Toon posts:

pwm fans voor waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek 3 120mm pwm fans voor een waterkoeling blok van 360 op 120 mm[/i]

Momenteel zitten er 3 120mm fans op die op standaard snelheid roteren en dit vrij lawaaierig doen. Ik zou deze willen vervangen door stille fans die vlot met een water-radiator overweg kunnen en dit in stilte en aangesloten op een pwm controller in het front panel. Op die manier gaan de fans enkel sneller draaien als het nodig is. Welke is gekend als zeer sterk maar ook STIL te zijn in deze rol?

alvast bedankt voor jullie hulp! _/-\o_

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wat is je budget? Wensen qua leds en dergelijken? Kleuren? Wat heb je zelf al gevonden aan fans?

Op deze manier wordt je topic gesloten; het ontbreekt aan eigen inzet momenteel.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

je wilt een PWM controller in je front panel? ik denk dat je een normale 3-pins controller bedoelt? een PWM-controller is daar namelijk niet voor. PWM zijn de 4-pins op 't moederbord, en de 3pins worden aangestuurd door enkel 't voltage.
mocht prijs en uiterlijk niet van invloed zijn worden de NF-F12's van Noctua zeer gewaardeerd, maar ook Enermax heeft prima statische druk fans, evenals Be Quiet

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Verwijderd

Topicstarter
Een budget voor fans? Zal geen issue zijn.
Leds, 1 blauw, de rest zonder leds. ( zoals momenteel het geval is)

Ik heb al een controller, is een front panel die bij m'n coolermaster voeding zat, geen idee van het aantal pins maar m'n waterpomp van EK zit er alvast ook op.
De bedoeling is dat met het toenemen van de cpu temp de fans sneller beginnen draaien,

Het zou beter zijn als de temp van de grafische kaart de fans sneller doet draaien maar daarvoor ontbreekt het aan headers op de grafische kaart zelf vrees ik ( Asus HD7970-DC2T-3GD5) , tenzij ik diegene kan gebruiken die normaal de 3 standaard aanwezig fans doet draaien)

Verwijderd

Als je ze op de grafische kaart wil aansluiten, moet je zelf iets fabriceren.

Heb trouwens het idee dat de fancontroller geen PWM ondersteunt, pomp zal waarschijnlijk via spanning worden aangestuurd.

Bij de nieuwe fans moet je iig kijken naar de static pressure, dat is belangrijk voor een radiator.

Verwijderd

Topicstarter
Heb intussen Corsair SP120 quiet edition fans gekocht en gemount op m'n radiator. Deze blijken nu echter 3-pins ipv wat ik veronderstelde, 4 pins te zijn. Aansluiten op het mobo is dus geen optie, tenzij iemand weet of de pwm headers op een ASUS Rampage 4 formula ook de feature hebben waarmee ze automatisch detecteren wat voor fan ( 3 of 4 pins) er op zit en de het signaal naar de header naargelang aanpassen? Staat niet in de handleiding en goegel helpt me ook niet.

In de veronderstelling dat dit niet het geval is, komt dan nu mijn volgende vraag;
kent iemand een fan controller (3-pin out) met een aansluiting om aan te sluiten op de pwm (cpu) header van het mobo om naargelang diens signaal de snelheid van de fans te regelen? Het hoeft er geen met display te zijn; de radiator zit toch voor het frontpanel ( Thermaltake Kandalf LCS case)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2015 09:11 ]

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-02 21:53
Naar ik weet kan je in de bios van veel ASUS-moederborden instellen of je een PWM- of DC-fan hebt aangesloten. (Op de VII serie heet het Q-fan tuning).

Was er met de Rampage IV generatie trouwens niet zo'n debacle dat de chassis fans alleen DC-aansturing hadden terwijl er toch met 4-pin connectors werd gewerkt? Ik meen zoiets een keer gelezen te hebben iig.

Verwijderd

Topicstarter
Indien de handleiding klopt zijn die 4-pin outs echt wel pwm headers ( illustraties met signaal per pin per header). Ik geloof dat die Q-fan tuning ook ergens in m'n handleiding vermeld wordt, 'k zoek het es uit.

Update;
heb ergens een post gevonden van een ASUS medewerker;
"By default the CPU Fan header will control 4-pin fans only. To get 3-pin control you have to set the header to "advanced" which will then control in DC mode. The Chassis fan headers control in DC mode only even though they are 4-pin headers - still that works with 4-pin fans as well, though not as effectively as PWM control."

Ik zal m'n bios es aanpassen en de fans rechtsreeks op de cpu fan header hangen, zien wat er gebeurt.
Mijn redenering is zo; m'n loop koelt zowel de cpu en gpu. Maar ik wil enkel max koeling en dus lawaai wanneer het nodig is ( lees;gaming) . Hoewel de cpu pwm output zich enkel baseert op de cpu temp sensor, welke veel minder belast wordt dan de gpu, zal de water-temperatuur in de loop toch oplopen door die hete gpu en dan wordt de cpu ook minder goed gekoeld wordt en wordt ie heter, dus fans gaan sneller draaien. Klopt toch?

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2015 10:01 ]

Pagina: 1