Windows 8.1 Bing schijfruimte problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 08:58
Ik heb sinds kort een klein zuinig laptopje (HP stream) met daarin een 32 GB SSD met Windows 8.1 Bing. Het was mijn bedoeling zuinig om te springen met de SSD en ik zet dan ook al mijn data in de cloud. Helaas zie ik toch mijn SSD in enkele weken vol lopen. Ik heb nauwelijks grote applicaties geinstalleerd. Van de initiele capaciteit zie ik onder beschikbare capaciteit maar 22GB terug, daarvan is nu 20 GB gebruikt. Ik vermoed dat de rest een image is van windows voor recovery doeleinden, maar deze is niet zichtbaar in explorer ondanks dat verborgen bestanden zichtbaar zijn.

De grootte van de windows map is nu 14,5 GB. Ik heb al schijfopruiming toegepast en ook windows washer gedraaid wat maar weinig opleverde. Ik overweeg nu het volgende:
- Is het mogelijk delen van windows weg te halen/uit te zetten?
- Onder schijf - eigenschappen zie ik het vinkje 'Dit station comprimeren om schijfruimte te besparen'. Levert dat wat op, is het veilig en wat zijn de gevolgen voor de performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:07
Poecillia schreef op maandag 26 januari 2015 @ 18:50:
.. Ik vermoed dat de rest een image is van windows voor recovery doeleinden, maar deze is niet zichtbaar in explorer ondanks dat verborgen bestanden zichtbaar zijn.
De recovery bevindt zich normaal gesproken op een aparte (verborgen) partitie. Kijk anders eens in Schijfbeheer (Wintoets + R -> diskmgmt.msc). Echter niet meteen verwijderen aangezien de ISO van 8.1 Bing nogal lastig te vinden is. Als de HP Recovery software de optie heeft maak dan eerst recovery dvd's aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 21:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Recovery partity kan je veelal vinden via schijfbeheer, waarschijnlijk een partitie zonder toegekend stationletter.

Heb je mbt de cloud niet toevallig onedrive sync lopen met optie tot offline beschikbaar maken? Dat geval houd hij alles wat je in je cloud hebt staan ook gewoon op je schijf.

Probeer anders eens een programma als treesize (is gratis), krijg je inzicht in welke mappen zoveel ruimte gebruiken. Ik gok dat je WinSxS folder bijzonder groot is, deze kan je ook via schijfopruiming legen (Windows update opschonen).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
Bedankt voor de reacties:
- Er is inderdaad een partitie van 7,4 GB voor recovery. Kan ik dat recoverybestand niet op mijn NAS zetten en dan de partitie bij de rest voegen?
- WinSxS is 6,5 GB groot. Maar windows update opschonen levert maar 45 MB op. Kan ik WinSxS niet gewoon leeg maken?

Edit: Inmiddels bezig een herstelstation te maken op een USB stick, waarna ik de recoverypartitie bij de rest zal voegen.

[ Voor 17% gewijzigd door Poecillia op 27-01-2015 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:35

_Arthur

blub

Poecillia schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 19:30:
Kan ik WinSxS niet gewoon leeg maken?
Als je je OS om zeept wilt helpen; ja dan wel ja.

Dus nee; niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
Ok, van WinSxS ben ik af gebleven. Helaas zit ik wel in de problemen. Na het maken van het herstelstation ben ik met minitool partition wizard aan de slag gegaan. Ik heb de recovery partitie weg gehaald en vervolgens de windowspartitie uitgebreid met de nieuw beschikbare ruimte. Daarna op apply gedrukt waarna de computer om een restart vroeg. Daarna is hij langdurig aan processen en rebooten, maar windows kan hij niet meer opstarten. Onder geavanceerde opties heb ik een aantal mogelijkheden zoals windows vernieuwen en terug naar fabrieksinstellingen. Grmbl ik wordt te oud voor dit soort dingen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Met Windows CD booten en opstartproblemen herstellen laten uitvoeren? Mogelijks dat het dan meteen weer werkt. Er zal wel iets om van te booten op de recovery partitie hebben gestaan.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
Er zit geen CD drive in de laptop. Ik kan wel onder geavanceerde opties voor de USB drive kiezen. Dan vraagt hij om taal en toetsenbord, maar daarna loopt hij weer vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Met een bootable Windows 8.1 Usb stick moet het uiteraard ook gaan of heb je dat nu gedaan aangezien hij vraagt om taal en toetsenbord?

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
Ik weet niet of de PC een bootable 8.1 stick heeft gemaakt. Volgens mij is er een recovery bestand op geplaatst, maar verdere toelichting ontbrak. Na taal en toetsenbord kwam ik weer in het menu met de geavanceerde opties waaronder windows 8.1 opstarten. Toen ik dat koos ging hij weer langdurig opstarten en fouthersel toepassen met als resultaat uiteindelijk weer het menu geavanceerde opties. Ik heb nu maar gekozen voor het 'vernieuwen' van windows.

Ik heb in het verleden ook wel eens partities samen gevoegd van een HD (ik dacht met partition magic) en dat is toen goed gegaan. Kennelijk is de combinatie minitool partition wizard, windows 8.1 en een SSD geen gelukkige. Heb ik weer.

[ Voor 20% gewijzigd door Poecillia op 27-01-2015 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een hoop ruimte wordt ingenomen door de reserveringen van
- prullenbak (standaard 10% diskspace, bij jou dus ca 3GB)
- swapfile (ca 3 - 6 GB indien door windows beheerd, das bij jou dus ook 10%)
- systeemherstel! Iedere installatie van software is een stuk systeemherstelpunt. Dan gaat het hard.

Ik vermoed dat je probleem in de systeemherstelpunten zit. Gooi die maar eens weg - en schroef die prullenbak terug naar 1%. Scheelt denk ik een hoop.
Swapfile heb je wel nodig, maar zou ik op 3 a 4 GB vastzetten. Das icm een SSD meer dan genoeg :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
Ok, ik heb een 'vernieuwd' windows terug. Netto resultaat: al mijn programma's en instellingen kwijt en de partities zoals ze waren. :(

Wat is nu de beste strategie voor het samenvoegen van die herstelpartitie bij de windowspartitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-10 16:49
skelleniels schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 21:40:
Met een bootable Windows 8.1 Usb stick moet het uiteraard ook gaan of heb je dat nu gedaan aangezien hij vraagt om taal en toetsenbord?
Dan moet hij specifiek een Windows 8.1 met Bing stick hebben, heb zelf bij mijn zusje geprobeerd met normale 8.1 en dat mocht niet baten (heb overigens na veel zoekwerk een Windows 8.1 met Bing gevonden, die krengen zijn haast niet te vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:56

RobertowNL

For your gear!

Naast bovenstaande dingen is dit wellicht ook wel een ''oplossing'':
http://superuser.com/ques...ly-inserted-micro-sd-card
en dan comment 12 (staat boven aan), deze laat je je SDkaart mounten als harddisk.
Zorgen dat je een snelle (64GB) microSD kaart gebruikt. Gebruik het zelf ook en eb er zelf ook al het een en ander op geïnstalleerd gehad (o.a modern warfare 2). Werkt i.c.m met een snelle SanDisk prima.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
The Eagle schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 22:01:
Een hoop ruimte wordt ingenomen door de reserveringen van
- prullenbak (standaard 10% diskspace, bij jou dus ca 3GB)
- swapfile (ca 3 - 6 GB indien door windows beheerd, das bij jou dus ook 10%)
- systeemherstel! Iedere installatie van software is een stuk systeemherstelpunt. Dan gaat het hard.

Ik vermoed dat je probleem in de systeemherstelpunten zit. Gooi die maar eens weg - en schroef die prullenbak terug naar 1%. Scheelt denk ik een hoop.
Swapfile heb je wel nodig, maar zou ik op 3 a 4 GB vastzetten. Das icm een SSD meer dan genoeg :)
- De prullenbak stond op 2GB, die heb ik kleiner gemaakt
- Systeemherstel staat aan, maar er was geen ruimte gereserveerd. Dan werkt het ook niet lijkt me
- Waar zit de instelling voor de swapfile?

Iemand nog adviezen t.a.v. het samenvoegen van de recovery partitie en de windows partitie. Ik doe het liever nu dan wanneer ik alles weer heb ingesteld met het risico dat ik weer terug moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Poecillia schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 22:33:
[...]

- De prullenbak stond op 2GB, die heb ik kleiner gemaakt
- Systeemherstel staat aan, maar er was geen ruimte gereserveerd. Dan werkt het ook niet lijkt me
- Waar zit de instelling voor de swapfile?

Iemand nog adviezen t.a.v. het samenvoegen van de recovery partitie en de windows partitie. Ik doe het liever nu dan wanneer ik alles weer heb ingesteld met het risico dat ik weer terug moet.
Dan altijd eerst een complete backup maken, dan kan je altijd weer terug zoals het is. Dan zou je kunnen proberen een verse installatie te doen als je een windows 8.1 met bing ergens vandaan kan halen en dan de recovery partitie niet aanmaken tijden installatie.

Maar de meest pijnloze oplossing is denk ik toch door een snel geheugenkaartje als schijf te mounten

Het ruimte probleem mbt win8.1 op 32GB tablets is een bekende, er zijn werkende oplossingen via google te vinden, maar die werken dus niet voor tablets blijkbaar. Het is denk ik net hoe de OEM dat heeft bepaald.

De meeste simpele methode is volgens mij door Windows eerst een recovery op een andere schijf (USB stick/hdd) aan te maken en dan staat Windows je vervolgens toe de originele recovery te verwijderen. Maar zoals ik al heb genoemd, dit werkt dus blijkbaar niet bij alle merken en typen... laatst was er een vergelijkbaar draadje van iemand die het niet voor elkaar kreeg op een tablet (ging om een Archos 80 Cesium als ik mij niet vergis)

http://www.umpcportal.com...e-on-windows-8-1-tablets/

Als je engels goed is dan kan je met bovenstaande link denk ik goed uit de voeten, een goed beknopt overzicht van eenvoudige stappen om het opslag probleem aan te pakken zonder dat het de meer rigoureuze methodes adviseert.

Maar nogmaals... maak eerst een complete backup, dan kan je lekker testen met de methodes die wat meer risico met zich meebrengen als het misgaat ben je in 10-15minuten weer draaiende... en dat is eigenlijk wat je al doet als je die recovery op een aparte opslag gaat aanmaken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
MicGlou schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 22:48:
[...]

De meeste simpele methode is volgens mij door Windows eerst een recovery op een andere schijf (USB stick/hdd) aan te maken en dan staat Windows je vervolgens toe de originele recovery te verwijderen. Maar zoals ik al heb genoemd, dit werkt dus blijkbaar niet bij alle merken en typen... laatst was er een vergelijkbaar draadje van iemand die het niet voor elkaar kreeg op een tablet (ging om een Archos 80 Cesium als ik mij niet vergis)

http://www.umpcportal.com...e-on-windows-8-1-tablets/

Maar nogmaals... maak eerst een complete backup, dan kan je lekker testen met de methodes die wat meer risico met zich meebrengen als het misgaat ben je in 10-15minuten weer draaiende... en dat is eigenlijk wat je al doet als je die recovery op een aparte opslag gaat aanmaken ;)
Bedankt voor je suggesties. Ik heb geen tablet, maar een laptop. ik heb de link gelezen en met name Select ‘’Create a recovery drive” and continue with the helper. You’ll need an unused USB stick of 8GB or more. At the end of the helper you’ll see an option to delete the recovery partition. Select this option and the recovery partition will be deleted to save 4-5GB of space.
Maar na het maken van de recovery drive op USB krijg iik niet de optie de recovery partitie te deleten. Ik zie die optie ook nergens in Windows 8.1 Bing staan :'(
Met een partitiemanager schop ik kennelijk de windowsinstallatie in de war. Ik moet zeggen dat ik flink baal van dat windows 8.1 met bing. Het ziet er niet uit, veel rommel en wat je nodig hebt zit er niet in.

Die recovery USB is toch geen complete backup? Ik zie in windows ook geen optie een backup te maken. Welke software raad je daarvoor aan?

Desnoods maar een USB stick als geheugenuitbreiding gebruiken, maar is ook lastig omdat ik de twee USB poorten die ik heb vaak al gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door Poecillia op 28-01-2015 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 21:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Poecillia schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 22:10:
Ok, ik heb een 'vernieuwd' windows terug. Netto resultaat: al mijn programma's en instellingen kwijt en de partities zoals ze waren. :(

Wat is nu de beste strategie voor het samenvoegen van die herstelpartitie bij de windowspartitie?
Als het goed is krijg je dan bij inloggen de optie om een 'profiel' terug te zetten, of in ieder geval via de charm-settings, je profiel wordt ook opgeslagen 'in de cloud' onder je MS account.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Poecillia schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 10:06:
[...]

Die recovery USB is toch geen complete backup? Ik zie in windows ook geen optie een backup te maken. Welke software raad je daarvoor aan?

Desnoods maar een USB stick als geheugenuitbreiding gebruiken, maar is ook lastig omdat ik de twee USB poorten die ik heb vaak al gebruik.
Nee dat is idd geen backup, maar die heb je wel nodig om de backup terug te kunnen zetten... gewoon de standaard backup functie van Windows is daar helemaal voor gemaakt. Alleen als je meer bijzondere wensen mbt backups hebt is andere software handig, maar je wilt in principe een systeemkopie en dat is weinig bijzonder.

Maar als je die mogelijkheid niet hebt dan is het denk ik net zoals de andere gebruiken zo bepaald door de OEM... heel erg jammer.

Ik hoop van de week voor weinig een Asus Transformer op de kop te tikken bij de MM, dan zal dit ook het eerste zijn wat ik daarmee ga doen uiteraard... ik zal mijn bevindingen hier plaatsen.

PS... de HP stream is eigenlijk gewoon een tablet qua hardware ;) De 32GB SSD en Windows met Bing geeft dat eigenlijk al aan... alleen de verpakking is in dit geval iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
MicGlou schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 10:55:
[...]

Maar als je die mogelijkheid niet hebt dan is het denk ik net zoals de andere gebruiken zo bepaald door de OEM... heel erg jammer.

Ik hoop van de week voor weinig een Asus Transformer op de kop te tikken bij de MM, dan zal dit ook het eerste zijn wat ik daarmee ga doen uiteraard... ik zal mijn bevindingen hier plaatsen.

PS... de HP stream is eigenlijk gewoon een tablet qua hardware ;) De 32GB SSD en Windows met Bing geeft dat eigenlijk al aan... alleen de verpakking is in dit geval iets anders.
Ik heb nog even vergeleken tussen windows 7 (dat inderdaad een uitgebreide systeembackup functie heeft) en windows 8.1 bing dat dat niet heeft.

Tablets en laptops groeien dichter naar elkaar toe. Het wordt tijd dat er goed ventilatorloze laptops komen. Deze HP stream functioneert prima als geruisloze laptop. Qua performance doet hij niet onder voor een oudere i5 machine. Qua opstarttijd is hij zelfs veel sneller. Batterylife is 3 maal zo lang als een normale laptop en de prijs is de helft. Het scherm is natuurlijk wat behelpen, maar het enige serieuze kritiekpunt is de grootte van de SSD in combinatie met de datahonger van windows.
Pagina: 1