Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• xAquartz
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 27-01 15:09
Hi even een vraagje.

Ik wil ook een 3d printer gaan kopen maar heb eigenlijk geen zin om te wachten tot maart tot die nieuwe uitkomen. Is dit wel verstandiger om te doen (noodzakelijk)?

Ik heb het geld met een budget rond de 2000 euro en heb zelf al de Ultimaker 2 en Ultimaker Original + bekeken maar kom er niet echt uit.

Wat zouden jullie doen en waarom? Alvast bedankt :)

• absrnd
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 13:03
beide Ultimakers zijn zeer goede printers, maar de UM2 is een fractie beter, maar het verschil is niet heel groot,
en of dat de extra kosten waard zijn is aan jou.

er zijn voor en nadelen aan beide:

UM1+ moet je zelf opbouwen, wat zeer gemakkelijk is,
wat ook als voordeel heeft dat je precies weet hoe deze in elkaar zit, en kan je zelf problemen verhelpen, en nog beter maken dat deze al is,
ook is het wisselen van een nozzle is in een paar minuten gebeurd, als je grote zaken sneller wilt printen, en dan gemakkelijker woodfill en metaal-fill printen.
ook heeft deze nu dezelfde elektronica en heated bed als de UM2.
de geluidsterkte is iets meer dan de UM2, maar kan met een paar simpele oplossingen zeer stil gemaakt worden.

De UM2 is kant en klaar uit de doos, alleen een beetje kalibreren en je kan al printen, wel woord aangeraden dat je de feeder vervangt door eentje die je kan downloaden, de feeder heeft nog wel voor wat problemen gezorgd,
het verwisselen van een nozzle is best veel werk, je moet de gehele printkop uit elkaar halen,
het display op de UM2 is iets beter om mee te werken, en is de printer best wel stil.

de pas aangekondigde nieuwe printers van Ultimaker zijn de Ultimaker GO en Ultimaker Extended,
de UM-GO is kleiner en heeft ook geen heated bed, en is in mijn ogen te duur voor wat je krijgt, de Extended is precies hetzelfde als de UM2 maar met 10cm extra hoogte, en best een bak geld extra voor die 10cm :)
het standaard formaat van de UM2 en UM1 zijn prima, als je groter wilt printer hak je het object in stukken, wat zeer gemakkelijk gaat met gratis software, en dan zijn de print uren ook opgedeeld, ander kan je best wel dagen printen voor een groot en gedetailleerd object.

de Ultimakers staan bekend om de kwaliteit maar vooral de snelheid waarmee je kan printen, je zal niet altijd die snelheid gebruiken, maar het gaat altijd sneller dan vele andere printers,

ook de UM samen met Cura software is perfect, en je kan zelf kiezen voor eenvoudige instellingen, of tot in de puntjes afgesteld, daarbij is de zeer actieve forum van Ultimaker perfect, als je vragen hebt wordt je snel geholpen door vele andere deskundige gebruikers :)

Ik heb zelf de UM1 gekocht een paar jaar geleden, en ben zeer tevreden, de mogelijkheid om zelf verbeteringen aan te brengen maakt het een zeer flexibele printer.

als je meer vragen hebt hoor ik het wel, en ga zeker even rond snuffelen op het UM forum.
http://umforum.ultimaker.com/

• absrnd
Graag gedaan :/

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 11-11 14:49
quote:
xAquartz schreef op zondag 25 januari 2015 @ 22:10:
Hi even een vraagje.

Ik wil ook een 3d printer gaan kopen maar heb eigenlijk geen zin om te wachten tot maart tot die nieuwe uitkomen. Is dit wel verstandiger om te doen (noodzakelijk)?

Ik heb het geld met een budget rond de 2000 euro en heb zelf al de Ultimaker 2 en Ultimaker Original + bekeken maar kom er niet echt uit.

Wat zouden jullie doen en waarom? Alvast bedankt :)
Lees deze guide eens door. Ze hebben daar de 3D printer markt opgedeeld in 5 categorieën/doelgroepen, afhankelijk van de eisen en prioriteiten van elke doelgroep. De best beoordeelde printers in elk van de categorieën zijn:
quote:
  • Enthusiast: Makergear M2 (9.0), FlashForge Creator Pro (8.7), Ultimaker 2 (8.6), Witbox (8.6), Lulzbot Taz 4 (8.5)
  • Plug-n-Play: Zortrax M200 (8.9), BEETHEFIRST (8.9), UP Plus 2 (8.8)
  • Kit/ DIY: Rostock MAX (9.0), Mendel90 (8.9), Kossel (8.8), Ultimaker Original+ (8.8)
  • Budget: Printrbot Simple Metal (8.6), Sharebot KIWI (8.6), FlashForge Creator (8.4), UP! mini (8.3)
  • Resin: Form 1+ (8.4), B9Creator (8.1)
Zoals je ziet staan de Ultimakers er wel tussen, maar zijn er dus ook genoeg andere 3D printers die erg goed bevonden worden. Ik denk dat jij in de 'Enthusiast' categorie valt, waarin 5 interessante printers staan die tussen de €1350 en €2500 kosten.

Lees dus de volledige guide eens door.
quote:
Jammer hè, als je zoveel moeite in een post steekt en dan geen reactie van de TS...

• r6turboextreme
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 11:48
Hoi,
Ik ben een vriend van xAquartz, met wie ik samen een 3D printer wil komen. Hij had het heel erg druk op dit moment dus ik ga even een antwoord geven, sorry hiervoor!
quote:
UM1+ moet je zelf opbouwen, wat zeer gemakkelijk is,
wat ook als voordeel heeft dat je precies weet hoe deze in elkaar zit, en kan je zelf problemen verhelpen, en nog beter maken dat deze al is,
ook is het wisselen van een nozzle is in een paar minuten gebeurd, als je grote zaken sneller wilt printen, en dan gemakkelijker woodfill en metaal-fill printen.
ook heeft deze nu dezelfde elektronica en heated bed als de UM2.
de geluidsterkte is iets meer dan de UM2, maar kan met een paar simpele oplossingen zeer stil gemaakt worden.
Als ik zo op deze manier beoordeel lijkt me de UM1+ beter. Ook omdat ik wel handig ben, kits zijn voor mij geen probleem en je kan bijvoorbeeld een nieuwe extruder/feeder uitprinten oid. Bij het gemak van het wisselen van een nozzle lijkt mij wel een erg groot voordeel bij de Ultimaker Original +, bijvoorbeeld bij het printen van ABS kun je beter een andere nozzle gebruiken om clogging te voorkomen, toch?

Ik vind de moddability bij een printer wel belangrijk, ik denk dat de UM1+ hierbij punten scoort.
quote:
de pas aangekondigde nieuwe printers van Ultimaker zijn de Ultimaker GO en Ultimaker Extended,
de UM-GO is kleiner en heeft ook geen heated bed, en is in mijn ogen te duur voor wat je krijgt, de Extended is precies hetzelfde als de UM2 maar met 10cm extra hoogte, en best een bak geld extra voor die 10cm :)
het standaard formaat van de UM2 en UM1 zijn prima, als je groter wilt printer hak je het object in stukken, wat zeer gemakkelijk gaat met gratis software, en dan zijn de print uren ook opgedeeld, ander kan je best wel dagen printen voor een groot en gedetailleerd object.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik denk dat het inderdaad zo is, die 10cm extra hoogte is niet erg belangrijk het gaat toch voornamelijk om de breedte en lengte. Die printers zijn inderdaad ook een beetje te duur, en ik heb zelf ook al ervaring met 3DS max en Blender dus het hakken van stukken is vast wel kinderspel voor mij.
quote:
de Ultimakers staan bekend om de kwaliteit maar vooral de snelheid waarmee je kan printen, je zal niet altijd die snelheid gebruiken, maar het gaat altijd sneller dan vele andere printers,

ook de UM samen met Cura software is perfect, en je kan zelf kiezen voor eenvoudige instellingen, of tot in de puntjes afgesteld, daarbij is de zeer actieve forum van Ultimaker perfect, als je vragen hebt wordt je snel geholpen door vele andere deskundige gebruikers :)
Dat klinkt erg goed! Snelheid is voor ons wel een belangrijk punt op zich, maar wij willen vooral nauwkeurig printen dus een goede verhouding is wel wat wij nodig hebben. Waar ik mij wel zorgen maak over de support van Ultimaker zelf, dus garantie bijvoorbeeld. Hoe wordt dat precies gedekt? Want de Ultimaker Original + is een kit, waarbij er dingen gebouwd moet worden en dat kan dus weleens misgaan. Ook zag ik op een forum een probleem van de nozzle van de ultimaker toen diegene 2 rollen ABS had geprint, dat het gaatje in de nozzle was uitgewijd en kapot was gegaan.
quote:
Ik heb zelf de UM1 gekocht een paar jaar geleden, en ben zeer tevreden, de mogelijkheid om zelf verbeteringen aan te brengen maakt het een zeer flexibele printer.

als je meer vragen hebt hoor ik het wel, en ga zeker even rond snuffelen op het UM forum.
http://umforum.ultimaker.com/
Ja, wij moeten nog beslissen of de Ultimaker 1+ of de 2 een betere keuze is, maar als ik dit lees lijkt de 1+ ons de beste optie. Wat zijn voorbeelden van goede upgrades van de ultimaker 1+?

Ik las ook op een review dat je de Ultimaker 1+ vaker moest babysitten, om te kijken of de print goed ging. Aangezien mijn 3D printer in een andere geventileerde kamer moet zitten wil ik weten of dit ook echt zo is, en of de Ultimaker 2 in dat opzicht beter is.

Heel erg bedankt voor uw uitgebreide antwoord, ik heb ook geprobeerd zo uitgebreid mogelijk te beantwoorden en hierbij ook de andere mensen bij hun keuze kunnen helpen.
quote:
Balance schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 11:08:
[...]

Lees deze guide eens door. Ze hebben daar de 3D printer markt opgedeeld in 5 categorieën/doelgroepen, afhankelijk van de eisen en prioriteiten van elke doelgroep.
Ja, dat ziet erg goed uit. Ik heb deze guide goed doorgelezen. Alleen ik zie geen goede community bij bijna elke printer behalve de Makerbot en de Ultimaker printers. De rest valt mij eigenlijk tegen qua community, wat ik ook een erg belangrijk punt vind, want op internet kun je heel veel upgrades vinden voor de Ultimaker, om de printer zo in de toekomst alleen maar te verbeteren. Ik denk dat een 3D printer 3 jaar meegaat, maar het zou wel mooi zijn om die levensduur te kunnen verlengen d.m.v. geprinte upgrades of vervangingen.

Heel erg bedankt voor jullie reacties :)

Thomas

• xAquartz
Hi zeer bedankt voor de toffe reacties :D en het spijt me dat ik niet eerder kon reageren. Zoals Thomas al zei wouden wij hem samen kopen, dit om geld te besparen. xD eigenlijk heeft Thomas nu de meeste dingen wel gezegd die ik ook nog wou vragen/zeggen. De belangrijkste vraag is wel of je de umo+ moet babysitten of niet. Hoe gaat het proces van printen is het gewoon mogelijk om hem aan te zetten en dat je dan na twee dagen weer even kijkt als hij allang klaar is? Of kan dat niet? Verder hoe werkt het opdelen van objecten? Je zegt namelijk dat het met de bijgeleverde software heel gemakkelijk gaat maar hoe gaat dat proces dan? En hoe zet je hem dan vervolgens weer in elkaar? Heb het vanaf nu veel rustiger dus zal meteen op dezelfde dag weer een reactie teruggeven. Nogmaal mijn excuses :/

• absrnd
Als je een tijdje gewerkt hebt met de printer en wat ervaring hebt opgebouwd kan je weglopen, maar als je problemen krijgt kan je sneller ingrijpen als je er een oogje op houd,
ik bekijk mijn printer in de werkkamer via een webcam op mijn iPad in de woonkamer met Splashtop, ook kan ik de printer aan en uit zetten via remote acces, maar dat komt omdat mijn Ultimaker nog via een aangesloten Mac-mini print.
ik print vaak objecten die langer dan 2 dagen duren, en dat gaat 99,9% van de tijd goed :)

de werking van de printer is van een aantal zaken afhankelijk:
- Goede "gesloten"cad tekening
- Instellingen voor het te printen materiaal
- Kwaliteit van het te printen materiaal (te veel dikte tolerantie bij goedkoop materiaal)
- Genoeg materiaal op de spoel
- Hechting van de eerst laag op het bed

Het delen van objecten kan op vele manieren, strak in tweeën hakken, en platte vlakken op elkaar verlijmen,
opdelen, en in de tekening sleuven of gaten met pennen maken, die naderhand in elkaar schuiven voor een betere constructie.
de sleuven en gaten zou je zelf moeten tekenen.

als je wilt weten wat Cura kan, moet je deze gewoon installeren en met tekeningen bekijken wat deze kan doen, dan krijg je al een goed beeld hoe het werkt :)
de software doet al heel veel om je tekening geprint te krijgen, schalen, opvulling, ondersteuning.
Je zal zien dat als je met de printer aan de slag gaat, er specifieke vragen tevoorschijn komen, en met die vragen over de Ultimaker of Cura kan je heel goed terecht bij het UM forum

absrnd wijzigde deze reactie 28-01-2015 16:40 (3%)

• r6turboextreme
Hoi,
Oke, super goede informatie! Wij gaan toch voor de Ultimaker 1+ t.o.v. UM2 vanwege de upgradebaarheid. De keuze is te danken aan uw informatie. Wat kan ik als onderdelen het beste van tevoren kopen, dingen die het meest stuk gaan?
Wat kan ik ook het beste via eBay bestellen om de printer te verbeteren, wat betreft kleine onderdeeltjes?

Gelukkig kunnen wij allebei 3D modellen dus het wordt niet moeilijk om sleuven en gaten te maken.
Heel erg bedankt!

• xAquartz
Weer erg bedankt voor je reactie :) ook had ik nog een vraagje want je zegt dat je voor de goede werking van de printer een goede gesloten CAD tekening moet hebben. Betekend dit dat je geen modellen met 3ds max kan maken? Of werkt dat anders? Het zou wel handig zijn als iemand een programma zou maken waar de modellen klaar worden gemaakt voor het printen of eventueel als het te groot is dat het programma die gaten of sleuven maakt.

En zoals Thomas ook al zei welke upgrades zouden we er meteen bij moeten kopen? Verder was er nog het probleem met de nozzle want Thomas zei al in een eerdere reactie dat we op een ander forum iets hadden gelezen over dat als je een andere rol filament gebruikt dat je nozzle kan uithollen of zoiets dergelijks. Dus zou dit betekenen dat we verschillende nozzles moeten bestellen?
Alweer bedankt ;)

• absrnd
Edit
ik heb even geïnformeerd bij Ultimaker, en de nieuwe kit van de Ultimaker+ kan niet standaard printen via USB, dat heeft voordelen en nadelne:
Voordeel, dat je geen PC aan de Ultimaker hoeft te koppelen, en tijdens het printen meer opties hebt om in te stellen
Nadeel, dat je een extra oplossing moet vinden om een webcam er op te zetten, dat kan met een IP cam, een Raspberry PI met webcam of een oude smartphone, en nog vele ander opties
/Edit

Je kan alles bestellen op de Ultimaker site, wat ik aanraad als reserve onderdelen, zijn 2 extra nozzles,
een als vervanging van de standaard 0.4mm, en een die je kan vergroten naar bv 0,8 voor snelle grote prints.

de paar jaar dat ik de UM heb, heb ik alleen de belts vervangen die na 1,5 jaar intens gebruik uitgerekt waren, en een kapotte Peek isolator, doordat ik de temp te hoog op liet lopen :).

onderdelen die je nodig kan hebben om de printer te verbeteren kan je zelf uit printen, maar dat is niet veel, en ik zal een paar tekeningen opsnorren die je zelf dan kan printen.

Een goed gesloten Cad tekening is nodig, sommige tekenprogramma's verbinden vlakken of solids niet goed aan elkaar en ontstaan er zeer kleine naden, dit kan problemen geven in Cura voor het slicen, gelukkig kan je gratis Netfabb of Meshmixer versie downloaden die kan controleren en repareren.

over het algemeen is elk filament goed te printen, maar bv Colorfabb maakt zeer goed materiaal, je betaald iets meer, maar dan heb je ook wat,
als je met meer exotische filaments gaat printen, zoals Wood fill, Bronze fill e.d., kan je met een 0.4mm nozzle in de problemen komen, omdat die meer druk nodig hebben om uit de nozzle te komen, en wordt aangeraden om na het printen deze te verwijderen,
zelf print ik de exotica met de 0.8 nozzle, en heb zelden tot nooit problemen,
over het "uithollen" van de nozzle zijn vage verhalen, ivm de metaal gevulde filament, men weet niet precies wat het met de nozzle doet na langdurig gebruik, omdat dit relatief nieuwe materialen zijn, maar een nozzle is zo vervangen :)

als je wilt zouden we ook een keer af kunnen spreken, zodat je mijn printer kan zien, en in praktijk mee kan maken hoe alles werkt :)
ik woon zelf in Leiden
Ik heb een omgebouwde Ultimaker die een stuk hoger is, maar precies hetzelfde werkt.

absrnd wijzigde deze reactie 29-01-2015 09:56 (15%)

• xAquartz
Edit
ik heb even geïnformeerd bij Ultimaker, en de nieuwe kit van de Ultimaker+ kan niet standaard printen via USB, dat heeft voordelen en nadelne:
Voordeel, dat je geen PC aan de Ultimaker hoeft te koppelen, en tijdens het printen meer opties hebt om in te stellen
Nadeel, dat je een extra oplossing moet vinden om een webcam er op te zetten, dat kan met een IP cam, een Raspberry PI met webcam of een oude smartphone, en nog vele ander opties
/Edit

Ik snap niet helemaal precies wat je hier mee bedoeld. Zou je dit nog een keer uit willen leggen? :)
En Wauw!!! Ik kan wel zien dat je veel tijd hebt besteed aan jou printer. Heb je dit design zelf gemaakt of een tutorial op internet gevolgd? Vind hem in ieder geval prachtig gemaakt! Hoeveel cm in de hoogte heb je er hierdoor bijgekregen?

Ook zag ik op de ultimaker site al een update van 200 euro dat je een dual extruder hebt, maar deze staat er nog wel als experimenteel. Is dit t al waard om meteen bij te kopen of raad je me aan om nog even te wachten tot het meer gebruikt word en meer bekend over is? Welke upgrades en reserve moet je er dan sowieso bij kopen als je in een keer wel voor een tijd klaar wilt zijn?

Je bent wel een hele vriendelijke tweaker :) als je andere tweakers bij je thuis uitnodigd om iets te komen bekijken _/-\o_ . Ik ga hier wel even over nadenken want dit lijkt mij wel heel handig om goed geinformeerd te worden alleen woon ik wel in Amsterdam en ben nog 16 dus beschik niet over een auto. Maar als ik iets kan regelen is het dan goed als Thomas (die ook op dit forum heeft gereageerd) ook meeneem? Aangezien we hem samen gaan kopen.

Even terug op het eerste wat ik in deze reactie zei is het niet mogelijk om een workstation dan naast de ultimaker te zetten en er een webcam op aan te sluiten die op de ultimaker gericht staat? En dat je dan via een programma het gewoon online zet dat je het ook op je mobiel kan bekijken.
Hoop dat ik iets van vervoer kan regelen om te komen kijken :D

• absrnd
Toen de eerste Ultimaker in de verkoop ging, moest je printen vanuit het Cura programma,
je maakte je instellingen, en dan druk je op print, werd de printer via USB aangestuurd.

Nu met de Ultimaker+ krijg je standaard de Ulticontroller erbij, dat is een klein kastje met beeldscherm, en printer door op "save G=code" knop te klikken, en wordt de print informatie naar een geheugen kaart opgeslagen, die je dan vervolgens in de Ulticontroller steekt, en dan de printer aan stuurt.

De Dual extruder is nog heel experimenteel, en kan veel problemen geven tijdens het printen, ook moet je, je 3D tekening daar ook op aanpassen, dat elke kleur of ander materiaal apart getekend wordt, die in Cura samengevoegd wordt tot een object,
omdat de twee nozzles op de zelfde hoogte zitten loop je de kans op omduwen van je print, en druppels van de andere kleur of materiaal op de kleur, een zooitje dus.
ik raad je aan om deze pas aan te schaffen als je zelf meer ervaring hebt, en dan is er misschien een betere optie :)

Als je echt reserve onderdelen wilt kopen, doe dan 2 extra nozzles, Hot end isolator tube, een peek, een set Belts en een bowden tube.
de rest kan je zelf printen.
wel kan het zijn dat je bestelling levering wat langer kan duren, omdat ze alles als een pakket willen sturen, en als niet alle reserve onderdelen op voorraad zijn, kan dat de levering verlengen !
en achteraf bestellen is altijd mogelijk, en je hebt ze zeker niet direct nodig.

wel kan je alvast rollen print materiaal bestellen, zodat je al aan de slag kan als je de printer binnen krijgt (Ultimaker levert een gratis rol PLA bij de bestelling van een printer)

een van de verbeteringen die je gelijk kan printen zijn een extra ventilator ophanging en een bowdentube connector, ik zal tzt de tekeningen opsnorren voor jullie.

En je kan altijd een PC ernaast zetten voor de webcam, en dan kan je ter plekke een je settings aanpassen en inladen in de printer :)
maar om er speciaal een PC voor te kopen, ben je met een IPcam misschien goedkoper uit :)

en je bent altijd welkom, stuur maar een PM en dan spreken we wat af :)
Ik ben Modelmaker van beroep, en ik help graag andere met mijn ervaring, ook omdat ik vind dat 3D printen iets is wat iedereen moet leren en begrijpen :)

Mijn omgebouwde Ultimaker kan 20X20X40cm printen, ik heb deze voor een speciaal project omgebouwd, omdat Ultimaker geheel open source is, kan je alle tekeningen en onderdelen lijsten gratis downloaden,
ik heb de tekening gewoon naar mijn hoogte aangepast en CNC uitgefreesd, daarbij heb ik voor zelf kleine aanpassingen gemaakt om het frame en bed stabiel te houden.

absrnd wijzigde deze reactie 29-01-2015 20:17 (7%)

• r6turboextreme
Hoi,
Dat is super nice, dat je een omgebouwde ultimaker hebt! Hij ziet er inderdaad super stoer uit. Op dit moment eigenlijk wel een beetje overkill voor ons. Wij hebben besloten de 1+ te halen met een paar filamenten (3 van ColorFabb en 2 van makerpoint), in het begin nog geen vervangonderdelen maar dat komt zeker nog! Wij willen hem eerst gaan bouwen.

Ik heb eigenlijk nog een paar vraagjes:
Hoe zit het precies met de model zo printen dat je zo weinig support material hoeft te gebruiken?
Op welke manieren moet je een printer afstellen? Ik las dat je de juiste extruder temperatuur nodig hebt en een goed opgewarmde heated bed. Maar wat voor factoren zijn allemaal belangrijk?
Ook wil ik graag weten wat je precies kan printen met een 750g filament rol. Heb jij misschien een foto van een print dat een hele rol heeft gebruikt, of meerdere prints?

Ik heb wel een leuk idee voor een IP camera, ik kan een oude HTC one X gebruiken, hiervan een hoesje downloaden en omzetten tot een stand + lader etc waarmee hij de printer kan filmen.

Super bedankt!
Thomas

r6turboextreme wijzigde deze reactie 30-01-2015 00:11 (9%)

• absrnd
Het printen met zo min mogelijk support materiaal, ligt geheel aan je zelf, print je een object geheel met support, of deel je de tekening in delen, om support weg te kunnen laten, en dat verschilt per object.

Ben je langer bezig om support te verwijderen en af te werken, of delen aan elkaar te monteren ?

Ook is support afhankelijk hoe je print, print je kouder, dan zakt het filament minder snel naar beneden, kan je met minder support doen, maar heb je minder sterke hechting op de vorige laag, en kan de constructie niet stevig genoeg zijn.
je zal zelf uit ervaring moeten leren wanneer wel en wanneer niet support te moeten gebruiken.

Om de printer af te stellen voor een bepaald object, zijn er verschillende factoren,
welk materiaal en temperatuur gebruik je, elk materiaal heeft een temp zone waarmee je kan printen, PLA kan tussen de 185C en 220C liggen,
kouder minder support nodig, maar moet langzamer, heter meer support nodig, maar kan sneller printen.
een bijkomende factor is de ventilator die het materiaal koelt as het uit de print kop is gekomen, ook daar kan je het print proces mee beïnvloeden, en of je meer of minder support nodig hebt.

er is geen een duidelijk voorbeeld om aan te geven wat je met een rol kan printen, ook dat is afhankelijk wat en hoe je print,
alle prints hoeven en zullen meestal niet massief zijn, en Cura geeft de optie om automatisch de binnenkant op te vullen met een stevige structuur, ook om filament te besparen,
hoe meer structuur hoe meer filament je nodig hebt, ook kan je zelf de wanddikte bepalen, meer wanddikte meer filament, maar dan wel stevigere prints
soms kan je objecten hol printen, maar vaak kan de binnenkant inzakken als er geen opvulstructuur is om overheen te printen.

de Heated bed kan je wel redelijk met standaard waardes werken, die staan vaak bij de gegevens op de site waar je het filament koopt, en is vooral bij ABS belangrijk.

Cura geeft bij het maken van de instellingen een waarde die redelijk goed aangeeft hoeveel materiaal je gaat gebruiken, dat is een leidraad zodat je in kan schatten of je nog genoeg materiaal hebt, of dat je een verse rol er aan moet hangen.

veel voorbeelden heb ik niet, en sommige mag ik niet posten :)

• xAquartz
Hi ik vind je ontwerpen echt super gaaf jammer dat je ze niet allemaal mag posten! :p U werkt dus voor een bedrijf die zich hier mee bezig houdt? Die been ziet er echt goed uit is dat nou 40 cm hoog? :o Waarvoor wordt die been gebruikt of is dat teveel gevraagd? :D
Morgen gaan wij de printer bestellen en dan krijgen we hem maandag als het goed is binnen. Jammer genoeg moeten we met het opbouwen waarschijnlijk nog wel even wachten :/ aangezien we dit samen willen doen. Het is toch mogelijk om eerst de printer in elkaar te zetten zoals iedereen het doet met wat uitgeprinte upgrades en dan eventueel later nog ook zo'n verhoging net als jou te maken? We gaan als filament 5 rollen bestellen met de waarde van 2.85 en dan de ultimaker Original +. Kan niet wachten tot we onze eerste dingen kunnen printen. Heb je misschien nog leuke ideeën die we kunnen printen/maken?

Ik ga helaas niet meer kunnen antwoorden tot zondag dus ik wens je in ieder geval een prettig weekend!

• absrnd
Ik werk zelf nog als Modelmaker, meer als hobby bij mijn werk,
Dat ik sommige prints niet kan laten zien is gewoon afspraak, dat een klant niet bang hoef te zijn dat ik niet vertrouwelijk om ga met de data :)

Je kan je aardig voorbereiden met diverse filmpjes op YouTube waar ze Ultimakers in elkaar zetten,
als je de printer in elkaar hebt gemonteerd, dan kan je gelijk de upgrades uitprinten :)

De UM1 leent zich heel goed om later te verbouwen, maar daar komt wel wat bij kijken, ga je eerst maar concentreren om goede print er uit te krijgen :)

hier alvast wat zaken die je goed kan gebruiken:

http://www.thingiverse.com/thing:17027
http://www.thingiverse.com/thing:11864
http://www.thingiverse.com/thing:21182
http://www.thingiverse.com/thing:25436
https://www.youtube.com/watch?v=YdzCTr1iLAs

en op de geheugenkaart die er standaard bij krijgt staat de Ultimaker robotje, dat is een hele goede test om te printen, als je die goed kan printen ben je al goed op weg :)
https://www.youmagine.com/designs/official-ultimaker-robot

Ook kan je er over nadenken om de UM een kleurtje te geven, dit kan en moet je doen voordat je deze in elkaar zet.
http://wiki.ultimaker.com/Painting_Your_Ultimaker

• MIKA7x73
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 01-10-2015
Beste mensen

Ik heb een paar vragen over de ultimaker v2.
Ik wil al een tijdje deze 3D printer kopen maar ik vraag me af of hij bijvoorbeeld een fiets kan maken die bestaat uit meerdere kleuren. Of kan hij enkel uit 1 kleur printen?
En zijn er ook meerdere upgrades voor de ultimaker 2? Ik kan daar niet wijs uit worden.

In iedergeval heeft dit topic me al ontzettend geholpen en hoop op de laatste vraagjes ook een antwoord te krijgen. Hartelijk bedankt allemaal :)

Groetjes mij :>

• Oyxl
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 10-09 18:11
Ik heb een potje opzij gezet het afgelopen jaar die ik wil gaan inzetten voor de aanschaf van een 3D-Printer. Dat idee komt eigenlijk niet voort uit een wens om 3D vazen te maken ( ;) ), maar omdat mijn moeder sinds haar borstkanker eigenlijk één arm niet meer goed kan gebruiken (en ze is alleen i.v.m. het overlijden van mn vader).

Dan kom je opeens hele simpele dingen tegen die je als mens niet meer kunt. Voorbeelden zijn het schuin zetten van een pan, om deze netjes te kunnen uitschrapen, of het aansteken van een waxine lichtje zonder het houdertje te kunnen kantelen. En dat zijn dan nog de simpele issues.

Ik heb hiervoor een aantal ideeën in hout uitgewerkt, maar loop simpelweg vast bij disciplines die ik niet beheers en onderdelen die ik niet kan krijgen, of onderdelen waarvan ik überhaupt niet weet of ze bestaan.

Helaas lopen de winkels niet echt over van pannenzetters voor éénarmigen, dus voel ik me genoodzaakt om zelf iets te verzinnen waar ze ook later op haar oude dag nog van kan profiteren.

De afgelopen tijd heeft dat zich steeds meer gemanifesteerd in het idee dat ik daar met een 3D printer een goede invulling aan kan geven. Misschien combineer ik hout en 3D object, maar ik wil eigenlijk op termijn over naar volledig 3D geprint materiaal dat tegen een stootje en tenminste 100 graden kan.

Dat is dan ook m'n eerste vraag;
Hoe zit het met materiaal en hitte?

Daarnaast heb ik helaas weinig ruimte over voor een 3D printer in m'n schuurtje, dus het zal ergens in huis, mogelijk zelfs in de huiskamer moeten komen. Is dit een probleem?

Ik ga waarschijnlijk voor de Ultimaker - Original+ met wat onderdelen, op basis van de posts in dit topic. I.i.g. erg bedankt voor de uitleg die hier wordt gegeven.

Sifortua Aristea - Skyforge

• absrnd
Een leuk idee om hulpmiddelen te maken met de printer,
in de woonkamer zetten is misschien een probleem, PLA geeft geet geur tijdens het printen, maar ABS wel,

Ook de 100C kan lastig worden, ABS kan na 80C vervormen, PLA al bij 45C.
als materialen gaat zoeken die hogere temperaturen kunnen weerstaan, dan zijn die meestal heel erg krimp gevoelig, en geeft dat veel problemen tijdens het printen, en trekt het meeste te krom om goed bruikbaar te zijn.
ook loop je tegen de grens aan wat de Ultimaker qua warmte kan printen, voor dat onderdelen beginnen te smelten :)
en daarom is hout soms een zeer goede oplossing, misschien een combinatie van beide ?
of kijken naar een kleine CNC portaal freesmachine, waarmee je gemakkelijk hout mee kan frezen :)

Let wel dat je alles ook in 3D moet tekenen, en als je daar geen ervaring mee hebt kan dat ook even duren.
met Scetchup kan je gratis 3D tekenen, maar ik heb begrepen dat de STL file vanuit Scetchup soms problemen kan geven om geprint te krijgen, doordat de software de 3D vorm niet waterdicht maakt.

Maar het is zeker waard om je in de materie te verdiepen, om je moeder te helpen.

• Oyxl
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 10-09 18:11
quote:
absrnd schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 13:11:
Een leuk idee om hulpmiddelen te maken met de printer,
in de woonkamer zetten is misschien een probleem, PLA geeft geet geur tijdens het printen, maar ABS wel,
Ja, dat kan inderdaad een probleem zijn. Ik heb nog de optie één van m'n kamers om te bouwen, maar helaas is dat ook m'n minst onderhouden kamer en die staat met het zicht op Tata Steel en vormt naar verhouding sneller stof.
quote:
Ook de 100C kan lastig worden, ABS kan na 80C vervormen, PLA al bij 45C.
als materialen gaat zoeken die hogere temperaturen kunnen weerstaan, dan zijn die meestal heel erg krimp gevoelig, en geeft dat veel problemen tijdens het printen, en trekt het meeste te krom om goed bruikbaar te zijn.
ook loop je tegen de grens aan wat de Ultimaker qua warmte kan printen, voor dat onderdelen beginnen te smelten :)
en daarom is hout soms een zeer goede oplossing, misschien een combinatie van beide ?
of kijken naar een kleine CNC portaal freesmachine, waarmee je gemakkelijk hout mee kan frezen :)
Ongelooflijk jammer. Ik hoopte dat er materialen zouden zijn die na hoge verwarming zouden uitharden en daardoor ook hitte-bestendiger worden, maar als dat niet het geval is, dan zal ik inderdaad de onderdelen die in contact komen met hoge temperatuur moeten afschermen met ander materiaal. Op zich nog steeds geen groot issue, vergt slechts wat extra werk. Toch verwacht ik makkelijker 'protheses' te kunnen maken voor zaken waar ik nu soms een slap aftreksel uit de doe-het-zelf zaak voor heb gehaald.
quote:
Let wel dat je alles ook in 3D moet tekenen, en als je daar geen ervaring mee hebt kan dat ook even duren.
met Scetchup kan je gratis 3D tekenen, maar ik heb begrepen dat de STL file vanuit Scetchup soms problemen kan geven om geprint te krijgen, doordat de software de 3D vorm niet waterdicht maakt.
Ik heb enige basis ervaring met meerdere 3D tools. Ik zal bekennen dat ik het heb moeten afleggen op complexe 3D objecten, maar juist de dingen die ik nu wil doen, zijn niet zo extreem complex. Zie het alsof ik m'n eigen lego-techno onderdelen wil maken, om die vervolgens zelf in te bouwen. Buisjes, radartjes, boutjes en moertjes. Dat werk.

En wat boutjes en moertjes aan gaat, zijn er volgens mij al voorbeelden zat op de markt die je zelf kunt scalen (corrigeer me als ik me vergis).

De objecten hoeven iig initieel niet super glad, of artistiek te zijn, maar vooral functioneel zijn. Door te doen verbeter je je skills tenslotte.
quote:
Maar het is zeker waard om je in de materie te verdiepen, om je moeder te helpen.
Thanks ;)

Sifortua Aristea - Skyforge

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sport

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True