Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 11-11 14:49
Beste mede-tweakers,

Ik ga deze week een Sony DSC-RX10 (specs) aanschaffen, die ontzettend alround gebruikt gaat worden. Soms zal ik lekker lichtgewicht met alleen de camera op stap gaan, soms met tassen vol gear. Daarom zou ik graag wat advies willen hebben bij het aankopen van accessoires voor deze camera.

De camera gaat dus gebruikt worden voor zowel foto- als videografie. Het zal vooral een camera worden voor als mijn primaire activiteit niet fotograferen is, maar ik toch wel foto's wil kunnen maken. Ook zal hij zo nu en dan gebruikt worden als ik primair op stap ben om met goede foto's en vooral video's thuis te komen.

Wat wil ik dus graag hebben:
Geheugen:
  • 2x een 64GB geheugenkaart. Moet vooral snel zijn met het wegschrijven en legen van de buffer, aangezien er met 7fps 20MP RAW geschoten wordt. Budget is max. €50 per kaart. Ik dacht aan tweemaal deze.
Statieven / stabilizers:
Ik wil twee statieven en een camera stabilizer (voor video). De camera is 832g, maar omdat er misschien nog accessoires bijkomen moeten de statieven en stabilizer minimaal 1kg aankunnen.
De statieven en stabilizer moeten een makkelijke manier van vervoer hebben! Dus of ingeklapt in een rugzak of met een eigen tasje + schouderband erbij.
  • Joby Gorillapod (of equivalent) statief. De Hybrid zou moeten volstaan, maar vanwege het kleine prijs- en gewichtsverschil neig ik naar de SLR Zoom (omdat die dan meer aankan onder extremere omstandigheden). Zijn er nog goede vergelijkbare producten van andere fabrikanten? Max. budget €50.
  • Compact statief. Ik zoek gewoon een simpel en compact statief. Het liefst ook niet al te zwaar, maar goed en compact is belangrijker dan licht. Moet ook geschikt zijn voor video (o.a. panning shots) dus ik denk dat ik iets met een balhoofd wil? zoiets? Max. budget €80.
  • Ik weet hier vrij weinig vanaf, maar het lijkt me geinig om de kunst van zulke vloeiende lopende video's onder de knie te krijgen. Ik zoek dus zo'n floating camera stabilizer (zoiets). pluspunt zou zijn als hij ook op z'n kop voor laag bij de grond video's gebuikt kan worden. Budget is Max. €80.
Accu's en acculaders:
  • Ik wil graag twee extra accu's en een/twee laders waar ze inkunnen. Zo kan ik ze alledrie tegelijk opladen (twee via de lader, een in de camera). Ik dacht aan 2x deze en 2x deze Max. €100 voor de complete set.
Tas + beschermhoes
  • Beschermhoes voor RX10. Zoiets, maar dan geen €80 en geen echt leer. Als het te vinden is voor €40 of minder zou dat geweldig zijn!
  • Cameratas waar de camera + twee batterijen in passen. Zoiets lijk me ontzettend handig! Max €60.

Nog wat andere dingetjes:
  • Ik er geen moeite mee om iets te importeren vanuit de middle of nowhere, zolang het maar goed spul is en de winkel enige vorm van goede reputatie heeft :P.
  • Ik heb de RX10 nog niet gekocht, dus bundels zijn ook mogelijk. Ik ga deze echter voor €743 bij de BTW vrije dagen van de Mediamarkt kopen, en anders voor €769 bij Amazon.de, dus het moet bij elkaar wel goedkoper blijven.
  • Budgetten hoeven absoluut niet op, overkill is niet nodig. Suggesties zijn over het budget gaat moeten echt een significantie meerwaarde bieden om overwogen te worden.
  • Heb ik hierboven iets niet genoemd maar denk jij dat het een must-have is voor elke camera- of RX10-eigenaar? Kom maar door!
Ik hoop dat jullie me kunnnen helpen met deze weer war aan accessoires die ik nodig heb :).

Balance

• tobiasvs
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Zo'n stabiliser kan je halen via EBay: de Flycam Nano is een prima ding daarvoor. Kost geloof ik rond de €90 en is geschikt voor eventuele upgrades. Hou er rekening mee dat accessoires ook future proof moeten zijn. Zou zonde zijn als je alles straks opnieuw moet kopen omdat het niet zwaar genoeg is voor je nieuwe camera (over 5 jaar of zo).

Wat betreft een statief voor foto én video: da's niet altijd even gemakkelijk te combineren, een goede videokop mist functies die je op een fotostatief wel nodig hebt (camera in portretstand houden bijvoorbeeld).

Twee laders lijkt me overkill: zelfs mijn X100 heeft genoeg aan 1 lader, die vreet batterijen en kan niet eens laden in de body.

tobiasvs wijzigde deze reactie 25-01-2015 20:16 (10%)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 11-11 14:49
quote:
Bedankt voor de reactie Tobias!

Het is met de oog op de toekomst inderdaad verstandig om ook nog wel wat zwaarder te kunnen gaan. Die flycam Nano kon ik alleen nergens zo goedkoop vinden, maar ik zat nu te kijken naar de Tarion OS03566. Kan tot 2 kg aan, werkt volgens mij ook onderste boven en de reviews zijn aardig positief. Is dat wat?

Batterijladers heb je misschien wel een punt. Aan de andere kan, die €15 kan ik ook nog wel missen voor het extra stukje gemak dat alles tegelijk op kan laden als het nodig is.

Statief is ook nog wel een dingetje. Zijn er ook statieven waarbij je twee koppen meegeleverd krijgt / kunt gebruiken? Zo ja wat zou dan een goede deal zijn voor een statief + foto kop (ball head) + video kop (fluid head). Budget mag dan van €80 naar €120.

Edit: Nu ben ik echt aan 't koopjesjagen :P. Is dit + dit iets?

Balance wijzigde deze reactie 25-01-2015 21:16 (15%)

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True