Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:32
Ik heb een slimme meter kabel aangeschaft en probeer daarmee mijn meter uit te lezen maar dit gaat niet goed, ik heb geen idee waarom niet.

ik zie dat de kabel herkend wordt
dmesg
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[    2.656588] usbcore: registered new interface driver usbserial
[    2.656597] USB Serial support registered for generic
[    2.656628] usbcore: registered new interface driver usbserial_generic
[    2.656629] usbserial: USB Serial Driver core
[    2.660913] USB Serial support registered for FTDI USB Serial Device
[    2.660940] ftdi_sio 1-2:1.0: FTDI USB Serial Device converter detected
[    2.660960] usb 1-2: Detected FT232RL
[    2.660962] usb 1-2: Number of endpoints 2
[    2.660963] usb 1-2: Endpoint 1 MaxPacketSize 64
[    2.660964] usb 1-2: Endpoint 2 MaxPacketSize 64
[    2.660966] usb 1-2: Setting MaxPacketSize 64
[    2.661097] usb 1-2: FTDI USB Serial Device converter now attached to ttyUSB0

Maar zodra ik deze wil gebruiken hangt de terminal (laat niets zien en regaeert nergens op)

root@nas:/home/lucas# cu -l /dev/ttyUSB0 -s 9600 --parity=none
code:
1
Connected.

De verbinding lijkt te lukken maar vervolgens hangt de terminal. Ik kan deze ook niet aborten dmv ctrl-c/z. Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij mogelijk verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
In mijn ervaring wordt een schijndode seriële terminal bijna altijd veroorzaakt doordat hardware handshake aanstaat, wat natuurlijk niet werkt bij een 3 draads aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:28
Wat degene boven mij zegt.

Alleen zie ik in de manpage niets over hardware flow control. Wel --nostop om XON/OFF (software flow control) te disablen, dat wil je sowieso waarschijnlijk ook toevoegen.

Als het dan nog niet wil zou ik een andere tool proberen (minicom, ckermit, cutecom).

In de regel hoef je maar 2 zaken in te stellen, baud rate en het disablen van flow control. Rest default vaak naar 8n1.

Desnoods kun je met cat testen, zo ongeveer:

stty -F /dev/ttyUSB0 9600 raw
cat /dev/ttyUSB0

[ Voor 19% gewijzigd door Thralas op 26-01-2015 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:34

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Screen is ook een tool om naar een serial device te connecten. Maar ik zou eerst eens kijken wat je in /dev/ hebt voordat de kabel eraan hangt, en wat je erna hebt. Voor hetzelfde geld is /dev/ttyUSB0 maar een subdevice en moet je eigenlijk naar /dev/ttyS0 verbinden (even afhankelijk wat je aan devnode krijgt).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Hero of Time schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:06:
Screen is ook een tool om naar een serial device te connecten.
Yup, uit de categorie 'bet you didn't know this'. Alleen kan screen de boel niet in de juiste mode zetten (even met stty doen), en als je perongeluk twee keer attached is het feest.
Maar ik zou eerst eens kijken wat je in /dev/ hebt voordat de kabel eraan hangt, en wat je erna hebt. Voor hetzelfde geld is /dev/ttyUSB0 maar een subdevice en moet je eigenlijk naar /dev/ttyS0 verbinden (even afhankelijk wat je aan devnode krijgt).
Nah. USB-serial devices heten altijd ttyUSB* (of ttyACM* met cdc_acm), en er is er echt maar 1 attached getuige de kernel messages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:34

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is leuk dat het in dmesg staat, maar ik heb 't met USB seriële adapters al eens gezien dat er toch nog een ttySx werd aangemaakt zonder melding. Daarom ook mijn suggestie om /dev/ in de gaten te houden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:32
Bedankt voor het meedenken allemaal!
Het probleem is opgelost met dank aan robbshop feedback.

het "cat /dev/ttyUSB0" retouneerde meteen data, elke 10 seconden dus het lag niet aan de kabel maar aan mijn curl commando. Wat bleek, aangezien ik een nieuwe slimme meter heb moest ik de baudrate op 115200 zetten. Ik was in de verkeerde veronderstelling dat deze op 9600 moest staan

edit: en de reden dat de terminal 'hing' was omdat het cu commando niet regageerd op ctrl-c/z maar deze sluit je dmv "~." Weer wat geleerd!

[ Voor 15% gewijzigd door Simkin op 26-01-2015 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Daarom is het nuttig om bij problemen altijd even te catten. Met de verkeerde baudrate krijg je dan bogus output, dan kun je daaruit concluderen dat de baudrate verkeerd staat.
Pagina: 1