Verwijderd

Topicstarter
Ik (of eigenlijk mijn vriendin) ben op zoek naar een goede, maar niet professionele SLR camera.

Tot voor kort waren wij in het bezit van een CANON EOS 350 + Kitlens, + 50 MM vaste lens, + 80-300 tele-lens + 17-85 allround lens. Helaas is de camera met onze geliefde 17-85 lens gestolen tijdens ons laatste bezoek in het Louvre. (GRRRRR) we hebben dus nog de kitlens, de 50 MM en 80-300 Telelens. Ik heb 2e hands alweer een 350 gekocht (aangezien we een enorm duur onderwaterhuis hebben voor een 350 ben ik genoodzaakt om weer een 350D te hebben, ik kan de bestaaande lensen dus nog steeds gebruiken) maar nu wil mijn vriendin egenlijk een nieuwe camera hebben, dus vandaar graag jullie advies want ik zie zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer.

dus, het gaat om een spiegelreflex, hoeft niet per-se een caon, maar mag zeker wel (mag ook een Nikon oid) we zijn op zoek naar een echte all-round camera, niet gelijk de hoofdprijs, maar mag best een paar honderd EUR kosten. Het liefst in combinatie met een vergelijkbare lens als de CANON EFS 17-85, samen tot ongeveer 1000 EUR. iemand nog gedegen adviesen welk merk/type op dit moment de meest verstandige keuze is ?

Verwijderd

Je hebt dus alweer een Canon 350D maar wilt toch een nieuwe camera? Waarom dan? Dat is me nu niet duidelijk. Wat voor features mis je op de 350D en zoek je in een nieuwe camera? Dat maakt het een stukje makkelijker om er iets zinnigs over te zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2015 00:10 ]

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:23

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als je tevreden bent met de lenzen zou ik weer voor een Canon gaan, mits je dat ook fijn vind werken. Ga bijvoorbeeld eens naar de winkel en pak eens een paar andere modellen van andere merken vast en kijk of dat fijn werkt.

Zelf vind ik het soms wel handig om allebei een zelfde merk te hebben (mijn vriendin schiet ook Canon) ;)

www.maartendeboer.net

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-01 16:07
Even een controle vraag, het merk maakt dus niet uit, maar het moet perse een (d)SLR zijn?

Wat wil je vriendin ermee en heeft ze toevallig nog "oud glas" liggen wat er gebruikt moet worden? Het is namelijk handig als we iets meer achtergrond hebben om domme dingen te kunnen zeggen of met een beetje geluk een goed advies te kunnen geven.

Zonder wat meer inkleuring vraag ik mezelf namelijk af waarom het een SLR moet zijn, maar dat komt omdat ik na vele jaren (d)SLR gebruik de overstap heb gemaakt naar de systeemcamera hoek en de noodzaak van een (d)SLR niet meer als vanzelfsprekend zie behalve als alternatief voor de sportschool. Maar ook dat is allemaal persoonlijk.

Je zoekt dus "iets" dat allround is met een objectief van gematigd groothoek tot matig tele. Nog ideetjes om iets met macro of portretten te doen of zo?

Gewoon even langsgaan bij een beter gesorteerde winkel kan overigens helpen om een beeld te krijgen hoe groot, zwaar en lekker "iets" in de hand ligt en de knoppen op de goede plek zitten. Dat is namelijk erg persoonlijk en bepaalt in zeer hoge mate of je blij wordt of niet. Het is toch vooral smaak, emotie en uitstraling dat de doorslag geeft bij de keuze.

Technisch valt er trouwens bijna niets meer op te merken bij wat er op de markt te koop is als je eisen vrij generiek zijn. De objectieven zijn dan misschien het meest onderscheidend aangezien die vaak langer meegaan dan de camera/ minder snel vervangen worden. Qua objectieven kun je al vrij snel een beeld krijgen over de mitsen en maren als je bij een aantal test-sites kijkt (bijvoorbeeld photozone.de). De verschillen van de camera's zijn vaak esthetisch van aard, technische verschillen zijn voor een normale sterveling zelden doorslaggevend ook al wil de marketing ons vaak anders doen geloven. Dat laatste is natuurlijk op een dit forum natuurlijk vloeken in de kerk, omdat hier veel verschillen van ver achter de komma het verschil lijken te maken.
Dat is natuurlijk ook het risico dat je hier (of elders) een vraag stelt, je veel antwoorden gaat krijgen vanuit de eigen belevingswereld van een ieder, meestal het "eigen" merk dat gebruikt wordt. Wij van WC-eend adviseren WC-eend...

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-01 22:09
Als ze per se een spiegelreflex wilt zou ik voor de Nikon D5300 + Sigma 17-50 f/2.8 of Sigma 17-70 f/2.8-4 gaan.
Wil ze een Canon zodat jullie samen kunnen doen met lenzen dan is een 700D of 70D geschikt, en de bovenstaande lenzen zijn er ook voor Canon.

Maar voordat jullie je fixeren op grote, zware DSLR's, er zijn anno 2015 ook uitstekende systeem- en compactcamera's op de markt. Denk qua systeemcamera's aan een Sony Alpha 6000 (met kitlens of 18-105mm f/4) of een Fujifilm X-E1 + 18-55mm f/2.8-4 + 50-230mm f/4.5-6.7 of X-E2 + 18-55mm f/2.8-4. Deze hebben zeer goede, minstens even goede fotokwaliteit als DSLR's, maar zijn toch een stukje lichter en compacter door het ontbreken van een spiegel.

Tenslotte is er nog een derde categorie die interessant is, de high-end compact/bridge camera's. De Sony RX10 (productinformatie) en de Panasonic FZ1000 (productinformatie) zijn uniek in deze categorie, met relatief grote 1" BSI sensoren, erg scherpe en lichtsterke zoomlenzen en een geweldige formfactor. Tegenover een DSLR of zelfs systeemcamera heerlijk compact en licht om mee te nemen, maar toch uitstekende kwaliteit. Blaast jouw 350D omver.

Maar het belangrijkste is om je vriendin te laten kiezen. Genoeg kwaliteit hebben alle camera's ondertussen wel, het gaat er vooral om dat ze iets vind waarmee ze het leuk vind op te fotograferen.

• Jorik90
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-01 16:59
Ik ben zelf overgestapt van een SLR naar een systeemcamera (Sony A6000). Kleiner, compacter en beter. Veel gemakkelijker om deze camera "even" mee te nemen dan de SLR. Zou dus zeker het zoekveld richting de systeemcamera's verbreden. Let wel even op dat heel veel (goedkopere) systeemcamera's geen viewfinder hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Allen bedankt voor de uitvoerige opmerkingen en links.

Vanmiddag maar eens naar CAMEX (tegenwoordig geloof ik camera express) in Arnhem. We hebben ons zelf nog helemaal niet verdiept in compact/systeem/bridge-camera's, SLR was eigenlijk het standaard uitgagnspunt (zonder echt een goede reden, we gaan er vanuit dat SLR nog steeds een betere kwalitiet levert, maar jullie hebben me aan het twijfelen gebracht)

De belangrijkste reden om voor SLR te gaan is het feit dat er geen vertraging zit tussen moment van afdrukken en de daadwerkelijke opname. onze ervaringen tot nu toe zijn dat alle NIET SLR camera's een vertraging hebben waardoor je leuke actiemomenten van de kinderen net mist. (ook onderwater was dit van belang aangezien die stomme vissen niet stil willen blijven zitten). Na een paar keer alleen maar staarten op de plaat te hebben, zijn we hierdoor overgestapt gemaakt op een SLR. Op het moment van aanschaf was de 350D de enige SLR waar een goed onderwaterhuis voor beschikbaar was, dus vandaar toen de keuze voor Canon EOS 350D)

Mijn vriendin fotografeerd voornamelijk natuur(macro vindt ze leuk en wil zich er meer in verdiepen) en portretten en actiefoto's(de onvermijdelijke foto's van onze kinderen) Niet zo veel met vergezichten, landschappen of architectuur. Filmen met de camera vinden we niet zo belangrijk, daar hebben we een GoPro 3+ voor :-)

Mijn gevoel zegt me dat het waarschijnlijk weer een Canon gaat worden, ze kan de 350 blind bedienen en heeft duizenden foto's met dit apperaat geschoten. de vraag of glas moet worden hergebruikt is ja, en nee (vergeet niet dat ik nog steeeds een 350 heb voor onderwaterfotografie, dus kan de bestaande lenzen blijven gebruiken)

We gaan ons in ieder geval eens verder laten voorlichten over de tegenwoordige systeem/bridge/compact camera's. een must is wel dat de objectieven verwisselbaar moeten zijn..

Ik zal hier onze bevindingen hier wel even posten (waarschijnlijk vertellen welke het is geworden,.. vriendin is nogal een ongeduldig typje, wil niet wachten en meteen de knoop doorhakken :-)

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Bridge en compact kan je afstrepen als het objectief verwisselbaar moet zijn.

Twee types blijven over: systeem en DSLR

Voordeel van systeem: licht, klein. Nadeel is het ontbreken van een optische zoeker, vaak de iets mindere ergonomie (eigen voorkeur uiteraard) en het moeten kopen van nieuwe lenzen (tenzij adapter naar Canon EF, maar daar wordt je autofocus vaak erg traag van). Waarschijnlijk de duurdere optie van de twee.

Voordeel van DSLR: grote ergonomie, snelle AF, optische zoeker. Nadeel: groot en zwaar. Blijf je bij Canon (zou ik persoonlijk wel doen) dan hoef je geen extra lenzen te kopen, ga je naar Nikon of een ander merk dan ben je ook daar geld kwijt aan extra objectieven.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-01 22:09
Als ze voor een Canon gaat laat haar er wel een goede lens bij kopen, anders loopt ze de hele tijd jouw lenzen te 'lenen' ;). Die Sigma's hierboven zijn er ook voor Canon, en dat zijn erg leuke lenzen.

Maar laat haar ook wat andere camera's vasthouden en niet overhaast met iets de winkel uitlopen! Sinds dat de 350D in 2005 is introduceert is de camera markt compleet veranderd, de Sony Alpha 6000 en Fujifilm X-E1 / X-E2 zijn bijvoorbeeld geweldige camera's. Vergeet ook de Sony RX10 en Panasonic FZ1000 niet, het lijken normale compact/bridge camera's maar dat zijn het zeker niet!

Veel succes in ieder geval :).

Verwijderd

Topicstarter
Oke, net terug van Kameraexpress,.... Objectief wordt een Canon 18-135, volgens ons een echte allround-lens. welliswaar wat minder lichtopbrengst dan andere objectieven, maar wel een erg groot bereik voor een redelijke prijs.

En dan de body,.. erstige twijfels tussen een 700D en de 70D, tuurlijk is de 70D beter, luxer, mooier etc, maar wel tegen een prijskaartje wat ongeveer een keer zoveel is als een 700D,...

Voor Macro zijn we aan het kijken naar tussenringen en dan de kitlens (18-55 van de 350D) daarvoor gebruiken.

Voor potret hebben we nog de 50 MM vaste lens, en voor echt telewerk kunnen we dan de 70-300 die we nog hebben gebruiken,..(overgins nog vergeten te vertellen, we hebben ook nog een speedlite flitser, wel fijn als we die ook kunnen blijven hergebruiken,..

dus Canon is voor ons de slimmere keuze denk ik,...(als ik niets zou hebben, dan zou ik denk ik voor een Nikkon gaan, net een paar fracties beter naar mijn mening dan een Canon op dit moment)

Ook nog even naar de systeemcamera's gekeken,.. volgens mijn vriendin te klein, en volgens de verkoper zeker niet slecht, maar SLR blijft toch wel beter dan systeem,...... (prijstechnisch voor ons eigenlijk ook erg lastig omdat we dan weer een hele riks aan lenzen erbij willen hebben :-)

Graag jullie commentaar op de keuze tussen 70D en 700D, en de keuze van de 18-135 (dat is overigens 1 van de weinige all-round lenzen met STM ondersteuning,... ook niet onaardig om mee te nemen in de overweging,..)

Verwijderd

Topicstarter
het is dus de 70D geworden met een 18-135 lens! ze is er blij mee :-)
Pagina: 1