Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-04 20:55

Ultimation

Het is als Appels en peren

Topicstarter
Al enige tijd werk ik met volle tevredenheid bij mijn huidige werkgever. Ik werk daar op mijn 4 jaar oude MacBook pro (privé laptop). Nu ben ik onderhand toe aan een nieuwe MacBook omdat deze niet langer de prestatie levert die ik nodig heb. Enkel vind ik het niet eerlijk om een MacBook van mijn eigen geld te kopen en deze zakelijk af te schrijven. Immers, bij de Albert Heijn krijg je ook je werkkleding van de zaak.

Nu zijn zij bereid om voor mij een MacBook te kopen enkel zitten zij met de aansprakelijkheid bij diefstal of schade. Wanneer ik een glas cola over mijn MacBook gooi thuis, of wanneer een collega of ik dat op het werk doe (weggelaten of dit opzettelijk was of niet). Wie moet dan wat gaan vergoeden?

Persoonlijk denk ik dat we dit gewoon op papier moeten zetten. De MacBook is eigendom van de zaak en buiten werktijden om ben ik 100% aansprakelijk voor de MacBook. Hier zit nog een addertje onder het gras, wat als ik onder werktijd extern aan het werk ben? Dan zal denk ik moeten worden gekeken naar het schade geval en hoe die is ontstaan.

Ik ben op de hoogte dat er bedrijven zijn die dit soort regelingen doen. Enkel betaal je dan helemaal scheel aan diverse kosten. Iets waartoe het bedrijf niet bereid is. Dat is gewoon zonde.

Graag zou ik willen weten hoe anderen dit hebben opgelost en hoe dit voor ons het beste zou werken.

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-05 20:26
Je werkt in loondienst?

Dan is het normaal dat je werkgever je laptop en andere bedrijfsmiddelen ter beschikking stelt. Het risico op beschadiging ligt ook bij de werkgever, tot de grens van "opzet of grove nalatigheid".

Denk aan de volgende situaties: je laptop 's nachts in een auto laten liggen in Kanaleneiland. Je laptop gebruiken op een luchtbed in een zwembad.

Maar normaal gebruik (waaronder het gebruiken op een bureau waar ook een beker koffie staat) is risico werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:26

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Persoonlijk denk ik dat we dit gewoon op papier moeten zetten. De MacBook is eigendom van de zaak en buiten werktijden om ben ik 100% aansprakelijk voor de MacBook. Hier zit nog een addertje onder het gras, wat als ik onder werktijd extern aan het werk ben?
Ehh? Dat is dus gewoon werktijd dus?

Hier overigens laptop van de zaak. Wordt gewoon door baas vervangen als deze stuk gaat oid onder werktijd of buiten werktijd, tenzij er opzet was.
Ongelukje met cola wordt dus ook door mijn baas gefixed.

[ Voor 24% gewijzigd door Angeloonie op 26-01-2015 11:31 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-05 09:17
Zo gaat dat toch in elk bedrijf...

Als hier schade is aan een laptop is dat voor de werkgever, opzettelijke schade daar gelaten.
We mogen hem wel niet zichtbaar in de wagen leggen (liefst helemaal niet). Met de smartphone en de wagen gaat dat eigenlijk net hetzelfde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-05 20:12
Ik heb als systeembeheerder pas 1x een laptop in rekening laten brengen bij een collega. Dat was omdat hij deze met z'n dronken kop voor de voordeur liet staan terwijl hij zelf zat naar binnen liep.

Ongelukjes kunnen altijd gebeuren en is echt wel ingecalculeerd.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 10:04

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Een beetje een vreemd verhaal ook dat ze je 4 jaar op een privé laptop laten werken. Is er nooit iets aangeboden om op te werken? Wat als je privé laptop nu stuk gaat? Dan heb je dus niets meer om op te werken?

Lijkt me klaarblijkelijk de aansprakelijkheid van je baas. Het is echter aan hen om te beslissen of je hem ook privé mag gebruiken natuurlijk. Maar als het voor je werk noodzakelijk is om hem mee te kunnen nemen is aansprakelijkheid ook helemaal niet jouw probleem. (Tenzij het grove nalatigheid was natuurlijk, zoals al eerder vermeld.)

Zo werkt het bij ons ook, iedereen krijgt een MacBook van de zaak die wij voor ze uitkiezen. Willen ze in verband met privé gebruik een sneller model, dan zelf bij betalen. Verder is alles via het bedrijf verzekerd, en niet gedekte gevallen ingecalculeerd. (Dat is in 10 jaar pas 2 keer voorgekomen op ~35 man.)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Hoe doe het nu als er tijdens werktijd een cola over je privélaptop gaat? Dat lijkt me net zo problematisch.

Je maakt hier gewoon afspraken over lijkt me, en dat een werkgever zorgt voor de apparatuur waar jij je werk mee moet doen lijkt me volstrekt logisch. En ja, ook het risico met die apparaten is (grotendeels) voor hem. Zie bovenstaande reacties :)

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:54
Ultimation schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:20:
Al enige tijd werk ik met volle tevredenheid bij mijn huidige werkgever. Ik werk daar op mijn 4 jaar oude MacBook pro (privé laptop). (...). Immers, bij de Albert Heijn krijg je ook je werkkleding van de zaak.
Spreek je jezelf hier niet een beetje tegen? :?

Of krijg je van je baas compensatie voor het feit dat je je prive-laptop zakelijk gebruikt? Dat zou ik wel logisch vinden, want doordat hij jou niet van een laptop heeft hoeven voorzien, heeft hij wel lekker kosten bespaard.

Ik neem aan dat je collega's hebt en dat je werkgever het voor jou op dezelfde manier zal regelen als voor hen.

Bovendien vraag ik me af of het wel wenselijk is dat een prive-laptop zakelijk gebruikt wordt. Denk aan security e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Topicstarter
Dank u allen voor de input. Dus ook wanneer ik met de werklaptop thuis ben en er gaat een glas cola overheen dan is dat kosten voor het bedrijf?

Ik ben afgelopen jaar hier begonnen met werken. De MacBook had ik nog van mijn studie. Het bedrijf heeft afgelopen jaar een enorme groeistuip gehad (nu nog steeds) waarbij voor het eerst mensen zijn aangenomen het is voor mijn werkgevers ook allemaal nieuw. Mijn overige collega's werken ook op MacBook's die zij zelf hebben meegenomen. Niemand ontvangt hier een vergoeding voor. Mijn werkgevers zijn zich bewust van het feit dat het niet helemaal gaat zoals het hoort en willen hier ook verandering in. We zijn alleen aan het zoeken naar een goede regeling qua financiën en aansprakelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-05 20:12
Ultimation schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:52:
Dank u allen voor de input. Dus ook wanneer ik met de werklaptop thuis ben en er gaat een glas cola overheen dan is dat kosten voor het bedrijf?
Nee, daar heb je een WA verzekering voor.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
chaoscontrol schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:53:
[...]

Nee, daar heb je een WA verzekering voor.
Dat heb ik ook een keer geprobeerd. Sterretje gemaakt in de iPhone die ik van mijn werkgever had. Mijn WA-verzekering gaf doodleuk aan dat spullen die je vanwege je werk in beheer hebt en sloopt, gewoon het probleem van de werkgever zijn. Mijn werkgever heeft vervolgens 100 euro van mijn salaris ingehouden. Heb hem er op gewezen dat dit niet mag, maar daar had men geen boodschap aan. Ook mijn WA-verzekering vond nog steeds dat ze er niets mee te maken hadden, dus daar sta je dan, met een verzekeraar die zegt dat je je werkgever maar moet aanklagen, en een werkgever die in deze gewoon de machtigste partij is en niet wil wijken.

Kortom, gewoon afspraken over maken met je werkgever. Hij behoort gewoon een laptop voor je te regelen. Afspraken over privegebruik moeten gemaakt worden, maar in het geval van schade is dat altijd het probleem van je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-05 14:14
Kurkentrekker schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:58:
[...]

Dat heb ik ook een keer geprobeerd. Sterretje gemaakt in de iPhone die ik van mijn werkgever had. Mijn WA-verzekering gaf doodleuk aan dat spullen die je vanwege je werk in beheer hebt en sloopt, gewoon het probleem van de werkgever zijn. Mijn werkgever heeft vervolgens 100 euro van mijn salaris ingehouden. Heb hem er op gewezen dat dit niet mag, maar daar had men geen boodschap aan. Ook mijn WA-verzekering vond nog steeds dat ze er niets mee te maken hadden, dus daar sta je dan, met een verzekeraar die zegt dat je je werkgever maar moet aanklagen, en een werkgever die in deze gewoon de machtigste partij is en niet wil wijken.

Kortom, gewoon afspraken over maken met je werkgever. Hij behoort gewoon een laptop voor je te regelen. Afspraken over privegebruik moeten gemaakt worden, maar in het geval van schade is dat altijd het probleem van je werkgever.
Je WA verzekering heeft ook niks te maken met een conflict tss jou en je werkgever.
Daar moet je bij de vakbond bij aankloppen - of een juridische bijstand die arbeidsconflicten dekt.

Dus als ik goed lees heb jij nog een openstaande vordering richting je werkgever toe?

@TS
Werkgever moet zelf spul aankopen waarmee het personeel goed kan werken.
Als ze klagen over de prijs ... goed materiaal dat je nodig hebt is geen weggegooid geld.
Als jij bijvoorbeeld een half uur per dag kwijt bent door tragere performantie ... dan betalen ze daar makkelijk 25 euro kosten voor => lees, bij iets of wat intensief werk is een dure laptop eigenlijk helemaal niet zo duur.

Naar aansprakelijkheid toe -> dat hoort erbij.

Trouwens hoe zit het nu met aansprakelijkheid? Als een collega een koffie over je laptop uitstrooit of de extra slijtage door het er constant op werken tijdens de werkuren of ..
Hoe zit het nu met eigendomsrecht van het opgeleverde werk dat op al die prive laptops gemaakt wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
chime schreef op maandag 26 januari 2015 @ 12:35:
[...]

Je WA verzekering heeft ook niks te maken met een conflict tss jou en je werkgever.
Daar moet je bij de vakbond bij aankloppen - of een juridische bijstand die arbeidsconflicten dekt.

Dus als ik goed lees heb jij nog een openstaande vordering richting je werkgever toe?
Mijn werkgever stelde mij aansprakelijk voor het laten vallen van een telefoon. Ik aanvaardde die aansprakelijkheid niet, weiger te betalen, en werkgever houdt dat vervolgens doodleuk in van het salaris. Dat was een beetje de druppel in het onprofessionele gedrag van deze werkgever, dus vandaar dat het vrij snel mijn ex-werkgever was. Nu huurt hij mij in voor een veelvoud van wat ik hiervoor verdiende, dus ik kan er een een conflict van maken, of het maar gewoon zo laten en niet meer afhankelijk zijn van een club als deze.

Maar, ontopic, ik denk dat het vrij duidelijk is dat werkgevers gewoon goede spullen voor hun werknemers moeten regelen. Dat je zelf een keer je muis vervangt omdat je dat prettiger vindt werken dan zo'n dell-ding is tot daar aan toe, maar een ding waarvan je primair afhankelijk bent voor het uitvoeren van je werk, zoals een laptop, mag geen issue zijn. Ik zou er als werkgever ook niet aan willen beginnen, straks kan je werknemer een halve dag niets doen omdat zijn eigen laptop stuk is gegaan en de lokale Media Markt weigert hem onder garantie te repareren. Of erger, doet daar zes weken over. Lekker is dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
chime schreef op maandag 26 januari 2015 @ 12:35:
[...]
Trouwens hoe zit het nu met aansprakelijkheid? Als een collega een koffie over je laptop uitstrooit of de extra slijtage door het er constant op werken tijdens de werkuren of ..
Hoe zit het nu met eigendomsrecht van het opgeleverde werk dat op al die prive laptops gemaakt wordt
De werkgever is aansprakelijk voor schade die aangericht wordt door z'n personeel, dus dat koffie-voorbeeld is simpel. Eigendomsrecht is ook simpel; de wet zegt nergens iets over het gebruikte materieel maar alleen over de arbeidsrelatie (werk is altijd eigendom van werkgever).

Slijtage is wettelijk niet geregeld, en een vergoeding is fiscaal complex (al heel snel wordt het loon).

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
Kurkentrekker schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:58:
[...]
Dat heb ik ook een keer geprobeerd. Sterretje gemaakt in de iPhone die ik van mijn werkgever had. Mijn WA-verzekering gaf doodleuk aan dat spullen die je vanwege je werk in beheer hebt en sloopt, gewoon het probleem van de werkgever zijn. Mijn werkgever heeft vervolgens 100 euro van mijn salaris ingehouden. Heb hem er op gewezen dat dit niet mag, maar daar had men geen boodschap aan.
Dat is met een simpele rechtzaak (kantonrechter, geen advocaat nodig) vrij snel opgelost, en dan lopen de kosten voor je werkgever heel veel sneller op dan die 100 euro. Dus zelfs de irritante werkgever geeft wel toe voordat het echt tot een rechtzaak komt, alhoewel je soms wel de dagvaarding moet opsturen

Tip: in je ultimatum voor je dagvaarding moet je melden dat de kosten 100 euro plus wettelijke rente zijn voordat de dagvaarding komt, maar dat daarna alle juridische kosten erbij komen.

En dit soort vorderingen kun je volgens mij nog 5 jaar later indienen, dus ook tegen een ex-werkgever. Rente loopt wel pas vanaf 5 dagen nadat je de claim hebt neergelegd.

Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

MSalters schreef op maandag 26 januari 2015 @ 13:35:
[...]

Dat is met een simpele rechtzaak (kantonrechter, geen advocaat nodig) vrij snel opgelost, en dan lopen de kosten voor je werkgever heel veel sneller op dan die 100 euro. Dus zelfs de irritante werkgever geeft wel toe voordat het echt tot een rechtzaak komt, alhoewel je soms wel de dagvaarding moet opsturen

Tip: in je ultimatum voor je dagvaarding moet je melden dat de kosten 100 euro plus wettelijke rente zijn voordat de dagvaarding komt, maar dat daarna alle juridische kosten erbij komen.

En dit soort vorderingen kun je volgens mij nog 5 jaar later indienen, dus ook tegen een ex-werkgever. Rente loopt wel pas vanaf 5 dagen nadat je de claim hebt neergelegd.
Ook een ideale manier om de arbeidsverhoudingen grondig te verstoren. De wereld is klein; ik zou dit voor €100 niet gaan doen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 14:08
ATS schreef op maandag 26 januari 2015 @ 13:50:
[...]

Ook een ideale manier om de arbeidsverhoudingen grondig te verstoren. De wereld is klein; ik zou dit voor €100 niet gaan doen.
Daarom, zouden ze het niet moeten inhouden toch? Waarom wil de werkgever de arbeidsrelatie bewust verstoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Maar als 100 euro bruto bruto wordt ingehouden, dan betekent dat toch dat je slechts 58 euro netto misloopt?

[ Voor 20% gewijzigd door Koos Werkloos op 26-01-2015 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
"Arbeidsverhoudingen verstoren" ? Niet overdrijven. Het gaat om een werkgever die zich niet eens aan de wet gebonden voelt. Dat is sowieso een aflopende zaak, al was het alleen maar omdat de fiscus het niet heeft op ondernemers die wetten naast zich neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je je eigen spul voor werk in zet is het BYOD. Werkgever voorziet dan in de infra, en jij in je eigen werkstation. Gaat is stuk is het jouw probleem, immers: bring your OWN device :)

Koopt de werkgever het en krijg jij hem om mee te werken, dan is het eigendom werkgever en heb je hem in bruikleen. Dan mag van je verwacht worden dat je er zorgvuldig mee omgaat. Een werkgever kan je bij evt schade aansprakelijk stellen.

Verzekerd zijn laptops e.d. doorgaans nooit. De premie is namelijk vrij hoog en na een paar maanden premie heb je er al de kosten van een nieuwe apparaat uit.

Qua verzekerd zijn: gaat er thuis iets mis, dan zou je dat onder de inboedelverzekering kunnen claimen. Gaat er op kantoor of bij de klant iets mis, dan is dat werktijd en tenzij BYOD, risico werkgever.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-05 19:43

FFW

De werkgever is aansprakelijk voor schade.

[ Voor 86% gewijzigd door FFW op 27-01-2015 04:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Topicstarter
Volgens mij gaan we hier uit van een BYOD principe. Immers hadden ze allang mensen een laptop gegeven. Maar dan zou een vergoeding voor het gebruik van mijn eigen laptop passen bij de afschrijving die ontstaat. Of zijn ze daar dan niet toe verplicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:07
The Eagle schreef op maandag 26 januari 2015 @ 14:08:
Qua verzekerd zijn: gaat er thuis iets mis, dan zou je dat onder de inboedelverzekering kunnen claimen.
Nee. De schade die je als werknemer toebrengt thuis is ook nog steeds voor werkgever. En bij schade door partner, huisdier of kind kun je ook een leuke boom optuigen (ik gok op: gedekt, niet gedekt, mogelijk gedekt respectievelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

MSalters schreef op maandag 26 januari 2015 @ 14:07:
"Arbeidsverhoudingen verstoren" ? Niet overdrijven. Het gaat om een werkgever die zich niet eens aan de wet gebonden voelt. Dat is sowieso een aflopende zaak, al was het alleen maar omdat de fiscus het niet heeft op ondernemers die wetten naast zich neerleggen.
Juist. En jij neemt het risico dat zoiet niet rond gaat in het netwerk van de werkgever? Jij wil niet een behoorlijke referentie kunnen krijgen?

Natuurlijk wil je niet voor zo'n boer werken, maar dat wil nog niet zeggen dat ik al mijn bruggen zou verbranden omdat ik juridisch en moreel gelijk heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:04
t_captain schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:26:
Je werkt in loondienst?

Dan is het normaal dat je werkgever je laptop en andere bedrijfsmiddelen ter beschikking stelt. Het risico op beschadiging ligt ook bij de werkgever, tot de grens van "opzet of grove nalatigheid".

Denk aan de volgende situaties: je laptop 's nachts in een auto laten liggen in Kanaleneiland. Je laptop gebruiken op een luchtbed in een zwembad.

Maar normaal gebruik (waaronder het gebruiken op een bureau waar ook een beker koffie staat) is risico werkgever.
Dit dus, veel meer is er volgens mij niet te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-05 09:17
Ik beperk dat risico voor mijzelf soieso ook al.

Ik mag mijn laptop ook prive gebruiken, maar ik doe dat liever niet. Heb mijzelf een prive laptop aangeschaft.
Als ik zeker ben dat ik de laptop niet nodig heb neem ik hem ook niet mee naar huis maar blijft hij op kantoor. Enkel dagen dat ik thuiswerk, naar klanten ga, externe testen doen,... neem ik hem mee.

Hij is soieso aan de zware kant, maar stevig gebouwd. Heb hem eens van een meter hoog laten vallen (per ongeluk natuurlijk) en buiten een bluts in het lid van het scherm is er totaal niets aan. Maar hij had dus in week 3 al stuk kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-05 18:39
je werkgever komt jouw tegemoet met de aanschaf; je zou dan zelf denk ik de verzekering op je kunnen nemen?

ik heb voor 20 euro ofzo een verzekering voor alle mobiele apparaten in mijn gezin, zoiets kun jij ook nemen en dan heb je meteen de laptop erbij verzekerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ultimation schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:52:
Mijn werkgevers zijn zich bewust van het feit dat het niet helemaal gaat zoals het hoort en willen hier ook verandering in. We zijn alleen aan het zoeken naar een goede regeling qua financiën en aansprakelijkheid.
Dit insinueert dat de werkgever het wil doen zoals het hoort.... ik ben niet op de hoogte hoe het officieel wetboektechnisch hoort, maar volgens mij is de manier waarop de meeste bedrijven het doen "zoals het hoort"...

dus alle adviezen die je hier krijgt waarbij jij zelf enige aansprakelijkheid of kosten op je neemt zijn m.i. aardig, maar onzin. Heel aardig als jij bereid bent die aansprakelijkheid/kosten op je te nemen. Je bent dan zeer lief voor je werkgever. Moet je zelf weten. Maar nergens voor nodig.

De meeste bedrijven stellen een laptop ter beschikking die eventueel ook voor privegebruik is. Alleen bij schade onstaan uit echt nadrukkelijk onzorgvuldig gedrag is de medewerker zelf aansprakelijk voor de schade. In ieder ander geval valt het gewoon onder het ondernemers-risico van de werkgever.

het BYOD systeem vind ik sowieso een beetje van de gekken, of betreft het hier een kleine start-up? (alhoewel je het al over meerdere collega's hebt, dus klein zal nog wel meevallen). Wat nou als de baas per ongeluk een kop koffie over jouw eigen ingebrachte laptop had gegooid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
mission schreef op maandag 26 januari 2015 @ 15:29:
je werkgever komt jouw tegemoet met de aanschaf; je zou dan zelf denk ik de verzekering op je kunnen nemen?

ik heb voor 20 euro ofzo een verzekering voor alle mobiele apparaten in mijn gezin, zoiets kun jij ook nemen en dan heb je meteen de laptop erbij verzekerd
Dit zal neem ik aan niet een laptop van de zaak verzekeren, ook al staat die thuis op tafel op het moment dat de koffie erover gaat...
Wij gebruiken gewoon een klein 'contract' waar de medewerker een krabbel zet dat ze de laptop hebben ontvangen en dat schade door het bedrijf geregeld wordt, tenzij de medewerker de schade door wel heeeeeeel nalatig te zijn heeft 'veroorzaakt', een laptop die aan de adapter van tafel wordt getrokken wordt de eerste keer vergoed, daarna zien we een patroon en gaan we rustig met die medewerker overleggen.
Vaak komen we dan uit op het verdelen van de kosten zodat de medewerker niet de volle mep betaald maar wel duidelijk is dat het niet gratis is.
Maar dit zal vooral van je werkgever afhangen hoe flexibel dat gaat, ik moet eerlijk zeggen dat als je al zo lang op je eigen laptop daar werkt en die zo afschrijft dat ik weinig flexibel voorspel ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Schade bij werkgebruik (van autos, apparaten etc (in privé en werkgeverseigendom)) is voor de werkgever tenzij men roekeloos is/moedwillig iets beschadigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
P.O. Box schreef op maandag 26 januari 2015 @ 15:35:
[...]

Wat nou als de baas per ongeluk een kop koffie over jouw eigen ingebrachte laptop had gegooid?
Dan heeft is de baas zakelijk aansprakelijk aangezien de schade tijdens werktijd is ontstaan. Bij opzet is hij privé aansprakelijk.

Leuke tip bij dit soort contracten: Zeg dat je collega je laptop heeft gesloopt, hij heeft geen bruikleenovereenkomst voor de betreffende apparatuur en is de zaak aansprakelijk ;). Als het in het arbeidscontract staat is het wel lastig, maar nog steeds wettelijk niet toegestaan om een eigen risico te verrekenen aan de gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

P.O. Box schreef op maandag 26 januari 2015 @ 15:35:
Wat nou als de baas per ongeluk een kop koffie over jouw eigen ingebrachte laptop had gegooid?
Ik neem aan dat ze daar nooit over nagedacht hebben. En het wel lekker makkelijk was dat iedereen gewoon met hun eigen mac books aan kwam zeulen. Klinkt als een kleine startup waar het gros net van de uni af is.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:17

matroosoft

Lone Christian

De handigste oplossing lijkt mij:

Zakelijk gebruik > afspraken maken over waar je hem bewaard/hoe je er mee omgaat. De verantwoording ligt bij de werkgever.
Privé gebruik > eigen verantwoording

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:54

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Angeloonie schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:29:
[...]

Ehh? Dat is dus gewoon werktijd dus?

Hier overigens laptop van de zaak. Wordt gewoon door baas vervangen als deze stuk gaat oid onder werktijd of buiten werktijd, tenzij er opzet was.
Ongelukje met cola wordt dus ook door mijn baas gefixed.
Hier hetzelfde. Zelfs diefstal uit de auto.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 01:06

Ardana

Moderator General Chat

Mens

matroosoft schreef op maandag 26 januari 2015 @ 19:51:
De handigste oplossing lijkt mij:

Zakelijk gebruik > afspraken maken over waar je hem bewaard/hoe je er mee omgaat. De verantwoording ligt bij de werkgever.
Privé gebruik > eigen verantwoording
Waarom rucksichtloss blijven herhalen wat gewoon niet juist is?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ardana schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 01:30:
Waarom rucksichtloss blijven herhalen wat gewoon niet juist is?
Inderdaad. Bedrijfsmiddelen zijn voor rekening van de werkgever zowel binnen als buiten bedrijfstijd. Als de baas dat niet wil dan moet hij het personeel gewoon niet toestaan om bedrijfsmiddelen mee te nemen naar huis.

Overigens zou ik nooit willen werken, op de manier waarop hij dat nu doet, met een (dure) prive laptop. Die laptop slijt sneller, kans op ongelukken en diefstal is groter doordat ie elke dag vervoerd wordt, en wie moet er zorgen voor vervanging als de laptop kapot gaat en de werknemer een paar weken zonder laptop zit? De werkgever of de werknemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

mission schreef op maandag 26 januari 2015 @ 15:29:

Bij gewone inboedelverzekeringen en zelfs specifieke pc-verzekeringen is zakelijk gebruik uitgesloten van de dekking.

Ik heb ook een tijdje mijn eigen laptop voor werk gebruikt maar dat zou ik nu niet meer doen. Het betekent namelijk dat er altijd schijfruimte ingenomen wordt door werkgerelateerde bestanden. Met VM's loopt dat behoorlijk op. Ik gebruik geen illegale software, maar veel tools die ik gebruik zijn freeware uitsluitend voor persoonlijk gebruik. Ook gebruik ik mijn laptop voor demo's bij klanten. Staat zo slordig als je dan bijvoorbeeld vergeten zou zijn om je torrentclient af te sluiten, of Steam komt in een popup melden dat er een update is.

Bij een vorige werkgever zat ik in de BYOD-werkgroep en precies dit soort bezwaren is lastig te beheersen. En hoe voorkom je als werkgever dat medewerkers gevoelige informatie verspreiden? Je kunt wel eisen dat alleen laptops met tpm en ingeschakelde bitlockerencryptie op het netwerk mogen, maar het merk dat (nu nog :P ) het hoogst op de BYOD-lijstjes staat valt dan al af.

Zelfs nu ik als zelfstandige werk heb ik een zakelijke laptop en een privélaptop. Die zakelijke is ook zakelijk verzekerd, beter beveiligd en die gaat mee naar klanten. Thuis werk ik wel op m'n andere laptop, omdat die sneller is.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Topicstarter
Gisteren weer even besproken met mijn werkgever. En het lijkt erop dat ze een MacBook voor mij gaan aanschaffen en dat we daarna een gebruikscontract gaan opstellen. I'll keep you posted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik zou privé geen risico willen dragen voor bedrijfsmiddelen (buiten de eerdergenoemde grenzen van roekeloosheid etc). Is ook niet nodig, voor niet-zakelijkgebruik koop ik dan wel privéspul, zoals Canaria dus eigenlijk. Ook goed om als werkgever op te letten als je werknemers privéspullen laat gebruiken voor het werk (denk bijvoorbeeld aan autoverzekeringen etc). Privégebruik van spullen door werknemers of werkgebruik van privéspullen maakt dingen soms ook belasting- en verzekeringtechnisch alleen maar nodeloos ingewikkeld.

[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 27-01-2015 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ultimation schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 10:36:
Gisteren weer even besproken met mijn werkgever. En het lijkt erop dat ze een MacBook voor mij gaan aanschaffen en dat we daarna een gebruikscontract gaan opstellen. I'll keep you posted.
Kijk wel uit dat je in die gebruikersovereenkomst niet wordt genaaid met eigen risico's en dergelijken. Want als iemand straks een kop koffie in jouw MacBook giet, dan wil je niet dat je jouw werkgever ineens moet gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 01:06

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Onze gebruikersovereenkomst behelsde weinig meer dan: ik heb dit en dit ontvangen, beloof er zorgvuldig mee om te gaan en geen dingen mee te doen die de wet overtreden en/of het bedrijfsbelang schaden. Prima.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-05 19:44
Zo'n overeenkomst heb ik ook, en die is voor mijn telefoon en laptop hetzelfde.

Ik heb bij collega's eigenlijk ook nog nooit gezien dat die in geval van schade kosten moesten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Ik heb het helaas wel gezien dat bij een collega en een bedrijf in financiele nood / verstoorde relatie tussen werknemer en werkgever, dat bij het inleveren van de te vervangen laptop (die dus volledig afgeschreven was na 3 jaar gebruik) er daarna een eigenrisico / schadekosten werden verrekend. Omdat de laptop toch behoorlijk wat gebruikssporen had (een van de toetsen ontbrak en de coating van de bovenkant die wat los kwam hier en daar). Wrange daaraan was natuurlijk wel dat ook al zou hij in nieuwstaat terugkomen, hij toch wel afgeschreven was kwa hardware. Dat was dus een extra puntje in een toch al gevoelige situatie.

Maar dat is hier verder natuurlijk niet van toepassing. Maar hou wel een kritisch oog op je gebruikersovereenkomst. Zoals eerder al verteld ligt het risico bijna volledig bij je werkgever, en kan je eigenlijk alleen in een geval van opzet van de werknemer, of grove nalatigheid door de werknemer kosten in rekening gaan brengen. (Moedwillig beschadigen van laptop om een nieuw model te krijgen ... en open en bloot ergens onbeheerd laten liggen waarna hij gestolen wordt).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:42

Mx. Alba

hen/die/zij

Goed, laat ik het nog maar eens herhalen:

De werkgever wordt geacht aan de werknemer alle arbeidsmiddelen ter beschikking te stellen die nodig zijn om het werk uit te voeren. Oftewel, een werkgever mag niet eisen dat de werknemer zelf spullen aanschaft. BYOD mag dus niet verplicht gesteld worden en daar moet een afdoende vergoeding tegenover staan.

De werkgever is volledig aansprakelijk voor schade aan door hem aan de werknemer ter beschikking gestelde arbeidsmiddelen tenzij de werknemer opzettelijk of door extreme roekeloosheid schade veroorzaakt. Dit is de reden waarom een WA-verzekering (Wettelijke Aansprakelijkheid) ook geen arbeidsmiddelen wil/kan vergoeden. De werknemer kan immers geen wettelijke aansprakelijkheid hebben.

Saillant detail: ook een leaseauto is volgens de wet gewoon een arbeidsmiddel! Links en rechts zie je leaseovereenkomsten waarin eigen risico's bij schade zijn opgenomen: MAG NIET. Maar toch doet men het lekker. 8)7

Ook is het bij wet niet toegestaan om zaken anders dan belastingen, wettelijke afdrachten en bepaalde soorten boetes in te houden op het salaris van een werknemer, tenzij de werknemer specifiek schriftelijk toestemming geeft om dat te doen. Dus als de werkgever zegt "dan hou ik het wel in op je salaris", handelt hij ook in strijd met de wet - nog bovenop het feit dat hij de werknemer überhaupt niet (financieel) aansprakelijk mag stellen voor de schade.

Op een bepaalde afdeling hier worden thermografische camera's gebruikt die vele tienduizenden euro's kosten. Stel je voor dat een werknemer zo'n ding sloopt en de werkgever zegt doodleuk "dat houden we wel even in op je salaris"? :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Mx. Alba schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:37:
(...) tenzij de werknemer opzettelijk of door extreme roekeloosheid schade veroorzaakt.
Ik denk dat hier nu juist de schoen wringt. Wat is opzettelijk of extreem roekeloos? Daar zullen werkgever en werknemer weleens van mening over kunnen verschillen.

Koffie over je laptop morsen? Vergeten op kantoor je laptop aan een kabelslot te hangen? Op de parkeerplaats je laptop (die nog aan staat ook) in de achterbak van je auto doen? Met je laptop in de hand van de trap vallen omdat je met de andere hand de trapleuning niet vasthoudt? Je laptop thuis onbeheerd laten staan op een manier dat kleine kinderen erbij kunnen? Het zijn allemaal van die gevallen uit de praktijk waarbij de werknemer toch heel wat verwijten valt, maar toch verwacht wordt dat de werkgever er wel weer voor opdraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Daar is al voldoende jurisprudentie over. Je moet het als werknemer wel heel erg bont maken wil het daarvoor in aanmerking kunnen komen en bovendien ligt de bewijslast bij de werkgever. De wet heeft het volgens mij over "opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid". Bewijs dat maar eens!

Zelf ben ik systeembeheerder/desktopbeheerder en dus verantwoordelijk voor het vervangen/repareren van door werknemers gesloopte hardware. Zelfs een keer gehad dat iemand thuis een glas rode wijn over zijn laptop had gekukeld bijvoorbeeld. Of iemand die een tas met zijn iPad erin achter de auto had laten staan en er vervolgens overheen is gereden. Tja, shit happens. Gewoon vervangen en de werknemers in kwestie manen om in het vervolg toch wat voorzichtiger te zijn.

In sommige gevallen boden de werknemers zelfs aan om een deel van de kosten op zich te nemen, waar ik uiteraard vriendelijk voor bedankte. Zo "heurt" het gewoon niet.

Wat mij vooral opvalt is de verschillen in hoe men met de apparatuur omgaat. Soms levert iemand een 4 jaar oude laptop in ter vervanging en dat ding ziet er als nieuw uit. Soms komt iemand langs met een 4 weken oude laptop die eruit ziet alsof hij uit een kliko is gevist... :/ Maar ja, die verschillen hou je altijd natuurlijk en hebben ook deels met de verschillende werkzaamheden te maken; een auditor zit met zijn laptop achter een bureau bij de klant, terwijl een inspecteur met zijn laptop op allerlei stoffige, vieze en/of vochtige bouwplaatsen, machinekamers, technische ruimtes etc. komt... Arbeidsmiddelen zijn er om gebruikt te worden en zijn dus onderhevig aan slijtage; en een ongelukje zit in een klein hoekje.

[ Voor 11% gewijzigd door Mx. Alba op 27-01-2015 16:14 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Koos Werkloos schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 16:01:
Ik denk dat hier nu juist de schoen wringt. Wat is opzettelijk of extreem roekeloos? Daar zullen werkgever en werknemer weleens van mening over kunnen verschillen.
Het maakt niet veel uit wat werkgever en werknemer ervan denken. Dit soort termen hebben betekenis voor een jurist, omdat er volop jurisprudentie over is, en dat maakt ze bruikbaar voor een overeenkomst. Dan moet die overeenkomst natuurlijk wel opgesteld zijn door een jurist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Maar waarom zou je iets in een contract vastleggen wat ook al wettelijk is vastgelegd? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Topicstarter
Albantar, in jouw werk als systeembeheerder. Worden apparaten van de zaak verzekerd tegen diverse vormen van schade, diefstal en/of slijtage door het bedrijf?

[ Voor 14% gewijzigd door Ultimation op 27-01-2015 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het zal allemaal wel hip en cool zijn, zo'n MacBook Pro.

Maar is het nodig?

Want je krijgt deze discussie toch ook vooral vanwege de aanschafprijs van zo'n apparaat. Zeker bij de 15" variant.

Beetje Windows laptop van 1000 euro zou ook prima moeten zijn voor werk toch? 15" full HD, core i5, 8GB en een SSD en het is prima te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Lethalis op 27-01-2015 17:00 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Laatst online: 17-02-2022
Lethalis schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 16:57:

Maar is het nodig?

Want je krijgt deze discussie toch ook vooral vanwege de aanschafprijs van zo'n apparaat. Zeker bij de 15" variant.

Beetje Windows laptop van 1000 euro zou ook prima moeten zijn voor werk toch?
Sommige software draait niet native op Windows, maar goed een laptop is je instrument, en daar zou een baas nooit op moeten beknibbelen, zelf heb ik ook gewoon altijd snelste model, als je 1000 euro per dag kost, dan is 10 minuten per dag aan extra productiviteit snel terug verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
raptorix schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 16:59:
[...]
Sommige software draait niet native op Windows
In de praktijk is het vaak andersom :)

Ik heb thuis een Mac Mini en ik word er soms wel moe van als ik weer een VM moet opstarten. Hoe leuk ik dat apparaat ook vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Lethalis schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 17:01:
[...]

In de praktijk is het vaak andersom :)

Ik heb thuis een Mac Mini en ik word er soms wel moe van als ik weer een VM moet opstarten. Hoe leuk ik dat apparaat ook vind.
True, maar er zijn inderdaad wat specifieke UX/IO/Design paketten die Mac Only zijn, bij ons heeft merendeel van de creatieven een MAC Book, de frontenders 50/50 en developers allemaal windows laptops.

Bij ons zijn ze al tijdje bezig met een cafeteria model waarbij je zelf je laptop mag "upgraden" en daar een klein bedrag voor betaald, volgens mij ook optie dat je laptop na afschrijving mag houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Mx. Alba schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 16:30:
Maar waarom zou je iets in een contract vastleggen wat ook al wettelijk is vastgelegd? :D
True. Maar soms doe je dat alleen om geen misverstanden te krijgen van het soort die je in dit topic ook steeds ziet. Zo heb je iets schriftelijks met een krabbel eronder als bewijs dat alle betrokkenen de afspraken kenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

raptorix schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 16:59:
Sommige software draait niet native op Windows, maar goed een laptop is je instrument, en daar zou een baas nooit op moeten beknibbelen
Dat is een beetje onzin. Als een laptop van 2000 euro me niet productiever maakt dan eentje van 1000 euro dan mag er gerust een beetje beknibbeld worden. Ik heb ook liever een nieuwe MacBook dan de oude Dell die ik nu gebruik maar ik geloof niet dat een MacBook mijn productiviteit gaat verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 28-05 16:38

Stoney3K

Flatsehats!

Mx. Alba schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:37:
Ook is het bij wet niet toegestaan om zaken anders dan belastingen, wettelijke afdrachten en bepaalde soorten boetes in te houden op het salaris van een werknemer, tenzij de werknemer specifiek schriftelijk toestemming geeft om dat te doen. Dus als de werkgever zegt "dan hou ik het wel in op je salaris", handelt hij ook in strijd met de wet - nog bovenop het feit dat hij de werknemer überhaupt niet (financieel) aansprakelijk mag stellen voor de schade.
Dit dus. Bij ons hebben we ook gereedschapkoffers en daar raken natuurlijk na verloop van tijd nogal eens tangen en schroevendraaiers in kwijt. Dat gaat om tientjeswerk, maar er wordt vanuit de werkgever gelijk gedaan alsof je een superduur meetinstrument bewust in je zak hebt gestoken of "kwijt gemaakt".

Als je dan nieuw gereedschap nodig hebt dan wordt er gelijk een bestellijstje opgesteld wat per cent precies op je salaris wordt ingehouden, alsof je ervoor aansprakelijk was. Lekker makkelijk.

Het kan altijd gebeuren dat je als bedrijf even zonder centen zit, maar dan moet je je werknemers niet de dupe ervan laten worden.

Hetzelfde: Als jij doordat je geen laptop hebt, je werk niet meer (veilig) kan doen, kan de werkgever het niet even op een potje werkweigering gooien.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Ultimation schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 16:45:
Albantar, in jouw werk als systeembeheerder. Worden apparaten van de zaak verzekerd tegen diverse vormen van schade, diefstal en/of slijtage door het bedrijf?
Nee, geen verzekering daarvoor. We reserveren wel altijd een bepaald percentage IT-budget voor "stuk buiten garantie".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Werkgever hoort je woon geschikt materiaal te geven om mee te werken, klaar. Is dat een laptop, dan mag logischerwijs aangenomen worden dat je dat ding mee mag nemen naar huis (anders had de werkgever wel een goedkopere desktop voorzien) en is er het risico dat dat ding gestolen wordt of dat er een glas cola over gaat.

Zo lang er geen grove nalatigheid is (dat ding tijdens de zomer buiten in de tuin laten liggen na een barbecue met iets te veel wijn en dan een stevige zomer stortvlaag erover, bijvoorbeeld), is het risico geheel voor de werkgever.

Lijkt me toch een duidelijke zaak.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
downtime schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 17:27:
[...]

Dat is een beetje onzin. Als een laptop van 2000 euro me niet productiever maakt dan eentje van 1000 euro dan mag er gerust een beetje beknibbeld worden. Ik heb ook liever een nieuwe MacBook dan de oude Dell die ik nu gebruik maar ik geloof niet dat een MacBook mijn productiviteit gaat verbeteren.
Geld weggooien is niet nodig, maar als ik zie hoe iemands productiviteit afneemt wanneer zijn laptop niet op orde is, dan vedien je 1000 euro binnen een paar weken terug.

Om voorbeeld te geven, als ik een VM moet inrichten op een MAC ben ik vaak al een halve dag bezig, en dan nog heeft iemand geen ideale omgeving, in dat geval is het efficienter als ik gewoon een nieuwe tweede laptop gereed maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
demichel schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 23:52:
Zo lang er geen grove nalatigheid is (dat ding tijdens de zomer buiten in de tuin laten liggen na een barbecue met iets te veel wijn en dan een stevige zomer stortvlaag erover, bijvoorbeeld)
Nee, dat is geen (bewijsbare) grove nalatigheid onder Nederlandse wetgeving. Daarvoor moest je weten dan die bui eraan kwam. Nou, bewijs dat maar eens als werkgever.

Natuurlijk, regen komt in de zomer regelmatig voor, en daardoor kan een laptop kapogaan. Dat maakt het gewone nalatigheid. Maar het regent in de zomer vaker niet dan wel, dus het is niet aannemelijk dat die laptop kapot zal gaan simpelweg door 'm buiten te laten liggen. Grove nalatigheid is bijvoorbeeld om een laptop een week lang in de herfst buiten te laten liggen. Dan weet je nog steeds niet zeker dat die sneuvelt (geen opzet) maar het is dan wel aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Yup. Zoals ik al zei, heeft de wet het als ik het me goed herinner over "aan opzet grenzende nalatigheid", dus dermate nalatig dat het lijkt op opzet.

Bovendien staat het een werkgever natuurlijk wel vrij om een werknemer te waarschuwen om zorgvuldiger met de spullen om te gaan en als hij dat niet doet daar andere consequenties aan verbinden, tot ontslag aan toe. Maar dan nog mag de werknemer niet financieel aansprakelijk worden gesteld voor de schade.

[ Voor 51% gewijzigd door Mx. Alba op 28-01-2015 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Zowel de Nederlandse als de Belgische (voor demichel) wetgeving geven aan dat dronkenschap van de werknemer niet betekend dat de aansprakelijkheid van de werkgever direct vervalt. Dus een actie door de werknemer met "iets te veel wijn" betekent niet direct grove nalatigheid uit de kant van de werknemer.

Of het je relatie met je werkgever ten goede komt als je dit elke week doet in de zomer, is een tweede :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[b][message=43654789,noline]
Bovendien staat het een werkgever natuurlijk wel vrij om een werknemer te waarschuwen om zorgvuldiger met de spullen om te gaan en als hij dat niet doet daar andere consequenties aan verbinden, tot ontslag aan toe. Maar dan nog mag de werknemer niet financieel aansprakelijk worden gesteld voor de schade.
Niet zuinig met spullen omgaan is volgens mij geen grond om iemand te mogen ontslaan, tenzij het dus met 'aan opzet grenzende nalatigheid' of opzettelijk gebeurt. Het kan natuurlijk wel tegen je spreken in een functioneringsgesprek.

Soms kun je gewoon pech hebben en 2 weken achter elkaar een bedrijfsauto in de prak rijden. Dat betekent nog niet dat daardoor je je functie niet goed uitvoert of dat je aantoonbaar nalatig bent met je spullen. Foutjes maken we nu eenmaal allemaal.

Het wordt 'aan opzet grenzende nalatigheid' als je met een dronken kop op de deur van het bedrijfspand inrijdt. Dan is er reden voor ontslag, niet als je door domme pech 3 keer achter elkaar een laptop hebt die wordt gejat.

[ Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 28-01-2015 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Lethalis schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 16:57:

Maar is het nodig?

Beetje Windows laptop van 1000 euro zou ook prima moeten zijn voor werk toch? 15" full HD, core i5, 8GB en een SSD en het is prima te doen.
Als je die laptop puur op deze specs koopt, dan zou dat misschien kunnen kloppen. Maar aangezien je er de hele dag mee moet werken, dat ding mee naar huis moet nemen om 's avonds ook nog iets mee te kunnen, en hem mee naar klanten moet slepen, dan wordt het iets meer een 'gevoelskwestie'. Apple maakt geen computers, die maken modeproducten waar je mee kunt computeren / bellen / muziek luisteren. Ik kan me daarom best goed voorstellen dat mensen liever met een fraai modeartikel willen werken, in plaats van met een functionele Acer waar ze voor 699 een i7 en een SSD in een plastic behuizing hebben weten te gieten. Dat modeartikel, dat zorgt weer voor blijere werknemers (als je tenminste het type bent wat daar blij van wordt), en die zijn veel meer waard dan de 2500 euro die zo'n MacBook kost. Zeker als je bedenkt dat het zakelijk aanschaffen van zo'n MacBook voor een groter bedrijf helemaal niet zo'n grote deuk in de kosten hoeft te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Tsja, je bekijkt het zakelijk, of niet :P

Ik zou ook graag een 15" MacBook Pro willen. Het is een superapparaat. Maar zakelijk gezien zou ik het zonde van het geld vinden, tenzij je de TCO op een andere manier omlaag kunt brengen in theorie. Met andere woorden, mocht zo'n MacBook Pro in werkelijkheid langer meegaan dan een Acer, dan kun je het op die manier nog verantwoorden.

Maar ik betwijfel of dat in werkelijkheid ook echt zo is. Hij zal iig niet 2 keer zolang meegaan :P

Daarnaast reken ik ook met een laptop van 1000 euro, en niet van 699. Dan krijg je iig nog iets meer style ervoor terug (iets plattere laptop etc).

Het wordt uiteraard anders als je aan mobile app development doet ofzo, waarbij een Apple al snel onmisbaar kan worden. Maar als die noodzaak er niet is, zou ik het niet zo snel doen.

[ Voor 25% gewijzigd door Lethalis op 29-01-2015 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Het is ook een stukje uitstraling naar klanten natuurlijk: Zit je in de sales, dan kun je weer wel beargumenteren dat je een Macbook wil, een BMW 3-serie en een maatpak.

Dan krijgen klanten namelijk een andere indruk dan wanneer je aan komt hobbelen op de fiets, in spijkerbroek en geekshirt, en een Thinkpad met afgesleten toetsen op tafel gooit.

Pagina: 1