Schijven kapot toeval of iets anders aan de hand?

Pagina: 1
Acties:

• GAITii
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-01 16:26
Beste Tweakers,

Sinds begin december draai ik thuis een ESXi server met daarin 4x 3TB Seagates overgenomen vanuit mijn oude server en een nieuwe M1015 (IT mode) + SFF8087 kabel (deze blauwe, http://www.scsi4me.com/images/Intel_E65899-001.jpg). Dit alles doorgelust naar een VM d.m.v. VT-D met Server 2012 en DrivePool.

Deze Seagates hadden al de nodige draaiuren en her en der wat niet-interessante SMART errors.

Sinds begin deze week stort eigenlijk mijn gehele data verzameling in.

Afgelopen vrijdag begon het gejoedel, ik kreeg eindelijk mijn 4x 3TB WD Reds binnen...

s'avonds de eerste 2 ingebouwd en begonnen met het overzetten van data, alles ging goed. De derde schijf was aan de beurt, op dit moment had ik nog 1 Seagate draaien en al 2 WD Reds draaien zonder problemen.

Zaterdagochtend werd ik wakker met dat de 3e WD Red problemen gaf, bad sectors. Kan gebeuren dacht ik bij mijzelf en pakte de 4e, mijn M1015 bleef hangen tijdens het booten... deze WD Red bleek te tikken.
Tot nu toe had ik dus 2 WD Reds met mankementen, 1 tikte en de 1 had bad sectors.

Omdat er 2 WD Reds kapot waren moest ik dus tijdelijk terug vallen op mijn oude Seagates.
Zondagochtend werd ik wakker met nog een WD Red met bad sectors..., dit betekende dus van de 4 nieuwe, al 3 kapot. 1 werd totaal niet herkent en tikte, en 2 hadden bad sectors.

Nu draait mijn server dus met 3x een Seagate en 1x een WD Red. Geloof het of niet, zojuist was er weer een schijf met bad sectors, dit keer een Seagate.

Mijn programma die elke keer de bad sectors vind is Stablebit Scanner, ik check naderhand ook nog na met HD Tune + HD Tune Pro, en daarin komen ook de bad sectors naar voren.

Mijn server staat stil en stabiel, mijn server is koel genoeg (schijven worden niet warmer dan 30 graden), en ik ben altijd uiterst voorzichtig, vooral met schijven.

Ik zit nu ondertussen met 3 kapotte WD Reds, en 2 kapotte Seagates sins begin december (1 Seagate had al 1 rood blokje in HD Tune).

Nu moet ik zeggen dat de WD Reds aankwamen in een doos van 30cm breed, 40cm lang en 30cm hoog, enkel per schijf verpakt met 1 laagje bubbeltjesplastic (wat ook de reden kan zijn..., ik noem bij deze even geen shopnaam).

Afbeeldingslocatie: http://oi62.tinypic.com/2iouax.jpg

Iemand enig idee? Is het een slechte batch? Zijn de schijven domweg kapot gegaan met vervoer? Is het de M1015? Is het de SFF8087 kabel?

Ik ben het spoor bijster, en heb voor alle zekerheid mijn server al uitgezet voordat er nog meer data verloren gaat |:( .

Steam: GAITii | PSN: GAITii | 3DS FC: 0361-7487-5231

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Hoewel schijven in stilstand relatief veel kunnen hebben vind ik dat geen manier om ze te versturen.

Post pakketten krijgen nog wel eens wat te verduren. Alleen hierom zou ik ze denk ik al terugsturen. Beter dat dan mogelijk onbetrouwbare schijven hebben. In zo'n doos kunnen ze natuurlijk aardig rondstuiteren, zo'n laagje plastic heeft ook zijn grenzen.

Ik zou denken dat bad sectors niet aan kabels/controllers moeten liggen. Als de kabel stuk is krijg je wel CRC fouten, maar hij gaat geen kapotte data naar sectoren schrijven (of sectoren half schrijven).

Dan heb je alleen nog die ene seagate die nu stuk is. Als het door het vervoeren komt dat de WD's falen kan het toeval zijn. Schijven hebben nou eenmaal een levensduur (en je zegt dat ze er al even op hebben zitten). Verder kan ik alleen denken aan onstabiele voeding, maar dat verklaart nog geen tikkende schijf imo.

• GAITii
Ja die Seagates neem ik voor lief dat die falen, lees alleen al de revieuws over die dingen. Vandaar oom specifiek gekozen voor de Reds.

De voeding is een Cooler Master M620. Dus daar zit het hem ook niet in gok ik...

Er zaten dan wel 4 schijven in dat doosje dus dat kunnen ze wel weer minder heen en weer maar het is niet netjes nee.

Ben benieuwd wat anderen dan nog zeggen :)

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:17
Als ik mijn harde schijven zo binnen zou krijgen gingen ze meteen retour! Dat is werkelijk triest hoe die verzonden zijn... Is dit serieus gedaan door een winkel?
Vind het niet gek dat de schijven dan fouten vertonen..

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:40

Q

Au Contraire Mon Capitan!

-Venom- schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 07:18:
Als ik mijn harde schijven zo binnen zou krijgen gingen ze meteen retour! Dat is werkelijk triest hoe die verzonden zijn... Is dit serieus gedaan door een winkel?
Vind het niet gek dat de schijven dan fouten vertonen..
Precies. Ik heb ooit een levering van salland (10 jaar terug) gehad waarbij een tweetal laptop schijfjes gewoon los in de doos tussen de andere spullen was gegooid met wat bubble wrap.

Ik heb de verpakking niet eens open gemaakt en de boel op hun kosten meteen retour gestuurd.

• GAITii
Bedankt voor jullie reacties, dat brengt mijn gevoel al wat meer dat het komt door transport.

Zou het niet zo kunnen zijn dat mijn IBM M1015 of de (nieuwe) SFF8087 kabel daar stoorzender in is?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:55
is geen manier om hdd's te verzenden, de hadden de ruimte moeten opvullen en een wat kleinere doos moeten gebruiken.

Nu kunnen de hdd's alle kanten op.
Niet meer dan logisch dat ze mankementen gaan vertonen.
Dat bubbeltjes plastic helpt wel iets, maar de hdd's krijgen nog veel te veel te verduren.

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ik heb een keer 1 schijf binnengekregen en die zat rondom in de schuimrubber verpakt.
Zeker 15 cm elke kant op. Nu is dat wellicht wat overkill, maar dit is wel erg slecht.

Zo verwacht ik een marktplaats pakketje nog niet eens.

Ik betwijfel evengoed of dat de reden is van de massale uitval van alle schijven. Kan ik verder niet onderbouwen. Maar het is we heeeeeel toevallig....

Zoeken heb je al gedaan mag ik aannemen?

Te koop....

• GAITii
albino71 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:06:
Ik heb een keer 1 schijf binnengekregen en die zat rondom in de schuimrubber verpakt.
Zeker 15 cm elke kant op. Nu is dat wellicht wat overkill, maar dit is wel erg slecht.

Zo verwacht ik een marktplaats pakketje nog niet eens.

Ik betwijfel evengoed of dat de reden is van de massale uitval van alle schijven. Kan ik verder niet onderbouwen. Maar het is we heeeeeel toevallig....

Zoeken heb je al gedaan mag ik aannemen?
Ja dat had ik al gedaan en kwam helaas niet tot een concreet iets, heb wel eens ooit ergens in een ver verleden gelezen dat die SFF8087 kabels een oorzaak kunnen zijn...

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Kun je niet testen met de oude situatie?

Je wil je data niet verder in gevaar brengen, dus dat beperkt de mogelijkheden een beetje denk ik?

[ Voor 56% gewijzigd door albino71 op 27-01-2015 12:33 ]

Te koop....

• GAITii
Vanmiddag ga ik naar Azerty en haal daar 4 nieuwe WD Reds op (die andere 4 komen van een andere webshop), en test ze dan eerst op het werk in een compleet andere setting.

• GAITii
Zo mijn 4 nieuwe WD Reds draaien momenteel.

Eerst was het even vervelend... de CRC Error Count begon iets op te lopen... (ja ik weet het, doodzone op nieuwe schijven). Meteen server weer uit gedaan.

SFF kabel vervangen... hielp niet. Toen ik die M1015 kreeg heb ik deze geflashed naar IT Firmware, daarop volgend via de LSI MegaRAID software heb ik een firmware update gedaan. Ik gok dat deze laatste stap voor flinke problemen heeft geleid met betrekking tot de CRC Error Count.

Zojuist heb ik de M1015 opnieuw geflashed naar default, en daarna weer geflashed naar IT Firmware (en dus niet nog een stap extra door middel van de LSI MegaRAID vanuit daar updaten nog een keer).

Nu loopt de CRC Error Count niet meer op.

De CRC Error Count staat op alle 4 de schijven op 30 momenteel en is het afgelopen uur niet meer omhoog gegaan terwijl dat voor die tijd met 1 elke 10-20 seconden was...

Nu rijst de vraag, is deze SMART fout kritisch voor eventuele verkoop (ooit over 3/4 jaar) van de schijven? Of heeft dit fysieke schade aan de schijf verricht dat de levensduur is verkort?

In ieder geval met het helpen tot nu toe.

Pagina: 1