Opzetten VM voor MS Office trainingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4553
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-07 16:51
Info:
Het bedrijf waar ik werk geeft Microsoft Office trainingen. Dit gebeurt aan de hand van een mediaspeler waarop de uitleg samen met een filmpje te zien is. Office staat ook geïnstalleerd op de pc’s zodat cursisten zelf ook mee kunnen doen met het filmpje. De filmpjes zijn in vier formaten te zien (uitgaande van 1280 bij 1024 display): full screen, 1/4e display, 1/8e display, en 1/16e display.

Wens:
De systemen die we hier gebruiken zijn aan vervanging toe. Het liefst willen we ze vervangen door ‘onderhoudsarme’ varianten (softwarematig). Er komen displays met VESA mounts waar we de nieuwe systemen aan willen hangen.

Huidige setup:
Windows 7 en 8.1 draaien nu dual boot omgeving. Binnen beide Windows versies draait ook software om de boel te resetten als de pc opnieuw gestart wordt. De reden voor twee Windows versies is omdat Office 2010 en 2013 niet binnen een systeem geïnstalleerd kunnen staan.

Huidige situatie:
De dual boot werkt niet goed, regelmatig crasht een van de twee Windows versies waarna die opnieuw geïnstalleerd moet worden. Waarschijnlijk hangt dit ook samen met de ‘reset software’ die geïnstalleerd staat.
Het verwijderen van die software is geen optie, dan hebben we nog meer werk om alles weer op de standaardsituatie te krijgen na iedere training.

Probleem:
Om te zien of we een mooi werkende setup kunnen krijgen heeft mijn werkgever een Gigabyte Brix geregeld. Daarop was het plan om Linux te zetten (of Windows) met daarin VM’s waarin we dan Windows 7 en 8.1 onafhankelijk van elkaar kunnen draaien. Na het ‘inrichten’ van elke VM maken we een snapshot die we kunnen terugzetten als er trainingen zijn geweest. Zo houden we het onderhoud beperkt maar werkt wel alles.

Idee is goed, uitwerking minder: de filmpjes die wij gebruiken voor de training zien er niet uit in de gevirtualiseerde Windows omgeving (alsof er geen anti-aliasing wordt gebruikt). De reden hiervoor is (vermoedelijk) het ontbreken van 3D ondersteuning binnen de VM. Normaliter zijn de filmpjes in mp4 formaat op een resolutie van 1280 bij 790, waardoor ze er ook in full screen mooi uitzien.

Een oplossing hiervoor was het croppen van de films naar een lagere resolutie. Ze schalen dan mooi mee met het vergroten van de speler. Het enige punt is dat het beeld er full screen niet uitziet omdat de resolutie van de filmpjes dan te laag ligt.

What we’ve tried so far:
- Binnen Ubuntu (14.10) de officiële (propiëtaire) stuurprogramma’s van Intel installeren.
- Binnen de VM (VirtualBox ‘Guest Additions’ installeren). Daarmee zou 3D rendering ingeschakeld worden (waaronder Aero effecten in Win. 7), dat gebeurt echter niet.
- De filmpjes croppen (alleen zien ze er dan full screen niet uit)

Heeft iemand een list of een goed idee om dit alsnog (hoeft niet per se via VM) op te zetten? Geen dual boot opstelling meer want dat kost teveel tijd om werkend te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-07 08:26
Is het niet veel simpeler om een 2008R2 of 2012R2 terminal server hiervoor in te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4553
Killah_Priest schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:22:
Is het niet veel simpeler om een 2008R2 of 2012R2 terminal server hiervoor in te zetten?
Zou kunnen, alleen moeten er dan 16 licenties extra komen. Mijn werkgever wil het het liefst (welke werkgever niet) met de licenties/tools die we nu hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
A4553 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:34:
[...]

Zou kunnen, alleen moeten er dan 16 licenties extra komen. Mijn werkgever wil het het liefst (welke werkgever niet) met de licenties/tools die we nu hebben.
Hoe doe je het dan nu met je licenties?
VDI aanbieden dmv Windows 7 of Windows 8 mag namelijk ook niet zomaar (VL + Software Assurance OF een retail license welke er inmiddels schijnbaar ook al uit zijn)

Voor een TS zou je 1x een 2012R2 standard licentie nodig hebben + 16TS licenses in dat geval (voor 16 simultane users)

[ Voor 11% gewijzigd door Killah_Priest op 27-01-2015 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4553
Misschien heb ik het niet helemaal duidelijk uitgelegd. Er staan nu 16 pc's met allemaal eigen licentie en Windows 7 en 8.1 erop (dus 32 licenties, 16 voor Win. 7 en 16 voor Win. 8.1). De software draait nu dus allemaal lokaal, dat willen we het liefst zo houden alleen dan gevirtualiseerd (i.v.m. onderhoud).

Waar we ook aan zaten te denken was alle machines in de cloud laten werken (dus eigenlijk de software vanaf een server draaien). Dat wil mijn werkgever alleen niet.

Wij hebben hier 0 ervaring met Windows server, als binnen de virtualisatie van Windows server de video's wel goed draaien is dat wellicht een optie, is er direct 3D ondersteuning binnen Windows 2012 (R2) virtualisaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:10
Ik ga in dit geval mee met Killah_Priest

Als je het niet meer lokaal wil doen is de beste oplossing toch echt een RDS server neerzetten en kom je niet onder de kosten van de extra licenties uit.

Edit:
Niet helemaal goed gelezen: Je wilt dus 2 office versies simultaan kunnen draaien

Voor zo ver ik weet, zijn er ook hardwarematige oplossingen om je systeem bij een reboot weer te "resetten".

Ik durf uit mijn hoofd niet geen producten te noemen, maar ben dit 15 jaar geleden al wel eens tegen gekomen op de middelbare school.

[ Voor 47% gewijzigd door ArcticTiger op 27-01-2015 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
Overigens zie ik nu in de OP dat je aangeeft dat Office 2010 en 2013 niet op hetzelfde systeem kunnen staan ; dmv App-V kun je beide draaien.
Bij een TS CAL zit ook een CAL voor App-V voor op de TS ; je zou dus dmv 1 terminal server icm App-V zowel 2010 als 2013 kunnen draaien.

(of je Office 2010 en 2013 samen op een VL + SA licentie mag draaien weet ik niet, zo diep gaat mijn licentiekennis niet)

[ Voor 18% gewijzigd door Killah_Priest op 27-01-2015 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

A4553 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:34:
[...]

Ehhh, waarom post je dan in het serverforum ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4553
KillerAce_NL schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 16:37:
[...]

Ehhh, waarom post je dan in het serverforum ???
Omdat we nu de constructie hebben dat we in Ubuntu een VM hebben draaien (op lokaal niveau).
De licenties voor de Win. 7 en 8.1 hebben we wel.
Het is niet per se noodzakelijk dat het via Windows Server draait, als dat de enige manier is dan worden die licenties wel aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4553
ArcticTiger schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 16:26:
[...]

Edit:
Niet helemaal goed gelezen: Je wilt dus 2 office versies simultaan kunnen draaien

Voor zo ver ik weet, zijn er ook hardwarematige oplossingen om je systeem bij een reboot weer te "resetten".

Ik durf uit mijn hoofd niet geen producten te noemen, maar ben dit 15 jaar geleden al wel eens tegen gekomen op de middelbare school.
Dat zou inderdaad de meest gewenste oplossing zijn, op lokaal niveau twee versies van Office naast elkaar kunnen draaien (zonder tussenkomst van VM's). Eventuele sandboxes of dergelijke is allemaal geen probleem. We hebben tot op heden nog geen oplossing gevonden om twee verschillende versies van Office binnen één Windows installatie te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-07 18:03
Killah_Priest schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 16:33:
(of je Office 2010 en 2013 samen op een VL + SA licentie mag draaien weet ik niet, zo diep gaat mijn licentiekennis niet)
Volume licenties mag je altijd downgraden, dus als je licenties hebt voor Office 2013, mag je op die licentie ook Office 2010 gebruiken.

Daarnaast is het handig om te weten dat Office licenties device based zijn, dus ieder device waar je Office op gebruikt moet een Office licentie hebben. Het maakt dan niet uit hoeveel users er op dat device werken en waar Office fysiek geinstalleerd is (lokaal, op een terminal server, in een App-V package). Ik zou dus echt voor een terminal server oplossing gaan met App-V, maar dat zal wel even tijd (of geld) kosten om het aan de praat te krijgen. Voor de extra licentie kosten hoef je het in mijn ogen niet te doen, een RDS CAL kost ook weer niet de hele wereld en die heb je zo terug verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
A4553 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 16:48:
[...]
We hebben tot op heden nog geen oplossing gevonden om twee verschillende versies van Office binnen één Windows installatie te laten draaien.
Zie mijn eerdere post : met App-V kan dit dus wel.

Loe : bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag (ik ging hier al vanuit ivm de downgrade rechten met SA echter doet op de zaak mijn manager het licentie deel waardoor ik het niet zeker wist)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-07 18:03
Killah_Priest schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 18:35:
[...]
Loe : bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag (ik ging hier al vanuit ivm de downgrade rechten met SA echter doet op de zaak mijn manager het licentie deel waardoor ik het niet zeker wist)
Ook zonder SA heb je downgrade rechten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
- Binnen de VM (VirtualBox ‘Guest Additions’ installeren). Daarmee zou 3D rendering ingeschakeld worden (waaronder Aero effecten in Win. 7), dat gebeurt echter niet.
VirtualBox Guest Additions installeert zover ik weet alleen 3D support als je Windows in veilige mode hebt opgestart. Het resultaat met grafische 3D ondersteuning is idd een stuk beter dan zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
Nog even terugkomend op het licentie verhaal mbt Office op een TS : zie het volgende MS document waarin haarfijn uitgelegd wordt hoe het qua Office licenties zit bij het werken via een TS :
http://download.microsoft...mote_desktop_services.pdf

In het kort : voor iedere machine welke een connectie maakt naar de TS (telefoons en tablets zijn blijkbaar uitgezonderd van deze regel) MOET je een volledige Office licentie hebben welke overeenkomt met de versie op de TS (als je op de TS Pro Plus gebruikt en je maakt met een een desktop via RDP gebruik van deze Office dan moet je op de desktop dus een Pro Plus licentie hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-07 19:45

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

A4553 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:14:
Info:
De reden voor twee Windows versies is omdat Office 2010 en 2013 niet binnen een systeem geïnstalleerd kunnen staan.
Welke issues loop je tegenaan, alhoewel niet aangeraden kan het namelijk wel degelijk:
You can install and use more than one version of Microsoft Office on a single computer. For example, you can install and use both Microsoft Office 2013 and Microsoft Office 2010 on the same computer. However, we do not recommend this.
Information about how to use Office 2013 suites and programs (MSI deployment) on a computer that is running another version of Office
Install Office 2013 Side by Side with Office 2010

Het enige wat niet helemaal lekker werkt is je file-type association.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:57
Killah_Priest schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:43:
[...]
+ 16TS licenses in dat geval (voor 16 simultane users)
Microsoft Terminal Server licenties zijn niet (nooit) voor concurrent users. De User CAL zijn voor unieke gebruikers of de Device CAL zijn voor unieke devices. In dit geval zou ik dus Device CALs dan toepassen.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4553
Question Mark schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:10:
[...]

Welke issues loop je tegenaan, alhoewel niet aangeraden kan het namelijk wel degelijk:

[...]

Information about how to use Office 2013 suites and programs (MSI deployment) on a computer that is running another version of Office
Install Office 2013 Side by Side with Office 2010

Het enige wat niet helemaal lekker werkt is je file-type association.
In eerste instantie Outlook, je kan namelijk maar één versie van Outlook hebben draaien. Wij hebben echt beide versies nodig. Tweede issue is dat als je Office 2010 hebt opgestart, en je daarna 2013 opstart dat 2013 moet configureren. Dat gebeurt vice versa ook.

We zijn nu VMplayer PRO aan het proberen. Daarin is wel 'native' 3D ondersteuning. Alleen gaat het tergend langzaam (vreet meer resources dan VirtualBox).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Hdd case en swap als je naar andere Windows versie wilt. Bijvoorbeeld http://www.startech.com/m...-Hot-Swap-Bay~HSB100SATBK

Installeer schijf 1 Windows 7 met Office 2010 tweede schijf Windows 8 met Office 2013
http://www.horizondatasys...lutions.aspx?ProductId=18 er bij en klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Wat ik nu ga zeggen is een beetje vaag maar dat komt omdat het al een tijdje geleden is.

Ik heb ooit zoiets opgezet voor een klein leerbedrijfje dmv 'hardware matige reset kaartjes' (ben naam fabrikant vergeten/type...)

Wat je met dat kaartje kon doen is een snapshot maken vanaf een bepaald punt nadat je klaar bent met installeren. Als de computer dan opnieuw starte haalde hij een soort snapshot van het kaartje (partitie van de schijf volgens mij of een optie dat je ook een nieuwe schijf kon restoren) en deed het een restore. Dit gaf een extra boot tijd van ~30 seconden en werkt(e) goed.

Dit was ook voor leer systemen. Er was een 2de schijf waar data opgeslagen kon worden (later is dit naar een NAS/netwerk share gegaan)

Ik zal morgen nog even zoeken of ik de fabrikant van die kaartjes kan vinden. Ze waren helemaal niet duur ofzo ik dacht 25-35 euro per stuk. Als je 1 kaartje voorbereid hebt kun je de andere kaartje daarvan clonen (gedaan via reseal ivm licenties)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:56
A4553 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 16:46:
[...]

Omdat we nu de constructie hebben dat we in Ubuntu een VM hebben draaien (op lokaal niveau).
De licenties voor de Win. 7 en 8.1 hebben we wel.
Het is niet per se noodzakelijk dat het via Windows Server draait, als dat de enige manier is dan worden die licenties wel aangeschaft.
Hou er rekening mee, dat de Windows licentie die je dan gebruikt in de vm, ook geschikt is hiervoor. Retail versie mag hier als het goed gevonden had een paar weken gelden, namelijk ook niet voor gebruikt worden. Je moet een vda licentie hiervoor hebben.

Maar er is al iets geroepen over appv maar er zijn meerdere software producten die dit sport techniek kunnen. Thinapp is bijvoorbeeld ook een mogelijkheid.

Check alleen je licenties heel goed. Zowel vdi (dus een vm) als een terminal server kost een hoop licentie geld bij ms en de licenties zijn complex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Het lijkt er op, die ik had kwamen dan uit Taiwan, niet in NL besteld.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-07 13:15
Microsoft had vroeger zoiets, heette volgens mij steadystate.
Je zou ook naar deepfreeze kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
andy88 schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 16:37:
Microsoft had vroeger zoiets, heette volgens mij steadystate.
SteadyState wordt niet ondersteund voor Windows 7 of Windows 8.1. Het valt helaas zelfs niet meer te downloaden bij Microsoft. Het was overigens een heel handig iets voor iets als een Kiosk PC. Een reboot verder en alle troep was weer weg.

Voor wat betreft het terminal server idee, let wel dat je voor iedere gebruiker een geldige Office licentie moet hebben. Het is niet 1 licentie voor 1 terminal server, als er 16 man op die server werken dien je 16 aanwezige licenties te hebben. Met VL + SA koop je wel en een en ander af. Je draait dan ook een KMS geactiveerde versie van Office.

Overigens het idee van VM's is niet gek.

Bouw een paar dikke PC's met daarop Hyper-V 2012R2 Server. Dat is gratis en bevat alle features die Hyper-V heeft in de betaalde versie van Windows Server. Installeer daarop je oefen VM's. Maak een template van een Windows 7 machine en een Windows 8.1 machine. Die hoef je niet eens te activeren, installeer Windows 7 en Windows 8.1 in trial modus. Zet daarop weer een Office in trial modus. Na 180 dagen gewoon de VM's opnieuw uitrollen.

Je kan dan verder gewoon werkstations neerzetten met een OS naar keuze, zolang je maar remote desktop kan doen naar die VM's. De werkstation kunnen de cursisten dan de filmpjes op kijken en ze kunnen oefenen in de VM. Dan ondervang je ook het probleem van slechte kwaliteit bij de filmpjes. De werkstations kan je dan ook dicht spijkeren dat men die niet slopen kan.

Genoeg Microsoft trainingen die ik heb gedaan namen een bovenstaande route. Zeker als je trainingen geeft met MS server producten is het niet te doen om voor alles een geldige licentie te hebben. Dan is alles in trial modus geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:31
CMD-Snake schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 18:00:
[...]

SteadyState wordt niet ondersteund voor Windows 7 of Windows 8.1. Het valt helaas zelfs niet meer te downloaden bij Microsoft. Het was overigens een heel handig iets voor iets als een Kiosk PC. Een reboot verder en alle troep was weer weg.

Voor wat betreft het terminal server idee, let wel dat je voor iedere gebruiker een geldige Office licentie moet hebben. Het is niet 1 licentie voor 1 terminal server, als er 16 man op die server werken dien je 16 aanwezige licenties te hebben. Met VL + SA koop je wel en een en ander af. Je draait dan ook een KMS geactiveerde versie van Office.

Overigens het idee van VM's is niet gek.

Bouw een paar dikke PC's met daarop Hyper-V 2012R2 Server. Dat is gratis en bevat alle features die Hyper-V heeft in de betaalde versie van Windows Server. Installeer daarop je oefen VM's. Maak een template van een Windows 7 machine en een Windows 8.1 machine. Die hoef je niet eens te activeren, installeer Windows 7 en Windows 8.1 in trial modus. Zet daarop weer een Office in trial modus. Na 180 dagen gewoon de VM's opnieuw uitrollen.

Je kan dan verder gewoon werkstations neerzetten met een OS naar keuze, zolang je maar remote desktop kan doen naar die VM's. De werkstation kunnen de cursisten dan de filmpjes op kijken en ze kunnen oefenen in de VM. Dan ondervang je ook het probleem van slechte kwaliteit bij de filmpjes. De werkstations kan je dan ook dicht spijkeren dat men die niet slopen kan.

Genoeg Microsoft trainingen die ik heb gedaan namen een bovenstaande route. Zeker als je trainingen geeft met MS server producten is het niet te doen om voor alles een geldige licentie te hebben. Dan is alles in trial modus geïnstalleerd.
Wij gebruiken geen KMS op onze Terminalservers, gewoon een VLK met MAK key, de RDS server zelf heeft in princiepe niet eens een geldige licentie nodig, als alle devices die connecten maar een office licentie assigned hebben, Office is namelijk geen User licentie, maar een device licentie, met als uitzondering Office 365 die wel named user based is qua licentie. Als je 16 clients hebt, heb je dus ook maar 16 office licenties nodig.

Zie de volgende quote uit de license voorwaarden.
Microsoft Office as a software offering under the desktop applications licensing model is licensed on a “per-device” basis. Users must assign each Microsoft Office license to a single physical hardware system (“licensed device”). The license permits use of the software on the licensed device.
Volume Licensing customers have the right to install and use any number of copies of the software on the licensed device on physical and/or virtual machines.

Customers may access Microsoft Office remotely, but one license is required for each physical device running or accessing the application. This includes situations where you run the software on your local device or access the software installed on another device like a server. See more detail in the Remote Access for Microsoft Office section.
Trial modus trucje lijkt mij iets dat licentie technisch gezien niet mag, anders zou iedere business wel draaien met machines die iedere 180 dagen genuked worden en geredeployed, maar ik kan er uiteraard naast zitten. Het kan natuurlijk best voorkomen dat voor trainingen machines worden gebruikt die niet geactiveerd zijn, maar het lijkt mij bijna zeker dat als dit bij officiele trainingsinstanties is dat deze allemaal de benodigde licentie's dan wel een aparte partner overeenkomt hebben met Microsoft waarbij de licenties gratis te gebruiken zijn. Alle trainingsbedrijven waar ik ooit ben geweest zijn ook gewoon officieel Microsoft partner met de benodigde partner statusses om deze trainingen officieel te mogen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Dennism schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 18:41:
Trial modus trucje lijkt mij iets dat licentie technisch gezien niet mag, anders zou iedere business wel draaien met machines die iedere 180 dagen genuked worden en geredeployed, maar ik kan er uiteraard naast zitten. Het kan natuurlijk best voorkomen dat voor trainingen machines worden gebruikt die niet geactiveerd zijn, maar het lijkt mij bijna zeker dat als dit bij officiele trainingsinstanties is dat deze allemaal de benodigde licentie's dan wel een aparte partner overeenkomt hebben met Microsoft waarbij de licenties gratis te gebruiken zijn. Alle trainingsbedrijven waar ik ooit ben geweest zijn ook gewoon officieel Microsoft partner met de benodigde partner statusses om deze trainingen officieel te mogen geven.
De partner status voor trainingen geeft geen recht op (gratis) licenties. Wel stelt Microsoft kant-en-klare VM's ter beschikking. Deze zijn ingericht om overeen te komen met het cursus materiaal als het een officiële Microsoft training betreft. Al die machines staan in 180 trial modus. Zo heb ik al meerdere officiële trainingen gevolgd waar het zo geregeld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:31
CMD-Snake schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 19:28:
[...]

De partner status voor trainingen geeft geen recht op (gratis) licenties. Wel stelt Microsoft kant-en-klare VM's ter beschikking. Deze zijn ingericht om overeen te komen met het cursus materiaal als het een officiële Microsoft training betreft. Al die machines staan in 180 trial modus. Zo heb ik al meerdere officiële trainingen gevolgd waar het zo geregeld was.
Dan hebben ze dus inderdaad wel een overeenkomst met Microsoft als je een officiele partner status hebt voor trainingen, nu weet ik natuurlijk niet of TS zijn bedrijf dat ook heeft, maar ik vraag me zeer af of zonder overeenkomst met Microsoft je die 180 dagen trial modus ook mag inzetten voor commerciele doeleinden. Ik heb zelf nog nooit een training gehad die niet bij een officiele partner was, wel zijn bij een klant waar ik werkzaam was office trainingen gegeven door een kleine partij, echter die hadden zelf geen cursus machines, maar gaven enkel cursussen op klant locatie.
Pagina: 1