinig. Ik dacht dat meer focuspunten een groot pluspunt zou zijn, maar heb vanmiddag de D5200 even bekeken en de focuspunten blijken vooral in het midden te zitten. Volgens mij zijn ze zelfs bij mijn D3100 verder over het beeld verspreid? Ik had juist gehoopt op meer focuspunten aan de randen (van het ontbreken daarvan heb ik tot nu toe meer 'last' gehad dan van het ontbreken van meer focuspunten in het midden). Ik heb natuurlijk geen ervaring met zoveel focuspunten in het midden, dus vind het ook lastig om te bedenken of het een pluspunt voor me zou zijn of niet om er 39 te hebben ipv 11. Misschien dat één van jullie ook al een keer de overstap heeft gemaakt en daar wat over kan zeggen?

Dan tot slot de hamvraag: ten eerste, raden jullie aan om inderdaad te upgraden? Of ga je het verschil in de foto's eigenlijk niet heel erg zien in amateur/hobby gebruik? Het is nu relatief goedkoop, maar als ik het verschil in de foto's niet ga zien dan is een paar honderd euro natuurlijk weer behoorlijk veel.

En zo ja: naar welk van de modellen? De D5300 vind ik te duur, vandaar dat ik die niet heb meegenomen in het overzicht.

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-12-2025
de D5200 lijkt mij de beste keuze in jouw geval, je gaat er in kwaliteit iets op vooruit (niet eens heel veel) maar qua handling (bediening) stukken! bovendien is de 18-55VR II een prima kitlens en sluit die mooi aan op je tele.

uiteindelijk is het de fotograaf die goede foto's maakt, ik kwam toevallig vandaag foto's tegen van mn pa met zn (in mijn ogen) antieke D50, maar die foto's zagen er echt prima uit.

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-01 18:21
Volgens mij zijn de beschikbare knoppen op al die modellen hetzelfde. Alleen zijn ze bij d5200 rechts van het scherm geplaatst en bij d3100 links.

Heb zelf nu een 5200 en had daarvoor een 3200 en vind het qua gebruik niet makkelijker oid. Misschien zelfs het tegenovergestelde. Maar goed dat is persoonlijk. Kantelbaar scherm is wel leuk.

• Dennis_k
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:17
Ik ben van een D3100 naar een D7000. Dit eigenlijk meer voor de ergonomie en bedieningsgemak dan voor het wezenlijke verschil in kwaliteit.

Waar de grootste winst in zit is de kwaliteit van de lenzen die je gebruikt.
Daar zal je in eerste instantie de meeste kwaliteitswinst in halen.

Je kunt je zelf ook afvragen waarom je wil upgraden.
Tegen welke beperkingen van je huidige body loop je nu aan?

• skaffa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-01 13:52
Ik denk dat Dennis hierboven een terechte vraag stelt: tegen welke beperkingen loop je nu aan? Misschien ligt het namelijk niet aan je body maar zou je het gewenste effect ook kunnen bereiken door het aanschaffen van nieuw glas.

Misschien een paar vragen om je in de goede richting te duwen:
- Wat zou je anders willen zien in je foto's?
- In welke situaties lukt het niet om tot het gewenste resultaat te komen?

Als je voor een hogere klasse body gaat (5000 serie of 7000 serie) zal het formaat ook groter worden. De D3300 is qua beeldkwaliteit absoluut een flinke stap vooruit maar hierbij ga je ook tegen de berkingen in beeldkwaliteit van je huidige objectieven aanlopen (met uitzondering van de 50mm).

*psnprofiles* Ioniq Electric Premium 38kWh

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:35
Damn....die D3200 kit ( 18-55mm VR II ) bij BCC komt zelfs met tas en 8GB card voor die € 284,30 8)7

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-01 16:07
Gezien de gestelde eisen (die er eigenlijk niet zijn behalve het verlengen van de levensduur) zou ik voorlopig bij de 3100 blijven. Ik hoor ook geen zaken die bijzonder storen of waar je niet mee kunt leven en het klinkt ook niet dat de camera "technisch op" is.
Je zou eerder kunnen denken aan een extra objectief (groothoek, macro, tele) en dan kijken waar je nu echt tegenaan loopt. Over een tijdje komen wel weer leuke acties voorbij en de topper van nu is dan in de opruiming net als de D7000 nu voor rond de 500,= weg gaat terwijl die ooit ver boven de 1000,= stond. Datzelfde gaat ook met de D7100 of de D5300 gebeuren ;).

• carolien89
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-01 22:47
Tegen welke beperkingen aan loop is inderdaad een terechte vraag. Mijn antwoord: eigenlijk geen, behalve dat ik net wat meer AF-punten zou willen hebben. Alleen heb ik bij de D5200 gekeken waar al die extra AF punten zitten, en dat is vnl het midden. Ik had gehoopt op juist wat meer verspreid door het beeld. Of die extra AF punten ten opzichte van de D3200/D3300 de moeite waard zijn vind ik moeilijk in te schatten omdat ik er nog nooit zoveel heb gehad.

De reden waarom ik dan toch over een nieuwe aankoop zat te denken: het is nu vrij goedkoop. De D3200 + kitlens (dan verkoop ik mijn oude kitlens, de nieuwe schijnt iets beter en vooral ook lichter en kleiner te zijn) + tas en 8gb kaart is maar 284,30 en de D3300 body 370 / kit 412. Daar krijg je een gratis flitser bij die je voor zeker zo'n 70 euro kan verkopen als je m niet nodig hebt, dus kom ik uit op 300/340 (en bij kit verkoop ik dan dus ook mn oude kitlens). Als ik dan ook mijn D3100 weet te verkopen, zeg voor 150 euro, zou ik voor zo'n 150 euro van de D3100 naar de D3300 kunnen upgraden.

Vandaar ook mijn twijfel: ik kan niet zo goed inschatten hoe groot het verschil is tussen de D3100 en de D3300, in foto kwaliteit, en of dat die 150 euro waard is. Nieuwe lenzen die echt beter zijn dan wat ik nu heb, maar met zelfde bereik, gaat me meer kosten denk ik? Op snapsort scoort de D3300 veel hoger op 'image quality', maar ik heb geen idee of dat ook echt zichtbaar is in de foto's als ik behalve de body niks verander, of dat het alleen zichtbaar is als je er posters van 1x2 meter van wil afdrukken (wat ik niet doe, haha. Soms laat ik er wel een poster van maken, maar die zijn nooit groter dan 50x70).

Het lastige van nieuwe lenzen vind ik ook: ik ben tevreden met het bereik wat ik nu heb, misschien zou ik tot 300mm ook fijn vinden maar dat mis ik niet heel vaak. Een extra lens met ander bereik zou dus niet zo veel toevoegen, denk ik. Een verbetering voor mij zou vooral inhouden dat ik een lichtsterkere telelens wil, maar dan zit je aan de 70-200 F2.8 of 70-200 F4 en dat is toch wel echt een stuk meer geld.. Of een prime van 105 mm oid, maar hoewel die een stuk minder kost dan de voorgaande twee lenzen is dat nog steeds een behoorlijke bak geld.

Vandaar de overweging om nu voor vrij weinig geld een body upgrade te doen - als ik daar inderdaad op vooruit ga in beeldkwaliteit, ook met mijn huidige lenzen. En dat laatste vind ik erg moeilijk in te schatten.

Edit: als het voor het advies geven handig is om te zien wat voor foto's ik maak, klik hier voor flickr. De meeste foto's hiervan zijn gemaakt met de 55-200, alleen de witte tijger met de 50mm.

[ Voor 7% gewijzigd door carolien89 op 29-01-2015 11:41 ]

• skaffa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-01 13:52
Als ik even de verschillen bekijk tussen de d3100 en d3300 ga je er voornamelijk qua beeldkwalieit op vooruit. Eerlijk gezegd d denk ik niet dat je hier gebruik van gaat maken.Het aantal autofocuspunten is gelijk dus dat is ook geen vooruitgang.

Ik denk dat je beter door kunt sparen voor bijvoorbeeld een Sigma 50-150 2.8 of 70-200 2.8. Hier ga je veel plezier aan beleven dan het upgraden van je body denk ik.

Edit: zie nu je Flickr stream. Hierna is bovenstaand advies denk ik nog meer van kracht :) hier ga je meer uithalen dan een nieuwe body (behalve dat je meer zou kunnen croppen zonder kwaliteitsverlies)

[ Voor 19% gewijzigd door skaffa op 29-01-2015 11:47 ]

*psnprofiles* Ioniq Electric Premium 38kWh

Verwijderd

Binnen de D3*00 zou ik niet upgraden op dit moment. De D5200 zou een leuke optie kunnen zijn, als je gebruik wilt maken van de betere AF en de toevoeging van het draai/kantelscherm prettig vind.
Als je verschil in foto's wilt zien, dan heeft nieuw glas echter een veel grotere impact. Welke van de lenzen die je nu hebt zou dan het meest aan vervanging toe zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2015 11:52 ]

Pagina: 1