Mening gevraagd: Vergelijkingstabellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-07 20:05
Mede-auteurs:
  • Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-07 09:53

Femme

Anoniem: 601629

Beste vrienden,

Sinds de laatste iteratie hebben we de “vergelijkingstabel” voor de conclusie van een round-up review. Een overzicht van conclusies in een tabel, zoals je hier kan zien.: reviews: Hoe 'cool' zijn waterkoelsetjes? Negen kant-en-klare sets op een rij

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/g7cvl9K9mxgYWWGQxP4iiLMv/medium.png
Ingeklapt

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3mRqbxR3eR9Fuaypj0RQH4Bh/medium.png
Uitgeklapt

Onze wens is om in round-ups van producten een tabel te kunnen plaatsen waarin eigenschappen en testresultaten van de producten met elkaar vergeleken worden.

Wij zijn erg benieuwd naar de ervaringen en ontvangen heel graag jullie feedback: hoe we de tabel kunnen verbeteren? Wat kan erbij? Moet er iets weg? We zijn heel benieuwd hoe jullie deze vergelijkingstabel vinden.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:53
De ingeklapte versie: dat is een hoop ruimte om te zeggen 'klik hier voor de tabel'. Dat er een preview van de tabel op de achtergrond staat is aardig, maar ik heb er verder weinig aan zo. Misschien is er een nuttigere invulling te bedenken?

De volledige versie ziet er zo op het eerste gezicht prima uit, mooi schermbreed (wanneer krijg ik meer kolommen in de Pricewatch trouwens?). Ik onthoud me even van inhoudelijk commentaar verder.

En als het een tabel met een beperkt aantal kolommen zou zijn kon 'ie helemaal inline, dan hoef je niet te klikken. Doet het dat al?

[ Voor 5% gewijzigd door Thralas op 26-01-2015 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202103

De ingeklapte versie is grof en lelijk en weinig uitnodigend om op te klikken. Ik sluit me daar bij de vorige schrijver aan. Van een magazine dat ik digitaal lees ken ik wel miniatuurtabellen, waar de gehele tabel in facsimile wordt afgebeeld. Even onleesbaar, maar het is bekend erop te klikken om te vergroten.

Tweakers bekijk ik veelal vanaf de luie stoel met een tablet op schoot/in de hand (iPad2). In landscape lijkt het huidige aantal van 10 kolommen (9 producten) het maximum (ik zie liever max. 8 kolommen) om zonder te vergroten met moeite te kunnen lezen (websites op tablet blijk ik meestentijds in landscape te bekijken, wel vaak naar boven/onder scrollen). In portrait zou ik de informatie willen transponeren (kolommen en rijen wisselen). Misschien is dat ook op te lossen met responsive design (in portrait is de tabel onleesbaar, tenzij je vergroot)?

Oh, en om keuze te vergemakkelijken. Als elk van de criteria gelijk wordt gewogen (evt. kolom met wegingspercentage toevoegen), kan er dan een totaalscore worden getoond (ook in plus/min/neutraal)? Of is daarvoor de Tweakersbadge bedoeld?

Stel dat een product een bepaalde eigenschap in het geheel niet heeft. Wordt dat dan als (-) getoond of blijven dan alle drie bolletjes grijs? En hoe wordt een neutrale beoordeling aangegeven?
Nu zijn er minimaal 6 waarderingen, waar 5 voldoende kan zijn. (-)(-) erg slecht, (-) slecht/ontoereikend, o neutraal/bevredigend (of een plusminus), (+) goed, (+)(+) uitstekend. Aan te vullen met - voor ontbreekt (of een grijs bolletje) en een vinkje om aan te geven dat de eigenschap aanwezig is.

Om met een positieve noot te eindigen: de lichtgrijze leeslijnen zijn heel prettig en ook de kleine foto's zijn voldoende voor een eerste blik/identificatie van de verschillende producten.

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 26-01-2015 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-07 13:27
Ik begrijp het idee en de behoefte, ik snap alleen de uitwerking niet. Sowieso is dit verre van een ideale weergave van zoiets. Het past niet eens op mijn scherm :+
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RBq1Mya72MSRFEx2Y2OBWBFM/medium.png
Dit soort tabellen kennen we natuurlijk nog van vroeger uit tijdschriften, en dit voelt een beetje geforceerd opgemaakt, waarbij even totaal voorbij wordt gegaan aan de talloze mogelijkheden die het web biedt tov papier. Ik denk dat we ons allemaal wel wat kunnen voorstellen bij wat voor mogelijkheden er zoal zijn (in/uitklappen, verbergen etc). Kost wat meer tijd qua ontwikkeling, maar als dit als serieuze content bedoeld is, dan moet er ook serieuze aandacht naar toe. :)

Wat ik ook niet snap is waarom hier gebruik wordt gemaakt van een schaal icm de iconen voor de plus- en minpunten. Wederom snap ik het idee (na uitleg van Sim ooit) en de behoefte, maar de uitwerking snap ik weer volledig niet. Nu worden de iconen voor plus- en minpunten misbruikt om te laten zien welke beter dan de ander presteert. Dat is iets anders dan een plus- of minpunticoon elders betekent en zou een andere weergave/icoon moeten hebben.

Ik ben zelf een groot fan van round-ups. Test er een hoop, scheid het koren van het kaf voor me en ik lees de modellen na die ik vind opvallen. Een dergelijk overzicht is daar heel praktisch bij, mits het eenvoudig is. Dit vind ik een beetje moeilijk en geforceerd gemaakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik merk deze hele verandering net op in reviews: De vijf populairste smartphones onder de 200 euro , ik dacht in eerste instantie dat het een foutje was.

Vind het nogal irritant. Nodigt inderdaad niet echt uit om te klikken, en vind het sowieso vrij onduidelijk. Na jaren gewend te zijn aan gewoon een kleine tabel onderaan met alle sterren is dit een niet zo aangename verrassing. Als jullie de ruimte dan echt nodig hebben zet het dan onder elkaar, dan kan je lekker doorscrollen. Mocht dat dan toch geen optie zijn, het mag wel wat duidelijker dat het om een uitklapbare tabel gaat Ik vind het niet duidelijk genoeg dat er nog meer producten in de tabel staan dan in de "preview" worden getoond, zeker omdat er "tabel vergroten" staat, wat suggereert dat je hem dus alleen maar vergroot maar geen extra informatie te zien krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 561095

Ik vind het niets. Sorry. Doe maar de oude. Dit is gebruiksonvriendelijk en rommelig (teksten die worden afgebroken halverwege en een lelijke sticker van "Tabel vergroten" lelijk over andere onderdelen, meh!).

Ik vraag me echt af hoe dit ooit door quality control is gekomen, want dit is het niet.

Wat je op z'n minst had kunnen doen is de GEHELE vergelijkingstabel in het klein kunnen tonen en dan uitvergroten als optie.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 561095 op 06-02-2015 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ik vind de tabel niet overzichtelijk om de volgende reden: Iemand moet namelijk eerst "klikken" voordat de scores zichtbaar worden. Zeker omdat de website de doelgroep heeft verlegd naar de "gewone" consument, lijkt het mij makkelijker als alles zonder poes-pas te zien is en werkt.

Ik zie ook liever de oude, naar mijn mening was daar niets mis mee. Overigens was die ook in lijn met de huidige userreviews qua becijfering. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Frozen op 06-02-2015 19:02 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-06 13:47

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Los van of het mooi is of niet, vind ik het niet prettig werken dat je specifiek op het totale weergave moet drukken, nu is het niet zo dat deze knop zo klein is, maar gezien de info beperkt is, zou ik het logischer vinden dat dit hele vak klikbaar is om te vergroten.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Frozen schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 18:18:
Ik zie ook liever de oude, naar mijn mening was daar niets mis mee. Overigens was die ook in lijn met de huidige userreviews qua becijfering. :)
Hoi ZeroSect0r en Frozen, de oude bedoel je die? Of kan je een andere voorbeeld geven? Thanks!

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 601629 op 09-02-2015 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thomasx4 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 12:04:
Als jullie de ruimte dan echt nodig hebben zet het dan onder elkaar, dan kan je lekker doorscrollen. Mocht dat dan toch geen optie zijn, het mag wel wat duidelijker dat het om een uitklapbare tabel gaat Ik vind het niet duidelijk genoeg dat er nog meer producten in de tabel staan dan in de "preview" worden getoond, zeker omdat er "tabel vergroten" staat, wat suggereert dat je hem dus alleen maar vergroot maar geen extra informatie te zien krijgt.
Benjamin- schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 21:35:
Los van of het mooi is of niet, vind ik het niet prettig werken dat je specifiek op het totale weergave moet drukken, nu is het niet zo dat deze knop zo klein is, maar gezien de info beperkt is, zou ik het logischer vinden dat dit hele vak klikbaar is om te vergroten.
We gaan deze twee opties even kijken :) Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thralas schreef op maandag 26 januari 2015 @ 15:27:
En als het een tabel met een beperkt aantal kolommen zou zijn kon 'ie helemaal inline, dan hoef je niet te klikken. Doet het dat al?
Op dit moment niet, zou even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt allemaal voor jullie feedback en input. Hopelijk dat we binnenkort een update kunnen geven :)
Pagina: 1