Netwerkoplossing voor klein-bedrijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:13
Beste medeTweakers,

Ik ben samen met een vriend op zoek naar een goedkope maar stabiele netwerk-oplossing voor ons (klein)bedrijfje.

Op dit moment hebben we alleen losse PC’s (8 stuks in totaal) met internetverbinding. Iedereen heeft dus zijn eigen desktopomgeving (met Windows 7 Professional).
We willen graag naar een systeem waarbij we kunnen inloggen op elke pc en dan in een centrale desktop omgeving komen, waarop al programma’s voor-geïnstalleerd zijn (SolidWorks, Word, Chrome, Skype). Dit zorgt voor een flexibele bezetting van de PC’s en zo zijn ze niet meer persoonsgebonden.

Ook willen we graag een centrale bestandsuitwisseling, zodat we een gezamenlijke folder hebben waar iedereen bij kan voor bestanden. Gebruiken nu Copy en Dropbox, maar willen ook graag iets voor intern gebruik.

Daarnaast willen we graag dat het gebruiksvriendelijk is in onderhoud.
Mail en websitehosting doen we al extern dus daar hebben we niks voor nodig.

Wat denken jullie dat de beste oplossing is in de prijsklasse (€500-1000)?

Alvast bedankt,
Vince ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morress
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:54
NAS, en de systemen standalone houden

zoiets: pricewatch: Synology DiskStation DS415+

[ Voor 64% gewijzigd door Morress op 26-01-2015 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Eerste (makkelijkere) oplossing die ik bedenk is een RDS server (Remote Desktop).
Anders even zoeken naar Application Virtualisation software.
500 euro ga je dan echt noooooit halen..

Bestanden kan met een server ook direct, anders gewoon een nasje nemen (voor een bedrijf een minimale must have).

[ Voor 5% gewijzigd door Web-Brielle op 26-01-2015 11:17 ]

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-07 22:41
Ik ben erg benieuwd naar de reacties op dit topic.

Applicaties: Een terminal server (centrale omgeving waarop we kunnen inloggen) is ver buiten het budget.

Het eerste wat me naar voren komt is een centrale image maken en uitrollen op alle computers.
Alleen is dit niet makkelijk in beheer, dus waarschijnlijk ook geen goede oplossing.

Bestandswisseling: gebruik hiervoor een centrale locatie, bijvoorbeeld een NAS, of een gedeelde folder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Web-Brielle schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:15:
...
Bestanden kan met een server ook direct, anders gewoon een nasje nemen (voor een bedrijf een minimale must have).
En een backup (en ik bedoel geen raid) maar je bestanden op een andere lokatie met versioning

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morress
daarom dus: NAS :)

miss nog een 2e nas op externe locatie om extern backups te kunnen draaien.

Budget is gewoon te krap, maar als je personeel opdraagd niet lokaal op te slaan en b.v. de standaard locaties vna de mijn docs e.d. laat verwijzen naar de nas kom je een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince_
ThinClientQ schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:17:
Applicaties: Een terminal server (centrale omgeving waarop we kunnen inloggen) is ver buiten het budget.
Een inlogsysteem met een gedeelde basis desktop is dus niet haalbaar voor het budget? Wat zou een oplossing kunnen zijn die in de buurt komt van een soortgelijk systeem. Ga je dan meer de kant van de virtuele desktop op? Ik weet niet wat bijvoorbeeld een programma als Citrix hier kan beteken voor ons? Iemand ervaring?

Een NAS moet dus sowieso worden aangekocht als ik de reacties zo zie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

en een backup !! voor de data op de nas

[ Voor 41% gewijzigd door Fish op 26-01-2015 11:26 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:55

Umbrah

The Incredible MapMan

Voor de storage: een goede NAS (wat redundancy, hoewel dat géén backup is) -- en een backup plan (en dan zit je eigenlijk alweer boven de €1000 met die hoeveelheid users, een goede backup kan je meenemen/in de kluis leggen en is niet-productief)...

Voor je netwerk: budget op. Je kunt met Windows Small Business iets proberen, maar je zou het beste dit misschien kunnen "ontzorgen" gezien je er zelf niet zo veel van weet... laat eens een voorstel schrijven door een paar partijen!

Een domeinoplossing zal je al kunnen helpen, al dan niet in combinatie met standaard werkplekken (haal HP zakelijke dingen en rust elke werkplek uit met een goed docking station, scherm, toetsenbord, muis + ethernet link, en geef iedereen een laptop die in elke dock past).

Ik weet niet wát voor bedrijf jullie hebben, maar de enige remote-werk-terminal oplossing die ik performance heb zien bieden óók in CAD-achtige/3D omgevingen is Remote Graphics Server van HP... Dat soort dingen wíl je niet met RDP doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Umbrah op 26-01-2015 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:00
Dat is dus geen backup. Je volledige data zal zich enkel op die NAS bevinden. Dus "misschien" een tweede NAS buiten de deur of een Crashplan abo is dan niet eens een "misschien" maar een noodzakelijk iets.

En hoewel een RDS server in eerste instantie een goede oplossing lijkt gaat dit zowel met het budget onmogelijk worden alsook hoogst waarschijnlijk technisch gezien, aangezien Solidworks niet bepaald prettig werkt op een RDS server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik had over solidworks heengelezen -- terminal is mogelijk maar wordt dan ineens een heel stuk duurder. HP Z15 laptops + docks misschien een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:00
Dan zit je al over je budget zonder dat je ook maar 1 werkplek volledig hebt. Ze hebben al 8 PC's. Het is gewoon een budget waarmee je niet veel anders kan dan alle systemen handmatig uniform te houden (al niet dan met als basis een goeie image) en een NAS + backup oplossing waarop gewerkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince_
Umbrah schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:29:
Ik had over solidworks heengelezen -- terminal is mogelijk maar wordt dan ineens een heel stuk duurder. HP Z15 laptops + docks misschien een idee?
We hebben hier 8 HP workstations staan (met 2 beeldschermen) en dat willen we zo houden.
Laptops zijn inderdaad flexibel, maar wat ik eigenlijk bedoelde is niet zozeer flexibiliteit qua werkplek, maar qua desktopomgeving. Dus dat het niet uitmaakt op welke PC je inlogt om toch bij dezelfde programma's te komen zonder ze steeds per PC te hoeven updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:21

ResuCigam

BOFH

Ja dat kan allemaal (domein server, RDP, backups) maar niet voor dat geld. Het is een beetje alsof je roept: ik wil een nieuwe auto maar hij mag maar maximaal 1000 euro kosten.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince_
ResuCigam schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:38:
Ja dat kan allemaal (domein server, RDP, backups) maar niet voor dat geld. Het is een beetje alsof je roept: ik wil een nieuwe auto maar hij mag maar maximaal 1000 euro kosten.
Dat begrijp ik, ben gewoon benieuwd naar de mogelijkheden en wat er dus wel kan voor die prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Gesnopen, blijf er echter bij dat RDP al een slecht idee wordt zodra je solidworks gaat gebruiken. Dan kom je al op iets wat niet kan met deze oplossing.

Je komt misschien een béééétje in de buurt met een domaincontroller & roaming profiles, maar daarmee houd je de installaties van applicaties niet in de buurt en los je je netwerk storage (hopelijk...) wens niet mee op.

We weten gewoon niet genoeg van je netwerk/bedrijf/wensen om een goed oordeel te maken: ik heb jaren ervaring in het gebruik van technische/"het soort waar je een quadro voor koopt"-applicaties in enterprise omgevingen en er komt wel wat meer bij kijken dan even een domain controllertje + wat RDP:

1. De gebruikers zijn meestal geen IT-ers en dus vrij kritisch
2. De hoeveelheden data zijn vrij fors (omgeving waar ik uit kwam vond men een project van 90gb nog klein)
3. Het werktempo kan hoog liggen
4. Alle data is kritisch

Investeer eerst in een >GOEDE< NAS, een >GOEDE< disaster recovery, en een LOGISCHE backup structuur (elke dag een tape draaien, een tape thuis houden), en bied voor je gebruikers journaling aan. Ga je daarna zorgen maken om domeinen en domain controllers, en het vraagstuk: wil ik m'n gebruikers "waiting for user profile service" aandoen? Hoe groot is een profiel van je gebruikers, en wil je dat over het netwerk laten syncen? Persoonlijk ben ik voor technische werkplekken juist fan van technische laptops (mooie Zbook15 of 17, goeie quadro er in, 32GB RAM, en knallen maar) + docks. Waarom: het zijn erg goede docks:

http://h30094.www3.hp.com/product/sku/10432932

Daar kun je wel méér dan 2 schermen aan kwijt. Zet er ook een in een vergaderruimte, en je hoeft niet met je eigen profiel op een andere PC in te loggen, je zet gewoon je eigen laptop in het dock! Scheelt je ook profielen.

Voor die ene enkeling die 128GB geheugen en 40 CPU cores nodig had, hadden we wel een blade in een datacenter (maar dan nog: niet via RDP maar via RGS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince_
Die laptops met dockingstations zijn natuurlijk erg aantrekkelijk, maar helaas laat ons budget dat gewoon niet toe en gaan we gewoon verder met de desktops die er nu staan.

SolidWorks zullen we (als ik de reacties zo zie) gewoon lokaal op de PC's houden.

Is misschien Roaming User Profiles een oplossing in samenwerking met een NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Nee, dat is iets wat je los moet zien, hoewel je netwerk storage kan bouwen op een domain controller (= een aparte machine met Windows Server), is dit om verscheidene redenen niet aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kijk eens naar iets als ClearOS Centrale opslag en user beheer tevens inloggen op de PC het enige wat je moet doen is op alle PC een identieke basis installatie doen en de users geen rechten geven om te installeren of gewoon met ontslag op staande voet bedreigen. Netter gezegd in de arbeids voorwaarden opnemen dat het zelfstandig zonder toestemming installeren van software reden is voor ontslag op staande voet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince_
Umbrah schreef op maandag 26 januari 2015 @ 12:49:
Nee, dat is iets wat je los moet zien, hoewel je netwerk storage kan bouwen op een domain controller (= een aparte machine met Windows Server), is dit om verscheidene redenen niet aan te raden.
Dus dat is niet mogelijk?
Is dit een aan te raden NAS voor de grote van ons bedrijf? Synology is als het zo lees toch de beste koop en duidelijk interface. WD Red erbij, want die zijn het betrouwbaarste. En dan een switch erbij kopen met 8 poorten lijkt me, zodat iedereen connected is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-03 21:55

it0

Mijn mening is een feit.

Ik zou een server kopen met een echte raid controller en goed support contract. Dan daar http://www.zentyal.org/ opzetten, dat voldoet aan je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
it0 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 13:56:
Ik zou een server kopen met een echte raid controller en goed support contract. Dan daar http://www.zentyal.org/ opzetten, dat voldoet aan je wensen.
Gezien het budget wat OP stelt zou ik hier niet aan beginnen en gewoon een simpele Synology + Crashplan abbo regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

En er vrede mee hebben dat je géén domein oplossing hebt dan en de helft van het probleem maar oplost.

Overigens, het is wel van belang te weten hoeveel/wat voor/hoe snel de data nodig is op je NAS: kan me voorstellen dat 8 man grote CAD projecten + hoge IOPS op een NAS nogal snel een bottleneck kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince_
[b][message=43639614,noline]
Overigens, het is wel van belang te weten hoeveel/wat voor/hoe snel de data nodig is op je NAS: kan me voorstellen dat 8 man grote CAD projecten + hoge IOPS op een NAS nogal snel een bottleneck kan zijn.
Die Synology DiskStation DS415+ trekt dat toch wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Indien je niet wantrouwd bent naar de cloud (geen reden voor imo, als de overheid wilt is niets veilig) dan is Office 365 een zeer voordelige optie.

Daarnaast een simpel NASje voor backups en archief.

[ Voor 15% gewijzigd door Deveon op 26-01-2015 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-03 21:55

it0

Mijn mening is een feit.

Vince_ schreef op maandag 26 januari 2015 @ 14:30:
[...]

Die Synology DiskStation DS415+ trekt dat toch wel?
Dat weet ik niet, maar gewoon even windows profiler een dagje laten meedraaien en dan kijken wat de specs van de NAS zijn.

Overigens heb ik er weinig vertrouwen in met consumer grade equipment en wat OP's behoeften zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:17
Maar het bedrijf heeft 8 werkplekken (dus in mijn optiek ook 8 medewerkers?).

Dan moet er toch meer budget vrij te maken zijn? Wacht nog enkele maanden en ga dan voor een goede oplossing. Wat ik nu veel voorbij zie komen zijn maar halve oplossingen en dat wil je in een zakelijke omgeving gewoon niet.

Mijn idee: Wacht nog even een paar maanden zodat het budget wel een "echte" zakelijke omgeving toestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Op zich kom je met een goede NAS (Synology zoals al genoemd) al een heel eind, samen met zoiets als CrashPlan.

Als je dan op elke desktop één en dezelfde image plaatst met alle mogelijke en benodigde software, ben je ook al verder natuurlijk. Zoveel mogelijk files plaats je dan op de NAS, waar elke gebruiker een eigen map (met quota bv.) heeft om zijn documenten te bewaren. Als het niet zo kritisch moet zijn dat gebruikers volledig gepersonaliseerde bureaubladen hebben met internetsnelkoppelingen en dat men kan werken met webmail en logins voor een NAS toegang, dan ben je al een eind. Maar dan leg je veel verantwoordelijkheid en IT denkwerk bij je collega's natuurlijk.

De volgende stap is dan met een Active Directory setup. Op zich moet dat niet zo duur zijn, maar je komt toch al snel boven de 1.000€ uit als je het met professionele oplossingen wilt aanpakken zoals een (rack)server met betrouwbare hardware en softwarelicenties. Het vereist ook redelijk wat opzet om goed te doen, waar je bij gebrek aan eigen kennis beroep moet gaan doen op externen, wat ook weer een aardige som is.

Remote Desktop is niet zo simpel voor een klein bedrijfje met een beperkt budget, zoals Umbrah aanhaalt, want de server moet dan het gewicht gaan trekken, waardoor je de kracht van de workstations moet "verplaatsen" naar de server.

Persoonlijk lijkt het me gezien je al praat over het bezit van 8 workstations beter om te kijken naar de optie om een groot deel van de vragen op te vangen met een NAS + backup en met de nodige (online) voorzieningen, oftewel een Active Directory situatie opstelt wat behoorlijk tijd en moeite kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hoe komt het toch dat jullie zeker voor 8 users niet verder komen dan active directory. Terwijl er professionele linux distro's zijn die weinig tot niets kosten met een goede samba, ldap integratie of zelfs ook nog VPN webserver en mailserver. Jammer gebruik al erg lang ClearOS naar volle tevredenheid en een erg actief forum naast de mogelijkheid om voor pro te kiezen met ondersteuning en support, ze bieden zelfs meteen een backup in de Cloud aan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morress
wat heeft office 365 er mee te maken? Als je een nas hebt zie ik de toegevoegde waarde niet.

Een NAS die goed ingesteld is en dus een 2e nas als backup (een 4xxserie heeft al 4 disks btw, dus je data-zekerheid is al VEEL groter dan het nu is) in geval van brand, welke extern staat en waar je snachts schaduwkopieen heen stuurt via the interwebs.

Synology heeft een shitload aan mogelijkheden en ook kan je de bestanden extern benaderen als je dat wilt.

Een 415+ lijkt me wel voldoende ja, de +serie heeft een meer krachtige processr en kan dus meer data verstouwen, handig als je meerder gebruikers hebt die vele data aan het wegschrijven zijn om 16.45u ;)

Ik ben niet bekend met wat bovenstaande gebruiker Frogmen meldt, ik nam alleen de tijd om te reageren omdat ik je wensen zag en je beperkte budget.

[ Voor 35% gewijzigd door Morress op 26-01-2015 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Linux is free if your time is worth nothing. Met een autodesk-achtige omgeving, een budget van €500, een wens voor zowel opslag, als een windows domain omgeving, en weinig beheerervaring heb ik eigenlijk niet gelijk gedacht aan Linux, nee... puur voor de simpele reden dat, al zal je componenten gebruiken (ApacheDS/OpenLDAP als directory, etc...), je bent er dan nog niet qua support/hardware/app-V/etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:15
Voor 1000 euro (met goed zoeken of evt een 2e hands server) moet je toch wel een server icm 2012r2 essentials kunnen krijgen voor AD, DHCP, DNS, storage, printserver en remote access (eigenlijk dus gewoon sbs zonder exchange en SP foundation).
voor de desktops folder redirection inschakelen naar de server en je hebt ook geen absurde inlogtijden.

[ Voor 6% gewijzigd door Killah_Priest op 27-01-2015 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince_
Bedankt voor alle reacties en hulp, uiteindelijk hebben we een Synology DiskStation DS415+ gekocht en proberen we hier zoveel mogelijk functionaliteit uit te halen.

Iemand tips wat aan te raden is buiten de gewone functie van bestandsdeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja, regel een backup ..
(raid is geen backup)

[ Voor 33% gewijzigd door Fish op 28-01-2015 12:21 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44530

Draai ldap op de syno, maak users op ldap gelijk aan lokale w7 users. Zet een 2de syno neer voor syno backup.
En Dhcp dns ook via de syno laten lopen.
Door gebruik te maken van ldap users en ldap rechten op de shares kun je meerdere syno' s aan elkaar knopen zodat op meerdere locaties dezelfde rechten structuur gebruikt wordt
Scheelt weer een dure windows server met hardware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-04 18:59
Ik zou zeggen een windows server 2012.
ieder zijn eigen RDP omgeving.
Zo zorg je ervoor dat ieder zijn eigen instellingen heeft etc.

Echter gaat dit niet soepel lopen met de software die je gebruikt. Als je dit dan weer lokaal gaat draaien dan is het zonde van je geld om de server 2012 te plaatsen.

Persoonlijk zou ik iedereen gewoon op iedere PC zijn eigen profiel aanmaken, de instellingen zetten zoals ze willen. En een NAS plaatsen voor alle bestanden.
Plaats daarna nog een NAS bij 1 van jullie thuis en sync iedere nacht tussen de NAS van kantoor en de NAS bij die gene thuis. Dat scheelt je een tape oplossing.
(maak dit wel zo veilig als nodig is voor het bedrijf. Bijvoorbeeld door dit te doen over een VPN verbinding bijv.)
Pagina: 1