Mobo / Graphics card upgrade ~€450

Pagina: 1
Acties:

• Naccer
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-01-2024
(jarig!)
Hey Tweakers,

Nadat ik nu me RAM en SSD heb aangepast word het volgens mij een voor een Mobo/Proc/Videokaart upgrade, ik weet niet welke van deze momenteel me bottleneck is.

Ook beginnen de poorten op me Mobo half stuk te gaan, samen met die van me videokaarten dus ik denk dat het wel tijd is voor een upgrade.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?

- Gamen ( World of warcraft op Ultra / Cs:go op ultra zonder fps drops )
- Streamen ( Ook World of warcraft / Osu ect )
- 2 Schermen op HDMI ( Of ik doe iets fout maar mijn videokaart pakt momenteel geen 2x HDMI maar maximaal 1x HDMI en 1x Vga )
- Game servertjes kunnen hosten naast het gamen ( CS:go servertjes, die hoeven niet altijd online te zijn maar dat ik ze gewoon kan draaien naast het spelen )

Wat mag het systeem gaan kosten?

- Alles bij elkaar zou ik het mooi vinden als het rond de 450 ~ zou kunnen komen mocht dat niet echt een geweldig resultaat geven kan het budget eventueel iets verhoogd worden

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

Alles uit me oude systeem op de Processor / Moederboard en Graphicscard na

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 750 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P7P55D LE€ 0,-€ 0,-
1MSI R6870-2PM2D1GD5/OC€ 0,-€ 0,-
1WD Blue SATA 3 Gb/s, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Elite 334 Nvidia Edition€ 0,-€ 0,-
2LG 23EA63V-P Zwart€ 0,-€ 0,-
1Ducky DK9008 Shine 3 (Groene led, Cherry Blue)€ 0,-€ 0,-
1Steelseries Sensei€ 77,-€ 77,-
1Wacom Bamboo Pen v3€ 0,-€ 0,-
2Kingston ValueRAM KVR667D2N5K2/2G€ 0,-€ 0,-
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 95,53€ 95,53
1Samsung SH-S223C Zwart€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Pure Power L7 530W€ 0,-€ 0,-
1Intel 320 160GB€ 103,19€ 103,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 275,72

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

- Nieuwe Processor, Moederboard en Videokaart. Volgens mij zit het nog wel goed met me voeding

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

- Liefst Nvidia sinds dat mooi in me Case past ;)

Maar nee niet echt specifieke Merkvoorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

- Liefst met de mogelijkheid dat ik later een tweede HD6870 erbij kan stoppen ( Weet niet of dit wel verstandig is, of dat ik beter gewoon over een bepaalde tijd een nieuwe kan kopen. ) zelf ben ik niet van plan om te gaan overclocken, misschien dat dit wel later van toepassing komt maar zit er niet echt aan te denken.

Bijkomstige vragen :

- Is de voeding voldoende voor het systeem momenteel?
- Is het voordeliger om over een jaar gewoon een nieuwe videokaart aan te schaffen implaats van een tweede HD6870 met SLI te laten draaien? ( Mijn videokaart is nu al moeilijk te verkrijgen )

- Een klasgenoot van me is redelijk fan van AMD en had me het volgende aangewezen, is dit misschien iets? heb zelf nooit met AMD gewerkt

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6350€ 118,90€ 118,90
1MSI 970 Gaming€ 99,80€ 99,80
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 239,95€ 239,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 458,65

Alvast bedankt voor de hulp! :)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Upgrade, move naar CAA.

Wat ik mis in je verhaal, wat hapert er op dit moment? Hoe uit zich dat? Consistent lage gemiddelde fps? Framedrops?

• Naccer
(jarig!)
br00ky schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 10:06:
Upgrade, move naar CAA.

Wat ik mis in je verhaal, wat hapert er op dit moment? Hoe uit zich dat? Consistent lage gemiddelde fps? Framedrops?
Thanks voor de move ^^ waarschijnlijk iets fout gegaan bij het plaatsen :P

Systeem kan geen Ultra meer aan in Wow terwijl ik daar nog normale dingen naast doe ( Stream op 2de scherm aan of ect ) in raids laggt het met FPS drops naar Sub 20 FPS
Dit geld ook voor Cs:Go, Cs:go op ultra dropt constant naar Sub 30FPS wat voor Cs:go toch echt vervelend is

Ik zou gemiddeld gewoon een stuk meer FPS willen, vooral ook bij het multitasken van verschillende dingen zoals Games/Stream.

Systeem is anderhalve maand geleden geformat maar dat bracht niet de gewenste snelheid mee dan dat ik zou willen

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
En je cpu loopt nog stock?

Ik zou eerst je GPU aanpakken en kijken wat dat doet. Daarnaast je cpu eens gaan overklokken. Misschien kan je daar het één en ander mee ondervangen. Mobo+cpu vervangen kan dan altijd nog.

• Naccer
(jarig!)
br00ky schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 10:12:
En je cpu loopt nog stock?

Ik zou eerst je GPU aanpakken en kijken wat dat doet. Daarnaast je cpu eens gaan overklokken. Misschien kan je daar het één en ander mee ondervangen. Mobo+cpu vervangen kan dan altijd nog.
CPU loopt inderdaad nog gewoon op stock, ben zelf niet zo ervaren met overclocken met CPU's maar misschien toch maar is naar gaan kijken ( Nieuwe kopen is maybe wel de luie makkelijke oplossing wat misschien overbodig is :P )

Kwa GPU's is het dan makkelijker om een tweede 6870 in SLI te draaien of gewoon een single kaart erin stoppen?

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Crossfire bedoel je? Daar zou ik eerlijk gezegd met je huidige bord niet aan beginnen, als het uberhaupt al kan. Je hebt maar één x16 PCIe. Daarnaast is het maar afwachten hoe je games daarop reageren en heb je effectief geen verdubbeling van je VRAM.

• Naccer
(jarig!)
Ik ging er natuurlijk vanuit als ik een nieuwe Mobo gekocht had dat er eventueel 2x PCIe 16x op zat, vanuit daar de vraag maar was dat er vergeten bij te zetten.

1 nieuwe kaart is dus een beter idee, dan is altijd het probleem welke :P

Klasgenoot van mij rade al de MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB aan maar ik zat toevallig wat video's te kijken over de nieuwe GTX960 en die leek me ook wel goed. alleen heb ik van videokaarten echt 0 kennis dus dan is het kiezen vaak moeilijk ( Meestal kijk ik naar reviews van Linustechtips als hij er reviews over heeft )

Wat zou kwa prijs/kwaliteit momenteel een goede keuze zijn?

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-02 16:06

Temujin

Zegt ook wel eens iets

960 is qua prijs kwaliteit niet heel interesant..

De 280X is meer dan genoeg voor wat jij ermee wil en is met zijn 3GB iets meer toekomstbestendig. (Je moet tegenwoordig toch echt wel naar 3 en 4 GB kaarten kijken wil je een tijdje vooruit kunnen)..

De 280x draait trouwens ook de zwaardere games nog prima op hoge tot ultra settings... CS en WoW zijn wat minder veeleisend op de GPU.. geen probleem dus

• Naccer
(jarig!)
Kan je dan niet beter ~30 euro bijleggen en een 290 kopen inplaats van een 280?

Ik weet niet of het extreem veel uitmaakt maar dan zit je direct op de 4GB kaart

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:46
Naccer schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 10:31:
Wat zou kwa prijs/kwaliteit momenteel een goede keuze zijn?
Ik zou zelf voor deze GPU gaan:
V&A aangeboden: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X --- REFURBISHED DUS ALS NIEUW
en je huidige CPU een beetje kietelen.

Mocht dat niet bevallen dan kun je altijd nog kijken naar een ander mobo, processor en geheugen.

edit:
Zelfde betrouwbare verkoper:
V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X -- REFURBISHED DUS ALS NIEUW

[ Voor 17% gewijzigd door PKHS op 27-01-2015 11:21 ]

• Naccer
(jarig!)
PKHS schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 11:19:
[...]

Ik zou zelf voor deze GPU gaan:
V&A aangeboden: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X --- REFURBISHED DUS ALS NIEUW
en je huidige CPU een beetje kietelen.

Mocht dat niet bevallen dan kun je altijd nog kijken naar een ander mobo, processor en geheugen.

edit:
Zelfde betrouwbare verkoper:
V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X -- REFURBISHED DUS ALS NIEUW
Prijzen verschillen toch wel flink refurbished :P

Ik ga waarschijnlijk een 290 kopen en dan misschien nog me CPU overclocken ( geen idee hoe nog, maar daar kom ik nog wel achter) Bedankt voor de tips :)

EDIT : Volgens mij is alleen me voeding niet genoeg voor een R290 klopt dat?

[ Voor 4% gewijzigd door Naccer op 27-01-2015 13:54 ]

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:46
Voeding lijkt mij genoeg en is van een goed merk.

V.w.b. het overclocken: wellicht heb je hier wat aan:
http://www.legionhardware...overclocking_guide,1.html
Zijn vast nog wel meer tutorials te vinden.

Ben zelf geen overclock expert, heb met m'n E6600 in het verleden en met m'n i5-4670k nu altijd redelijke overclocks behaald.

• Naccer
(jarig!)
PKHS schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 20:44:
Voeding lijkt mij genoeg en is van een goed merk.

V.w.b. het overclocken: wellicht heb je hier wat aan:
http://www.legionhardware...overclocking_guide,1.html
Zijn vast nog wel meer tutorials te vinden.

Ben zelf geen overclock expert, heb met m'n E6600 in het verleden en met m'n i5-4670k nu altijd redelijke overclocks behaald.
Ja ik zie zelf mensen die ze op een 450W supply draaien, maar ik zie ook mensen die zeggen dat je eigelijk 600W+ ervoor nodig hebt. ik ga het gewoon proberen, hopelijk blaast ie niet op :P

Hmm das wel een redelijk makelijke handleiding voor overclocken, daar ga ik is morgen mee aan de gang :)

Thx

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:13
Edit; je hebt DDR2 en DDR3 tegelijk in het bord? Volgens mij werkt dat toch niet samen? Koop 2x4GiB DDR3-1600 en haal de rest eruit.

Geen aftermarket cpu koeler? Dan moet je die ook nog aanschaffen als je de cpu wilt overklokken.

[ Voor 32% gewijzigd door NitroX infinity op 28-01-2015 13:19 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Naccer
(jarig!)
NitroX infinity schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:17:
Edit; je hebt DDR2 en DDR3 tegelijk in het bord? Volgens mij werkt dat toch niet samen? Koop 2x4GiB DDR3-1600 en haal de rest eruit.

Geen aftermarket cpu koeler? Dan moet je die ook nog aanschaffen als je de cpu wilt overklokken.
Ik heb er momenteel 2x4 en 2x2 inzitten, maar volgens mij kan dit wel kloppen. ( Was vergeten bij aantal 2 in te geven )

http://i.imgur.com/XzObSae.png

Dat beteknd dus dat eigelijk mijn 2x4 GB op een lagere snelheid lopen te draaien toch? ( zie 668 Dram freq )
Volgens mij ligt hier dan mijn probleem

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
668 is natuurlijk gewoon 1333. Niks aan doen, 1600 gaat geen verschil maken. Lekker laten zitten.

offtopic:
Je bord ondersteunt geen DDR2 dus lijkt me sterk dat dat erin zit ;)

[ Voor 28% gewijzigd door br00ky op 28-01-2015 13:25 ]

• NitroX infinity
Inderdaad, als je dat er in hebt zitten dan hoef je niet up te graden. Alleen staat er in je lijstje nog steeds Kingston ValueRAM KVR667D2N5K2/2G wat DDR2 geheugen is en niet DDR3. Dat is wat mij verwarde. Ik neem aan dat dat gewoon DDR3 moet zijn?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Naccer
(jarig!)
Moet wel, anders had ik het allang gemerkt. Ik heb namelijk toen de oude DDR2 sticks uitgehaald ( jaren terug ).

Heb waarschijnlijk in de build de verkeerde versie aangeclicked. het is 12gb DDR3.

Vanavond nog even in me kast opmeten voor de 290 ( dat ding is echt ..... groot :P ) of dat gaat passen.

Red ik het met de stock CPU koeler om me CPU te overclocken ( Voor een klein beetje? ik ga er niet vanuit dat ik de CPU tot zijn max kan laten gaan met een Stock koeler )

• NitroX infinity
Omdat je er ook een R9 290 in zet zou ik een aftermarket koeler willen aanraden.

• Naccer
(jarig!)
NitroX infinity schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 14:47:
Omdat je er ook een R9 290 in zet zou ik een aftermarket koeler willen aanraden.
Ik denk dat ik de boosdoener heb gevonden waarom me pc zo snel is achteruit gegaan de laatste tijd.

http://i.imgur.com/kmOGDc3.png

Dit lijken mij geen normale temperaturen op 60% load.

Verwijderd

Naccer schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 23:25:
[...]

Ik denk dat ik de boosdoener heb gevonden waarom me pc zo snel is achteruit gegaan de laatste tijd.

Nee ding throtteled verschrikkelijk. Heb je de koeler er half af liggen? Of zit die volledig vol stof?
- Is de voeding voldoende voor het systeem momenteel?
Hoe oud is de voeding?

• Naccer
(jarig!)
Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 23:31:
[...]

Nee ding throtteled verschrikkelijk. Heb je de koeler er half af liggen? Of zit die volledig vol stof?

[...]

Hoe oud is de voeding?
Koeler zit er goed op, Zal hem drek even schoonmaken maar dat is pas geleden nog gebeurd.

Voeding is al 4 jaar oud denk ik

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-02 17:01
Naccer schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 23:25:
[...]

De Intel stockcooler wil na 1a 2 jaar nog wel eens lostrillen, dus die moet je dan eerst maar eens netjes vastzetten. (Is mij ook al een keer gebeurt, alles geherinstalleerd en daarna er achter komen dat ie iets los is getrilt).

Ook even nieuwe coolpasta erop die moet je ongeveer iedere 2 jaar vervangen want dan geleid hij nauwelijks nog warmte

[ Voor 10% gewijzigd door Kevin1Smid op 28-01-2015 23:35 ]

• Naccer
(jarig!)
Kevin1Smid schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 23:33:
[...]

De Intel stockcooler wil na 1a 2 jaar nog wel eens lostrillen, dus die moet je dan eerst maar eens netjes vastzetten. (Is mij ook al een keer gebeurt, alles geherinstalleerd en daarna er achter komen dat ie iets los is getrilt)
Ik gooi me pc morgen even helemaal open voor een grondige reiniging en laat hem dan weer even testen op temperaturen.

Ik zal de resultaten dan wel posten, maar ik denk dat hij wel redelijk wat schade opgelopen kan hebben met zulke temperaturen :P

• Kevin1Smid
Nee, 100 graden is niet ideaal maar dat kunnen ze nog wel hebben. Hoger is hij wss niet gekomen want dan throthled hij zichzelf wel verder down tot hij zichzelf uitschakelt, de doorgebrande processor dagen zijn nu wel over

• Naccer
(jarig!)
http://i.imgur.com/O5k4q8u.jpg

Ok, nieuwe CPU cooler is wel een upgrade.
Hij draait nu gewoon weer zoals behoren. ( ik kan weer multitasken op me PC )

Thx voor de help :) ( R9 290 is besteld )

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:31
Dat zijn nog steeds hoge temperaturen voor een Core i5 750 op stock snelheid en zonder load. Mijn Core i5 750 doet op stock (met Mugen MAX koeler) constant 27° in idle, en niet alleen bij opstart zoals die van jou. In games wordt de cpu met mijn Mugen MAX (en aan 3600MHz) maar 50°. Ik zou waarschijnlijk wel meer kunnen overklokken, maar de koeler blijft zo wel lekker stil. Een Gelid Tranquillo Rev 2 had met stock snelheid evenmin problemen maar werd met dezelfde overklok wel een stuk luidruchtiger en de processor zat wel vaak boven de 70°.

Let trouwens op, als je een Lynnfield overklokt, overklokt het geheugen mee, tenzij je de geheugenmultiplier naar beneden trekt. Overklok je bv naar 3200MHz dan draait het geheugen op 1600MHz. Als ik het goed begrijp is die 2 x 2 GB volgens de specificaties 1333MHz, dus ik zou je aanraden om bij het overklokken de geheugenmultiplier naar beneden te zetten tot je geheugen ongeveer 1200-1400MHz doet, afhankelijk van de bclk. Het 1600MHz geheugen gaat dan niet volgens de specificaties draaien (al je geheugen moet dezelfde snelheid en timings hebben) maar je wint daar toch heel weinig mee.

R9 290 met Core i5 750 is trouwens nog steeds een prima combinatie, ik kan nog heel goed gamen op 1440p. Ik denk dat ik hier bij blijf tot een mainstream platform met (tegen dan hopelijk betaalbaar) DDR4 verschijnt.

• Naccer
(jarig!)
Pc loopt 34c Idle, dus ik vind het goed genoeg sinds hij op een stock cooler loopt en geen geluid maakt

Bedankt voor de overclock tips! ik ga er binnenkort is voor kijken

• Kevin1Smid
Naccer schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 23:51:
http://i.imgur.com/O5k4q8u.jpg

Ok, nieuwe CPU cooler is wel een upgrade.
Hij draait nu gewoon weer zoals behoren. ( ik kan weer multitasken op me PC )

Thx voor de help :) ( R9 290 is besteld )
Zat de cooler gewoon los?

• Naccer
(jarig!)
Nee de cooler was vast geroest van stof, binnen 1 maand is dat gebeurd... wel heel erg snel eigelijk :S

Coolpasta was ook totaal verdwenen.
Pagina: 1