CPU, RAM of videokaart upgraden?

Pagina: 1
Acties:

• neerlandais2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-01 13:36
Hallo lieve mensen,

Aangezien ik nieuwe spellen nauwelijks fatsoenlijk kan spelen zit ik eraan te denken om mijn desktop pc te upgraden. Op dit moment zit er 4 GB RAM-geheugen, een Intel Core i3 530 processor, en een Geforce GT 520 in. Ik ben niet een hardcore gamer, maar zou het wel fijn vinden als ik spellen als Civ: Beyond Earth en Arma III met fatsoenlijke fps kan spelen.

Nou is mijn vraag, wat kan ik nu het beste upgraden voor een snel resultaat en wat kan nog wel een tijdje mee? Als ik de processor upgrade moet er ook een nieuw moederbord in denk ik, want H-socket CPU's zijn bijna niet te krijgen.

Alvast bedankt.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:04

br00ky

Moderator Harde Waren
Pfoe, ik zou haast zeggen alles vervangen/upgraden. Die cpu is niet echt geweldig in vooral arma, je hebt weinig RAM en je gpu is ook niet super.

Laten we eens beginnen bij een budget.

• neerlandais2
Kan ik dan niet beter gewoon voor een nieuwe PC gaan? Qua budget zat ik te denken aan 300 euro, maar dat lijkt me al niet voldoende als ik dat zo hoor.

Verwijderd

neerlandais2 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 17:47:
Kan ik dan niet beter gewoon voor een nieuwe PC gaan? Qua budget zat ik te denken aan 300 euro, maar dat lijkt me al niet voldoende als ik dat zo hoor.
Mischien wel:
welke moederbord / voeding heb je ?
en wat vind je van 2de hands onderdelen ?

Ik heb ook arma 3 en wat mij ervarig is.
je hebt meer als 4gb ram nodig . 2gb vram minimaal en een beetje hoge cpu clock.

In ieder geval een ander gpu met 2gb vram, ik denk dat je dan bij vraag en aanbod even hiernaar moet zoeken, een hd 7850 of gtx 650ti. deze kun je meestal wel rond de 100 euro vinden.

Verder is een i3 530 redelijk goed te overclocken, mits je moederbord dit ondersteunt.

• neerlandais2
Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2015 @ 18:22:
[...]

welke moederbord / voeding heb je ?
en wat vind je van 2de hands onderdelen ?
Een Packard Bell H57m01. Hoe kom ik erachter wat voor voeding ik heb? Het is een kant en klare Packard Bell iXtreme I7151B waar niks aan veranderd is.

2de hands onderdelen vind ik prima, mits het betrouwbaar is.

[ Voor 8% gewijzigd door neerlandais2 op 26-01-2015 18:40 ]

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:27
Ownee, daar krijgen we het eerste probleem al... Je moederbord is van Packard Hell Bell zelf, dan kan je nog wel eens in de problemen lopen met een aftermarket videokaart...

Ik zou zeggen, dit ding verkopen en een volledig zelf samengestelde pc terug kopen.

Verwijderd

Een andere videokaart is het belangrijkste:
zo iets bijvoorbeeld:
V&A aangeboden: Asus Radeon HD7850-DC2-2GD5-V2.
Daarna wat meer Ram geheugen:
pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU\

verder zou je even het zij paneel eraf kunnen halen, en zoeken naar een stikker op de voeding , hier staat vaak wel nuttige info op. Ook kun je dan meteen even voorzichtig wat stof uit je computer verwijderen.

Je moederbord is niet echt gemaakt om goed te overclocken, maar als je de koeling mooie schoon hebt, zou je wel tot 4.3 ghz kunnen overclocken

• neerlandais2
Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2015 @ 19:25:

verder zou je even het zij paneel eraf kunnen halen, en zoeken naar een stikker op de voeding , hier staat vaak wel nuttige info op. Ook kun je dan meteen even voorzichtig wat stof uit je computer verwijderen.
Plakken ze die stikker er altijd ondersteboven op? :/ Wat ik in ieder geval heb ontcijferd is dat de output 250 watt is.

En over het werkgeheugen:hier staat dat er maar max 8gb ramgeheugen op de pc aangesloten kan worden. Klopt dat? Krijg ik dan problemen als ik 8gb extra toevoeg bij de 4gb die hij nu al heeft?

Verwijderd

250 watt , dat is idd niet zo veel en gaat ook een probleem worden als je een ander gpu gaat kopen, weet je zeker dat het 250watt is ?

verder is die 8gb die ik stuurde als vervanging voor die 4gb die je nu hebt, ram mixen ( dus verschillende reepjes ) werkt bijna nooit.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Hmm, een Packard Bell upgraden is een interessante exercitie. Dit soort OEM bakken zijn niet gemaakt voor upgraden, daarom zijn ze ook goedkoop en zeer beperkt. Cases hebben wel eens een aparte formfactor, moederborden hanteren whitelists...

Het beste advies wat ik hier gezien heb ik verkopen en van scratch beginnen.

• neerlandais2
br00ky schreef op maandag 26 januari 2015 @ 20:39:
Cases hebben wel eens een aparte formfactor, moederborden hanteren whitelists...
Wat houdt dat precies in?
Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2015 @ 20:37:
250 watt , dat is idd niet zo veel en gaat ook een probleem worden als je een ander gpu gaat kopen, weet je zeker dat het 250watt is ?
Er staat ''DC Output: 250W''

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Formfactor is de grootte van je moederbord. Voor OEM's zoals PB/Dell/HP komt daar ook nog bij dat dat soms nog een rare smalle behuizing is. Jij lijkt nog een redelijk standaard ding te hebben.

Whitelists zijn inperkingen voor wat betreft upgrades. Die zitten in het moederbord gebakken waardoor die bijv. geen andere videokaart accepteren dan wat door PB wordt ondersteund. Dan kan je er wel wat nieuws inprikken, maar dan gebeurt er niets.

Dan kan je natuurlijk denken, neem ik een nieuw moederbord, maar je zit met een oud platform, wat de zoektocht beperkt tot tweedehands. En je mag je oude Windows niet meer gebruiken, want die zit vast aan je moederbord.

[ Voor 15% gewijzigd door br00ky op 26-01-2015 20:56 ]

• neerlandais2
br00ky schreef op maandag 26 januari 2015 @ 20:47:
[...]

Dan kan je natuurlijk denken, neem ik een nieuw moederbord, maar je zit met een oud platform, wat de zoektocht beperkt tot tweedehands.
Oh. Hoe bedoel je dat ''oud platform''? Heb er niet zoveel verstand van zoals je merkt. En hoe kom ik erachter of mijn moederbord inderdaad maar beperkt videokaarten ondersteunt?

Allemaal bedankt trouwens voor jullie snelle en deskundige hulp _/-\o_

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:09
Mocht je het echt de moeite waard vinden, dan kan je gaan googlen hoe en wat het upgraden van je packard bell werkt.

Beter daarintegen is het om te accepteren dat je computer outdated is, en dat als er een beetje fatsoenlijk recente games gespeeld moet worden er een nieuwe computer moet komen.

( de harde schijf zou je waarschijnlijk mee kunnen nemen, maar je windows installatie zal wel opnieuw moeten)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:56
Socket 1156(je huidige socket) is al weer bijna antiek. Er is onder tussen al 1155,1150 en nu 2011-3. Alleen 2011-3 is momenteel nog erg duur(ddr4 ipv van dd3) en voor socket 1156 is bijna niets meer te koop. Dus zou dan lekker voor een 1150 setje gaan.

• neerlandais2
loki504 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 07:43:
Socket 1156(je huidige socket) is al weer bijna antiek. Er is onder tussen al 1155,1150 en nu 2011-3. Alleen 2011-3 is momenteel nog erg duur(ddr4 ipv van dd3) en voor socket 1156 is bijna niets meer te koop. Dus zou dan lekker voor een 1150 setje gaan.
Maar mijn moederbord ondersteunt toch alleen maar socket 1156? In dat geval zou ik dus een nieuw moederbord erbij moeten kopen.

• loki504
klopt. je zal ook een nieuw moederboard moeten halen.

• neerlandais2
loki504 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 18:18:
klopt. je zal ook een nieuw moederboard moeten halen.
Klopt het, zoals eerder verteld is, dat dat nog wel eens moeilijk kan worden met een Packard Bell computer? Ik lees allemaal doemverhalen op de interwebz over hoe onmogelijk het is een PB te upgraden.

• loki504
Pre build systemen kunnen nog wel eens een eigen form factor hebben. Waardoor een nieuwe moederbord niet zal passen. Mocht dat het geval zijn moet je ook nog eens een nieuwe kast kopen.(redelijk budget kast kost je ong 30-40 euro)

• neerlandais2
Ik zit nu even te kijken bij videokaarten, maar zie dat de meeste zeg maar twee ''rijen'' innemen op de achterkant van de behuizing. Die van mij neemt nu één in. Er lijkt wel ruimte voor meer te zijn maar daar zitten plaatjes voor. Hoe doe ik dit?

Foto ter illustratie:Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/29bm2bq.jpg

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:16
Voor jouw moederbord zijn nog prima processors te koop.
http://tweakers.net/categ...0ul2FodJWMjJFETYwugYG0tAA

Die plaatjes kun je er van binnen gewoon uit halen.

Ik denk dat het belangrijkste dan is of je moederbord andere videokaarten slikt (even proberen van iemand?) en of er zomaar een andere voeding past (denk het wel, lijkt gewoon ATX formaat).
Het kan ook geen kwaad om naar 8GB geheugen te gaan en voor het mooie een SSD.

Wat is je budget?

Edit:
Voorbeeldje videokaart: http://tweakers.net/categ...KRZYk5SlbRSqYWZpZKsbW1tQA
Voorbeeldje voeding: http://tweakers.net/price...;360226;349126/categorie/
Voorbeeldje SSD: http://tweakers.net/price.../376079;376078/categorie/

[ Voor 24% gewijzigd door mitsumark op 02-02-2015 20:22 ]

• neerlandais2
mitsumark schreef op maandag 02 februari 2015 @ 20:14:
Voor jouw moederbord zijn nog prima processors te koop.
http://tweakers.net/categ...0ul2FodJWMjJFETYwugYG0tAA

Die plaatjes kun je er van binnen gewoon uit halen.

Ik denk dat het belangrijkste dan is of je moederbord andere videokaarten slikt (even proberen van iemand?) en of er zomaar een andere voeding past (denk het wel, lijkt gewoon ATX formaat).
Het kan ook geen kwaad om naar 8GB geheugen te gaan en voor het mooie een SSD.

Wat is je budget?

Edit:
Voorbeeldje videokaart: http://tweakers.net/categ...KRZYk5SlbRSqYWZpZKsbW1tQA
Voorbeeldje voeding: http://tweakers.net/price...;360226;349126/categorie/
Voorbeeldje SSD: http://tweakers.net/price.../376079;376078/categorie/
Hoe gaat dat met die plaatjes dan precies? Er zitten geen schroefjes in of zo. Je kan ze wel een beetje indrukken en dan lijken ze boven en onder los te zitten maar aan de zijkanten zitten ze aan de behuizing vast denk ik.

Andere voeding heb ik er vandaag ingezet en dat ging prima. Budget is 300 euro.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:16
Van binnenuit ;)
Als er geen schroefje in zit kun je hem eruit breken.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Gewoon eruit rammen met een schroevendraaier, zie je wel vaker bij dat soort goedkope cases.

Opzich is wat mitsu zegt wel een goed idee, vooral eerst een kijken of je een bord met whitelists hebt, er is nooit echt een pijl op te trekken of OEM-mobo's die wel of niet hebben.

People as things, that’s where it starts.

Pagina: 1