Gaming monitor + videokaart

Pagina: 1
Acties:

• oViechiel
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-01 10:54
Ik zoek een gaming monitor + videokaart

Momenteel speel ik op een 'budget' beeldscherm. Met een beter / mooier scherm hoop ik op geen screen tearing (als dat mogelijk is). Daarnaast wil ik mijn videokaarten upgraden aangezien die wat ouder zijn (2 x MSI 560 GTX (SLI).

Wat is je budget?

€300 voor beeldscherm (24 inch)
€300 - 400 voor videokaart.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

Geen voorkeur. Uiteraard zie je Benq wat meer bij gaming monitoren. Enige wat ik graag zou willen is een mat scherm. Dus geen reflectie.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Intel Core i7-2600k @ 3.40GHz
8gb DDR3
Fatal1ty P67 Professional motherboard

Even wat side information. Ik heb al research gedaan. Het enige waar ik tegen aan liep is de MS tijd van een scherm. Ik heb geen idee hoe hoog / laag die moet zijn voor het gamen. Daarnaast kwam ik ook de hertz vaak tegen 122/144 etc. Wederom geen idee wat gunstig is voor het gamen.

Alvast bedankt voor de moeite!

Chiel.

Wanbeleid is ook beleid.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Waar zat je zelf aan te denken??
Daarop kunnen wij weer advies geven, dan leer je er ook weer van!

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
290 icm

pricewatch: BenQ XL2411Z Zwart ? 144hertz is uiterst geschikt om te gamen.

of een 970?

beide goede keuzes

• Nonamenl
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-06-2025
Die ms is de responstijd van het beeldscherm op input van je computer. Die wil je dus het liefst zo laag mogelijk. Voor gamen zou ik zeggen onder de 5ms. Ga hierbij uit van reviews omdat elke fabrikant het net even anders test en onder net te ideale omstandigheden.

Die hz van bijvoorbeeld 144 betekent de refreshrate van het beeld op je monitor per seconde. 144 staat hierbij dus voor 144 frames per seconde. Hierbij moet je je afvragen wat voor games je speelt, snelle shooters zoals bijvoorbeeld counter strike halen hier voordeel uit. Een beetje computer zit al snel boven de 100fps (frames per seconde) en dan kan zo'n scherm fijn zijn voor een smoothere gameplay (en preciezere shots).

Wil je, in combinatie met de nieuwe videokaart, juist de nieuwste en grafisch zware spellen spelen dan zou ik zeggen dat een 60 hz scherm volstaat. Bij nieuwe spellen op hoge resolutie en alles op ultra met een videokaart in jouw budget is 60fps eerder de norm.

Het hangt er dus een beetje van af wat voor games je speelt. Oh en ik denk dat geen screen tearing met dat budget prima moet lukken.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Welke games speel je? Er zijn maar heel weinig spellen waarbij een 120/144hz scherm echt handig is, en veel moderne panelen zijn pwm-free op 60hz, wat de vloeiendheid al behoorlijk helpt, en ook prettig voor de oogjes is.

Een groot nadeel van alle 120/144hz TN panelen die nu op de markt zijn, is het feit dat ze TN panelen zijn. Slecht contrast, slechte kleuren, slechte kijkhoeken, grote kans op backlightbleeding, kans op banding en om de slechte kleuren wat te verbloemen, bijna altijd een glossy scherm.

Kortom: slechte beeldkwaliteit, voor een knap hoge prijs.

Tenzij je dingen als CS:GO gaat spelen, zou ik je een goed 60hz scherm aanraden, heb je nog meer geld over ook.

Over de videokaart:
Welke voeding heb je?
Prijs/prestatie gezien zijn de refurbished R9 290's uit V&A natuurlijk geweldig, een nieuwe hign-end kaart met garantie voor nog geen 200 euro. Echt nieuwe R0 290's zitten rond de 275, een leuke GTX970 is ietsjes sneller en ongeveer 75-100 euro duurder voor een goede.

People as things, that’s where it starts.

• oViechiel
Bedankt voor de reacties.

@pwillemske: Ik zat zelf aan nog niks te denken. Was niet zo bekend met de merken.

@legendareN: Thanks, zal er is naar kijken ;)

@nonamenl: Het is inderdaad voor de nieuwste games. Dus als ik het goed begrijp is 144hz (min of meer) nutteloos, tenzij je een CSGO pro bent? En dus ook een frames loss omdat je frames hoger is dan de hz van een scherm?
Ik ben trouwens fan van FPS games. Die moeten in feite zo soepel mogelijk spelen ;)

@VasZaitsev: FPS en wat andere dingetjes als RTS, H1Z1 etc.
Voeding is (uit mijn hoofd) 750 Watt.
Even voor de volledigheid, een goed 120/144hz scherm is er niet in mijn budget? Zat daar aan te denken zodat ik over een paar jaar niet weer een scherm hoef te kopen ;)

--

Nog een ander dingetje. Ik kwam zojuist nog een geluidskaart tegen. Is het mogelijk die op een PCIE slot te gooien in combinatie met de nieuwe videokaart? Nu gaat dat niet in verband met SLI.

Zal later nog een reactie plaatsen met wat beeldschermen die ik heb uitgezocht met jullie informatie!

Wanbeleid is ook beleid.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
de BenQ die ik gelinked heb is gewoon een enorm goed scherm. Er bestaat geen enkel scherm wat perfect is, IPS met 144 hertz het liefste met lage response time.. Het is of goed voor gaming, minder contrast e.d maar wel veel hertz. Of goed contrast, kleuren, hogere response time en 60 hertz (IPS).

Van een 144 hertz scherm ga je geen spijt krijgen.

• Nonamenl
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-06-2025
Klopt wat je zegt Viechiel, als je fps hoger is dan de hz van je scherm heb je frames loss.

Ik heb zelf onlangs de Asus pricewatch: Asus PB287Q Zwart aangeschaft. CSGO speel ik graag maar de resolutie was voor mij uiteindelijk de doorslaggevende factor. Ook met het oog op de toekomst omdat 4k in opkomst is.

Met een 144hz scherm krijg je een soepelere ervaring. Misschien zelfs al in normaal desktop gebruik (hoe je muis over je monitor beweegt).

Je zegt dat je fps games speelt dus denk goed na over de BenQ die legendareN postte. Het is inderdaad een erg goed scherm.

Daarbij moet je je afvragen welke spellen je in de toekomst wil gaan spelen. Een nieuwe videokaart bied potentieel. Ik weigerde om mijn monitor de bottleneck te laten zijn van mijn gehele systeem, vandaar dat ik de keuze heb gemaakt voor een 4k scherm.

Ik denk niet dat 4k in het aangegeven budget ligt, maar wellicht wel een 2560 x 1440 scherm. Zie hiervoor de pricewatch, mijn internet is op deze locatie dusdanig slecht dat ik dat niet voor je kan doen :P

• oViechiel
Ik ben het met je eens nonamenl. Ik denk ook dat het scherm van legendareN het gaat worden. Nu nog de videokaart, want die heeft gewoon een upgrade nodig.

Heb eigenlijk altijd NVIDIA gehad. Zie geen reden om daar vanaf te stappen. Ik wil alleen geen SLI meer :>

Aangezien ik nu MSI videokaarten heb kwam ik hier op uit met de pricewatch.
pricewatch: MSI GeForce GTX 970 4GD5 OC

Compatible met mijn moederbord en een geluidskaart?

Wanbeleid is ook beleid.

• oViechiel
Had ergens gelezen dat de 970 niet presteren zoals Nvidia ze had geadverteerd. Nog steeds een goede prijs voor de kaart of toch richting een R9 290 gaan?

Wanbeleid is ook beleid.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:04

br00ky

Moderator Harde Waren
Nou ja, wat is een goede prijs? Als je een kaart kan krijgen die nagenoeg even krachtig is voor 100 euro minder is het imo nooit een goede prijs, tenzij je per se een kaart wil die relatief zuinig is en onder de 65 graden passief.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:01
Een nvidia 970GTX of een AMD r9 290 als videokaart. Met die 1080p resolutie zul je niet snel tegen het 3.5GB probleem van Nvidia aanlopen. Zeker als je een wat kleinere kast en/of slechte airflow hebt is de nvidia in het voordeel vanwege minder warmte ontwikkeling.

Voor AMD zou ik voor dit gaan: pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X
Al voor 290 nieuw te krijgen. Wel echt 4GB.
Een GTX970 doet minimaal 330 nieuw.

Wat je beeldscherm betreft, zelf heb ik een 120Hz acer 27" 1080p. Toch speel ik voornamelijk op mijn 60 Iiyama 27" 1440p. Kleuren zijn zoveel beter. Ik speel voornamelijk RPG, dus die 120hz/144hz is voor mij niet noodzakelijk.

4k monitoren zijn eigenlijk nog niet interressant, alleen al omdat je minimaal 2 beesten van kaarten nodig hebt om het een beetje speelbare fps te halen (rond de 30)

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Pagina: 1