Ik heb sinds kort een klein zuinig laptopje (HP stream) met daarin een 32 GB SSD met Windows 8.1 Bing. Het was mijn bedoeling zuinig om te springen met de SSD en ik zet dan ook al mijn data in de cloud. Helaas zie ik toch mijn SSD in enkele weken vol lopen. Ik heb nauwelijks grote applicaties geinstalleerd. Van de initiele capaciteit zie ik onder beschikbare capaciteit maar 22GB terug, daarvan is nu 20 GB gebruikt. Ik vermoed dat de rest een image is van windows voor recovery doeleinden, maar deze is niet zichtbaar in explorer ondanks dat verborgen bestanden zichtbaar zijn.
De grootte van de windows map is nu 14,5 GB. Ik heb al schijfopruiming toegepast en ook windows washer gedraaid wat maar weinig opleverde. Ik overweeg nu het volgende:
- Is het mogelijk delen van windows weg te halen/uit te zetten?
- Onder schijf - eigenschappen zie ik het vinkje 'Dit station comprimeren om schijfruimte te besparen'. Levert dat wat op, is het veilig en wat zijn de gevolgen voor de performance?
De grootte van de windows map is nu 14,5 GB. Ik heb al schijfopruiming toegepast en ook windows washer gedraaid wat maar weinig opleverde. Ik overweeg nu het volgende:
- Is het mogelijk delen van windows weg te halen/uit te zetten?
- Onder schijf - eigenschappen zie ik het vinkje 'Dit station comprimeren om schijfruimte te besparen'. Levert dat wat op, is het veilig en wat zijn de gevolgen voor de performance?