Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Algemene vragen desktop (eerst gepost in overklokken)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een nieuw systeem aangeschaft en geassembleerd, en ik wil er graag mee gaan overklokken, specificaties staan hierna vermeldt. Hier heb ik enkele vragen over, en ik hoop dat ik daar goede antwoorden op kan krijgen - deze volgen na de systeemspecificaties. Ik heb dit eerst gepost bij overklokken/tweaken, maar besefte iets te laat dat de vragen van een wat bredere aard zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 317,95€ 317,95
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER€ 154,90€ 154,90
1EVGA GeForce GTX 970 Superclocked ACX 2.0 4GB€ 347,95€ 347,95
1WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB€ 161,95€ 161,95
1Thermaltake Chaser MK-I€ 122,13€ 122,13
1Corsair Vengeance Pro CMY16GX3M2A2400C11R€ 162,95€ 162,95
1Seasonic G-series 550 watt PCGH Edition€ 82,95€ 82,95
1Samsung 840 EVO 250GB€ 111,-€ 111,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.461,78

Vraag 1:
Welke koeling raden jullie aan voor CPU overklokken? Ik zat zelf te denken aan http://tweakers.net/pricewatch/408697/nzxt-kraken-x41.html deze. Een van de hoofdredenen daarvoor zijn de goede reviews, maar ook het feit dat er een 140 mm fan aan zit die mooi op de achterkant van mijn kast past is een goed verkooppunt (en het feit dat ik de kleuren kan instellen.)

Is dit volgens jullie, of kan ik toch beter voor een andere koeling gaan? Ik heb ook gehoord over TEC-koeling, maar daar heb ik geen verstand van; het schijnt wel beter te zijn dan water of lucht. Zijn er ook andere soorten koelingen waardoor ik m'n processor tegen z'n limieten aan kan pushen?

Vraag 2:
Ik weet dat je ook GPU's kan overklokken, maar hier heb ik veel minder verstand van. Ik weet dat mijn editie van de GTX-970 kaart in de fabriek al is overgeklokt. Ik vind het wel interessant om dat verder te brengen, kan dit met de koeling waarmee hij wordt geleverd, of moet ik ook speciale koeling aanschaffen voor de GPU? Wat raden jullie hiervoor aan, lucht, water, TEC of iets anders? Wat zijn de voor en nadelen, heeft het zin om te doen, en wat zijn de prijzen?

Vraag 3:
Niet gelinkt aan overklokken, maar aan casemodding: Ik wil graag het licht in mijn case, maar ook op de fans en andere onderdelen van mijn PC met LED's versieren, deze moeten echter héél snel van kleur kunnen veranderen, om een lichtgevend "prismatisch" effect te geven. Voorbeelden van wat voor kleur ik wil bereiken:

http://www.zintaglio.com/pics/k9.35dmd.mp4
http://www.zintaglio.com/pics/dodecaloopsorg.mp4
http://www.zintaglio.com/pics/k.takraw.mp4

wit met alle kleuren er doorheen, snel shiftend dus, op een donkere achtergrond (zie filmpjes!!). Heeft iemand een idee hoe ik dat het beste kan realiseren?

Vraag 4:
Wat is jullie mening over monitoren? Ik wil graag (minimaal) een 27 inch monitor, waarbij ik de mooiheid van de beelden belangrijker vind dan een extreem snelle reactiesnelheid. Ik zat zelf te denken aan deze: pricewatch: Dell Ultrasharp U2715H Zwart maar hebben jullie nog andere suggesties?

Vraag 5:
Is mijn voeding adequaat voor OC?

Vraag 6:
Wat vinden jullie van mijn setup, wat zou jij anders doen? Waarom? Is het een goede configuratie voor mijn budget?

Bij voorbaat dank,
Ilfana. :)

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Als je een high end 27" monitor wil kopen dan zou ik even wachten tot Februari-maart.
Dan komt er allesinds al één "Monitor van het jaar" uit ;)

Namelijk de Acer XB270HU met volgende specs:
• 144HZ
• IPS paneel (eerste ooit met 144Hz g-sync)
• G-Sync (weg met tearing & betere gevoel bij lagere fps)
• slechts 4ms reactiesnelheid Grey-To-Grey, ookal is het een IPS paneel dankzij G-Sync
• 2560x1440
• "ultra low motion blur technologie"
• al de typische goede high end features (hoogte verstelbaar, pivot, 90° draaien etc)

De Prijs zal wellicht nog een stuk hoger zijn dan de U2715H, maar dan heb je ook wel een "godsgeschenk" :9~

Je voeding is meer dan adequaat voor een zeer hoge overclock op zowel CPU als GPU.

GPU overklokken is simpel en gaat je in games meer FPS opleveren dan je processor te overklokken.
Kijk bv eens bij reviews tot hoever hun Asus GTX 970 Strix gaat. Dan heb je ongeveer een gedacht van hoever ze ongeveer gaan. (elke kaart is echter anders, jouw kaart kan minder of nog verder gaan)

Bij Techpowerup gaat hij tot 1290Mhz core clock en 1990Mhz memory clock.

Dit kan je zelf ook met MSI Afterburner en bv een tooltje à la GPU-Z om de preciese Mhz te weten.
Ze tonen ook hoeveel extra performance ze eruit krijgen, bijna een default GTX 980 door te overklokken:
Afbeeldingslocatie: http://tpucdn.com/reviews/ASUS/GTX_970_STRIX_OC/images/perf_oc.gif

Oh en dit alles met de koeler die op de kaart al zit, geen extra dingen nodig. ;)
Ook niet nodig om met de Voltage te prutsen, die extra performance is hun gelukt zonder daar aan te komen.

[ Voor 40% gewijzigd door SmokingCrop op 26-01-2015 00:47 ]

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-09-2023

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

CPU-overklokken kan ook heel goed met luchtkoelers hoor. ;)

Velen zijn het met me eens, sommigen niet, maar ik zeg: pricewatch: Phanteks PH-TC14PE Zwart. Let wel: hier zitten geen fancy dingetjes op als leds ofzo, het is gewoon een bruut blok koelkracht. Het is ook groot, dus als je 'm koopt is er een kans dat je de heatsinks op je RAM een kopje kleiner moet maken. Het zal flink wat ruimte innemen en overheersen binnen je kast.

Die waterkoeler die je hebt gekozen is een prima ding. Hij zal er veel opgeruimder uitzien dan de luchtkoeler die ik net zei. Ook hier zitten dus aardige voordelen aan. Ook de LED's op het CPU-blok zijn een leuke feature. En hij koelt natuurlijk goed ;)

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties! Heel dom vraagje trouwens: Hoe ruw kan je omgaan met een moederbord? Ik probeerde hem er net voorzichtig in te monteren (ik ben nu bezig met de assemblage van het apparaat, eerste pc die ik bouw) maar ik ben toch best huiverig, omdat alles zo open en bloot ligt. Gaat die snel kapot als je hem gewoon vastpakt en tegen de kast aan houdt met je hand terwijl je de schroefjes erin doet?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:58

br00ky

Moderator Harde Waren
Zolang je de afstandsbusjes niet vergeet kan er weinig misgaan. Gewoon tussen je vlakke handen klemmen. Niet onnodig allerlei onderdelen aanpakken etc.

Vraag de volgende keer via een TR (handje helemaal bovenaan je topic) om een verplaatsing van je topic als je denkt dat die verkeerd staat. Crossposten zoals je nu gedaan hebt is niet de bedoeling.

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28
Het is eigenlijk niet de bedoeling dat je hem zo vastpakt, sowieso bij voorkeur om een esd bandje om te hebben en anders even een radiator of een ander geaard voorwerp vast te houden om je zelf te ontladen. Moederbord zal niet gelijk stuk gaan maar je verkort wel de levensduur (door bovenstaande niet te doen).

Maar ik neem aan dat je de kast plat legt en de spacers al in de kast hebt gedraaid en vervolgens het moederbord op de spacers en de gaten zo precies mogelijk in 1 lijn legt? Dat is in ieder geval wel het makelijkste.

Het loont waarschijnlijk ook om eerst de CPU en de koeler te installeren

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips! Ja ik had eerst kort geprobeerd hem vast te houden tegen de rand van de kast aan (heb de kast toen niet plat gelegd) en geprobeerd hem vast te schroeven - heb wel mijn best gedaan hem zo zacht mogelijk te handlen. Wat is een ESD bandje? Ik neem aan dat ik hem niet gesloopt heb door hem zo vast te pakken, dat zou wel heel vervelend zijn, haha...

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:58

br00ky

Moderator Harde Waren
Het lijkt me verstandig als je "even" een goede buildvideo kijkt. Daarin geven ze allerhande tips hoe en wat.

ESD bandje kan je zo googlen. Of het nodig is, ach, zolang je niet in je trainingspak op een vloerbedekking gaat bouwen is er weinig aan de hand.

Tevens move naar CSL, want hier is geen sprake van aankoopadvies.

[ Voor 11% gewijzigd door br00ky op 26-01-2015 11:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Excuses voor het crossposten, trouwens. Ik ben hier nieuw; Ik heb wel m'n best gedaan om mijn post zo leesbaar en inhoudvol mogelijk te maken. Ik zal in het vervolg mijn best doen niet te crossposten of op verkeerde plekken te posten!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28
Wat br00ky zegt zoek even een goede build video, dan weet je ook ook gelijk hoe je de koelpasta aan kan brengen. Als die niet al op de koeler zit die je uiteindelijk gekozen hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben net voor de Kraken X41 gegaan. En mijn andere vragen? Heeft iemand nog tips? :) Wat voor prijs wordt er verwacht voor de Acer XB270HU?

-Ilfana

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2015 12:28 ]

Pagina: 1