Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Hulp bij specs uitzoeken nieuwe tv

Pagina: 1
Acties:

• Stormrising
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-01-2022
Hoi Tweakers!

Ik zoek een:
Televisie
Aangezien we gaan samenwonen, zijn mijn vriend en ik bezig om nieuwe apparatuur aan te schaffen, waaronder een nieuwe televisie. We komen echter niet helemaal uit alle specs zodat het specifiek zoeken wat moeilijker gaat. Ik hoop dus dat jullie ons hierbij kunnen helpen.

We zijn bij diverse winkels geweest en allemaal zijn ze lovend over 4K/ultra hd televisies (samsung 7500 series bijvoorbeeld). En we vonden het er ook awesome uitzien (natuurlijk begrijpen we dat een demo het optimale laat zien en dat je in de praktijk vaak niet zo'n resultaat krijgt).
Echter na wat research online, hebben we gelezen dat buiten het feit om dat er op het moment weinig 4k content is, dat stel dat bijvoorbeeld ziggo of een andere provider digitale televisie met 4k kwaliteit gaat uitzenden dat de meeste televisies er alsnog niet klaar voor zijn. En dat er een decoder nodig zal zijn. Dit schrikt ons af en we neigen nu meer naar een full hd. Is dit een gegronde angst of lijkt het erger dan het is?

Verder gamen we graag (ook veel shooters) dus een lage input lag vinden we belangrijk. In de winkel konden ze daar weinig over vertellen en ook online vind ik de informatie nihiel. Wat is een mooie reactietijd?

Ook de grootte van de televisie vinden we moeilijk: overal lezen we dat de ideale kijkafstand 3x de schermdiagonaal zou moeten zijn. Echter is de afstand van de muur waar de televisie komt tot de muur waar de bank komt: 5,9 meter (zeg maar 6 meter), ik kan me moeilijk voorstellen dat de ideale grootte van de televisie 2 meter zou moeten zijn...? :? 8)7 Ik zit zelf wel vaak dichterbij de tv als ik game overigens..

Qua aansluitingen: we gamen zowel op de vorige gen consoles als op de ps4/xbox one. HDMI vinden we dus belangrijk.

Wat is je budget?
max. 3500 (liever een stuk lager uiteraard, want dan kunnen we ook o.a. een goede surroundset erbij halen met desnoods nog erbij sparen).

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
films en series (bluray/gedownload/netflix), gamen, tja normaal tv kijken uiteraard ook :D, youtube, skypen (we hebben evt wel een aparte webcam dus een ingebouwde cam is geen must). 3D klinkt leuk maar is ook geen must.

Wat heb je zelf al gevonden?
Samsung HU7500 in de winkel aangeraden, op de samsung website kwam UE75H6400AW eruit. Sony vind ik vaak ook een mooi beeld hebben, maar to be honest vinden we het echt moeilijk om gericht te zoeken.

Samenvatting/eisenlijstje tot nu toe dus:
+ mooi beeld (4k of full hd?)
+ lage input lag/snelle reactietijd ivm gamen
+ Genoeg aansluitingen (consoles, evt BR speler, surroundset)
+ Groot genoeg scherm (hoeveel inch?)
+ Uiteraard een mooi design (strak)
+ Wifi
+ Apps/smart tv

Minder belangrijk:
- geluid, op den duur willen we een surroundset aanschaffen
- 3D (leuk als het erbij zit, maar verder...)
- Ingebouwde cam hoeft niet

Ik begrijp natuurlijk dat er nu niet direct een model eruit komt rollen, maar een aanvulling op onze eisenlijstje en tips zijn welkom zodat we hopelijk zelf gerichter kunnen zoeken. *noob alert*

Bedankt in ieder geval (en sorry voor de lap tekst O-) )
Chrissie

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-11 22:06

FeaR

In GoT we trust

Zes meter kijkafstand? Dan moet je toch echt een heel flinke TV hebben wil je daar het voordeel van 4K ten opzichte van FHD op kunnen gaan zien. Waar inderdaad bij komt dat er nog niet veel 4K content is en je voor het optimale plaatje alles dan op 4K moet hebben. Dus ook de bron en media native 4K en geen upscale door de TV. Mijn inziens is 4K nog niet nodig dan wel staat het in de kinderschoenen, dus wellicht is bovenstaande niet geheel objectief.

Qua lage inputlag: als je dat wilt kom je toch echt bij Sony uit waar de meeste modellen met 20-30 ms heel goed scoren. Exacte types en waardes heb ik zo niet aangezien ik mobiel zit. Vraag is wel hoe vatbaar je er voor bent. Als in dat ik mensen ken die met plezier gamen op een Panasonic TV met 60-70 ms inputlag.

Wat is de kijkafstand als je naar voren gaat zitten wat je aanhaalt in de TS? Of kan je wellicht de ruimte anders indelen? Een scherm op zes meter kan ik me echt niets bij voorstellen om eerlijk te zijn. Ik zit zelf 3 meter van een 65" en het mag wel weer groter. Nu liggen de eisen wellicht wat anders, maar op zes meter zou ik haast aan een beamer gaan denken zodat je echt groot beeld hebt. Puur een gedachtenspinsel, projecteren geeft wel wat nadelen dan wel dingen waar je rekening mee moet houden.

Edit:
Is die Samsung 6400 niet het model met het 24p-probleem? Of was dat weer een ander model? Ik houd ze allemaal niet meer uit elkaar...

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 26-01-2015 23:06 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Kort antwoord waar je misschien niks aan hebt, maar voor gaming:
http://store.sony.com/w-s...27-catid-All-W-Series-TVs

edit NL: http://www.sony.nl/electr...s#product_details_default

1 nadeeltje, de 3d resolutie is nog steeds maar de heflt bij sony. Hebben ze niet goed voor elkaar, maar als 3d geen must is schijnt dit een vd betere tv's te zijn.

tweaker review: pricewatch: Sony Bravia KDL-50W805B Zwart

[ Voor 63% gewijzigd door Murzeltje op 26-01-2015 23:03 ]

PSN/XBOX : Murzeltje1976

• Apollo89
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-05 14:56
Die kijkafstand van driemaal de schermdiagonaal is nog een vuistregel uit de jaren stilletjes, dat mag je direct vergeten! Tegenwoordig moet je hier rekening mee houden:

Afbeeldingslocatie: http://s3.carltonbale.com/resolution_chart.png

6 meter is bijna 20 voet en zoals je uit de grafiek kan afleiden is dat veel te veel. Pas met een 100 inch scherm zou je ten volle kunnen genieten van HD Ready (720p) beelden (de groene lijn). Tegenwoordig is Full HD (1080p) de norm en daarvoor zou je al een 150 inch scherm nodig hebben (de rode lijn)!

Ik zou dus een andere indeling van je woonruimte met een kleinere kijkafstand ten zeerste aanraden, anders gaat geen enkele tv groot genoeg zijn.

Met alle combinaties van kijkafstand en schermgrootte die boven de rode lijn zitten heeft 4k in ieder geval geen enkele zin.

[ Voor 8% gewijzigd door Apollo89 op 26-01-2015 23:07 ]

• Stormrising
Algemene opmerking: Ik kom morgen terug op de kijkafstand (we zitten in een verbouwing, dus we wonen er nog niet), moet wel zeggen die 5,9 meter is echt van wand tot wand. De bank zal sowieso niet pal tegen de muur aanstaan ivm convectorput maar het was ook oorspronkelijk niet de bedoeling om de bank midden in de kamer te zetten. Even meten morgen dus (zal dan ook de openingpost even aanpassen als ik het wat exacter weet).

@ Apollo89: Bedankt voor die grafiek, zoals ik hierboven zei, kom ik morgen terug op de kijkafstand. In ieder geval als we toch een andere opstelling bedenken, komt die grafiek zeker van pas! Heel duidelijk.

@ Murzeltje: Bedankt, elke reactie is welkom! We gaan er naar kijken.

@ FeaR: Ik heb zelf ook mijn twijfels bij 4k, vind het nog zo nieuw. Vandaar dat ik me ook afvroeg of het wel zin heeft om nu al een ultra hd tv te halen. Had al het idee dat je nog niet het optimale eruit kan halen omdat er nog vrij weinig 4k content is. Begrijp natuurlijk dat de meningen erover verdeeld zijn, maar ik zou wel graag iets hebben waar ik ook echt wat aan heb op het moment zelf, niet dat ik een paar jaar moet wachten.

Betr. input lag: uiteraard gamen we puur als hobby en niet like professionele wedstrijden oid :P. We zijn allebei gewend aan iets oudere modellen tv's (ahem prehistorisch). Het was meer dat we op onze zoektocht naar een goede tv steeds weer over 'input lag' lazen i.v.m. gamen. Ik wil natuurlijk wel genieten als ik aan het gamen ben, maar als de input lag minder merkbaar is in de praktijk en we verder een super tv kunnen krijgen, ben ik daar wel flexibel in. Ga het in ieder geval bespreken.

Als ik game, zit ik tussen de 2 en 3 meter vanaf de tv. Dan zit ik wel op een stoel overigens en niet op de bank.

Een beamer vind ik meer leuk voor een filmavond dan voor elke dag. Moet wel zeggen dat ik nog nooit heb gegamed met een projectiescherm. Maar moet zeggen dat ik daar in ieder geval niet aan gedacht had.

Ga het allemaal in ieder geval bespreken met mijn vriend en kom erop terug. Vind het al super dat jullie zo uitgebreid hebben geantwoord _/-\o_

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Als ik het zo hoor dan gaat het nog even duren voordat je de nieuwe woning in gaat.

Mocht het nou nog een maand of 1 a twee gaan duren, dan zou ik wachten totdat de nieuwe modellen op de markt zijn. Naar verwachting gaan de nieuwe UHD-modellen de nieuwe standaarden ondersteunen voor beeldmateriaal zoals HDR en een breder kleur gamut, alhoewel ik dat nog steeds niet heel duidelijk vind.

Met jouw budget kun je dan een dergelijke televisie kopen. Je hoeft het dan niet te doen voor de resolutie maar voor de extra's die bij de nieuwe standaard komen. Die hebben een hogere meerwaarde voor de beeldkwaliteit dan de extra pixels die met UHD komen.

De huidige UHD-televisies zou ik per definitie niet nemen. Daarvan is al duidelijk dat deze het content wat eraan gaat komen niet zullen ondersteunen waardoor je dus nu al met een verouderd model zit. Dan zul je het moeten doen met FHD-content wat wordt geüpscaled.

Je kunt dan beter je budget flink inperken en een goedkoop middenmodel nemen voor de aankomende 2 á 3 jaar. Tegen die tijd zijn dan hopelijk den UHD-OLED's betaalbaar.

• Stormrising
Okkk het nieuwe plan: we gaan eerst een goede fhd tv kopen die uiteindelijk naar de slaapkamer gaat wanneer we over een paar jaar een betere tv kunnen krijgen. Wellicht dan wel een uhd (oled?) Als die niet meer in hun kinderschoenen staan. Dus mss verschijnt er dan een nieuw topic van ons :P

Hopelijk in april dat we er echt gaan wonen en dan is de bank er ook etc en hopelijk kunnen we dan ook spelen met de opstelling van alle meubels. We hadden gisteren gemeten maar het zou in onze oorspronkelijke opstelling toch nog 5+ meter kijkafstand betekenen.

In ieder geval gaan we vandaag ff langs de MM voor paar huishoudelijke apparaten en even nog langs de tv's als we er toch zijn dus wie weet. Dus nu op zoek naar een fhd tv met leuke functies die prima is voor nu.

Iedereen bedankt voor alle input! Jammer genoeg dat ik geen team tweakers kan meenemen als we een tv uitzoeken _O-

Verwijderd

spam

[ Voor 99% gewijzigd door Kees op 28-01-2015 18:21 ]

Pagina: 1