Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik probeer al enige tijd een antwoord te vinden op de volgende vraag.

Voor mijn draadloze netwerk thuis maak ik gebruik van een TL-WDR4300 op de begane grond en een Linksys WRT54g (versie 7) als access point op zolder. Beide routers hebben hetzelfde SSID en wachtwoord, maar zenden op verschillende frequenties (6 en 12) binnen de 2,4 GHz band. Dit werkt prima, zowel beneden als op zolder is het signaal sterk.

Op de eerste etage (tussen de beide routers in) komen beide signalen zeer goed door. Het probleem is echter dat apparaten ook bij stationair gebruik (bijv. telefoon in bed) met enige regelmatig blijven wisselen van access point. Het lijkt erop dat beide APs elkaar beconcurreren de gunst van mijn telefoon, en dat zij om beurten het sterkste signaal aanbieden, wat leidt tot een wissel. Aangezien de wifi verbinding tijdens zo'n wissel kort wegvalt, is dat een vrij storend verschijnsel.

Is dit heen en weer switchen te voorkomen?
Of beter nog, is het mogelijk om deze wissels te laten plaatsvinden zonder verlies van verbinding, m.a.w. een perfect geruisloze overgang?

Bonusvraag:
Voor mijn 5 GHz netwerk (alleen op de WDR4300) maak ik gebruik van een afwijkend SSID. Alleapparaten hebben toegang tot zowel het 2,4 als het 5 GHz netwerk.
Is het aan te bevelen om hiervoor hetzelfde SSID te hanteren als voor de 2,4 GHz band?

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:44

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ghehehe, heb eenzelfde soort opzet, dus ik zou het niet weten maar ben wel heeel benieuwd naar een antwoord.

Inclusief het 5Ghz gedeelte :')

[ Voor 13% gewijzigd door ElCondor op 26-01-2015 16:05 ]

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom in de wondere wereld van WiFi roaming :X

Belangrijkste om te weten is dat de WiFi-spec alle verantwoordelijkheid voor keuze AP neerlegt bij de client. Dat is dus waar je moet beginnen, en voorzover je dingen op de AP wilt doen, moet je daar rekening mee houden.

Nu, dat is helaas een erg slechte keuze, vooral omdat *hoe* een client dat moet doen niet gespecifceerd is. Ieder apparaat kan (en in praktijk: zal) er dus anders mee omgaan. Extreem voorbeeld: Windows specificeert ook niets, dus gedrag bepaalt de driver. Dezelfde laptop met dezelfde OS maar verschillende NICs kan totaal ander gedrag vertonen - en totaal andere opties (of gebrek daaraan) hebben om het in te stellen :o

Grof gezegd kun je twee problemen hebben:
- roaming gebeurt niet of te laat. Je blijft 'plakken' op slecht netwerk, zelfs als het (bijna) onbruikbaar is.
- roaming gebeurt te snel, in grensgevallen blijft je device van netwerk naar netwerk springen, met steeds paar seconden downtime bij de migratie.

Mijn indruk is dat eerste probleem vaker voorkomt, maar hier heb je last van tweede.

Dan de vraag wat eraan te doen...

Allereerst waar het fout gaat, de client NIC dus:
- Bij Windows hangt het zoals gezegd af van je adapter/driver. Ik heb hier een laptop met een Dell DW1530 (Broadcom 802.11n dualband 2x2 NIC). Die heeft een enorme sloot aan advanced options, waaronder "Roam Tendency". Per default staat dat op "Moderate". Vind je dat hij minder moet hoppen, dan wil je "Conservative" kiezen, wil je meer hoppen, dan wil je "Aggressive" kiezen.
Maar ik heb ook een laptop met een Intel AC7260 waar niets qua roaming in te stellen is. Your mileage may vary :z
- Bij iOS heb je geen opties en is default gedrag extreem conservatief te noemen, hij blijft plakken tot verbinding helemaal weggevallen is. Ik gok dat jij geen iDevices hebt ;)
- Bij Android kun je in de default OS niet veel instellen, maar met apps wel. WiFi Prioritizer is IMHO de beste. Je kunt daar aangeven bij welk signaalsterkte hij zal verbinden met een netwerk en bij welk signaalsterkte hij zal disconnecten. Als je teveel zit te hoppen zou ik de disconnect sterkte verlagen en/of de connect sterkte verhogen.

Mocht dat niet helpen, of mocht je geen opties hebben op de clients, dan moet je naar de AP's kijken:
- Krachtigste optie is dat je sommige AP's een disconnect kunt laten geven als de RSSI (signaalsterkte) onder een bepaald niveau valt. High-end Asus router/APs (o.a. AC66U, AC68U en AC87U) kunnen dat, maar bitter weinig andere. Ook hier: niveau verlagen betekent minder snel hoppen, niveau verhogen betekent sneller hoppen.
- Geen config opties? Werk dan aan de fysieke omgeving. Je probleem is overlap. Probeer dat te beperken door bijv een van de twee (of beide) minder hard te laten zenden. Elegant is anders, maar als de signalen niet (zinnig) overlappen ga je geen problemen hebben met teveel hopping.

Edit:
Ik zie dat iemand dit in 2023, dus 8 jaar later leest.

Het principe is onveranderd, maar gedrag van apparaten wel. Je kunt er anno 2023 vanuit gaan dat elk Windows, Android, iOS en MacOS apparaat van zeker afgelopen 5 jaar netjes zal roamen en niet heen en weer zal pingpongen. Gebeurt dat niet, dan heb je met je netwerkapparaten (AP's) iets verkeerd gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 30-11-2023 08:10 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-05 21:21
Zendvermogen omlaag gooien inderdaad, veel te veel overlap op dit moment.
Mijn AP's op 2,4 Ghz staan op minder dan 25% te zenden, heb er wel één voor iedere verdieping.

Beste is dus om:
OF een simpel AP bij te hangen op de 1e verdieping, je kan dan alles op eenzelfde sterkte laten zenden.
OF je hangt het AP van je zolder nu in het trapgat richting zolder, deze bediend dan beide verdiepingen. De ander laat je beneden en zet je eventueel nog wat zachter qua vermogen.

de laatste optie werkt in het vrij grote huis van mijn ouders goed, bij mij thuis totaal weer niet, proberen dus.

[ Voor 103% gewijzigd door andy88 op 26-01-2015 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Dank voor je uitgebreide en zeer heldere reactie, Dion!

Het probleem doet zich vooral voor op onze Android telefoons (HTC One en Nexus 5), dus ik zal eens met Wifi Prioritizer gaan stoeien.

Aan de WDTV Live op de slaapkamer valt helaas niets in te stellen, maar die redt het misschien ook wel op (alleen) het 5 GHz signaal van beneden. Dan hoeft ie ook niet te kiezen.

@Andy88: Daar heb ik ook aan gedacht, maar dan treedt op een andere plek het 'grensconflict' op. Al zou dat halverwege de trap niet zo'n probleem zijn :)

[ Voor 17% gewijzigd door Tanooki op 26-01-2015 20:17 ]