Beste manier om online sportwedstrijdendatabase op te zetten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandah
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-10 16:46
Ik wil een website bouwen waar ik sportuitslagen van 1 specifieke sport op publiceer. Het moet een uitgebreide database worden waarin door de community uitslagen worden ingevoerd.

Bijvoorbeeld: Speler A vs Speler B hebben een wedstrijd gespeeld in locatie X op datum Y.
Alles moet klikbaar zijn. Speler A heeft dus een profiel waarin je meer info kan lezen, bijvoorbeeld de stad waar hij vandaan komt. Als je op de stad klikt zie je andere spelers uit die stad etc. In principe verschilt de website niet heel veel van IMBD of Discogs. Voor boksen bestaat er ook zo'n website boxrec.com en deze is in wikivorm opgezet.

Wat is de beste manier om zoiets op te zetten? Aangezien de input vanuit gebruikers komt is gebruiksvriendelijkheid erg belangrijk. En omdat alles aan elkaar gekoppeld is en het aantal wedstrijden, spelers, teams etc. enorm uitgebreid gaat worden is performance ook een belangrijk issue. Ik ben in Drupal aan de slag gegaan en ben er redelijk ver mee gekomen. Toch vraag ik me af of dit het beste systeem is.

Hebben jullie tips over hoe zoiets op te zetten? Moet ik doorgaan met drupal of is het beter om een losse webapplicatie te bouwen en via een API deze gegevens weer te geven in een drupal website bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:56

Ultimation

Het is als Appels en peren

Kijk naar cache zou ik zeggen, ik neem aan dat er niet dagelijks duizenden wedstrijden zijn. De content zal voornamelijk veranderen op de momenten dat er wedstrijden worden gespeeld (weekenden?). De hele database bij elke request aan elkaar knopen middels allerhande joins is onnodig. Cache gewoon alles.

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Als je ook maar enige hoeveelheid aan gebruikers verwacht is Drupal waarschijnlijk niet de beste keus. Het lijkt me sowieso een aardig maatwerkprobleem.

Wat betreft opzet: als je data door de community te wijzigen als dan heb je manieren nodig om te zorgen dat individuele users je data niet kunnen mollen. Je hebt dus iets van versioning nodig, of anders een manier om drafts te maken die eerst goedgekeurd moeten worden door de rest van de community.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandah
Bedankt voor de antwoorden. Er zijn inderdaad niet dagelijks duizenden wedstrijden. Mijn ideale situatie zou echter wel zijn dat alle wedstrijden die ooit gespeeld zijn worden toegevoegd. En dat er dus veel wordt ingevoerd.

Wat betreft versioning en drafts, dit is ook mijn idee. Om een aantal moderators aan te stellen die controleren of een bepaalde speler niet al in de database staat voordat deze wordt toegevoegd met een naam met een typfout etc.

Wat zou volgens jullie het beste systeem zijn om zoiets in op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Een framework (Symfony, Zend, whatever) en niet een CMS zoals Drupal. Dit is echt maatwerk, dat krijg je vast wel bij elkaar gehackt in Drupal maar lekker werken gaat het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandah
Damn, ok dan is het misschien beter om er helemaal opnieuw mee te beginnen. Heb je ook een idee hoeveel uur een developer ongeveer kwijt zou zijn aan een project als dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Op basis van hoe je featureset nu niet vast staat, gok ik ergens tussen de 80 en 8000 uur.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
NMe schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 11:01:
Als je ook maar enige hoeveelheid aan gebruikers verwacht is Drupal waarschijnlijk niet de beste keus. Het lijkt me sowieso een aardig maatwerkprobleem.
Onzin, Dit kan makkelijk met Drupal 7 en ook nog eens redelijk goed performen. Je moet alleen van te voren een goed content model maken. Desnoods een paar custom entities maken.

Vervolgens knoop je de boel aan elkaar en zorg je dat de output met modules als render_cache (7.x-2-dev), entity_cache, entity_api en elkaar gemaakt wordt. Kun je zelfs nog views gebruiken als je dat echt wilt.

Tuurlijk is het werk, maar ik durf te wedden dat het niet meer werk is, dan met laravel, symfony of eender welk framework.

Als je Drupal benaderd als Content Management Framework ipv System kun je er best mooie dingen mee maken die behoorlijk goed schalen.

Je moet alleen net als met elk ander framework weten wat je aan het doen bent, en beginnen met een content plan/model. Doe je dat niet wordt het met wat voor systeem dan ook, altijd aan elkaar gebreide spaghetti.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Zandah schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:43:
Damn, ok dan is het misschien beter om er helemaal opnieuw mee te beginnen. Heb je ook een idee hoeveel uur een developer ongeveer kwijt zou zijn aan een project als dit.
Want elke developer werkt even snel? ;) Nog naast wat Voutloos stelt ben je niet helemaal goed bezig als je denkt dat wij je antwoord op de vraag kunnen geven hoeveel werk het jou gaat kosten.
kwaakvaak_v2 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 21:29:
[...]

Als je Drupal benaderd als Content Management Framework ipv System kun je er best mooie dingen mee maken die behoorlijk goed schalen.
Dat geloof ik ook wel maar ik zou dan alsnog liever een framework gebruiken dat CMF als primaire functie heeft. Drupal heeft toch een focus op de CMS-functie. Daarnaast is het veel makkelijker om voor iemand met weinig ervaring (en zo komt de topicstarter wel op mij over) om dingen fout te doen in een Drupal omdat veruit de meeste voorbeelden op internet geschreven zijn voor het standaarddoel van Drupal, in tegenstelling tot de resources die je voor een ZF2 of Symfony zal vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
NMe schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 21:53:
[...]

Dat geloof ik ook wel maar ik zou dan alsnog liever een framework gebruiken dat CMF als primaire functie heeft. Drupal heeft toch een focus op de CMS-functie. Daarnaast is het veel makkelijker om voor iemand met weinig ervaring (en zo komt de topicstarter wel op mij over) om dingen fout te doen in een Drupal omdat veruit de meeste voorbeelden op internet geschreven zijn voor het standaarddoel van Drupal, in tegenstelling tot de resources die je voor een ZF2 of Symfony zal vinden.
Alle tools die ik noemde zijn standaard tools in Drupal, en is veel informatie over te vinden. Probleem is, dat jij en vele andere die iets wat bevooroordeeld zijn, denken dat de focus van drupal op de CMS functie ligt. Maar in essentie is het gewoon een framework met een UI. Dat veel mensen denken dat je daarom ook alles maar moet klikken is een denkfout, en een redelijk hardnekkige. Ja het is geen koele toolkit als ZF2/Symfony2. Maar om content te modeleren is het best een goed platform.

Maar als ik zo eens tussen de regels van de TS door lees, komt ie met ZF2 of wat dan ook, ook niet weg. Het is niet dat die leercurve minder stijl is en de kansen dat ie daarin verzuipt minstens zo groot zijn.

Plus het staat al voor een deel in Drupal, zou ik persoonlijk eerder adviseren om een Drupal expert erbij te halen, ipv te zeggen 'Gooi maar weg en doe het maar opnieuw in tool X/Y/Z want ...redenen...

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandah
Bedankt voor alle reacties. Ik snap dat het met de specificaties die ik heb gegeven ondoenlijk is om een goede schatting te maken. Ik heb zelf wel een document gemaakt met hoe alles aan elkaar gekoppeld wordt en welke velden er op elke pagina komen te staan.

In Drupal ben ik er redelijk ver in gekomen, dat wil zeggen: als je een wedstrijd toevoegt wordt op de profielen van beide spelers de score weergegeven en wordt de winst of verlies opgeteld bij de overige wedstrijden van die speler, zodat je statistieken kunt laten zien.

Ik was alleen een beetje bang dat er nog andere systemen beter zouden werken, vandaar dat ik het hier navraag. Qua performance werkt het nu wel snel, maar ik zit er natuurlijk in m'n eentje in. Ik denk dus dat ik hiermee doorga met een drupal developer samen.
Pagina: 1