Nieuwe Macbook Pro (deels)DOA?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Hoioi,

Vandaag mijn nieuwe macbook ontvangen. (macbook pro retina 13, instapper)
Dit is tevens mijn eerste Mac en loop dus tegen een hoop irritaties aan.
offtopic:
Met name de authenticatie bevestigingen waarbij Vista haast prettig lijkt (veel vaker op de mac en helaas is password intikken vereist). Daarnaast dacht ik dat lenovo veel bloatware mee leverde op haar laptops,maar op deze mac staat zo ontzettend veel bloatware dat het bijna een volledig fuctionele school PC lijkt.

Los van deze irritaties vermoed ik dat de SSD of het RAM defect is in dit exemplaar (of andere onvolkomenheid). Namelijk wanneer ik settings wijzig (zoals de weergave van mijn naam in de balk) semi-freezed* het systeem tussen de 10 en 60 seconden. Het kikken op het slotje om deze settings 'vrij bewerkbaar' te maken zorgt zelfs voor een semi-freeze van ruim 60 seconden.

Daarnaast krijg ik vage reacties, zo klik ik bijv op een vinkje om het uit te zetten(wellicht 2x in die 5 seconden, maar dat is de enige input (buiten mouseX mouseY)m.b.t. het volgende proces), vervolgens freezed ie 20 seconden, dan laad ie het cirkeltje zien, dan vinkt ie het vinkje uit, dan freezed ie weer, cirkeltje, vinkje aan, freeze, cirkeltje, freeze, vinkje uit en dan doet ie het weer. (of iets in die trant)

Vervolgens verander ik de schaling van pixels (hoeveelheid informatie die op je scherm past) blijft zowel mijn laptop scherm als de externe monitor 1 minuut zwart :S

Dit is slechts een handjevol van de vage interacties waar ik tegenaan loop.

*Semi freeze:ik kan bijv wel verder browsen maar het betreffende paneel is gefreezed en sporadisch wordt een gekleurde cirkel getoond (lijkt mac laadicoontje oid).

Mijn vragen aan jullie:
  • Is dit normale MAC OSX Mavericks Yosemite gedrag/functionaliteit/design?
  • Staan mijn settings verkeerd?
  • Is mijn mac Damaged On Arrival?
De reden dat ik als Apple hater deze macbook heb gekocht is omdat ik er mijn geld mee verdien en windows me ook hoofdpijn gaf met de laatste 6 aankopen (2x Lenovo e540, 4x Zbox EN760) allemaal retour gegaan) Mijn eerste ervaring was echter al direct kut want tijdens het installatie proces liep ie vast. Dit bleek volgens i-net door de Icloud meuk e.d. te komen dus vervolgens die stap overgeslagen en hij deed het perfect. Totdat ik voor windows heel normale dingen als folders verplaatsen en settings tweaken ging doen. ;(

Betaal ik 30% meerprijs voor gemak en zorgeloosheid en dat ding geeft me al op dag 1 koppijn 8)7
Ik ben verder onbekend met Apples design filosofie maar ik kan me zelfs bij Apple niet voorstellen dat dit bewuste keuzes zijn,,,,,

Ik heb op internet gezocht na freezes en lange wachttijden bij authentificatie of settings wijzigen maar helaas zonder resultaat(fixes).

[ Voor 13% gewijzigd door eL_Jay op 27-01-2015 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-07 21:40

Kek

3flix

Heb je deze mac nieuw gekocht? want Yosemite zou er op geisntalleerd moeten zijn als deze mac nieuw is.

Je zou een verse installatie van het het besturings systeem kunnen proberen.

iig even de permissies recht zetten van de SSD in het schijf hlp programma, zou al het vershil kunnen zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-06 09:40
Ik heb nog nooit bloatware op mijn mac gezien, ik weet niet of je dat na een schone installatie ook hebt?

Als je echt zulke problemen hebt zou ik ermee naar een macstore gaan, dan kunnen zij meekijken en waarschijnlijk ook wel een oplossing bedenken. Dit is geen normaal gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-07 21:40

Kek

3flix

er is niet zoiets als bloatware voor de mac, dus een schone installatie is echt een schone installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Kek schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 18:00:
Heb je deze mac nieuw gekocht? want Yosemite zou er op geisntalleerd moeten zijn als deze mac nieuw is.

Je zou een verse installatie van het het besturings systeem kunnen proberen.

iig even de permissies recht zetten van de SSD in het schijf hlp programma, zou al het vershil kunnen zijn..
Hagelnieuw, Yosemite staat er op geinstalleerd dus ik zal de TS even veranderen. Mijn fout.

Wat bedoel je precies met je laatste zin?
cytherea schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 18:09:
Ik heb nog nooit bloatware op mijn mac gezien, ik weet niet of je dat na een schone installatie ook hebt?

Als je echt zulke problemen hebt zou ik ermee naar een macstore gaan, dan kunnen zij meekijken en waarschijnlijk ook wel een oplossing bedenken. Dit is geen normaal gedrag.
Iphoto, Ibooks, KeyNote, Numbers, Maps etc. allemaal dingen die ik niet gebruik en voor mij dus bloatware zijn. (wellicht gebruik ik de term verkeerd). Apache en php underskin is voor mij wel echt een toevoeging (maakt wamp/mamp overbodig).

Het is overigens niet allemaal kommer en kwel hoor, de goede schaling en mission control(multi desktop icm multiscreen = _/-\o_ ) zijn echt significante voordelen.

[ Voor 5% gewijzigd door eL_Jay op 27-01-2015 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-07 20:28
Lijkt me niet gezond want zelfs mijn Macbook Pro uit 2010 heeft niet de "freezes" die jij hebt.

Ik zou zeggen bellen met Apple. Eerste 90 dagen heb je gratis phone support. En anders z.s.m. terug naar de winkel waar je hem gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-06 09:40
Dat vind ik geen bloatware, sowieso worden KeyNote, Numbers en Iphoto niet standaard geïnstalleerd. Ik versta onder bloatware alle handige browserbars, tooltjes vol met reclame of trial periodes. Blijkbaar heb je Iworks ook aangeschaft en daarom krijg je keynote en numbers erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Het probleem lijkt zich opgelost te hebben.

Ik heb gister wat software geinstalleerd en een keer of 5 opnieuw opgestart.
Ik vermoed dat tijdens het opstarten gister en vanochtend er een update proces heeft gelopen (van dit proces zie je helaas visueel niets i.t.t. bij windows) wat de wachttijden drastisch heeft verkort.

Een klik op het slotje geeft binnen 5 seconden het wachtwoord prompt en bij het wijzigen van de schaling houdt het zwarte scherm nog maar een paar seconden aan ipv tientallen.

Het is nog steeds niet van een niveau zoals een nieuwe windows desktop met ssd. Echter wel sneller dan de gemiddelde laptop.
offtopic:
Terug uit slaap komen duurt bijv 10 seconden.

Ik kan me niet herinneren dat ik Iworks heb gekocht. Wellicht is dat standaard bij Yosemite /MBPr 2014
Pagina: 1