Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Backup naar andere pc in netwerk

Pagina: 1
Acties:

• nyboy1
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-11 07:13
Beste mede Tweakers,

Ik ben op zoek naar een oplossing om meerdere pc's in het thuisnetwerk te laten back-uppen naar elkaar. Met andere woorden pc1 slaat de back-up op van pc2 en omgekeerd. Ik heb al eens rondgekeken in de verschillende topics maar ik zit nog met een hele boel vragen:

1. De computers (allen win7) staan zeker niet altijd samen aan, maw in tijd geplande backup sessies lijken me enkel mogelijk als ze eerst lokaal opgeslagen worden en eens de andere pc op de LAN komt overgezet. Of zijn er andere oplossingen?
2. Een "simpel" sync systeem is denk ik gevaarlijk voor cryptolocker-achtige zaken? Waarmee ik bedoel dat de oudere versies overschreven worden in geval van besmetting?
3. Is het correct dat een incrementele of differentiële back-up hiervoor idd een oplossing biedt? Bvb 1 full back up per maand en in tussentijd incr/diff. In geval van een cryptolocker kan je dan gewoon de full back-up (en zelfs de laatste niet geïnfecteerde incr/diff) terugzetten?
4. Het systeem zou volautomatisch moeten zijn (fire and forget zeg maar) want de andere gezinsleden vergeten altijd te backuppen... :(

Dus hebben jullie suggesties hoe ik dit het best aanpak? Software (wel freeware want budget is er niet echt) ideeën?
Ik dacht al aan:
-crashplan (zonder cloud backup)
-Backup systeem + btsync?
-...

ps: Ik weet dat dit systeem niet beschermd tegen overstroming etz, later zou ik er graag een externe schijf aan toevoegen voor opslag op een andere locatie. Maar eerst dit regelen.

Alvast heel erg bedankt voor jullie tijd! :D

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:47
Zoals je zelf al aangeeft staan de andere PC's niet altijd aan. IMHO is het dan beter om voor een centrale opslag te gaan die wel altijd aan staat. heb je zelf ook 1 lokatie om te controleren of de backups gelukt zijn.

Wat wil je in de BU meenemen? het hele OS of alleen de door de gebruikers aangemaakte bestanden?

Is het misschien verstandiger om de gebruikers de data centraal te laten opslaan, zodat jij deze data gemakkelijk kan backuppen?

Hattrick: Thorgal Eagles

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Zou zeggen iets als Bittorrent Sync (geen ervaring mee, alleen de aankondiging ervan gelezen) of in ieder geval iets in de richting van 'p2p file sync'.
Of er dan opties als meerdere versies en makkelijk terug zetten bij kunnen...
Daarbij is dit dan ook niet een backup te noemen, meer een uitgeschaalde raid, 1 gebruiker die een leuke bui heeft en de data verwijderd en alle clients synchroniseren het gelijk mee :)
Misschien dat dit wat is?

[ Voor 9% gewijzigd door RGAT op 26-01-2015 16:15 ]

Fixing things to the breaking point...

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 20:18
Voor puntje 2 is het vooral belangrijk dat de backup offline is, tot het moment van constateren dat je geinfecteerd bent, aangezien het bijvb ook netwerkschijven schijnt mee te kunnen pikken.
(en wie weet in de toekomst ook enige andere manier van geautomagiseerde backups op online schijven).

Wat ik zelf doe is met enige regelmaat offline backups maken van mijn reguliere netwerk backups. In het geval ik met cryptolocker geinfecteerd raak zou ik wellicht wel terug vallen omdat de offline backups dus met een grotere interval gemaakt zijn, echter ik zou niet alles kwijt zijn.

• nyboy1
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-11 07:13
Hey,

Eerste en vooral, allen bedankt voor de antwoorden! :D

Mijn excuses dat ik niet duidelijk was in wat ik wou back-uppen. Het zou gaan enkel gaan om gebruikers data. In images van het OS heb ik geen interesse.

Ivm met één centrale plaats (server, NAS): Ja dat heb ik dus nog niet. Ik wou eerst proberen het probleem zonder kosten (NAS zal algauw 250€ zijn) op te lossen.

@RGAT: Bedankt voor de link. Het lijkt er wel op dat de software niet meer ondersteund wordt door de developers.

Goed, ik versta dat voor cryptolocker de enige echte beveiliging is offline storage :(