Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem komt in de woonkamer te staan en heeft toegang tot 2 internet verbindingen met ieder 100Mbit up en down (dus 200 totaal). Ik wil het in eerste instantie gebruiken als server waarop mijn bestanden (lees films, downloads etc) staan en binnenkomen. De server wil ik gebruiken als speel omgeving voor mijn mijn hobby/werk/studie als programmeur. Daarbij wil ik het gebruiken om een webserver op te zetten met wat verschillende soorten databases en o.a. dingen als tomcat. Dit wil ik doen door te gaan virtualiseren m.b.v. Esxi waarbij ik een gedeelte ''speel'', ''host'' en een gedeelte NAS maak. Het idee is nu Linux voor speel/host en iets als FreeNAS te runnen voor Plex en data. Oh en guilty plessure; het is erg leuk om minecraft te spelen. Geen must maar zou fijn zijn dat op dit ding te kunnen hosten voor 3-4 vrienden met veel mods.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik probeer rond de 800 euro te gaan zitten maar mijn max is 1000. Je lijkt hier toch echt snel aan te komen of ben ik zo een hebbert
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik ben zelf al veel gaan zoeken en ik weet ook al van het Esxi topic maar er lijken geen systeempjes voorbij te komen die naar mijn zin zijn. Ze zijn of gelijk enorm duur, of zo low budget dat ik me niet in kan denken dat het erg lekker werk. Echter heb ik zelf wel wat dingen gelezen en zo heb ik nu 2 systeempjes in mijn hoofd die hier en daar wat verschillen (ook in budget).
Server Systeem 1
Server Systeem 2
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- De case support 6 HDD's. Ik wil daarom ook de mogelijkheid hebben later hardeschijven bij te komen en die gewoon bij te kunnen aansluiten zonder een nieuwe mobo. Als ik eventueel wat extra sata-poorten bij kan krijgen door een PCI-E kaartje erin te doen vind ik dat geen probleem mits budget & plaats in kast.
- Een CPU met wat power & Werkgeheugen. Ik denk voor virtualisatie is er zeker een 16GB aan werkgeheugen nodig. De CPU lijkt mij nodig voor o.a. de virtualisatie en het mogelijk draaien van een minecraft server.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Hoewel geen must is een stille server eigenlijk wel heel erg gewild.
- Stroomverbruik is eigenlijk niet het belangrijkste ookal staat het 24/7 aan. Stroom is all inclusive bij studenten-huur
Specifieke vragen voor tweakers forum
Het systeem komt in de woonkamer te staan en heeft toegang tot 2 internet verbindingen met ieder 100Mbit up en down (dus 200 totaal). Ik wil het in eerste instantie gebruiken als server waarop mijn bestanden (lees films, downloads etc) staan en binnenkomen. De server wil ik gebruiken als speel omgeving voor mijn mijn hobby/werk/studie als programmeur. Daarbij wil ik het gebruiken om een webserver op te zetten met wat verschillende soorten databases en o.a. dingen als tomcat. Dit wil ik doen door te gaan virtualiseren m.b.v. Esxi waarbij ik een gedeelte ''speel'', ''host'' en een gedeelte NAS maak. Het idee is nu Linux voor speel/host en iets als FreeNAS te runnen voor Plex en data. Oh en guilty plessure; het is erg leuk om minecraft te spelen. Geen must maar zou fijn zijn dat op dit ding te kunnen hosten voor 3-4 vrienden met veel mods.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik probeer rond de 800 euro te gaan zitten maar mijn max is 1000. Je lijkt hier toch echt snel aan te komen of ben ik zo een hebbert
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik ben zelf al veel gaan zoeken en ik weet ook al van het Esxi topic maar er lijken geen systeempjes voorbij te komen die naar mijn zin zijn. Ze zijn of gelijk enorm duur, of zo low budget dat ik me niet in kan denken dat het erg lekker werk. Echter heb ik zelf wel wat dingen gelezen en zo heb ik nu 2 systeempjes in mijn hoofd die hier en daar wat verschillen (ook in budget).
Server Systeem 1
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 4440 Boxed | € 177,95 | € 177,95 |
| 1 | ASRock B85M Pro4 | € 59,95 | € 59,95 |
| 3 | Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB | € 98,95 | € 296,85 |
| 1 | Fractal Design Node 304 Zwart | € 65,95 | € 65,95 |
| 1 | Kingston DataTraveler 100 G3 16GB Zwart | € 6,75 | € 6,75 |
| 1 | Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU | € 127,95 | € 127,95 |
| 1 | Seasonic G-series 360 watt | € 52,95 | € 52,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 788,35 | |
Server Systeem 2
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i3 4130T Boxed | € 112,- | € 112,- |
| 1 | Gigabyte GA-H97N-WIFI | € 102,95 | € 102,95 |
| 3 | Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB | € 98,95 | € 296,85 |
| 1 | Fractal Design Node 304 Zwart | € 65,95 | € 65,95 |
| 1 | Sandisk Cruzer Fit 8GB Zwart | € 5,08 | € 5,08 |
| 1 | Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU | € 127,95 | € 127,95 |
| 1 | Seasonic Platinum Series 400 Watt Fanless | € 112,90 | € 112,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 823,68 | |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- De case support 6 HDD's. Ik wil daarom ook de mogelijkheid hebben later hardeschijven bij te komen en die gewoon bij te kunnen aansluiten zonder een nieuwe mobo. Als ik eventueel wat extra sata-poorten bij kan krijgen door een PCI-E kaartje erin te doen vind ik dat geen probleem mits budget & plaats in kast.
- Een CPU met wat power & Werkgeheugen. Ik denk voor virtualisatie is er zeker een 16GB aan werkgeheugen nodig. De CPU lijkt mij nodig voor o.a. de virtualisatie en het mogelijk draaien van een minecraft server.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Hoewel geen must is een stille server eigenlijk wel heel erg gewild.
- Stroomverbruik is eigenlijk niet het belangrijkste ookal staat het 24/7 aan. Stroom is all inclusive bij studenten-huur
Specifieke vragen voor tweakers forum
- Het verschil tussen Server 1 & 2 is o.a. de CPU. Is de meerprijs van 65 euro het waard om van een I3-4130T Boxen te veranderen naar een I5-4440 boxed? Of zijn er CPU's in dit genre die ik over het hoofd heb gezien?
- Seasonic G-Series 360Watt is 53 euro, de ander Fanless 112. Het is een pittig verschil. Maar de fanless is fanless en dat is stil wat geweldig is. En veel zuiniger. Is deze investering het waard?
- ASRock B85M Pro4 heeft maar 4x Sata600 dus wil ik 6x dan zal ik een PCI-E moeten bijsteken. Is dit linkje een oplossing? Of gezien de situatie dat ik 2x een 100Mbit tot mn beschikking heb en gebruik kan maken van de onboard wifi de gigabyte toch de betere keuze?
- ECC memory is zo duur... realistisch gezien wat zou het kosten om 16GB ECC geheugen hier in te zetten?