Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ransomware - manier om dit tegen te houden?

Pagina: 1
Acties:

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:21
Vorige week was er een item op RTL nieuws over de gevaren van ransomware.

Nu vraag ik me af hoe je dit kan tegen houden op je computer.
Natuurlijk weet ik dat je niet een bijlage van een vreemde email moet openen.
Maar hoe kan je het voorkomen dat het installeerd voor het geval te laat is?

Voorbeeld: mijn moeder weet dat ze nooit een email bijlage moet openen van een bank.
Maar soms ontvangt ze emails van "vrienden" met een bijlage.

Helpt een programma zoals Cryptoprevent?

En zijner een manierem om zonder te betalen ervanaf te komen?

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-11 14:26
Hoewel het prettig is om te voorkomen dat het überhaupt op je systemen komt te staan (en dan begint het meestal bij het goed opvoeden van de gebruiker) is het eigenlijk nog wel verstandiger om een fatsoenlijke backup te hebben. 100% veiligheid krijg je namelijk nooit, hoeveel moeite je er ook in stopt. Je kunt echter wel zorgen dat het een zo'n klein mogelijk gevolg heeft als het dan zover is met een fatsoenlijke backup.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik ken cryptoprevent niet, maar weet wel dat virusscanners niet altijd snel genoeg met updates zijn om alles tegen te houden.
De beste zoniet enige manier om je hier tegen te wapenen is backups maken.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:42
Gedrag: nooit wat openen waar je niet om gevraagd hebt

Software: fatsoenlijke virusscanner (hype meuk wat zich specifiek op dit soort malware richt zou ik vermijden)

Instellingen: niet onder admin account werken

Herstel: offline backups!

En nee, in zijn algemeenheid kom je er tegenwoordig niet vanaf zonder te betalen.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 26-01-2015 16:47 ]

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 20:37

Rannasha

Does not compute.

Anti-malware software kan helpen, maar is niet perfect en loopt eigenlijk altijd achter de feiten aan, waardoor er vaak een periode is waarin nieuwe malware toe kan slaan voordat een update beschikbaar is. Daarnaast werkt gezond verstand erg goed, weten wat je wel en niet moet doen verlaagt de kans op infectie enorm.

Maar het allerbelangrijkste dat je kunt doen tegen crypto-lockers en dergelijke ransomware is

BACKUPS

(vetgedrukt voor nadruk :P)

Zorg dat je regelmatig een backup maakt van je belangrijke bestanden en dat die backup ook offline bewaard wordt, zodat de malware deze niet tegelijk met de originelen besmet. Als je dan onverhoopt een keer tegen een crypto-locker aanloopt, zijn al je bestanden nog steeds veilig en kun je gerucht draconische middelen inzetten om je systeem weer schoon te maken.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• L0Lig
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-11 13:45
En de back-up bij voorkeur volgens de 3-2-1 rule

•At least three copies,
•In two different formats,
•with one of those copies off-site.

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:21
Gebruik zelf Microsoft Security Essentials, of raden jullie wat anders aan?

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-11 16:21
Wat overigens ook helpt is een browser met adblock plus en ghostery. Veel van deze software word geïnstalleerd middels een "drive by download" http://en.wikipedia.org/wiki/Drive-by_download
Het up to date houden van windows, java, flash en je browser is ook belangrijk om dit te kunnen voorkomen.

Zelf gebruik is ook Microsoft Security Essentials icm een betaalde licentie van malwarebytes.

Daarnaast: back-ups back-ups en nog meer back-ups.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Niet om een heilige oorlog te starten, maar.... als je moeder (voorbeeld) de pc alleen voor "standaard" dingen gebruikt (niet zwaar gamen) is een moderne Linux-distro, zoals Mint, heel bruikbaar en een stuk veiliger dan Windows. En dat is tegenwoordig echt niet meer zo lastig om te gebruiken, mijn oude buurman was er erg blij mee, die kon na windows XP niet echt wennen aan W8 , Mint beviel hem stukken beter ....

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-11 14:14

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Wat ik zelf doe, is een backup maken op een externe harddisk ext3 geformatteerd. Wanneer je een backup wilt maken boot je van de externe harrddisk, en gebruik je een willekeurig voor Linux geschreven backupprogramma. Omdat Windows ext3 niet herkent, zal de ransomware het ook niet herkennen :)

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• Quilt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als het gebruik enkel mailen/surfen/facebook/fotootjes is, is Linux zeker te overwegen.
Bijkomend voordeel is dat de hardware requirements lager zijn.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Quilt schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:41:
Als het gebruik enkel mailen/surfen/facebook/fotootjes is, is Linux zeker te overwegen.
Bijkomend voordeel is dat de hardware requirements lager zijn.
In welke jaar leef jij 1990?
In linux kun je bijna alles doen, en nog gratis ook, is ook veiliger dan de rotzooi windows die iedereen koopt.

Voor de vraag steller:
1e Gewoon je pc leren beveiligen en leren omgaan met de pc.
2e leren een backup te maken.
De meeste gebruikers kunnen dit niet, daarom verspreiden de virussen zich.

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-11 20:06
Al naar HitmanPro.Alert met cryptoguard gekeken?
http://www.surfright.nl/en/cryptoguard

Verwijderd

Ja kan het voorkomen door Restriction Policies te maken.
Meer info hier onder, lijkt bij mij te werken.

http://exploitsrevealed.c...g-infected-by-ransomware/
Pagina: 1