PC voor mn 83 jarige vader....

Pagina: 1
Acties:

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Halllo,

Zelf ben ik een Apple gebruiker en heb me de laatste 6 jaar niet meer met Window PC,s bezig gehouden vandaar mijn vraag hier maar even .

Mijn Vader van 83 wil een nieuwe PC , jaja :) , hij werkt nu op een oud dingetje wat steeds vast loopt en allerlei andere kuren heeft .

Hij doet er geen bijzondere dingen mee , internetten ,mailen ,foto,s bekijken , dia showtje maken.

Het budget is rond de €400 en moet een desktop zijn , geen zelfbouw .

Snelheid is niet echt van belang stabiliteit wel .

Heb zelf deze gevonden maar heb geen idee of de 1 nog "beter" is dan de andere ...?

http://www.alternate.nl/A...p-PC/html/product/1158209

http://www.mediamarkt.nl/...9,1498781.html?langId=-11

http://www.bobshop.nl/nl/...ker&utm_campaign=datafeed

Wat denken jullie , eventueel goede alternatieven zijn welkom ,

Alvast bedankt

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:00
Ik zou voor een intel nuc gaan, met de celeron 2820/2830. Windows licentie, 120gb ssd erin en 4gb geheugen en je bent klaar.

EDIT: pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH deze dus

[ Voor 42% gewijzigd door Deagle op 26-01-2015 17:02 ]

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:13

OgWok

U.N.C.L.E.

Ja, als jezelf een Apple gebruiker bent; waarom geen Apple voor je vader? 2e hands Mac Mini; even wennen voor "de oude heer" en hij is er blij mee en jij ook. Geen eindeloze updates, vervelende programma's op sites "uw computer is vervuild, klik hier".
Bovendien ben jij gewend aan die omgeving en kan je hem makkelijker helpen.

[ Voor 13% gewijzigd door OgWok op 26-01-2015 17:18 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-03 17:09

Plato112

Da is toch nie normaal!

Zo'n NUC als Deagle suggereert of een variant daarop is denk ik wel een prima idee.
Hoewel snelheid niet echt van belang is zou ik er wel een goedkope SSD in stoppen als dat haalbaar is, omdat daardoor alles soepel blijft werken op de langere termijn.

Ik neem aan dat een scherm, muis, tobo etc al aanwezig is? Daar lees ik namelijk niets over.
Zorg in ieder geval dat je je scherm wel aan kunt sluiten op een van de aanwezige connectors. Deze zijn niet zonder meer compatibel als het scherm al erg oud is.

Speed limits are like herpes.

• ramrodwillem
  • Nu online
Dank voor de reactie,s

Ja dat wil hij dus niet een Apple , ziet erg op tegen te grote veranderingen op PC gebied , gewoon Windows dus .

Zo,n NUC ff snel gekeken maar dat zijn allemaal Barebones ...? Zo ja ook geen optie moet gewoon kant en klaar zijn , een SSD lijkt me nou niet iets van belang wel lekker snel maar ja ..... op die leeftijd maakt een paar seconden niet meer uit .

Rand apparatuur is wel aanwezig ja maar inderdaad een goede tip om te kijken naar de monitor aansluiting ,want de monitor is ook niet de nieuwste ....

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-03 17:09

Plato112

Da is toch nie normaal!

Dan misschien eens naar zoiets kijken: pricewatch: Asus VivoPC VM42B-S039V
Is ongeveer hetzelfde idee als een NUC alleen deze is wel compleet, ik vermoed wel dat de CPU erg traag is.

Maar de Lenovo van Bobshop die je noemde ziet er volgens mij ook prima uit.

De eis van stabiliteit is overigens niet echt iets waar ik iets mee kan. Als een PC goed werkt is ie altijd stabiel in mijn beleving. Dus eigenlijk voldoen bijna alles PC's aan die eis ;)

Speed limits are like herpes.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:26

g0tanks

Moderator CSA
ramrodwillem schreef op maandag 26 januari 2015 @ 17:21:
Zo,n NUC ff snel gekeken maar dat zijn allemaal Barebones ...? Zo ja ook geen optie moet gewoon kant en klaar zijn , een SSD lijkt me nou niet iets van belang wel lekker snel maar ja ..... op die leeftijd maakt een paar seconden niet meer uit .
Waarom ben je daar zo tegen? In het geval van zo'n NUC hoef je het alleen maar open te schroeven, geheugen en hardeschijf er in te prikken en je bent al binnen vijf minuten klaar. In dit geval toch wel de ideale oplossing voor je vader denk ik.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• ramrodwillem
  • Nu online
Dat wil ook mn vader niet , hij wil naar de winkel zeg maar dat ding kopen ,aansluiten en aanzetten en ten 2e wil ik ook niet, iets openmaken en er nog weer dingen in zetten e.d heb er geen sjoege van , heb niet voor niets een IMAc....;-))

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Je kan echt twee zo goedkoop uit zijn als je zelf wil bouwen, of iemand wil laten bouwen, vast wel iemand die je kent die dat wil en kan. Anders misschien iemand op tweakers uit de buurt, of anders iemand tegen betaling.

Nog niet ingeleverde school opdracht daarom in plaatje vorm i.v.m. plagiaat controle die school eroverheen haalt:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dkWgBDG.png

edit: post gemist :(

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:26

FlyEragon

Alien Monkeys

Een all in one met touch scherm ? Er zijn al laptops met touch schermen voor een belachelijk lage prijs, geloof dat Dell er ook eentje heeft.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik wil even zeggen dat je geen snel systeem wil, maat eentje met SSD kan ik wel aanraden. Mijn opa (82) had eerst ook een PC, met 5400rpm HDD, waarbij ik merkte dat eigenlijk de HDD hem tegen werkt. Bijvoorbeeld internet openen, 2 keer klikken, komt niks, klikt hij nog een keer, komen 3 venster. En dan wist hij niet meer wat te doen. Nar de SSD upgrade was dit verholpen.

Een lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 54,-€ 54,-
1ASRock H81M-HDS€ 44,95€ 44,95
1Cooler Master N200 Closed€ 32,92€ 32,92
1Crucial CT51264BA160BJ€ 31,95€ 31,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Crucial M550 2,5" 256GB€ 94,50€ 94,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 289,27

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:26

g0tanks

Moderator CSA
True schreef op maandag 26 januari 2015 @ 17:48:
Je kan echt twee zo goedkoop uit zijn als je zelf wil bouwen, of iemand wil laten bouwen, vast wel iemand die je kent die dat wil en kan. Anders misschien iemand op tweakers uit de buurt, of anders iemand tegen betaling.
Inderdaad, niet alleen is het aanvankelijk een stuk goedkoper en kan je de componenten individueel afstemmen op wat je zelf wil, upgraden en zelf simpele hardware problemen oplossen gaan ook veel makkelijker.

Het is allemaal niet zo moeilijk en er zijn duizenden tutorials te vinden die letterlijk stap voor stap uitleggen hoe je het moet doen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:26

FlyEragon

Alien Monkeys

Zelfbouw lijkt me gewoon een no go voor een no-nonsense pc zonder gedoe van drivers en firmwares en alle ellende. Out of the box werkend zonder hoofdpijn lijkt me belangrijk dan een paar specs die wat sneller zullen zijn.

Iets als dit geen optie ?
http://www.mediamarkt.nl/...gle&product_code=94958583

http://www.wehkamp.nl/ele...k&IsSeg=0#extraInformatie

[ Voor 55% gewijzigd door FlyEragon op 26-01-2015 17:58 ]

• ramrodwillem
  • Nu online
Wat FlyEragon zegt ,

Nee laptop geen optie , te klein beeld scherm

even terug komend op mijn 3 keuzes , zit daar dan nog veel verschil in , mn vader het liefst die Medion of anders die van Alternate , vraag mij niet waarom ....

[ Voor 11% gewijzigd door ramrodwillem op 26-01-2015 18:00 ]

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Er is van die goedkope NUC ook een variant met SSHD en Windows voorgeinstalleerd te koop: MEDION® AKOYA Mini PC S1500D

Is wel een beetje aan de dure kant denk ik, maar wel inclusief Windows (with Bing). Boviendien lijkt het me een beetje een karig systeem als desktop, maar voor basistaken waarschijnlijk wel werkbaar.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

FlyEragon schreef op maandag 26 januari 2015 @ 17:56:
Zelfbouw lijkt me gewoon een no go voor een no-nonsense pc zonder gedoe van drivers en firmwares en alle ellende. Out of the box werkend zonder hoofdpijn lijkt me belangrijk dan een paar specs die wat sneller zullen zijn.
5 minuten werk, en dan kijk je er nooit meer naar.

Maar goed, wil je de prebuild:
Alternate.

Hoe wel rekening met wat ik heb gezegd over die SSD :X

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:43

Tribits

Onkruid vergaat niet

Laten assembleren door de leverancier is inderdaad ook een optie, dan komt de build van MK1998NL inclusief Windows 8.1 denk ik wel iets over budget maar dan heb je wel een systeem met SSD. Voordeel is dat je een normale Windows hebt en geen bloatware of Bingdows dus. Waarschijnlijk zal een G1840 Celeron ook wel voldoen, die heb ik voor mijn eigen ouders gehaald, zou een paar tientjes schelen.

Eventueel is een vergelijkbaar system ook kant en klaar te krijgen bij Medion voor 349 euro maar dan helaas weer zonder SSD. Denk dat dan het Alternate systeem uit je eigen post waarschijnlijk meer waar voor zijn geld biedt. De eerder genoemde pricewatch: Medion Akoya S1500 D is een kant en klaar systeem maar met een 'Atom' Celeron dual core dwz een Celeron op basis van het Atom platform en dus niet bijster snel. Bovendien zie ik in de reviews hier wat opmerking over bloatware. Heeft dan wel weer het voordeel dat er een SSHD inzit waardoor de prestaties in de praktijk ergens tussen die van een HDD en SSD uit zullen komen.

Systeem van de Mediamarkt lijkt me wat overprijsd. Is een J1900 Celeron dus praktisch gezien eigenlijk een quad core Atom. Op de site van Medion staat er 1 voor ruim honderd euro minder? Het systeem van Bobshop levert wel behoorlijk veel processorkracht maar heeft dan weer geen SSD dus per saldo zal de snelheid waarschijnlijk nog tegenvallen.

De pricewatch: Asus VivoPC VM42B-S039V heeft trouwens een iets snellere processor dan de Medion S1500 D maar dan weer een gewone HDD in plaats van SSHD en Windows with Bing. Dat laatste is overigens geen enkel probleem, is een normale Windows waar Bing als standaard zoekmachine in is gesteld, en zelfs dat kan je later nog wijzigen.

[ Voor 15% gewijzigd door Tribits op 26-01-2015 19:17 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:07
Als je geen gedoe wilt moet je juist wel voor zelfbouw gaan.
  • geen systeem dat al van begin af aan traag is door allerlei bloatware.
  • geen rare fabikantspecifieke standaarden.
  • Je krijgt nog gewoon een Windows cd mee.
  • De kwaliteit van de onderdelen heb je volledig in eigen hand.
Vervolgens laat je alles in elkaar zetten en installeren door de webshop.
Kost je niks geen extra werk tov een kant en klaar systeem.

Dat is allemaal al gezegd, maar ik zeg het nog maar een keer extra. :)

Die pc van Alternate is ook gewoon 'zelfbouw systeem'. Alleen zijn de onderdelen daarvan al uitgezocht door een Alternate medewerker.

[ Voor 18% gewijzigd door wappiewappie op 26-01-2015 19:52 ]

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-03 13:28

Temujin

Zegt ook wel eens iets

MK1998NL schreef op maandag 26 januari 2015 @ 17:52:
Ik wil even zeggen dat je geen snel systeem wil, maat eentje met SSD kan ik wel aanraden. Mijn opa (82) had eerst ook een PC, met 5400rpm HDD, waarbij ik merkte dat eigenlijk de HDD hem tegen werkt. Bijvoorbeeld internet openen, 2 keer klikken, komt niks, klikt hij nog een keer, komen 3 venster. En dan wist hij niet meer wat te doen. Nar de SSD upgrade was dit verholpen.
Zeer herkenbaar verhaal.. Bij oude mensen komen dit soort situaties vaak voor.. Het gaat niet om snelheid, het gaat om responsiveness.. Waar windows hier soms niet heel handig mee omgaat levert de SSD genoeg performance dat het niet eens meer uitmaakt hoe windows het verder afhandeld.

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-03 04:04

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Ook ik kan onderschrijven dat een SSD voor een oudere juist zeer verstandige investering is, mijn oma is namelijk niet meer bang dat ze de computer stuk heeft gemaakt. Heb haar oude systeem uiteindelijk helemaal op de schop gegooid, was ook hartstikke instabiel (ga met een kant-en-klaar pc maar eens de oorzaak proberen te achterhalen, dat kan de HDD, voeding, RAM of het mobo zijn, veel plezier).

SSD'tje erin, nieuw moederbord, fatsoenlijke voeding, nieuw stil kastje (met fans erin, zodat de wamte weggaat, zo triest zijn ze soms ja). CPU en RAM kon ik hergebruiken (een i5-2500 voor een omaatje...) en heb de HDD er ook maar in laten zitten.

Gevolg is dus dat ze nu iets zelf durft op te zoeken en ik niet meer haar mail hoef te checken en bij te houden.

Met zelf samenstellen heb je veel meer controle over de afstelling van de onderdelen, en als je zelf bouwt is het goedkoper. In elkaar laten zetten kan natuurlijk ook. Ikzelf ben hier ook wel voor de NUC, kan je echt niet met de handleiding RAM en SSD erin prikken?

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:55
Kijk ook even wat voor Windows versie er nu op staat. Ik kan me herinneren dat toen ik voor m'n opa een upgrade van winXP naar Win7 deed, met een nieuwe PC, de wereld voor hem op z'n kop stond. Dit omdat allerlei plaatjes (zoals in het senioren-PC-boek) niet meer kloppen.

Met nieuwe PC's zal er vrijwel altijd windows 8.x op staan, waar ik als IT'er al compleet de weg in kwijt ben...

prutsert

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:06
Build samenstellen en laten assembleren is natuurlijk mooi, maar vergeet niet dat wanneer je alles bij 1 leverancier moet bestellen het wel ff wat duurder uitvalt allemaal.

En wanneer je toch zelf een beetje knutselt heb je geen support wanneer het misgaat. Dan kun je zelf de problemen oplossen of moet je naar een pc-boer. Als die in de buurt is.

Bij afuture staat trouwens ook een leuk pctje te koop. Geen SSD. Onder de 400 met een SSD gaat um helaas niet worden.

https://afuture.nl/productview.php?productID=1108382

Nog wat krachtiger dan die van de bobshop. Why settle for less for more :)

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:07
Daarom laten samenstellen. Dan krijg je er meestal gewoon een jaar garantie bij.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:43

Tribits

Onkruid vergaat niet

Baloes schreef op maandag 26 januari 2015 @ 21:29:
En wanneer je toch zelf een beetje knutselt heb je geen support wanneer het misgaat. Dan kun je zelf de problemen oplossen of moet je naar een pc-boer. Als die in de buurt is.
Ik geloof best dat er veel PC leveranciers zijn die dat als regel hanteren maar volgens de wet klopt het gewoon niet. Zolang het defect/probleem niet aan jou te wijten is moeten de leverancier dat gewoon repareren en een verbroken zegeltje is op zich niet genoeg aanleiding om daar van uit te gaan.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Willian40
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Als je zoals boven gesuggesteerd hem samen laat stellen door een tweaker of de handige buurjongen ben je goedkoper uit/ betere specs voor de zelfde prijs. Je kan ook als alternatief een tweedehands pc kopen in de V&A. Welk systeem je ook besluit te nemen, een ssd zorgt dat het veel sneller aanvoelt.
Veel opslag gaat die niet gebruiken en eenmaal over op ssd is niet meer terug gaan :-)

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:06
Tuurlijk valt er met zelfbouw heel wat leuks in elkaar te zetten, en vaak beter gebalanceerd.
Maar wanneer iemand geen sjoege heeft van computers en niet wil dan is zo'n out of the box systeempje prima.
Vergeleken met het vorige systeem is het zowiezo een grote sprong voorwaarts.

En wat ik eigenlijk bedoelde is als iemand er echt geen affiniteit voor heeft,toch knutselt en dan wat beschadigd heb je geen support...en geen garantie.

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-03 20:16
Afhankelijk van waar je woont wil ik en wss een hoop andere tweakers best komen helpen, dan weet je dat het door iemand met affiniteit met de hardware in elkaar is gezet en er 0% bloatware op staat. Ook zal het systeem dan door de goedkopere assemblage verder iets duurder en dus van betere kwaliteit kunnen.

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-03 10:13
Baloes schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 20:45:
Tuurlijk valt er met zelfbouw heel wat leuks in elkaar te zetten, en vaak beter gebalanceerd.
Maar wanneer iemand geen sjoege heeft van computers en niet wil dan is zo'n out of the box systeempje prima.
Vergeleken met het vorige systeem is het zowiezo een grote sprong voorwaarts.

En wat ik eigenlijk bedoelde is als iemand er echt geen affiniteit voor heeft,toch knutselt en dan wat beschadigd heb je geen support...en geen garantie.
Natuurlijk is een out of the box systeem handig/prima. Echter door zelfbouw, desnoods laten assembleren kun je kosten besparen. Wat betreft garantie zit je best prima, zo lang je maar bij een goede webshop besteld. Als hij aan het knutselen gaat met een out of the box systeem, heeft hij ook geen garantie. ;)

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

#ProductPrijsSubtotaal
1Iiyama ProLite E2482HS Zwart€ 138,99€ 138,99
1Medion Akoya S1500 D€ 222,31€ 222,31
Importeer productenTotaal€ 361,30

Bij BCC en bij Bol, windows staat er op. Dikke monitor voor paps er bij, klein kastje. Helemaal sjiek de friemel.

Te koop....

Pagina: 1