Home (Lab)Server

Pagina: 1
Acties:

• Fraekje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-08-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem komt in de woonkamer te staan en heeft toegang tot 2 internet verbindingen met ieder 100Mbit up en down (dus 200 totaal). Ik wil het in eerste instantie gebruiken als server waarop mijn bestanden (lees films, downloads etc) staan en binnenkomen. De server wil ik gebruiken als speel omgeving voor mijn mijn hobby/werk/studie als programmeur. Daarbij wil ik het gebruiken om een webserver op te zetten met wat verschillende soorten databases en o.a. dingen als tomcat. Dit wil ik doen door te gaan virtualiseren m.b.v. Esxi waarbij ik een gedeelte ''speel'', ''host'' en een gedeelte NAS maak. Het idee is nu Linux voor speel/host en iets als FreeNAS te runnen voor Plex en data. Oh en guilty plessure; het is erg leuk om minecraft te spelen. Geen must maar zou fijn zijn dat op dit ding te kunnen hosten voor 3-4 vrienden met veel mods.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik probeer rond de 800 euro te gaan zitten maar mijn max is 1000. Je lijkt hier toch echt snel aan te komen of ben ik zo een hebbert ;)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik ben zelf al veel gaan zoeken en ik weet ook al van het Esxi topic maar er lijken geen systeempjes voorbij te komen die naar mijn zin zijn. Ze zijn of gelijk enorm duur, of zo low budget dat ik me niet in kan denken dat het erg lekker werk. Echter heb ik zelf wel wat dingen gelezen en zo heb ik nu 2 systeempjes in mijn hoofd die hier en daar wat verschillen (ook in budget).

Server Systeem 1
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 177,95€ 177,95
1ASRock B85M Pro4€ 59,95€ 59,95
3Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB€ 98,95€ 296,85
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 65,95€ 65,95
1Kingston DataTraveler 100 G3 16GB Zwart€ 6,75€ 6,75
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 127,95€ 127,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 52,95€ 52,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 788,35

Server Systeem 2
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130T Boxed€ 112,-€ 112,-
1Gigabyte GA-H97N-WIFI€ 102,95€ 102,95
3Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB€ 98,95€ 296,85
1Sandisk Cruzer Fit 8GB Zwart€ 5,08€ 5,08
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 127,95€ 127,95
1Seasonic Platinum Series 400 Watt Fanless€ 112,90€ 112,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 823,68

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- De case support 6 HDD's. Ik wil daarom ook de mogelijkheid hebben later hardeschijven bij te komen en die gewoon bij te kunnen aansluiten zonder een nieuwe mobo. Als ik eventueel wat extra sata-poorten bij kan krijgen door een PCI-E kaartje erin te doen vind ik dat geen probleem mits budget & plaats in kast.
- Een CPU met wat power & Werkgeheugen. Ik denk voor virtualisatie is er zeker een 16GB aan werkgeheugen nodig. De CPU lijkt mij nodig voor o.a. de virtualisatie en het mogelijk draaien van een minecraft server.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Hoewel geen must is een stille server eigenlijk wel heel erg gewild.
- Stroomverbruik is eigenlijk niet het belangrijkste ookal staat het 24/7 aan. Stroom is all inclusive bij studenten-huur :o

Specifieke vragen voor tweakers forum
  • Het verschil tussen Server 1 & 2 is o.a. de CPU. Is de meerprijs van 65 euro het waard om van een I3-4130T Boxen te veranderen naar een I5-4440 boxed? Of zijn er CPU's in dit genre die ik over het hoofd heb gezien?
  • Seasonic G-Series 360Watt is 53 euro, de ander Fanless 112. Het is een pittig verschil. Maar de fanless is fanless en dat is stil wat geweldig is. En veel zuiniger. Is deze investering het waard?
  • ASRock B85M Pro4 heeft maar 4x Sata600 dus wil ik 6x dan zal ik een PCI-E moeten bijsteken. Is dit linkje een oplossing? Of gezien de situatie dat ik 2x een 100Mbit tot mn beschikking heb en gebruik kan maken van de onboard wifi de gigabyte toch de betere keuze?
  • ECC memory is zo duur... realistisch gezien wat zou het kosten om 16GB ECC geheugen hier in te zetten?
Alvast bedankt voor de moeite voor het doorlezen en iedere vraag die beantwoord wordt. Ondertussen blijf ik zelf alles lezen om hopelijk anderen ook van antwoorden te voorzien!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:48

Tribits

Onkruid vergaat niet

Qua i5 CPU zou je in ieder geval de pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed moeten hebben, dat is de refresh uitvoering van de 4440. De i3 die je gekozen hebt is overigens een low power uitvoering maar sowieso is het verschil tussen een dual core met hyperthreading en een quad core natuurlijk aanzienlijk en biedt een i5 doorgaans meer waar voor zijn geld dan een i3. Een i5 ondersteunt tevens VT-d wat dan weer van nut kan zijn bij bepaalde ESXi toepassingen.

Een fanless CPU is mooi maar als je drie (of meer) schijven in je systeem hebt zitten gaat het toch nooit echt stil worden. Bovendien zal zelfs een 360 watt voeding aan de onderkant van zijn bereik zitten met dit systeem dus zal de fan ook niet op volle kracht draaien. Wellicht zinvol om gewoon even te kijken welke voeding in dat segment het stilste is.

Qua moederbord stelt ESXi volgens mij nog al specifieke eisen. Controleer dus in ieder geval of een alternatief moederbord daaraan voldoet. Het is me eigenlijk niet helemaal duidelijk wat je met het netwerk van plan bent. Die 2x100Mbit kunnen op zich prima via een enkele gigabit aansluiting lopen toch? Tenzij je een DMZ wilt creëren en je server als firewall op wilt laten treden lijken twee LAN aansluitingen me niet nodig. En waar past de wifi op een server precies in het plaatje?

Op zich is ECC geheugen inderdaad gebruikelijk voor een server maar inderdaad wat duurder en alleen beschikbaar met Xeon processoren. Dan kom je qua processor terecht bij de pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed. Belangrijker probleem is dat je dan ook uitkomt bij de server borden met C22x chipset. Die zijn over het algemeen een stuk duurder dan de desktop plankjes. Ik ben er niet zo in thuis maar op het eerste gezicht lijkt deze wel wat met zijn 10 SATA poorten pricewatch: ASRock C226 WS. Komt wel op 200 euro dus totale meerprijs ook ruim 200 euro.

edit: ik zie overigens dat de i3 ook ECC geheugen ondersteunt in tegenstelling tot de i5 en i7.

[ Voor 7% gewijzigd door Tribits op 27-01-2015 03:25 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Fraekje
Tribits schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 01:03:
Qua moederbord stelt ESXi volgens mij nog al specifieke eisen. Controleer dus in ieder geval of een alternatief moederbord daaraan voldoet. Het is me eigenlijk niet helemaal duidelijk wat je met het netwerk van plan bent. Die 2x100Mbit kunnen op zich prima via een enkele gigabit aansluiting lopen toch? Tenzij je een DMZ wilt creëren en je server als firewall op wilt laten treden lijken twee LAN aansluitingen me niet nodig. En waar past de wifi op een server precies in het plaatje?
Hieronder een situatieschets
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/c4Nw5DB.png
De kamer met PC's is ook een slaapkamer, snachts gaat alles uit en wil ik rustig kunnen slapen. Ook is in de andere kamer momenteel een ongebruikte 100Mbit up/down lijn. Ik wil hierop de server zetten en koppelen aan de router via WiFi zodat ik het ook kan bereiken via de PCs. Mocht ik grote bestanden willen overzetten kan ik een kabeltje trekken (sneller dan WiFi?) langs de deuren over de vloer van Router naar Server, maar omdat we niet in de muren mogen boren kan ik dit niet permanent bekabeld wegwerken.

Wat ik dus eigenlijk concludeer uit de rest van je post is:
Ga je voor ECC geheugen dan moet je gaan voor de i3 en anders een smak geld investeren in andere moederbord, xeon proc en daarbovenop de ECC geheugen. Ga anders voor de i5 oplossing. Momenteel zie ik de meerwaarde niet voor ECC geheugen dus gaat momenteel mn voorkeur naar de i5.

Ik heb nog wat dingen gevonden waaruit nieuwe vragen komen:
  • Het Gigabyte GA-H97N-WIFI moederbord ondersteund WiDi. Ik heb thuis een chromecast liggen, kan je deze gebruiken als Wireless Display Adapter? Zou leuk zijn maar voor mij niet de moeite (teveel kosten) om er los één voor te kopen als chromecast niet werkt. Steek er wel een oude monitor in mocht het nodig zijn :+
  • In de praktijk; wat scheelt ECC geheugen nu? Het probeert omgeklapte bits te corrigeren etc (ik snap het principe) maar wat doet het in de praktijk. Het enige wat ik kon vinden was betere garantie voor minder downtime door eventuele fatale geheugen crashes?
  • Ik lees veel tweakers die snel kapotte schijven krijgen bij de variant die ik heb gekozen. Ik zit er zelf aan te denken om dan maar voor een meerprijs voor de WD Red's te gaan? 3x 3TB. Is dat een aanrader of zijn Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB toch prima?
  • Server Systeem 2 is eigenlijk de build van deze meneer. Hij heeft daarbij ook nog een Noctua NH-L12 geplaatst om zijn CPU te koelen en omdat hij volgens hem stiller/zuiniger is. Heeft dit nu echt veel effect op een server setup?

• Sjonniess
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-11-2025
Is er geen mogelijkheid om Teamviewer of iets in die trend op de nas te installeren?
Ook kun je naar deze Sata expension card kijken. Hierbij zitten de aansluitingen aan de binnenkant wat er netter uitziet. pricewatch: Startech.com 2 Port SATA 6 Gbps PCI Express SATA Controller Card

A good leader inspires by example. But if that fails, brutal violence will do just as well - Gnarl

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:48

Tribits

Onkruid vergaat niet

Ok, is duidelijk. De internetaansluitingen werken dus onafhankelijk van elkaar en de Wi-Fi verbinding dient dus voor beheertaken. Op zich zou je dan genoeg hebben aan 1 ethernet verbinding maar met een 2e houd je de optie open om een bedrade koppeling tussen de twee netwerken te maken. Zou me er van de andere kant niet al te druk over maken, een PCIe ethernet kaartje kost maar een paar tientjes. Als je een router hebt die twee internet verbinding ondersteunt zou je nog kunnen overwegen er 1 enkel lan van te maken en de router ervoor te laten zorgen dat het verkeer van de server altijd via de ene internet verbinding gaat en de rest van het verkeer via de andere. Op die manier kun je makkelijk omschakelen als 1 van de twee verbinding eruit ligt.

Dat WiDi is volgens mij meer een multimedia ding, Ik zie op de site van Gigabyte sowieso staan dat het alleen werkt in combinatie met een bepaalde Intel Wi-Fi module. Daarmee doelen ze waarschijnlijk op de mini PCI express module op het moederbord. Kan er alleen niet achter komen welke module standaard op het bord aanwezig is. Het klinkt een beetje alsof je op zoekt ben naar een out of band management oplossing. Voor het OS zou ik gewoon VNC of iets dergelijks gebruiken. Ben verder niet zo thuis in de Linux remote admin oplossingen. Zou inderdaad voor installatie/onderhoud gewoon een oud monitortje gebruiken. Echte servers hebben hier doorgaans dedicated hardware voor, zie bijvoorbeeld de IPMI wiki. Niet zo functioneel als je server in de kamer naast je staat :) .

ECC is gericht op integriteit en continuïteit. Zonder foutcontrole/correctie kan er ongemerkt geheugencorruptie optreden en dat resulteert lang niet altijd in een crash. Acceptabel voor de gemiddelde desktop maar niet voor een server. Het is dus alleen even aan jou om te bepalen hoe belangrijk je server en de gegeven die er op verwerkt worden zijn.

Het hele Seagate verhaal is voornamelijk gebaseerd op de ervaring bij Backblaze. Aan de ene kant zijn er veel Tweakers die het bevestigen, aan de andere kant wordt gezegd dat de gegevens van Backblaze verkeerd geïnterpreteerd worden of de resultaten niet representatief zijn voor 'normaal' desktop gebruik. De WD Red serie is eigenlijk bedoeld voor NAS systemen. Verschillen zijn voor zover ik weet voornamelijk dat er minder lang geprobeerd wordt leesfouten te corrigeren en de schijven minder last hebben van trilling als er een aantal in dezelfde behuizing worden gezet. Dat minder lang proberen leesfouten te corrigeren is vooral van belang in RAID setups waar je liever hebt dat de data van een andere schijf gehaald wordt dan dat je er nog langer op moet wachten. Hoewel ik wel eens verhalen tegen ben gekomen over WD Red schijven die niet werkten in een desktop moet het normaal gesproken gewoon werken.

Die mijnheer van systeem twee lijkt zich erg gericht te hebben op zuinigheid terwijl jij juist aangeeft dat energieverbruik nauwelijks van belang is. Stilte lijkt me ook niet echt van belang als je niet in dezelfde ruimte slaapt of regelmatig achter het systeem zit. Je zou een aftermarket cooler kunnen overwegen, kost iets van 25 euro, maar ik betwijfel of je dit systeem hoort boven normaal achtergrondgeluid.

Of je die i5 nodig hebt of dat een i3 voldoet zal afhangen van de server last die je verwacht. Als je er externe publiek toegankelijk sites op wilt gaan hosten is een i5 misschien wel zinvol. Als het alleen voor vrienden en bekenden is zal een i3 ook wel voldoen.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-03 08:55
Server Systeem 1
#ProductPrijsSubtotaal

Volgens mij past een µATX moederbord niet in een Node304?

• Fraekje
svenvv2 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 12:02:
Server Systeem 1
#ProductPrijsSubtotaal

Volgens mij past een µATX moederbord niet in een Node304?
Correct, ik had DTX verkeerd gelezen als uATX. Scherp en bedankt!
Momenteel heb ik onderstaande setup in gedachte...

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,95€ 179,95
1Gigabyte GA-H97N-WIFI€ 105,95€ 105,95
3Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB€ 97,95€ 293,85
2Sharkoon SATA Kabel€ 3,15€ 6,30
1Sandisk Cruzer Fit 8GB Zwart€ 5,08€ 5,08
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 124,95€ 124,95
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 67,95€ 67,95
1Crucial MX100 128GB€ 61,01€ 61,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 910,99

Ik heb alleen zo een flauw vermoeden dat dit niet helemaal gaat werken met ESXI. Ik probeer te vinden wat er wel en niet gesupport wordt. En welke hardware ik moet vervangen voor alternatieven die wel werken binnen ESXI.
Dit gaat alleen buiten de scope van dit topic, maar buiten ESXI lijkt met dit een leuk servertje =)
Pagina: 1