Het zoveelste UHD vraag draadje XD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:40
Aangezien Mediamarkt weer met BTW dagen komt en ik op zoek ben naar een nieuwe televisie zit ik te twijfelen om tussen UHD te gaan of FHD. Mijn budget is 1000-1800 euro en heb de volgende televisies op het oog.

PHILIPS 49PUS7909/12
SONY KD-49X8505B
Samsung UE48HU7500L Zwart

Welke zouden jullie aanraden, persoonlijk heb ik een lichte voorkeur voor de samsung

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:39

M2M

medicijnman

de vraag is meer hoe groot je tv moet worden...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
maximaal 50 inch sorry voor het vergeten te melden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ga je alleen TV kijken, veel films of ook gamen?
En als je persoonlijke voorkeur de Samsung is, waarom is dat dan , en wat zijn voor jou de plussen en minnen van de toestellen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als ik nu een 50 inch tv moet kopen, zou mijn voorkeur uitgaan naar een W8-serie model van Sony. Ben je voor € 700 à € 800 klaar en heb je een prima televisie.

Zonder gekheid, je levert wel erg weinig input in dit topic. Waarom stel je de genoemde modellen voor? Waardoor twijfel je? Welke features vind je belangrijk? Wat is de kijkafstand? Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
kijk afstand is ongeveer 4 meter, wat ik belangrijk vind zijn de volgende punten

UHD
3d
led

Mijn voorkeur gaat uit naar de samsung omdat deze erg goed uit de test komt.
De tv zal het meest gebruikt worden om films en series te kijken.

[ Voor 19% gewijzigd door geldermalsen op 27-01-2015 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Inderdaad het zoveelste UHD-topic met ook weer het zoveelste antwoord dat UHD op zo'n kleine afstand geen zin heeft.

Op een afstand van 4 meter moet je zeker een 90" UHD-televisie hebben wil je profijt hebben van de hoge resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:33
Led-backlit zal je bedoelen? Zo ja, welk type led-backlit heeft je voorkeur?

De XD in de titel geeft al genoeg aan over hoe goed dit topic is...

[ Voor 20% gewijzigd door MacorgaZ op 27-01-2015 12:34 ]

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apollo89
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-05 14:56
geldermalsen schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 11:57:
kijk afstand is ongeveer 4 meter, wat ik belangrijk vind zijn de volgende punten

UHD
3d
led

Mijn voorkeur gaat uit naar de samsung omdat deze erg goed uit de test komt.
De tv zal het meest gebruikt worden om films en series te kijken.
4 meter is een (te) grote kijkafstand voor hedendaagse tv's. Vanop die afstand kan iemand met een 20/20 visie op een 50" scherm niet eens het verschil zien tussen HD Ready (720p) en Full HD (1080p), laat staan 4k/UHD.

Je bent veel beter af met een Full HD tv uit de hogere prijsklassen (met een uitstekende beeldkwaliteit en eventueel een groter scherm) in plaats van een 4k budgetmodel waarbij je dan toch niets hebt aan de 4k-resolutie.

Voor jou zou ik deze tv aanraden, die zeer positieve reviews heeft gekregen en momenteel nog erg populair is omwille van de prachtige beeldkwaliteit: pricewatch: Sony Bravia KDL-55W805B Zwart. Als je bij Hificorner.nl bestelt krijg je momenteel een gratis upgrade naar de pricewatch: Sony Bravia KDL-55W829B met Motionflow XR 800 Hz i.p.v. 400 Hz, identiek aan de pricewatch: Sony Bravia KDL-55W828B Zwart. Verder bestaat er ook nog een zilveren model met Motionflow XR 600 Hz, dat alleen bij Media Markt wordt verkocht: KDL-55W815B.

Indien mogelijk zou ik ook de kijkafstand verkleinen met minstens één meter. Anders ga je zelfs met dit 55" model nog steeds geen onderscheid zien tussen 1080p en 720p. Zie ook onderstaande grafiek, met een kijkafstand van 4 meter (13,1 voet) zit je met schermformaten t/m 65" nog in het groene gebied:

Afbeeldingslocatie: http://s3.carltonbale.com/resolution_chart.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Helaas is 50 inch de maximale grote dit ivm met de kast waar hij in moet. Helaas betekent kast eruit ik eruit.

De reden waarom ik UHD overweeg is dat op het moment dat UHD de standaard word je geen films meer kan kijken op je FHD tv of denk ik nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10 22:14

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je denkt verkeert. Niet alleen zijn we jaren verder voor UHD gemeengoed geworden is, maar het is geen enkel probleem om de films af te spelen op een lagere resolutie.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Bedankt voor de info dit wist ik niet. Alleen nu is de keus nog groter geworden.
Iemand een aanrader voor een 50 inch FHD tv (smart tv is niet noodzakelijk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollo89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Sterker nog, de huidige UHD-televisies zijn niet eens geschikt voor het toekomstige UHD-materiaal. Het blijft ook nog maar de vraag of de aankomende 2015-modellen dat wel zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-10 21:32

DarkSide

theres no place like ::1

Dimens schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 13:20:
Sterker nog, de huidige UHD-televisies zijn niet eens geschikt voor het toekomstige UHD-materiaal. Het blijft ook nog maar de vraag of de aankomende 2015-modellen dat wel zullen zijn.
Klopt. Hoewel nieuwe modellen wel HDMI 2.0 hebben en een EHVC ondersteunen.
Zal de opvolger van BR hoogstwaarschijnlijk ook de rec.2020 standaard krijgen.
En dat kunnen de huidige beeldschermen, volgens mij, niet aan.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Dat is een leuk bekend plaatje, maar wie zegt dat het klopt?
Volgens dat plaatje zou je pas het verschil zien met een 80 inch tv op 1,5 meter afstand, ik kan je zeggen, dan zie je helemaal niet zoveel meer...

Hier dus een bron die het tegengestelde beweerd: http://www.homecinemaguru...-sized-screen-you-betcha/

[ Voor 81% gewijzigd door Soldaatje op 27-01-2015 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollo89
Soldaatje schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 13:27:
[...]

Dat is een leuk bekend plaatje, maar wie zegt dat het klopt?
Volgens dat plaatje zou je pas het verschil zien met een 80 inch tv op 1,5 meter afstand, ik kan je zeggen, dan zie je helemaal niet zoveel meer...
Dit is gebaseerd op optische wetenschap. Een menselijk oog met perfect zicht heeft een scheidend vermogen van ongeveer 1/60 van een graad, oftewel een boogminuut. Gecombineerd met een kijkafstand en wat wiskunde kunnen we dan berekenen hoeveel PPI een scherm moet hebben zodat we net het detail niet meer kunnen zien.

Welk verschil bedoel je? Het verschil tussen Full HD en 4k begint zichtbaar te worden voor alle combinaties onder de rode lijn. Bij een 80" scherm zijn dat kijkafstanden kleiner dan 10,4 voet = 3,2 meter. Vanaf 5,2 voet = 1,6 meter zal je oog de pixels volledig van elkaar kunnen onderscheiden en dus elk detail kunnen waarnemen, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je in de praktijk zo dichtbij moet gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
DarkSide schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 13:25:
[...]

Klopt. Hoewel nieuwe modellen wel HDMI 2.0 hebben en een EHVC ondersteunen.
Zal de opvolger van BR hoogstwaarschijnlijk ook de rec.2020 standaard krijgen.
En dat kunnen de huidige beeldschermen, volgens mij, niet aan.
De REC.2020 zal nog geen standaard worden. Vermoedelijk zullen de UHD Blu-Ray's voorlopig de DCI gamut gebruiken aangezien dit wel haalbaar is voor 10-bit televisies. Voor REC.2020 heb je eigenlijk een 12-bit paneel nodig om colour banding te voorkomen en is tevens nog niet haalbaar voor televisies. Zal wel met OLED komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-10 15:52
Hoe toevallig.

"I operate AccuCal a professional home theater business."

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Apollo89 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 13:39:
Dit is gebaseerd op optische wetenschap. Een menselijk oog met perfect zicht heeft een scheidend vermogen van ongeveer 1/60 van een graad, oftewel een boogminuut. Gecombineerd met een kijkafstand en wat wiskunde kunnen we dan berekenen hoeveel PPI een scherm moet hebben zodat we net het detail niet meer kunnen zien.

Welk verschil bedoel je? Het verschil tussen Full HD en 4k begint zichtbaar te worden voor alle combinaties onder de rode lijn. Bij een 80" scherm zijn dat kijkafstanden kleiner dan 10,4 voet = 3,2 meter. Vanaf 5,2 voet = 1,6 meter zal je oog de pixels volledig van elkaar kunnen onderscheiden en dus elk detail kunnen waarnemen, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je in de praktijk zo dichtbij moet gaan zitten.
Het spijt mij om threadnecromancer te moeten spelen, maar deze bewering is onjuist.

Ik zal mijn bezwaren hieronder opsommen:
1/ 'perfect zicht' bestaat niet
2/ 20/20 (eigenlijk 6/6; wij gebruiken hier meter en geen voet) wordt maar 'normaal zicht' geacht volgens de kaart van Snellen, en geen 'perfect zicht'
3/ gemiddeld zicht van mensen is verrassend genoeg vaak een stuk beter dan 6/6 (of 20/20), en terwijl er verschillende meningen bestaan, zijn de getallen die het vaakst opduiken ongeveer 1/3de van een boogminuut als grens bij gemiddeld zicht bij mensen die nog niet oud zijn en geen erge afwijking hebben die gecorrigeerd kan worden met extra lenzen
4/ voortbouwende op de kennis uit het vorig puntje is de afstand tot waar een resolutie nog nuttig kan blijken ineens drie keer zo groot!
5/ om volledig gebruik te kunnen maken van de resolutie van UHD moet je dus op een afstand van maximaal 2,31x de diagonaal van je scherm zitten (eigen berekening), met de veronderstelling dat je scherm een verhouding heeft van 16/9
6/ om deels gebruik te maken van het surplus aan scherpte van UHD tov FHD moet de afstand tot het scherm dus maximaal 4,63x de diagonaal zijn.

7/ enkele voorbeelden waarbij UHD nuttig is bij oogresolutie van 1/3de boogminuut:
  • 80": afstand tot 4,70m volledig nut van UHD, tot 9,40m nog steeds beter dan FHD
  • 50": afstand tot 2,94m volledig nut van UHD, tot 5,88m nog steeds beter dan FHD
  • 27" (nuttig voor computermonitors): afstand tot 1,58m volledig nut van UHD, tot 3,17m nog steeds beter dan FHD
  • 5,5" (nuttig voor smartphones): afstand tot 0,32m volledig nut van UHD, tot 0,65m nog steeds beter dan FHD
edit:
Ten eerste had ik de fout gemaakt om de hoek dubbel te rekenen, waardoor mijn cijferwerk niet meer klopte. De afstand van 1,11x de diagonaal klopt dus niet; maar 2,31x de diagonaal wel.

Ten tweede zal ik het cijferwerk hier neerpennen:

Een scherm met breedte-hoogte-verhouding van 16/9 heeft een breedte _w_ die cos(atan(9/16)) keer de diagonaal _D_ betreft. De hoek atan(9/16) is 29,36°, dus de cosinus daarvan is 0,871556.

De afstand tot een scherm wordt altijd vanaf het midden van dat scherm gemeten, dus wanneer wordt gegeven dat de loodrechte afstand tot het scherm _d_ is en de halve breedte van het scherm _w/2_ is, is de tangens van de hoek die ligt tussen de middenloodlijn van het scherm en de lijn vertrekkende uit hetzelfde verre punt maar aankomende aan de rand van het scherm gelijk aan sinus/cosinus = overstaandezijde/aanliggenzijde = w/2d.

De kleinste waarde die atan(w/2d) kan bedragen is 180 pixels per graad (wegens 1/3de boogminuut per pixel aan oplossend vermogen van het oog), dus de halve breedte zal minstens 1920/180 = 10,66...° moeten bedragen om nuttig te zijn. We nemen deze bovengrens als hoekwaarde.

De hoek was gelijk aan atan(w/2d), dus tan(de hoek) is gelijk aan w/2d, dus d = w/[2*tan(de hoek)] met 'de hoek' = 10,66...°.

w/[2*tan(de hoek)] = 2,65464*w = 0,871556*2,65464*D = 2,313667*D

Voilà.

Ten derde: ik claim niet dat 1/3de boogminuut pal op de grens van het nuttige ligt, maar ik claim wel met vrij grote overtuiging dat de grens kleiner is dan één hele boogminuut.

[ Voor 27% gewijzigd door RuddyMysterious op 08-12-2015 08:38 ]

Pagina: 1