ITX Game PC (Final Check)

Pagina: 1
Acties:

• Ballistic
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-03 08:51
Is al weer een tijd geleden dat ik een nieuwe PC heb aangeschaft, en merk toch dat ik er een beetje uit ben. Dus graag jullie advies ow wijze mede tweakers! _/-\o_
Met final check bedoel ik vooral: zie ik iets over het hoofd, past het allemaal in mijn gekozen kast?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen & het normale dagenlijks gebruik: Office, power browsen (soms 50 tabs open)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijs moet vooral reeël zijn. Er is geen hard budget

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle Randapparatuur. (Kijk hier later naar voor vervanging)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Over dit eerste gedeelte ben ik zo goed als zeker, tenzijn iemand haken en ogen ziet betreft mijn keuze:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 213,60€ 213,60
1Gigabyte GV-N970IXOC-4GD€ 336,95€ 336,95
1Xigmatek Nebula€ 67,51€ 67,51
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,95€ 30,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 132,95€ 132,95
1Crucial MX100 512GB€ 183,-€ 183,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 964,96

Motherboard twijfel ik nog aan: heeft 1 van deze een betere geluids-chip? Of andere voordelen ten opzichte van de andere?

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M-ITX€ 70,-€ 70,-
1Gigabyte GA-B85N Phoenix€ 79,-€ 79,-
1MSI B85I Gaming€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 238,-

Wat dan nog mist, is een voeding? Dit vind ik zelf het lastigste onderdeel.
450W zou ruim voldoende moeten zijn?
Graag jullie advies hier over.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel voor CPU, Nvidia voor GPU.
PSU: GOLD of Platinum & Modulair of semi-modulair (dit in verband met kleine kast) en het liefst redelijk stil.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Klein (ITX), zuinig en stil system, liefst in de kast die ik in mijn lijst heb staan.
Systeem komt in de huiskamer te staan (niet bij TV)

Ga je overklokken?
Nope!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-03 21:17

Zalmanman

So long,

Wat betreft jouw eerste set heb ik weinig te zeggen, ziet er gewoon goed uit.

Wat betreft de moederborden heeft de MSI de beste geluidschip, maar als je echt goed geluid wil moet je een externe USB DAC die z'n data via ASIO van de PC krijgt nemen en dat dan via XLR uitsturen :9. Een moederbord om z'n geluidschip kopen lijkt me niet het slimste wat er is, aangezien er zo ongelofelijk veel mogelijkheden zijn voor externe geluidskaarten - die meestal ook nog eens beter zijn - dat je beter naar andere functies kan kijken. Een ITX bord heeft maar 1 PCI slot, spuit11... :X
Desalniettemin zou ik alsnog voor de MSI gaan want de video uit-mogelijkheden zijn het beste, naar mijn mening: DisplayPort, DVI-I, HDMI vs DVI-I, HDMI vs D-Sub (VGA) (seriously?), DVI-D, HDMI. Verder heeft hij ook een mooie combinatie van SATA-poorten (helaas geen mSATA) en van USB-poorten (dat hij er ook nog eens mooi uitziet maakt niet zo veel uit, want geen window, maar toch issie mooi).

maar

Jij geeft 3 B85 moederbordjes, da's de chipset die voor de 4690 uitgebracht is. Het kan dus zijn dat je nog een bios upgrade nodig hebt om je CPU werkend te krijgen. Om dat eventuele euvel te ontwijken zou je, voor een euro meer dan het MSI bord, een ASRock H97 bordje kunnen nemen. Dat bordje heeft een SATA-600 poort meer dan de MSI, wifi (kan je 'm nog eens rond het huis neerzetten), helaas VGA in plaats van DisplayPort en in plaats van 6 USB 2.0/4 USB 3.0 poorten, 4 USB 2.0/6 USB 3.0 poorten. De ASRock heeft dan wel weer een ietwat "mindere" geluidschip, maar of je dat hoort...

Dan je voeding. Wat dat betreft zou dit beestje een goede keuze zijn. Volgens de specs van jouw kast kan er een gewone ATX voeding in en dat is dit ook. Hij is semi-modulair, dus 4+4/20+4 (of 24 tegenwoordig?) zitten direct aan de voeding en dingen als SATA en molex kan je zelf in- en uitpluggen. Hij is ook nog eens lekker stil, dus dat scheelt.

Als je verder nog écht stil wil, kan je eens kijken naar 4-pin ventilatoren (met PWM dus) ter vervanging van de ene (wederom, really?) fan in je kast met een 3-pins aansluiting. Voor de CPU koeler hoef je dat niet te doen, want de Scythe Slip Stream die erop zit is een 4-pins gevalletje. Natuurlijk is het geheel aan jou om te beslissen of je die wel dan wel niet wil vervangen. Mocht je dat nog interessant vinden, dan is dit een mooie en stille ventilator voor in je kast en eventueel op je CPU koeler.

Hoe dat er dan uit ziet? Zo:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 217,-€ 217,-
1ASRock H97M-ITX/ac€ 90,95€ 90,95
1Gigabyte GV-N970IXOC-4GD€ 336,95€ 336,95
1Xigmatek Nebula€ 67,51€ 67,51
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,95€ 30,95
2Noctua NF-F12 PWM, 120mm€ 15,95€ 31,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 132,95€ 132,95
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 67,95€ 67,95
1Crucial MX100 512GB€ 183,-€ 183,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.159,16

Vergeet overigens niet dat 512 GB (~477 GiB) vlot vol is. Er gaat vaak nog eens 10% aan overprovisioning van af, dus dat laat effectief nog zo'n 430 GiB over.

and thanks for all the fish.

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-03 18:09
Zalmanman schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 18:42:
Als je verder nog écht stil wil, kan je eens kijken naar 4-pin ventilatoren (met PWM dus) ter vervanging van de ene (wederom, really?) fan in je kast met een 3-pins aansluiting.
Hier valt over te twisten. Ik heb nu zelf ook twee PWM fans als case fans, omdat ik deze toevallig nog had liggen. Mijn ervaring is dat deze toch te vaak hoorbaar draaien. Ik heb liever fans die op constante snelheid roteren (3-pins), bijvoorbeeld pricewatch: Scythe Slip Stream 800rpm, 120mm als intake fan en pricewatch: Scythe Slip Stream 500rpm, 120mm als outtake. Dit verschil in rpm overigens om wat overdruk in de kast te creëren, zodat stof niet binnenkomt (mits de intake voorzien is van een stoffilter). Deze fans zijn niet sgnificant hoorbaar (correct me if I'm wrong, ik weet even niet zo wat precies hoorbaar is en wat niet, dus snellere fans kunnen misschien ook) en voorzien de gemiddelde pc denk ik wel van voldoende airflow. PWM fans zullen waarschijnlijk wel een betere airflow opleveren, maar wilde dit toch even vermelden. :)

@Ballistic: Ik heb overigens ook nog eens gezocht naar reviews van low profile cpu koelers, want ik heb hier zelf geen ervaring mee. Ik kwam nog een leuke koeler tegen: pricewatch: Zalman CNPS8900 Quiet. Kost praktisch hetzelfde, maar doet het volgens deze vergelijking van Tom's Hardware wel beter: http://www.tomshardware.c...ink-mini-itx,3639-21.html

[ Voor 3% gewijzigd door JoepD op 27-01-2015 19:38 ]

• Ballistic
@Zalmanman
Dank voor de info! ik weet dat als ik ECHT goed geluid wil dan iets anders moet kiezen dan de geluidskaart op het moederbord. gaat mij er meer om de beste keuze binnen deze keuze zeg maar..
de MSI vond ik zelf ook het mooist. jou tip van het ASRock H97 bordje snap ik.. al wil ik het graag zo simpel mogelijk houden en WiFi ga ik toch niet gebruiken (ben van oude vertrouwde bedrade netwerk! ;-))
Bios upgraden van die MSI zou dus een optie zijn, alleen hoe ga ik dit doen als de CPU niet ondersteund wordt vanaf levering?

Voeding lijkt me een goede keus! kwa geluid productie had ik ook nog zitten denken aan pasief gekoeld, maar hoeveel gaat dit in praktijk schelen op totale geluid productie? (GPU fan, CPU fan, kast fan)

de PWM fans zijn wel iets om te overwegen.. al begrijp ik van JoepD dat dit er dus om hangt.. misschien ook per kast afhankelijk? maar zeker het onderzoeken waard. dit is ook iets wat ik nog makkelijk achteraf kan veranderen.

@JoepD, ik had voor de Scythe Big Shuriken 2 Rev. B gekozen omdat deze bijna overal aangeraden wordt (best buy etc.) maar de Zalman is ook zeker een interesante optie gezien de test. ik zie wel dat deze op min. 1000 draait en de Scythe op min. 500 toeren. ik zal de vergelijking is lezen. bedankt!

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:55
Zalmanman schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 18:42:
Desalniettemin zou ik alsnog voor de MSI gaan want de video uit-mogelijkheden zijn het beste, naar mijn mening: DisplayPort, DVI-I, HDMI vs DVI-I, HDMI vs D-Sub (VGA) (seriously?), DVI-D, HDMI. Verder heeft hij ook een mooie combinatie van SATA-poorten (helaas geen mSATA) en van USB-poorten (dat hij er ook nog eens mooi uitziet maakt niet zo veel uit, want geen window, maar toch issie mooi).
Dit maakt voor een gebruiker met een losse GPU niets uit, je gebruikt namelijk de aansluitingen van de GPU.

• Ballistic
Wilde jullie toch nog even laten weten wat het uiteindelijk geworden is:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 222,49€ 222,49
1MSI B85I Gaming€ 89,-€ 89,-
1Gigabyte GV-N970IXOC-4GD€ 339,90€ 339,90
1Xigmatek Nebula€ 65,44€ 65,44
1Zalman CNPS8900 Quiet€ 31,50€ 31,50
1Cooler Master Silencio FP 120MM - PWM€ 8,95€ 8,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 125,95€ 125,95
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 68,50€ 68,50
1Crucial MX100 512GB€ 186,95€ 186,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.138,68

Het is dus toch het MSI bordje geworden.. met het risico dat dit niet zou werken door te oude bios versie.
had van te voren even gebeld en enige wat ze me konden vertellen was dat het een vrij nieuwe levering was. (dus nieuwere bios?)

Uiteindelijk werd het bordje geleverd met versie 2.0 van de bios. een versie die officieel de i5-4690 niet ondersteund. (deze zou volgens de site pas vanaf 2.1 ondersteund zijn) echter werkte het systeem wel... gelijk de bios geupdate naar de laatste 2.2 versie en vervolgens de boel geinstalleerd. draait als een zonnetje! met MSI Fast Boot enabled is de boot tijd nihil (zodra beeldschem aan gaat zit ik al tegen windows scherm aan te kijken :9 )

Wat cooler voor de CPU betreft ben ik op advies van JoepD afgegaan.. ook een goede keus, want volgens de specs zou de Scythe net iets groter zijn... en op dit moment heb ik met de zalman cooler ongeveer 1mm ruimte tussen de cooler en de GPU. _/-\o_

Na redelijk wat priegel werk (gelukkig kan de Nubula aan 3 kanten open) zat alles in elkaar. Erg blij mee! iedereen bedankt voor het mee denken. :)

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Heb je een fotootje?? Dat waarderen we erg hier op GoT! Een linkje is genoeg, je kan het ook posten in het show je build topic. Deze staat bij de categorie cooling volgens mij. Nog veel plezier met je systeem!

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Pagina: 1