Toon posts:

Dubbele Videokaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Mijn vraag aan jullie is wat heb je nou eigenlijk aan een 2e videokaart, is het alleen handig voor 3 beeldschermen of verbeterd het je fps in games heel erg.
Mijn Pc
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 209,95€ 209,95
1Gigabyte GA-H97-D3H€ 87,95€ 87,95
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 279,-€ 279,-
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 73,95€ 73,95
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 18,-€ 18,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,95€ 66,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 11,97€ 11,97
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 54,05€ 54,05
1Samsung 840 EVO 250GB€ 111,-€ 111,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 912,82

Nu ben ik van plan er nog een Sapphire r9 290 oc tri-x in te zetten.
Mijn eerste vraag kan het ?
Past het in mijn systeem ?

Ps. ik het mijn pc inelkaar laten zetten _/-\o_ is het moeilijk om er een bij te plaatsen

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-01 18:34

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als je even zoekt op google naar wat een 2e videokaart doet en hoe dit heet (SLI voor nvidia en Crossfire voor AMD/ATI) dan kom je er snel achter waar het nut voor heeft.

Je kunt dus óf meerdere beeldschermen aansturen óf de videokaarten "bundelen" met SLI/Crossfire en een hogere framerate halen in spelletjes.

Over "of het past", dan moet je gewoon kijken of je kast ruim genoeg is. Wil je twee videokaarten dan moet je moederbord dit ondersteunen en dus meerdere PCI-e (pci-express) sloten hebben. Kun je simpel zelf even nakijken.

Het enige wat mij direct opvalt is dat je voeding aan de magere kant is met 520 Watt als je meerdere videokaarten wil draaien, dan kun je beter iets in de richting van de 750 Watt nemen zodat je ook nog wat ruimte hebt om later te upgraden of te overclocken.
Ps. ik het mijn pc inelkaar laten zetten _/-\o_ is het moeilijk om er een bij te plaatsen
Wat?

www.maartendeboer.net

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-01 19:11
Heb je performanceproblemen dan? Lijkt me niet echt een zinnige investering, zo op het eerste gezicht.

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-01 19:13

GS88

π raat

Met 520W redt je 't niet. Dus je zal je voeding iig. moeten upgraden.

Je moederbord ondersteunt het iig wel. Maar wat voor kast heb je?

Rotterdam

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met dit systeem wil je geen crossfire draaien. Je 2e kaart staat dan in x4 ipv x8 of x16, en dat ga je wel merken. Wil je crossfire, pak dan een Z97bord. Maar gezien je niet echt lijkt te weten of je het nodig hebt acht ik de kans klein dat je aan 1 kaart niet genoeg hebt. Dus gewoon lekker 1 snelle kaart pakken en je bent klaar.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

TERW_DAN schreef op zondag 25 januari 2015 @ 16:07:
Met dit systeem wil je geen crossfire draaien. Je 2e kaart staat dan in x4 ipv x8 of x16, en dat ga je wel merken. Wil je crossfire, pak dan een Z97bord. Maar gezien je niet echt lijkt te weten of je het nodig hebt acht ik de kans klein dat je aan 1 kaart niet genoeg hebt. Dus gewoon lekker 1 snelle kaart pakkenhouden en je bent klaar.
Dat zal niet meer dan 5-15% verlies zijn, er van uitgaande dat de nieuwe Crossfire van de 290 serie de PCI-E zwaarder belast. Waarschijnlijk gok ik zelfs te hoog; maar ben het met je eens dat het niet de meest ideale situatie is.

Verwijderd

Topicstarter
Super bedankt voor de reactie, Oke het is dus niet handig om er nog een bij te doen. voor de performance!

• Marsmillo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-01 10:41
Hoe is de performance in games laatste tijd met een crossfire opstelling?
Weet dat dit vroeger niet altijd even lekker liep, maar hoe zit dat tegenwoordig?

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik zie dat je een 144hz monitor hebt. In dat geval kan een 2e r9 290 wel nut hebben.
Voor 60fps met 1080p is een enkele r9 290 genoeg.

Ik heb zelf een MSI Z97 gaming 3 moederbord met 2 r9 290 in CF. Ondanks dat de 2e kaart op "maar" 4x loopt merk je dat totaal niet. Zal bij de H97 niet anders zijn.
Je voeding moet je echt verzwaren, 520W is veel te licht. 750W is echt wel het minimum. Liever nog een 850W.
En houd er maar rekening mee dat je de zijkant van je pc permanent eraf kan laten. Die TRI-X koelers gooien alle warmte in je kast. Met 2 van die dingen bulk je dus 500W+ in je kast. In de winter wel lekker warme voeten. (Of wangen als ie op t buro staat)

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:09
Een r9 290 draait niet eens crossfire op x4.

Ik heb het zelf mee gemaakt, ook met een crossfire moederbord. MAar omdat de 290 geen crossfire bridge heeft en het dus via de pci-e lanes aanstuurt wordt crossfire niet eens geactiveerd met de 290.

Ik weet niet of dat met jouw moederbord ook het geval is. Maar via de website van AMD en de daarbij horende forums heb ik dit als conclussie gekregen nadat ik crossfire maar niet geactiveerd kreeg.

[ Voor 29% gewijzigd door legendareN op 25-01-2015 18:49 ]

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-01 18:34

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Mocht het om een of andere reden wel gebeuren is de kans groot dat de snelheid van de langzaamste kaart gebruikt wordt voor beiden. Dat wil zeggen dat je twee kaarten in x4 heb lopen, lijkt me een beetje zinloos tenzij het ook gelijk je kachel is voor je kamer.

Gamen met meerdere videokaarten heeft bij lang niet elk spel zin en kan soms ook voor problemen zorgen. Dat is geen probleem zolang je er maar een beetje verstand van hebt maar gezien de topic start betwijfel ik dat om eerlijk te zijn.

Ik zou je videokaart en voeding verkopen en vervolgens een 750 Watt voeding en één snelle videokaart van kopen. Daar heb je meer aan dan als lapmiddel alles in crossfire te zetten, dat heeft met je huidige moederbord weinig zin namelijk.

www.maartendeboer.net

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:09
1 snelle videokaart? de 290 is een snelle kaart.. een upgrade zou de 980 zijn, maar of dat het waard is.. je 290 is misschien 180euro waard.. en een 980 kost ehm?

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Een r9 290 draait niet eens crossfire op x4.
Onzin, zoals ik al aangaf werkt het op mijn z97 bord. Een PCI-E 3.0 met 4 channels is genoeg voor een r9 290. Het zou zelfs werken met maar 1 lane. (Al kom je dan wel in de knoei met de datadoorvoer.)
Daar komt nog eens bij dat AMD geen restricties oplegt (en ook geen garanties geeft) bij CF opstellingen.

Ben jij niet in de war met NVIDIA die minimaal een slot met 8 lanes eist? Daarom werkt SLI ook alleen op gecertificeerde moederborden, waar de fabrikant ook nog eens voor moet betalen.
Dat is de reden dat sommige borden geen SLI ondersteuning terwijl dat technisch prima mogelijk is.

Lang verhaal kort, het is een fabeltje dat je op dit moment PCI-E 3.0x16 nodig hebt om het maximale uit CF/SLI opstellingen te halen. 4 lanes zijn genoeg voor kaarten als de 290(x) en GTX980.
Hier een test met een Nvidia Titan.
http://www.pugetsystems.c...n-Gaming-Performance-518/

Er zit gewoon bijna geen verschil tussen gen2.0 en gen3.0. Een gen 2.0 8x slot heeft evenveel bandbreedte als een gen 3.0 4x slot.

De reden dat het bij tweakert legendareN niet gewerkt heeft ligt in elk geval niet aan het gegeven dat het niet werkt op een slot die draait in 4x gen3.0 lanes.

[ Voor 39% gewijzigd door arbraxas op 25-01-2015 21:01 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Pagina: 1