• The_Bird
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-01 18:02

The_Bird

Meneer de Raaf

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe videocamera en ik kan advies gebruiken. Ik wilde eigenlijk later dit jaar een camera halen maar met de BTW aktie van de Mediamarkt kan het wellicht handig zijn om er deze week al in te investeren.Ik heb in de pricewatch gekeken maar daar zag ik zoveel termen en cijfers dat ik besloot eerst maar eens hier om richting te vragen. Alvast bedankt voor het lezen.

Huidige camera
Mijn huidige camera is een Sony HDR-CX115. Deze heb ik nu al zo'n 5-6 jaar en is best een aardig apparaat met goed beeld en gemakkelijke bediening maar voldoet niet meer aan mijn wensen.

Mijn wensen voor de nieuwe camera
Mijn wensen komen voort uit de tekortkomingen van eerdergenoemde Sony.
  • Zo heb ik een hekel aan de Sony Memory Cards. Volgens mij hebben de nieuwe Sony cams dit formaat niet meer maar just in case noem ik het op.
  • Ik maak graag buitenopnames en het zou mooi zijn als ik ook goed beeld heb bij schemer- en avondlicht. Momenteel lukt dit niet.
  • Een beeldstabilitator zou mooi zijn aangezien ik niet altijd een standaard mee heb. Ik maak graag opnames op vakantie en vaak film ik daar uit de hand. Dit gaat over het algemeen goed maar een beetje meer stabiliteit kan zeker geen kwaad.
  • Daarbij wil ik de camera ook gebruiken voor semi professionele opnames. Een van de grootste nadelen van mijn huidige is het zeer matige geluid. Dit moet een stuk beter bij mijn nieuwe camera. Als het kan wil ik een betere on-board mic maar ook de mogelijkheid om een externe mic aan te sluiten. Mogelijkheid voor zowel een shotgun mic (voor reisvideos) als een lapel mic lijkt mij ideaal
Wat ga ik er mee doen
  • Reisvideos. Ik reis veel, all over the world, en vind het leuk en interessant om daar fraai gemonteerde, professionele verslagen van te maken. Belangrijk is dat ook buitenopnames gemaakt kunnen worden, ook met minder licht.
  • Ik ben bezig met mediaproductie en wil dat naar een hoger niveau tillen. Ik wil full HD-videos maken met goed, duidelijk geluid. Deze producties bevatten zowel muziekvideos als presentaties.
Budget
Zit te denken aan max 700-800 Euro maar een goed advies gooi ik niet in de wind.

"21 jaar DSL!"

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:16
Als je dus zo licht gevoelig wilt filmen wil je een grote sensor met lichtsterke lens. Je zou dan kunnen denken aan een Sony RX10 (productinformatie) of Panasonic FZ1000 (productinformatie), beide met 1" BSI sensoren en lichtsterke, gestabiliseerde zoomlenzen.

Wil je iets in een meer camcorder-achtige formfactor kijk dan eens naar de Sony CX900 (productinformatie). Kost wat meer, maar ook die goede 1" BSI sensor en lichsterke, gestabiliseerde zoomlens en 100% gefocust op video.

Die 'professionele look' zul je, als je er handig mee wordt, ook goed kunnen regelen. De relatief grote sensoren i.c.m. de lichtgevoelige lenzen zorgen voor een kleine scherptediepte waardoor je hele mooie bokeh kan creëren (wazige achtergronden).

Ondanks dat de ingebouwde microfoons lang niet slecht zijn, wil je vaak toch wel een externe microfoon. Kijk eens naar de producten van Røde (PriceWatch).

• The_Bird

The_Bird

Meneer de Raaf

Topicstarter
Dankje voor die reactie maar zijn die 1e 2 die je opnoemt niet eerder fotocamera's en doorgaans meer geschikt voor foto's ipv film?

"21 jaar DSL!"

• Balance
Ja het zijn ook fotocamera's, maar nee ze zijn juist wel uitstekend geschikt voor video! Zo leest de RX10 maarliefst tot 60 maal per seconde de volledige 20MP sensor uit om zo een 5k stream te downsamplen naar uitstekende 1080p video.
De FZ1000 gebruikt niet altijd de hele sensor, maar kan wel 4k video (op 30fps) schieten, en doet 1080p tot 120 fps!

Beide hebben dus hun sterke en minder sterke kanten, voor puur 1080p zal de RX10 beter zijn, maar wil je 4k en slow-motion dan moet je FZ1000 hebben. Maar beide zijn dus (technisch) uitstekend geschikt voor video, alleen je wilt misschien de ergonomie die een CX900 bied.

• The_Bird

The_Bird

Meneer de Raaf

Topicstarter
Wow, dat zijn behoorlijk krachtige bakken zeg. Ik ga er in duiken op de pricewatch. Heb jij zelf ook ervaring met een van de drie?

"21 jaar DSL!"

• Balance
The_Bird schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 14:02:
Wow, dat zijn behoorlijk krachtige bakken zeg. Ik ga er in duiken op de pricewatch. Heb jij zelf ook ervaring met een van de drie?
Nee, maar hier onder een lijstje met erg goede reviews, die over het algemeen positief zijn :).

• MindcrimeNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-12-2025
Denk er wel aan dat er nog steeds een verschil is tussen foto en video camera's, hoewel het verschil steeds kleiner wordt...
Maar je moet altijd goed kijken of de fotocamera wel goed kan focussen tijdens video opnames en hoe makkelijk het inzoomen (en gelijktijdig gefocussed) gaat tijdens video opnames. Als je high-speed opnames maakt, kan daar ook een groot verschil zitten. Sommige fotocamera's kunnen dat niet...
Video camera's zijn specifiek ontworpen voor dat soort problemen, fotocamera's hebben dat erbij als "extra", maar omdat die "extra" steeds belangrijker wordt voor fotocamera's worden die natuurlijk wel steeds beter...

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
MindcrimeNL schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 14:34:
fotocamera's hebben dat erbij als "extra", maar omdat die "extra" steeds belangrijker wordt voor fotocamera's worden die natuurlijk wel steeds beter...
Het is tegenwoordig absoluut niet meer een 'extraatje'. Bepaalde camera's zijn gewoon zowel voor fotografie, als voor videografie ontworpen.

Krampachtig vasthouden aan een scherpe tweedeling in camerasoorten is ouderwets en achterhaald; tegenwoordig bestaan er simpelweg hybrides die in beide uitblinken.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• The_Bird

The_Bird

Meneer de Raaf

Topicstarter
MindcrimeNL schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 14:34:
Denk er wel aan dat er nog steeds een verschil is tussen foto en video camera's, hoewel het verschil steeds kleiner wordt...
Maar je moet altijd goed kijken of de fotocamera wel goed kan focussen tijdens video opnames en hoe makkelijk het inzoomen (en gelijktijdig gefocussed) gaat tijdens video opnames. Als je high-speed opnames maakt, kan daar ook een groot verschil zitten. Sommige fotocamera's kunnen dat niet...
Video camera's zijn specifiek ontworpen voor dat soort problemen, fotocamera's hebben dat erbij als "extra", maar omdat die "extra" steeds belangrijker wordt voor fotocamera's worden die natuurlijk wel steeds beter...
Dat is precies waar ik 'bang' voor ben. Mijn camera focust niet altijd even snel en je zou verwachten dat dit toch wel goed zou zitten bij een specifieke videocamera.

"21 jaar DSL!"

• Balance
Moah, de RX10, FZ1000 en CX900 gebruiken allemaal dezelfde 1" BSI 'Exmor R' sensor van Sony. Ook gebruiken de RX10 en CX900 de BIONZ X image signal processor. Lenzen zijn overeenkomstig (allemaal f/2.8 of f/2.8-4), dus het enige verschil ligt in de formfactor, de bediening en gedeeltelijk in de software.

• The_Bird

The_Bird

Meneer de Raaf

Topicstarter
@Balance
Thanks voor die sites. Wat een gedetailleerde reviews zeg. Die helpen mij sowieso enorm!

"21 jaar DSL!"

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:04
Je zou ook nog naar de blackmagic pocket of panasonic GH3 kunnen kijken.

pricewatch: Blackmagic Design Pocket Cinema Camera Zwart

pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GH3EG-K Zwart

En voor geluid kan je eens kijken naar de zoom h1

http://tweakers.net/product/271540/zoom-h1/

[ Voor 11% gewijzigd door haakjesluiten op 27-01-2015 22:36 ]

• The_Bird

The_Bird

Meneer de Raaf

Topicstarter
Tja dan moet je weer audio en video syncen vanuit 2 bronnen en wanneer het kan vermijd ik dat liever.

"21 jaar DSL!"

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:04
Beide hebben een audio in poort, dan gebruik je vooral de goede mic.

Je zou ook nog naar de sony A5100 kunnen kijken die kan overweg met XAVC S codec en interne mic schijnt redelijk goed te zijn (heeft ook geen audio in, dus dat is het dan ook gelijk|). Mocht je jezelf willen filmen heb je ook gelijk een flipup selfie scherm.

http://www.cinema5d.com/l...ideo-dynamic-range-power/

[ Voor 10% gewijzigd door haakjesluiten op 28-01-2015 12:06 ]

• The_Bird

The_Bird

Meneer de Raaf

Topicstarter
Hmpf! Zat serieus te denken aan die RX10 en PanaSonic, zijn ze zodra die BTW-aktie begint "spontaan" niet meer op voorraad.

Vraagje voor degenen die ervaring hebben met dat soort type camera's. Aangezien ik er veel wil mee filmen, lijkt het me dat dit soort camera's niet echt comfortabel zijn om voor langere tijd vast te houden. Heb ik daar gelijk in?

"21 jaar DSL!"

• Balance
Dat is zo zonde! Ik heb er om 18:10 een RX10 besteld voor €742, ze waren er wel. Misschien komen ze voor zondag weer op voorraad.

• The_Bird

The_Bird

Meneer de Raaf

Topicstarter
Balance schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:59:
Dat is zo zonde! Ik heb er om 18:10 een RX10 besteld voor €742, ze waren er wel. Misschien komen ze voor zondag weer op voorraad.
Ik ben nog steeds geinteresseerd in dat type dus laat me graag horen hoe hij je bevalt.
Wat betreft die aktie betwijfel ik hoeveel die camera echt afgeprijsd is. Jij hebt er met BTW er af 742 voor betaald maar als ik op Mediamarkt.de kijk kost hij daar maar 3 tientjes meer. Amazon.de heeft hem ook voor ongeveer die prijs daar te koop.

"21 jaar DSL!"

Pagina: 1