Toon posts:

R9 290 of GTX970

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Met al dat nieuws van laatste dagen twijfel ik opnieuw teug een beetje welke nieuwe grafische kaart ik best zou aankopen. Tot op enkele dagen terug dacht ik dat de GTX 970 wel mijn ding zou zijn. 4GB geheugen, goeie chip, energiezuinig e.d.

Nu twijfel ik terug...

De AMD R9 290 is terug een mooie kandidaat aan het worden. Ja, warmer en minder energie efficient. Maar wel goedkoper en niet echt bepaald een doetje op grafische geweld. Daarbij, geen slechte pers over de R9 290...

Of een R9 290X?...
Moet toegeven dat de GTX 970 ook in mijn hoofd blijft hangen...

Help!

Gamen doe ik nog op een 1080 resolutie momenteel.
mijn CPU is een i5 4460 en heb 4GB aan geheugen (misschien binnenkort 8)

• Derck0509
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-05-2023
Ik heb de gtx970 met er meer te vrede over dan mijn oude hd7990 die qua specs beter had moeten zijn.

Ik bouw aan Fast Furious scooters en Scooteronderdelenshop of Ikbensieraden

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:04

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!). Move naar CAA.

Een 290 is natuurlijk nooit een slechte koop geweest, ook niet voor die verhalen over de 970. Inderdaad wel dorstiger dan een 970, en warmer, maar dat maakt niet heel erg veel uit aangezien de koeling navenant is.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zit zelf eigenlijk in exact hetzelfde schuitje als TS, maar dan met wat mindere hardware (al komt daarvoor ook een upgrade aan). :)
Hier zit ik eigenlijk ook best erg mee; ik zat zelfs te twijfelen om dan wellicht de 980 maar te nemen, maar die heeft het probleem ook, dus dat is ook niet echt een alternatief.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 26-01-2015 20:41 ]

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
970 for the win.... Dus een 970 nemen haha. Maar ik raad je eerder aan dat je eerst 8g ram moet nemen. Voor de rest heb je wel een goede setup...

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
De goedkoopste GTX970 kost €330. Maar aangezien ik nauwelijks reviews over deze Inno3D kan vinden zou ik voor een gerenommeerde versie zoals de pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 gaan, die €360 kost.

De goedkoopste R9 290 kost €245 (!). Een beter gekoelde kost alweer €35 meer.

Aan jou de eer om te beslissen of je het de meerprijs (~€90) waard vindt t.o.v. het verschil in prestaties.

Zeker ook interessant is het om te kijken naar tweedehands grafische kaarten.

Een fatsoenlijke 290 is al vanaf €180 te krijgen.
De 970 is daarentegen nog te nieuw en niet interessant geweest om mee te minen, dus wordt deze nauwelijks aangeboden.

Choose wisely ;)

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-02 07:12
Ook hier een GTX970 in mijn PC zitten en kan nog niet zeggen dat ik veel last heb van dat geheugen, maar daarbij moet ik dan ook zeggen dat ik er niet naar kijk eigenlijk. Heb niet gekeken naar geheugenverbruik tijdens gamen als ik überhaupt al een progje heb draaien wat dat meet, ik kijk gewoon of het soepel werkt en dat doet het.

Speel hier trouwens op 2560x1440 resolutie en om een voorbeeld te noemen: Far Cry 4 draait hier voluit (ultra settings), enige opmerkingen daarbij:
- 4x TXAA heeft heel veel impact (ongeveer -40% fps t.o.v. geen AA) op de framerate
- 2x TXAA heeft veel impact (ongeveer -20% fps t.o.v. geen AA) op de framerate
- MSAA heeft weinig impact (<5% fps t.o.v. geen AA) op de framerate
- nVidia Soft Shadows heeft matige impact (ongeveer -10%) op de framerate, plus daarnaast zie ik geen verbetering. Mijn inziens dan ook een nutteloze feature van nVidia.

Ik speel nu met MSAA en shadows op ultra en de framerate ligt met 1440p tussen de 40-60 fps grofweg. Schakel ik 2x TXAA in dan zakt het naar 30-50 fps en met 4x TXAA zakt het helemaal ver naar (slecht speelbaar) 25-40 fps. Ik was helemaal niet bekend met TXAA en dat dit nVidia only was, en moet zeggen dat de boompjes er wel fijner uitzien dan zonder AA. Maar met 4x is het een zware blurr-filter, 2x is een stuk natuurlijker maar dat ligt bijna op lijn met MSAA. Deze laatste geeft aanzienlijk betere prestaties, al is TXAA wel net iets mooier; combinatie van deze twee zou perfect zijn.
Geen idee wat het geheugengebruik is, maar met de instellingen zoals genoemd speelt het soepel zonder haperingen, dus voor 1920x1080 resolutie zul je met een GTX970 geen probleem hebben.

Als je een GTX970 kiest zou ik kiezen voor een Asus, waarom? Vanwege de fan die als het niet nodig is, niet aan staat maar alleen gaat draaien als de temperatuur oploopt. Daarnaast omdat de coilwhine misschien minder is dan die van mijn MSI model, ik merk namelijk coilwhine tijdens die intro logo's van games waar de framerate hoog oploopt. Niet echt storend dus, maar als het niet hoeft..

Maar toch het nieuws meenemend in de beoordeling kan ik niet zeggen dat ik toch een beetje twijfel aan de GTX970 (of 900 serie), ik kijk dan ook uit naar de nieuwe AMD 300 serie (R9 390X). Ben achteraf blij dat ik niet gekozen heb voor een GTX970 SLI setup, beter maar sneller wisselen met die componenten. Mijn gevoel zegt dat ik AMD weer is een kans moet gunnen.
In jouw geval zou ik niet twijfelen om een GTX970 te nemen, ik ben ook nog altijd blij met mijn keuze want het werkt goed. Toch zou ik voor hogere resoluties (met SLI/CF-setups) eerder uitkijken naar AMD kaarten omdat die toch stabieler lijken op dat gebied.

Specs

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 21:17
Allereerst, neem 8GB geheugen. :)

Over de videokaart: als je voorlopig op 1080p blijft gamen kun je altijd voor een goedkopere kaart gaan. Dit wordt namelijk niet echt gezien als high-end tegenwoordig. Ik draai nu nog alles op ultra met een R9 280X. Voor 100 euro krijg je een tweedehands kaart die behoorlijk makkelijk tot dit niveau te overklokken is bijvoorbeeld. Dit is natuurlijk wel wat gedoe dus een andere leuke optie is een tweedehands R9 290: V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X -- REFURBISHED DUS ALS NIEUW Als ik nu een kaart zou moeten kopen, zou dit het waarschijnlijk worden.

Verwijderd

als je een 970 kiest raad ik je de gigabyte aan. de feature dat de strix kaarten en de msi kaarten heeft dat de fans niet draaien is bijna waardeloos. als ik de kaart op de laagste rpm laat draaien zijn de case fans nog luider dan die van de kaart zelf, en je komt idle niet boven de 30 graden uit. je moet echt een silent freak zijn als je voor een strix gaat. de gigabyte daar in tegen heeft een betere cooling onder load, meer overclock potentieel door de extra 6 pin connector, en volgens mij de meest uitgebreide i/o. terwijl je er maar 25 euro meer voor betaalt.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:00

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2015 @ 22:27:
als je een 970 kiest raad ik je de gigabyte aan. de feature dat de strix kaarten en de msi kaarten heeft dat de fans niet draaien is bijna waardeloos. als ik de kaart op de laagste rpm laat draaien zijn de case fans nog luider dan die van de kaart zelf, en je komt idle niet boven de 30 graden uit. je moet echt een silent freak zijn als je voor een strix gaat. de gigabyte daar in tegen heeft een betere cooling onder load, meer overclock potentieel door de extra 6 pin connector, en volgens mij de meest uitgebreide i/o. terwijl je er maar 25 euro meer voor betaalt.
Heb jij een shift en enter toets? Anders zou ik het toetsenbord eens vervangen.

De kaart die ik net niet zou aanraden is de Gigabyte, de 0dB feature die de Asus en MSI hebben is wel degelijk verrekte handig en maakt in veel gevallen wel uit in je geluidsproductie.
Mijn Asus 280X DCII is de stilste 280X, en toch kan ik het verschil duidelijk horen als ik die fans stilhoud.

Die 0dB feature zou voor mij net een belangrijk punt zijn, en als ik het mij goed herrinner is de Asus het stilste en koelste van de 970's. reviews: GeForce GTX 970: vier zuinige Maxwells vergeleken Kijk zelf maar eens, die Gigabyte's zijn ongeveer 6dB luider in idle, je kunt me niet wijsmaken dat je dit verschil niet kunt horen. Er word wel kennis gegeven over het feit dat de Asus en MSI ietwat throttlen, maar in hoeverre je hier rekening mee moet houden is mij onduidelijk. Ik heb nog niemand horen klagen over throttling bij de Asus of MSI.

Buiten dat zijn de Gigabytes onder load 14 8)7 dB luider en dan ook nog eens de warmste. Het enige waar je inderdaad een valide punt in hebt is de extra 6-pin (alhoewel ik ten zeerste betwijfel hoe veel verder je komt dan de Asus gezien de koeler) en wellicht ook het punt van de meeste aansluitingen.
Gebruik je al die aansluitingen? Nee? Ok, keuze snel gemaakt lijkt me dan.

Dan de prijs, ja, hij is goedkoper, ongeveer 7%. Het is aan jezelf of je dit de doorslaggevende factor vind boven geluids- en warmteproductie.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Marsmillo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-02 13:34
Zit ook in een gelijkaardige positie, wou eerst een amd nemen. Na wat inlezen en wat tips en feedback veranderd naar nvidia. Nu toch terug aan het twijfelen, al moet ik zeggen dat het minder stroomverbruik mij wel aanspreekt, voeding kan minder zwaar en dus goedkoper, ook shadowplay en de h264 ondersteuning lijken mij wel leuk.

Maar aan de andere kant, een r9 290 lijkt mij ook wel iets, was mijn eerste keuze.
Kan zelf 2 tweedehands r9 voor de prijs van 1 gtx970 krijgen... Al blijkt niemand de vraag te kunnen of willen beantwoorden hoe goed of slecht crossfire tegenwoordig is.

Owja, en:
http://www.anandtech.com/...ploring-memory-allocation

Meer over de gtx970

• HendrikT
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-02 19:48
Pfff ik ben blij dat ik niet de enige ben met dit dilemma. Ik neig momenteel toch ook wel heel erg naar om een R290 te nemen via V&A, ik vind het prijsverschil gewoon te groot. De gtx970 wordt nauwlijks aangeboden en velen vragen gewoon 330 euro, voor dat geld heb je ook een nieuwe al is het dan van een ander merk.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Marsmillo schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 00:57:
Zit ook in een gelijkaardige positie, wou eerst een amd nemen. Na wat inlezen en wat tips en feedback veranderd naar nvidia. Nu toch terug aan het twijfelen, al moet ik zeggen dat het minder stroomverbruik mij wel aanspreekt, voeding kan minder zwaar en dus goedkoper, ook shadowplay en de h264 ondersteuning lijken mij wel leuk.

Maar aan de andere kant, een r9 290 lijkt mij ook wel iets, was mijn eerste keuze.
Kan zelf 2 tweedehands r9 voor de prijs van 1 gtx970 krijgen... Al blijkt niemand de vraag te kunnen of willen beantwoorden hoe goed of slecht crossfire tegenwoordig is.

Owja, en:
http://www.anandtech.com/...ploring-memory-allocation

Meer over de gtx970
Vergeet niet dat AMD hun eigen versie van Shadowplay heeft, samen met Raptr.

Prijs/prestatie is de R9 290 koning, en met die problemen met de GTX970. Zelf zou ik zeker een R9 290 nemen, al dan niet de refurb.

People as things, that’s where it starts.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Heb zelf een r9 290. En de tri-x is alsnog redelijk stil hoor. Volgens mijn telefoon. Is mijn droger in de gang ong 10 meter van meet punt 3/4 db luider dan mijn tri-x onder 100%. Alleen komt hij eigenlijk nooit boven de 35% fan speed. Alleen die asus r9 290 zou ik meiden omdat deze geen geheugen koeling heeft. En regel matig terug naar de fabriek moet.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:56
Ik zit ook met dit dilemma, al neig ik nog steeds meer naar de nVidia omdat deze simpelweg minder energie verbruikt, dus minder warm wordt en dus stiller is. Ik ga niet voor tweedehands kaarten met een beperkte garantie omdat het toch wel over redelijke bedragen gaat.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Marsmillo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-02 13:34
LordSinclair schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 09:18:
Ik zit ook met dit dilemma, al neig ik nog steeds meer naar de nVidia omdat deze simpelweg minder energie verbruikt, dus minder warm wordt en dus stiller is. Ik ga niet voor tweedehands kaarten met een beperkte garantie omdat het toch wel over redelijke bedragen gaat.
Met die refurbisched kaarten is dat inderdaad ook een puntje die mij wat tegenhoud.
Moet ooit iets verkeerd mee geweest zijn, nu blijkbaar opgelost, maar je krijgt wel maar beperkte garantie (in tijd). Voelt beetje aan als een gokje wagen en dat zie ik aan een bedrag van 180 euro / stuk ook niet echt zitten.

Maar prijs - prestatie verhouding is wel maximaal (als ze oké werken)

• one-piece
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-01 15:17
Hijacken is hier niet de bedoeling. Wil je advies, open je eigen topic. Succes!

[ Voor 86% gewijzigd door br00ky op 27-01-2015 13:35 ]

• loki504
  • Nu online
Die r9 290's van eva werken wel hoor. Werken ze niet(out of de box) dan geef je hem een belletje en krijg je een nieuwe van hem. en ja de 1 vind refurbished wel vervelend. maar refurbished kan ook iets simpel als een sticker die miste. of er zat een kras op het plastic. hoeft niet iets met het ding zelf te zijn. officieel gezien als ik er een koop. en na 10 dagen terug breng moet hij als refurbished verkocht worden. terwijl er helemaal niets mis mee is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het eindelijk nog altijd niet...

Aan de ene kant denk ik toch GTX 970, is geen slechte kaart, zal wel nog even meekunnen e.d. Aan de andere kant denk ik R9 290 aangezien die goedkoper is en zachter in prijs. Zal wel even moeten nagaan of mijn voeding dan goed genoeg is... 500w van +/- 3 jaar oud.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:04

br00ky

Moderator Harde Waren
Welk merk, welk type?

Verwijderd

jorisvdelsen schreef op maandag 26 januari 2015 @ 21:10:
De goedkoopste GTX970 kost €330. Maar aangezien ik nauwelijks reviews over deze Inno3D kan vinden zou ik voor een gerenommeerde versie zoals de pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 gaan, die €360 kost.

De goedkoopste R9 290 kost €245 (!). Een beter gekoelde kost alweer €35 meer.

Aan jou de eer om te beslissen of je het de meerprijs (~€90) waard vindt t.o.v. het verschil in prestaties.

Zeker ook interessant is het om te kijken naar tweedehands grafische kaarten.

Een fatsoenlijke 290 is al vanaf €180 te krijgen.
De 970 is daarentegen nog te nieuw en niet interessant geweest om mee te minen, dus wordt deze nauwelijks aangeboden.

Choose wisely ;)
lol de videokaart van desbetreffende artikel was 180 is met 40 euro gestegen. Dus rond de 220. Beetje duur voor een refurbished kaart.

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 19:18:
[...]

lol de videokaart van desbetreffende artikel was 180 is met 40 euro gestegen. Dus rond de 220 :P
Klopt zijn de laatste, je kunt natuurlijk altijd lager bieden.

Er zijn er nog wat op het V&A te krijgen, maar je moet er wel geen met reference koeler nemen ;)

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:56
Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 19:18:
[...]

lol de videokaart van desbetreffende artikel was 180 is met 40 euro gestegen. Dus rond de 220. Beetje duur voor een refurbished kaart.
Grappig, vanmorgen was die nog €200 :D

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:01

AzzKickah

06-CENSORED

Die link werd veel te vaak gepost in advies-topics. Had beter per DM gedaan kunnen worden ;)
Maar ach, ik ben voorzien van een refurbished R9 290, op de kop getikt voor € 178,- 8)

Ik zou je wel de R9 290 ook aanraden. Hij bevalt me echt uitstekend! :Y Bij een fps van hoger dan 300 heeft ie lichtelijk coil-whine, maar de wat zwaardere spellen draaien al niet op zo'n framerate en anders hoor je het alsnog niet door het geluid van het spel zelf.

[ Voor 27% gewijzigd door AzzKickah op 28-01-2015 19:58 ]

Verwijderd

Ja maar alsnog voor 60 euro meer kan je een nieuwe kopen met 2 jaar garantie uit een winkel ^^,

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:46
AzzKickah schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 19:57:
Die link werd veel te vaak gepost in advies-topics.
Klopt, heb me daar ook schuldig aangemaakt.
Misschien aardig voor Eva32, hoewel de prijsverhoging voor hem/haar ook nadelig uit kan vallen.
Jammer voor overige geïnteresseerden.
Het internet is groot, zijn vast nog wel meer dealtjes te vinden.

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Verwijderd schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 16:41:
Ja maar alsnog voor 60 euro meer kan je een nieuwe kopen met 2 jaar garantie uit een winkel ^^,
Die van mij heeft nog garantie t/m Januari 2016. Heb 'm in November 2014 gekocht.

Mag je me trouwens ook aanwijzen waar jij een Sapphire Tri-X OC R9 290 nieuw kunt kopen voor € 235,-.

[ Voor 15% gewijzigd door AzzKickah op 29-01-2015 19:04 ]

• loki504
  • Nu online
AzzKickah schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 19:03:
[...]

Die van mij heeft nog garantie t/m Januari 2016. Heb 'm in November 2014 gekocht.

Mag je me trouwens ook aanwijzen waar jij een Sapphire Tri-X OC R9 290 nieuw kunt kopen voor € 235,-.
Hij is nu 220. + 60 = 280. Bij pixmania kost hij 270. Dus maar 50 euro voor een nieuwe. Niet meer echt een deal.

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

loki504 schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 20:56:
[...]

Hij is nu 220. + 60 = 280. Bij pixmania kost hij 270. Dus maar 50 euro voor een nieuwe. Niet meer echt een deal.
Ik begrijp geen bal van jouw berekening/beredenering.

50 euro voor een nieuwe? Nee, 270. In plaats van 178 voor een refurbished. Bij mij is dat 92 euro meer voor een nieuwe.

Maar als je liever een nieuwe hebt, is dat je goed recht :) Ik ben dik tevreden met de refurbished one :Y

• loki504
  • Nu online
AzzKickah schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 21:49:
[...]

Ik begrijp geen bal van jouw berekening/beredenering.

50 euro voor een nieuwe? Nee, 270. In plaats van 178 voor een refurbished. Bij mij is dat 92 euro meer voor een nieuwe.

Maar als je liever een nieuwe hebt, is dat je goed recht :) Ik ben dik tevreden met de refurbished one :Y
Nee 50 euro extra.

220 voor de refirbished
270 voor een nieuwe

Verschil is 50 euro

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

loki504 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 07:38:
[...]

Nee 50 euro extra.

220 voor de refirbished
270 voor een nieuwe

Verschil is 50 euro
Ja nu ja, ik heb 'm voor 178. Met een beetje zoeken, onderhandelen en moeite doen vind jij er ook 1 voor 180.

• loki504
  • Nu online
AzzKickah schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 08:37:
[...]

Ja nu ja, ik heb 'm voor 178. Met een beetje zoeken, onderhandelen en moeite doen vind jij er ook 1 voor 180.
klopt. nu zijn die kaarten van eva niet interessant. zijn inderdaad nog wel genoeg andere 2e hands r9 290 te koop.

• xepyonx
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-02 11:54
Ok, laat ik nu net in een soortgelijk dilemma zitten, maar met geluidsproductie als belangrijkste factor in de overweging.

Ik heb een zo goed als geluidsvrije pc (uitsluitend Noctua fans met ultra low noise adapters en een Corsair RM1000 voeding met zero rpm mode tot een bepaalde treshold).

Nu wil ik upgraden naar een echte gamekaart, alleen wil ik mn systeem nog steeds zo stil mogelijk houden.

Wie hier hebben ervaring met de XFX R9 290x Double Dissipation en de real life geluidsproductie onder idle/load.

Ik zit ook te kijken naar de GTX 970 en ik heb begrepen dat de MSI en ASUS uitvoeringen vrij stil zijn, maar ik lees ook heel erg veel verhalen over coil whine :|

Wie hebben er ervaring met deze kaarten en kunnen me adviseren, rekening houdend met mijn wens voor een zo stil mogelijke pc? Overclock is voor mij niet van belang, de kaart zal er met stock clock in gaan en blijven.

• misterd11
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-02 21:05
290 tri-x van sapphire is luider dan de MSI 970, de asus is nog stiller. Ik zou lekker een 970 halen, en ja ik heb een sapphire 290 tri-x( kaart is sowieso niet luidruchtig). Ik werd ook gek van het geluid van me hele pc daarom heb ik nu een custom loop gemaakt, heerlijk stil!

[ Voor 12% gewijzigd door misterd11 op 31-01-2015 16:19 ]

• Retaliator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-02 13:17
Heb zelf de pricewatch: Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X

en de pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5

Deze AMD kaarten presteren erg fijn! (oke het is de 290X en geen 290) Ik speel elke game op maximale settings @ 1920x1200 (BF3, Payday 2, Evolve) de overige spellen zijn allemaal wat ouder en hebben geen dikke graka nodig.

De nVidia zit in de PC van het vrouwtje. Erg fijn dat deze kaart volledig passief is (in 99% van de gevallen). Speelt ze Payday 2 met me, dan gaat de koeler aan. Hij is zo stil, dat je dit alleen kunt horen met je hoofd naast de kast. Erg fijne kaart dus!

Qua performace is het eigenlijk gelijk (nogmaals dit is een 290X vs een 970). We halen beide een constante framerate van 60 (gelimit). In benchmarks is de 970 de 290X altijd de baas.

Ik geloof dat de 290 maar een heel klein beetje onder de 290X zit en iets boven de 280X (die heb ik ook gehad). Ook de 280X was een prima kaart, de 290 zou ik daarom niet laten liggen.

Puntje van aandacht: geen 290 met reference koeler nemen (zijn heet en lawaaiig).

Kun je iets meer missen? Neem dan een 970. Volledig passief in de meeste gevallen en zeer zuinig en snel.

Ik ga vanaf volgende week op 2560x1440 gamen (op een tweede 970). Ik verwacht dezelfde performance van de 970 op 1440 als de 290X op 1200.

• rodemannetje
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 21:39
Hoe kom je erbij dat 970 altijd qua benches een 290x de baas is? Heb net een his 290x hybrid (deels watergekoeld) (gebruikt) gekocht, die bij de meeste benches beter scoort dan een 970gtx.

i7 860 3.94ghz/mugen 2b/lancool k62/corsair hx650/vertex II/asus p7p55e pro/msi gtx570 oc/ OCZ3G1866LV6GK /xfi pro elite/Samsung 214t tft/3 hd's/plex dvd

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Op FHD zijn ze redelijk gelijkwaardig.
Op lage resoluties is de 970 wat beter (maar daar koop je geen high-end kaart voor), op hogere resoluties neemt de 290X het voortouw.
http://www.techpowerup.co...SI/GTX_970_Gaming/27.html

Bij BF3 gaat de 970 op 1440 no way net zo snel zijn als de 290X op 1200.
http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GTX_970_Gaming/9.html

Maar dit is best een oud topic...

[ Voor 20% gewijzigd door mitsumark op 22-02-2015 18:24 ]

• rodemannetje
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 21:39
De his 290x is standaard (oa door de waterkoeling) hoger geklokt. Is in verreweg meeste benches sneller dan een 970gtx. Is door waterkoeling net zo stil, en heeft 4 gb full. Maar goed, 970gtx is stukje zuiniger.

i7 860 3.94ghz/mugen 2b/lancool k62/corsair hx650/vertex II/asus p7p55e pro/msi gtx570 oc/ OCZ3G1866LV6GK /xfi pro elite/Samsung 214t tft/3 hd's/plex dvd

• mitsumark
  • Nu online
Een 5% overklok stelt niet zoveel voor, de meeste 970's met aftermarket koeler hebben ook een 5% overklok.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik heb de Asus r9 290, stil in idle, maar in bf4 @ultra kan ie af en toe toch wel een lawaai maken...maar hij blijft wel bij ongeveer 70 graden 8)7 Eerlijk gezegd heb ik liever een wat warmere kaart die wat stiller is :( . Verder is het echt een top kaart!

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:01
pwillemske schreef op zondag 22 februari 2015 @ 21:02:
Ik heb de Asus r9 290, stil in idle, maar in bf4 @ultra kan ie af en toe toch wel een lawaai maken...maar hij blijft wel bij ongeveer 70 graden 8)7 Eerlijk gezegd heb ik liever een wat warmere kaart die wat stiller is :( . Verder is het echt een top kaart!
Met afterburner kun je zelf een profiel instellen voor de snelheid van je fan bij een bepaalde temparatuur.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• pwillemske
  • Niet online
arbraxas schreef op zondag 22 februari 2015 @ 21:05:
[...]

Met afterburner kun je zelf een profiel instellen voor de snelheid van je fan bij een bepaalde temparatuur.
Thx!

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:31
pwillemske schreef op zondag 22 februari 2015 @ 21:02:
Die tip van arbraxas om Afterburner te gebruiken en een custom fan curve gaan je al vooruit geholpen hebben.

Het kan ook wel handig zijn om te weten dat je pricewatch: Asus R9290-DC2OC-4GD5 twee BIOS'en heeft, een performance en een quiet. De kloksnelheden zijn voor beide dezelfde, maar het quiet BIOS heeft een minder agressieve fan curve en laat de temperatuur hoger oplopen (tot 94° zelfs). Oorspronkelijk diende dat dual BIOS voor de quiet en uber mode van de R9 290X, maar dit is uber mode met minder agressieve fans.

Ik vind het wel geen goed idee om je temps zo hoog te laten oplopen met die ongekoelde geheugen VRM's, zelfs als je het geheugen teruggeklokt hebt.

• pwillemske
  • Niet online
MacPoedel schreef op maandag 23 februari 2015 @ 10:01:
[...]

Die tip van arbraxas om Afterburner te gebruiken en een custom fan curve gaan je al vooruit geholpen hebben.

Het kan ook wel handig zijn om te weten dat je pricewatch: Asus R9290-DC2OC-4GD5 twee BIOS'en heeft, een performance en een quiet. De kloksnelheden zijn voor beide dezelfde, maar het quiet BIOS heeft een minder agressieve fan curve en laat de temperatuur hoger oplopen (tot 94° zelfs). Oorspronkelijk diende dat dual BIOS voor de quiet en uber mode van de R9 290X, maar dit is uber mode met minder agressieve fans.

Ik vind het wel geen goed idee om je temps zo hoog te laten oplopen met die ongekoelde geheugen VRM's, zelfs als je het geheugen teruggeklokt hebt.
Het geheugen blijft rond de 65 graden hangen, in idle vrm1 39 en vrm2 49, ik weet niet wat 'normale' temperaturen zijn voor de vrm's :X . Teruggeklokt heb ik nog niet gedaan :+

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• mitsumark
  • Nu online
VRM's zijn vaak rated tot 105 graden voor langere periode, maar ik zou daar toch een stuk onder blijven om de levensduur niet teveel te verkorten.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Volgens mij zijn de VRAM chips zelf ongekoeld, niet gekoelde VRM's kun je beter niet proberen op een high-end kaart, want dat vinden ze niet leuk.

Niet gekoelde VRAM chips is jammer voor een geheugenklok, maar verder niet heel erg.

People as things, that’s where it starts.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:01
idle vrm1 39 en vrm2 49, ik weet niet wat 'normale' temperaturen zijn voor de vrm's
Dat zijn prima temparaturen. Idle is eigenlijk ook nooit een probleem. Zal ook geen probleem worden met jou kaart.

Meestal zijn VRM temparaturen een probleem als mensen een andere koeler monteren. Dan hebben ze een hele koele chip maar vergeten dat de VRM`s. Dat is Asus vast niet vergeten ;p
Niks aan de hand bij jou.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Verwijderd

De 290 lijkt in eerste instantie erg duur qua energieverbruik, maar dit zal weer een positief effect hebben op de gasrekening sinds de 290 erg heet is!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:52

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 13:03:
De 290 lijkt in eerste instantie erg duur qua energieverbruik, maar dit zal weer een positief effect hebben op de gasrekening sinds de 290 erg heet is!
Nvidia fanboys haten hem, klik hier om uit te vinden waarom :7

Niet zo leuk in de zomer tho :/
Pagina: 1