That time of the year. Videokaart en/of extra geheugen?

Pagina: 1
Acties:

• joostsozee
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-09-2025
Beste Tweakers,

Een tijdje terug heb ik met veel plezier en frustratie (verloren save games) Far Cry 3 uitgespeeld. Far Cry 4 volgde snel, maar ook weer terug gebracht. Mijn systeem liep net niet helemaal vloeiend (lage min FPS / FPS drop) en meer van het zelfde qua de game. Maar de gamer in mij was toch weer aangewakerd en ook al speel ik niet veel, ik hou wel van mooie beelden. Daarnaast kijk ik enorm uit naar GTA5. Ik heb daarom besloten een kleine upgrade door te voerne in mijn systeem. Zelf denk ik dat een upgrade van de videokaart of een X-fire opstelling. Meer geheugen is van de baan.

Doel
Mijn systeem iets meer futureproof te maken voor games als GTA5, Far Cry 4.

Ik zoek een?
Videokaart: X-fire vs een nieuwe generatie a 970 of R290?

Wat is je budget?
€250, V&A is een optie.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik gebruik mijn PC met name als mediacenter op 1920 * 1080 40". Met games vind ik het belangrijk dat het soepel loopt, ultra settings zijn dan ook geen vereiste, (very) high is vaak voldoende.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI P67A-GD65€ 0,-€ 0,-
1XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 99,14€ 99,14
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 71,95€ 71,95
1Corsair TX650W-C€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series SSD 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 171,09

Helaas lukt het mij niet meer om volledig bij te zijn met informatie en lees ik met name de hoofd artiekelen op Tweakers. Hopelijk kunnen jullie mij een kant op sturen qua kaarten en dan duik ik daar in of ik ben het gewoon helemaal eens met de optie :P

[ Voor 6% gewijzigd door joostsozee op 26-01-2015 15:39 ]

http://speedtest.net/result/2130203198.png

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:37

br00ky

Moderator Harde Waren
"systeem liep niet meer helemaal vloeiend", wat bedoel je hiermee? Gemiddelde fps laag? Framedrops? Andere zaken? Heb je dit al eens objectief bekeken? Is dit altijd zo geweest? Is dit specifiek voor FC4? Etc..

Ik mis nogal wat informatie. De 7970 is immers een 280X met een oude sticker, niet heel slecht dus (al zijn de voorgestelde opties natuurlijk krachtiger)!

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:29
Geheugen bij prikken wat geen standaard 16GB set is, kan nog wel eens problemen opleveren... En het is ruim voldoende, voor nu. je hoeft iig geen extra geheugen!

De videokaart upgraden kan leuk zijn, als je een 290(X) voor een leuke prijs kan krijgen, zou ik dat doen!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:04
Moederbord met Z chipset zodat je kan overklokken?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
NitroX infinity schreef op maandag 26 januari 2015 @ 13:16:
Moederbord met Z chipset zodat je kan overklokken?
En waarom zou hij niet overclocken met zijn huidige MSI P67A-GD55 ? Lijkt me totale kapitaal vernietiging om nu nog een ander socket 1155 moederbord te halen, terwijl zijn MSI moederbord ook gewoon kan overclocken. Zie hier: http://www.overclock.net/...-gd55-review-and-oc-guide

Waarom wil je overigens naar 16 GB geheugen? Dat is voor gamen zinloos; 16 GB vind ik alleen nuttig bij het veel photoshoppen, videobewerken en het draaien van servers en dergelijken!

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:04
Dat wist ik niet, ik dacht dat je net als bij Haswell een Z chipset nodig was.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-02 17:01
P=overclocken zonder gebruik iGPU maar vaak wel Z hoeveelheid PCI-e lanes
Z=Alles veel PCI-e lanes, overclocken en iGPU
H=niet/weinig overclocken met iGPU maar minder PCI-e lanes

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:32
Op zich nog best een aardig systeem... ik zou idd ook eventueel kijken naar een kleine overclock voor de cpu en eventueel de gpu, dan moet je al best een eind komen.

Misschien is het belangrijk om te vermelden dat je mbt Farcry 3 & 4 wel te maken hebt met een game engine die nogal veel van het systeem kan vragen als je diverse opties aanzet... tis een pittige engine.

• joostsozee
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-09-2025
Ha beste mensen, bedankt voor de reacties en feedback. Ik pas mijn TS even aan :).

Mijn MSI moederbord heeft een OC-genius knop die ik aan heb staan. Ik ben momenteel niet thuis, maar ik geloof dat mij CPU al een mooie overclock heeft. Daarnaast heb ik maar een beetje ervaring met OC'en en krijg ik nieth et idee dat mijn CPU een bottleneck is. Bij een geugen upgrade kan ik ook weg blijven, maak ik op uit de reacties.

Wat betreft het gevoel 'systeem loopt niet vloeiend' etc. Daarmee bedoel ik dat je voelt dat de games niet altijd vloeiend lopen, lage min FPS / FPS drop. Ik heb nu geen exacte data, maar qua games heb ik het over Far Cry 4, BF3. Ik zal vanavond proberen wat harde data te verzamelen i.c.m. instellingen.

Waar ik met name opzoek naar ben is mijn systeem ietsje meer futureproof te maken voor games ala GTA5. Ik hoef daarbij geen ultra settings / 4K resoluties. Over het algemeen vind ik (very) High voldoende, een hoge gemiddeld FPS vind ik belangrijker. Qua resolutie wil ik niet inboeten.

groet.

http://speedtest.net/result/2130203198.png

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:30
heb je al eens een clean instal van Windows gedaan? Windows kan soms rare dingen doen. want fc4 moet gewoon normaal werken. r9 290 is leuk. maar 300 + verkoop oude 7970 zou ik lekker wachten op de volgende generatie gpu's? zoals je r9 390(X)

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Bf3 zou gewoon vloeiend moeten lopen op ultra...

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:02
Als je OC genie gebruikt zou ik dat zo snel mogelijk weer uit zetten. Met mijn MSI mobo + 2500k gebeurde er juist allemaal rare dingen wanneer OC genie gebruikt werd.

Far cry 4 is een Nvidia gesponsorde game, waardoor het erg stotterend speelt op AMD Gpus. Pas rond update 5 was hierin enigsinds verbetering te zien (maar nog steeds niet helemaal lekker). Dat bf3 niet lekker speelt duidt volgens mij wel op iets in je systeem wat niet helemaal lekker zit. Draait er nog allemaal dingen op de achtergrond? want bf3 zou vlekkenloos moeten werken.

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-02 16:06

Temujin

Zegt ook wel eens iets

7970 + 2500k@4ghz
Battlefield 3 benchmarks:
Gemiddeld 97fps

Jouw systeem zou geen enkel probleem mogen hebben op 1080p met battlefield 3

[ Voor 11% gewijzigd door Temujin op 26-01-2015 15:47 ]

Pagina: 1