SSD kopen als hoofdschijf?

Pagina: 1
Acties:

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04-2025
Mijn laptop beschikt nu over een 240GB SSD en een 750GB HDD die ik in plaats van mijn optische schrijf heb geïnstalleerd. Ik maak mij hier wel een beetje zorgen over, want de HDD maakt allerlei klik geluiden. Gek genoeg geven HDTune en Hitachi fitness tool aan dat mijn HDD compleet gezond is, dus moet ik mij überhaupt zorgen maken?

Mijn idee was in ieder geval om een SSD van 500GB te kopen en de HDD helemaal weg te doen. Ik hoor echter verhalen een SSD niet geschikt is als hoofd schijf als je heavy user bent, want dat maak je veel meer gebruik van en gaat en niet lang mee. Tot hoeverre is dit waar?

Hoe kan ik trouwens kijken hoeveel reads en writes ik op een dag heb?

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
SSD niet geschikt als hoofdschijf? Ik zou je bron toch even beter controleren. Wellicht te maken met de trim functie? Anno 2015 is dat grotendeels opgelost.

Als je wilt inlezen of het geschikt is of niet, dan kan ik je hiernaar verwijzen. Allerlei reviews over SSD.

http://tweakers.net/categ...lid-state-drives/reviews/

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Je moet daarbij wel héél veel data verstoken, wil je tegen problemen aanlopen (bron, en verdere updates).

• iPodKiller
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

nieuws: Ssd's bereiken twee petabyte aan schrijfacties bij duurtest

Ze kunnen meer aan dan je denkt, ga maar uit van een lange levensduur als je er geen gekke dingen mee gaat wegschrijven.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:56

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup, absurd veel data, non-stop, en over de hele schijf heen géén blok hetzelfde. Lijkt me sterk als hij het bij gewoon (pro/con)sumer gedrag niet 5-10 jaar uithoud zoniet langer.

Overigens, zelfde geld als bij magnetische opslag: houd backups. SSD's hebben overigens wel een ander eigenaardigheidje wat zich vergelijkt met de klassieke headcrash van HDD's, een probleempje wat door een power-loss condensatortje kan worden afgevangen.