Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Vandaag bezig gegaan de DVD speler in mijn HP DC7800 USDT te vervangen voor een SSD. Hiervoor een extra SATA controller gekocht, geen probleem.
Hiervoor had ik dus een ander kabeltje nodig, i.p.v. 44 pins IDE naar de DVD speler aansluiting een kabeltje dat de 5v uit de IDE aansluiting omzet naar een SATA voeding.
Dus geen probleem, een ander kabeltje gepakt en daar op de goede draadjes (na meten of de draadjes goed waren) een SATA connector gezet.

Toen begon het probleem, want eenmaal ingebouwd (nog zonder drives) wilde de PC niet meer aangaan. Na het uitbouwen van de kabel ging het wel, bleek een foutje in te zitten. Hierna gebeurde dit nóg een keer, alleen toen ging de PC niet meer aan!

Nu denk ik dat er ergens een 5V mosfet/ DC-DC converter de geest heeft gegeven, gezien ik met de 5V lijn aan het prutsen was. Nu is er alleen geen enkel op het oog onderdeel beschadigd wat daar mogelijk een aandeel in kan hebben.

Wat volgens mij wel werkt:
- De fans gaan even aan(dus de 12v werkt wel)
- De processor wordt gedetecteerd (duid ook op 12v werkend)
- Zonder processor krijg ik andere beep codes die wijzen op de processor.
- De 5V Aux led brand, en het systeem kan even “aan” gaan.
- Er is geen kortsluiting tussen 5v en GND.

Zie hier een afbeelding van het bord, met mijn idee waar het fout kan zitten.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/f6SODOol.jpg

De mosfets heb ik al opgezocht en zijn relatief eenvoudige typen, dus die zijn eventueel wel te vervangen.
Enige probleem is dat ik voor mijn gevoel structureel wat over het hoofd zie met het opzoeken van de fout, helaas heb ik niet zoveel apparatuur om dingen uit te zoeken.

Iemand de mij misschien enigzins op weg kan helpen het bordje te fiksen? Volgens mij is de fout ook weer niet dusdanig groot dat het niet op te lossen is (en we zijn hier toch op Tweakers! _/-\o_ )

PS: Heb het maar in Elektronica geplaatst, daar past het mijn inziens toch het beste bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Hoe krijg je een extra SATA controller in een DC7800 USDT :?

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 26-01-2015 21:29 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Het mini PCI-E slot gebruiken en daar een SATA controller in doen, werkte prima :P Pas met het inbouwen van het kabeltje ging het verkeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Ah.. ok, grappig nooit bij stil gestaan..
Maaruh mocht het niet lukken heb ik er nog wel een staan voor weinig.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Het was voor mij ook even denken, omdat ik niet van de IDE (die SATA is op de chipset) weer naar SATA wilde gaan. Het past er precies in, maar je moet dus niet gaan kloten en kortsluiting maken! :(

DM trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:10

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Beste eerste stap is altijd met een microscoop zoeken naar doorgefikte meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Dat heb ik vandaag gedaan, gelukkig heeft mijn collega die. We hebben 1 mosfet kunnen vinden welke op een afwijkende spanning draait dan alle andere, dus die gaan we nader onderzoeken.

Verder is er niks uitgebrands te vinden, geen mosfet met gaten erin of geklapte/bolle elco's. Er is ook geen plof of rook geweest verder toen het gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 15:20

SA007

Moderator Tweaking
Wellicht de lompe oplossing maar toch:
Als de 5V lijn geen 5v meer geeft.

Extern 5V erop zetten als hij aan is, als dat werkt kan je altijd een 12 naar 5v dc/dc erin duwen, die heb je voor weinig van ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:10

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Tja, wat kosten die mosfets? Gewoon het rijtje vervangen anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Ben er nog mee bezig gegaan. Door wat kloten met een andere USDT lijkt het erop alsof niet de mosfets, maar mogelijk het circuit dat de Smart ID pin van de adapter uitleest een optater heeft gehad. Ga in elk geval nog proberen om er extern 19V op te zetten vanuit een labvoeding en het circuitje te overbruggen. Anders wordt het misschien nog de oplossing van SA007. Met de mosfets lijkt in elk geval weinig aan de hand.
Pagina: 1