Geheugen uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

• Xyzyz
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-07-2025
Hey allen. Ik ben op zoek naar nieuw geheugen maar ben niet zeker wat ik er in moet stoppen.
Ik heb een Asus M4A68LT-MLE moederbord met een AMD Athlon IIX2 250 erin zitten. Nu heb ik 2 GB RAM (ter volledigheid: Kingston KVR13333D3N9/2G). Dit wil ik graag uitbreiden.
Aangezien ik altijd wat achter loop met mijn pc hardware kan ik me goed voorstellen dat ik een uitbreiding van mijn ram goed kan waarmaken via ebay / marktplaats o.i.d. maar ik weet niet zo goed waar ik op moet letten om er zeker van te zijn dat het goed in mijn moderbord past (of eventueel naast mijn reeds bestaande ram kaartje).
Kan iemand me helpen met waar ik op moet letten bij de beschrijving van het ram om te zorgen dat het matcht met mijn systeem. Het er in zetten als ik het eenmaal heb is allemaal geen probleem.
Alvast dank!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:04

br00ky

Moderator Harde Waren
Laat ik je eens op weg helpen, zonder meteen alles te verklappen. We gaan hier immers uit van eigen onderzoek ;).

stap 1:
Wat voor type RAM moet er in? Hint: zoek je moederbord op en kijk naar de specificaties.

• Xyzyz
Haha, heel pedagogisch. Voor zover ik al wist moet er DDR3 in. De rest van de getallen op mijn Ram DIMM (KVR13333D3N9/2G) zijn mij alleen niet allemaal duidelijk. Wat ik er van snap is de D3 (DDR3 denk ik) en de 2 GB. KVR is misschien vanwege het merk Kingston(?).
Nu heb ik me alleen laten vertelen dat gewoon meer GB er naast douwen niet perse werkt omdat het verschillende snelheid kan zijn en als deze niet hetzelfde is je snellere 4GB Dimm (bijvoorbeeld) er niet voor zorgd dat je samen effectief 6GB hebt maar gewoon 4GB (of misschien dat het op de lagere sne;heid ging draaien? Zoals je ziet ben ik niet goed op de hoogte).
Vandaar de vraag. Waar moet ik precies op letten (naast dus de DDR3) :-)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Niks pedagogisch, gewoon volgens de richtlijnen van het forum.

Het ligt eraan wat je ermee wil bereiken. Stelregel, meer is beter, maar teveel merk je niks van. Dus, wat doe je zoal? En waarom heb je nu te weinig? Met 2 GB zal je waarschijnlijk geen W7 hebben, want dat wordt erg karig. Wat heb je wel en 32 of 64 bit? Zodra je immers meer dan 4GB gaat steken heb je 64 bit nodig om er gebruik van te kunnen maken.

Daarnaast zit je er qua geheugen optellen naast. Dat kan altijd, maar als je sneller RAM koopt zal dat op dezelfde snelheid draaien als je langzaamste reepje. Merk je daar wat van? Nee, tenzij je de iGPU van je processor gebruikt. Die heeft je Athlon niet, dus is het niet relevant.

De specificaties van je huidige ram-reepje zijn trouwens gewoon te googlen met dat serienummer.

Kortom, het verhaal is nog niet helemaal compleet van jou kant :).

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 26-01-2015 13:00 ]

• Xyzyz
ok, als het goed is is dit dus 64 bit dus dat is goed (http://www.kingston.com/dataSheets/KVR1333D3N9_2G.pdf).
Onder het mom meer is beter kan ik toch maar max 8GB in me moederbord stoppen (http://www.asus.com/Motherboards/M4N68TM_LE/specifications/). Ik zou meer Ram willen hebben vanwege gamen. Ik speel niet het aller nieuwste maar denk dat het ram nu een betaalbare stap is voor een kleine upgrade.

Maar begrijp ik het goed dat ik gewoon DD3 64-bit ram moet kopen met ergens in de titel het cijfer 1333 (mhz? ofzo) of hoort er nog iets bij?

Edit: bijvoorbeeld zoiets als dit zou dan denk ik passen toch? (http://www.ebay.nl/itm/4G...n_123&hash=item339c87bf93)

[ Voor 15% gewijzigd door Xyzyz op 26-01-2015 14:56 ]

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-02 17:01
Sodim gaat niet passen, je moet wel dim hebben

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Het liefst wil je een reepje erbij dat exact hetzelfde is (en uberhaupt past natuurlijk), al kan het ook best werken als je totaal iets anders koopt, dat is dan alleen niet te voorspellen.

Wil je 8 GB, kan je het beste nieuw 2x4 aanschaffen. Tenzij je bij je volgende pc direct overstapt naar DDR4 kan je dit prima meenemen dan. pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU is zo ongeveer het standaard setje naast pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU.

Verwacht overigens dan geen geweldige extra gameprestaties. Als het nu al kon, zijn het vast niet de crysis'en en far cry's van de wereld die je speelt. Welke games gaat het om en welke OS heb je?

• Xyzyz
Ik heb Windows 7. Ik doe hier en daar wat World of Warcraft (voor de uitbreiding draaide alles super lekker maar nu niet meer en het laden is vooraal erg lang), wat oudere spelletejs of spelletjes die niet zo gek veel trekken en hier en daar wat COD (modern warfare 3, dus ook niet de laatste).
Het idee is ook dat ik stukje bij beetje mijn systeem wil kunnen updaten. Heb nu al een nieuwe videokaart gekocht een tijdje terug (Nivdea GeForce GTX 750 Ti) en mijn moderbord en processor komen dan nog als er wat geld voor beschikbaar is. Met dat in het achterhoofd, is het wel handig om dan DDR3 te kopen (nieuw) of is DDR4 eigenlijk dan de weg die het beste past (als ik er aan toe kom om te upgraden dan ga ik zowieso ook niet voor t nieuwste op de markt)?

Maaruit je eerste zin maak ik op dat ik niet gewoon maar een 4GB of 2GB Dimm moet kopen om er naast te zetten, maar dan gewoon 2x2 of 2x4 meteen?

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:27
DDR4 is op het moment niet interessant voor WoW, veel te duur.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 386,-€ 386,-
1MSI X99S SLI PLUS€ 197,95€ 197,95
1Crucial Ballistix Sport BLS4C4G4D240FSA€ 217,95€ 217,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 801,90

Dan mag er in het rijtje 16GB staan, maar 8GB is ook niet leuk, en zeker niet met dit platform.

• Xyzyz
Ok, ga inderdaad denk ik maar voor pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU inderdaad. Tnx!
Vroeg me alleen af of jullie verwachten dat dit inderdaad ook iets is wat ik in ene nieuw moederbord kan pluggen als ik me processor en moederbord up ga graden of dat dan inderdaad alles naar DDR4 al is? Loop ik misschien een beetje vooruit maar was er wel naar benieuwd. Zag op een tamelijk aantal moederborden op megekko.nl nog gewoon DDR3 staan maar ben niet helemaal zeker of ik dat dus goed inschat.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
DDR4 is inderdaad nog totaal niet mainstream. Stel je koopt over 10 jaar een nieuwe pc dan heb je waarschijnlijk weinig meer aan je reepjes, doe je dat binnen enkele jaren, dan kan het echt nog wel mee.

Verwacht overigens geen wonderlijke snelheidswinst. Als je nu te weinig RAM had, zal je dat kunnen ondervangen. Echt dramatische verschillen ga je pas merken als je een SSD aanschaft en in mindere mate een snellere cpu neemt.

[ Voor 36% gewijzigd door br00ky op 27-01-2015 14:35 ]

• Xyzyz
Prima. Binnen enkele jaren zal ik zeker wat nieuws halen (hopelijk toch eerder ;) ).

Verwacht inderdaad niet een heel groot verschil, al ben ik wel erg benieuwd hoe groot het verschil zal zijn.
Was me echter niet bewust dat een SSD een groter verschil zal maken dan een snellere cpu (al is dat naturlijk ook relatief aan hoe veel snellere cpu ik neem). Is dat dan niet ene handigere volgende stap voor een upgrade? iets als deze (https://www.megekko.nl/pr...sung-840-Evo-120GB-mSATA-) is nog niet eens zo duur en er kan best het een en ander op. Dan kan die gewoon naast me andere harde schijf. toch?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Die gaat niet op je moederbord passen, want dat is een mSATA. Je hebt een gewone SATA schijf nodig zoals pricewatch: Crucial MX100 256GB (of de M550, of een kleinere versie).

Die kan dan inderdaad gewoon naast je huidige HDD draaien. Voor de meeste winst zet je Windows en je meest gebruikte programma's op de SSD en al je data (muziek/films/mijn documenten) op de HDD.

Ook hier geldt weer, je gaat niet magisch ineens bepaalde programma's wel kunnen draaien die eerder niet konden, maar wel voelt alles véél sneller aan. Een hardeschijf moet steeds zoeken naar de data op de schijf, een SSD doet dit een stuk sneller (simpel gezegd).

[ Voor 23% gewijzigd door br00ky op 27-01-2015 14:49 ]

• Xyzyz
Prima. Bedankt voor al het advies en informatie! Ik leef me binnenkort eens uit :)

• Xyzyz
Ik heb een beetje ene probleem met mijn gekochte ram. Even ter volledigheid nog eens, deze heb ik gekocht: pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
Voor zover ik kon zien zou die in me moederbord moeten kunnen (http://www.asus.com/Motherboards/M4N68TM_LE/specifications/), toch? Een probleem dat ik al tegen kwam is dat 32bit windows geen 8GB ondersteund maar heb ook al gelezen dat me windows7 licentie ook werkt voor de 64 bit installatie dus dat moet ik dan gewoon even regelen.

Nu is het echter zo dat mijn pc problemen met opstarten heeft. Ik had hem al een keer na 3x proberen aan gekregen en wat gespeelt maar daarna wilde hij niet meer aan. Na hem even een half uurtje met rust gelaten te hebben kreeg ik hem wel in safe mode aan (tot een bepald momdent) maar kreeg ik dit beeld: https://drive.google.com/...UUdCRmdz/view?usp=sharing (en toen ik "bad_pool_header googlede kreeg ik inderdaad iets wat ook op problemen met ram zou kunnen wijzen).

Nu zou de eerste stap natuurlijk zijn even de oude RAM terug zetten en het bekijken (en dat zal ik doen zodra ik er weer achter zit) en evt. 1 DIMM er uit halen (al verwacht ik daar geen verandering eigenlijk). Als iemand nou even goed hiernaar zou willen kijken en me vertellen of ik inderdaad de goede ram heb is dat al een grote hulp (anders moet ik hem even ruilen). Volgens mij zou DDR3 -1600 gewoon passen toch (wat PC3-12800 precies inhoud weet ik niet en geen idee of daar een probleem mee is). Als er nog suggesties zijn voor vervolg stappen hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Edit: kan het een probleem zijn met DIMM en UDIMM? Kan niet helemaal zeker zijn van wat ik nu heb. Op de ene website stat het als UDIMM en op de andere als DIMM. Geen idee of daar een probleem mee zou zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Xyzyz op 29-01-2015 20:34 ]

• Xyzyz
Heb er net nog even naar gekeken toen ik thuis kwam. Hij start niet op met beide modules er in. De oude doet het prima en ook als ik één van de twee nieuwe modules er in doe lijkt het het gewoon te doen (met beide alleen er in start hij op tot nu toe). Lijkt er op dat het misschien gewoon aan een 32-bit windows 7 systeem ligt? Of zou er iets met me moederbord aan de hand kunnen zijn?

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-02 17:01
Dit is hoogstwaarschijnlijk inderdaad windows die ziet dat er meer is dan 3gb en dan crasht omdat dat teveel is voor 32 bits
Pagina: 1