Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-08 14:31
Dag allemaal,

ik doe graag allerhande wandeluitstappen in België en omstreken. Hiervoor maak ik steeds de nodige voorbereidingen op papier: print van kaarten, nuttige adressen, alternatieve routes.... Ik heb dus meestal de nodige papieren bij. Achteraf blijft er hiervan (door regenbuien en dergelijke) weinig van over. De notities die ik dus maak voor volgende uitstappen gaan verloren of er is veel werk aan om ze opnieuw te noteren. Ook vind ik geprinte A4'tjes of wandelboeken net iets te groot om gemakkelijk mee te werken tijdens een uitstap. Zeker als je er meerdere nodig hebt. Ook zeul ik steeds een halve bibiliotheek mee in de auto om volgende uitstappen te kunnen bespreken na een trip.

Verre van ideaal dus. Ik heb reeds geprobeerd dit te digitaliseren. Mijn smartphone (4.3") vind ik te klein en gaat niet lang genoeg mee om te gebruiken. Mijn nexus 7 is dan weer meer geschikt, maar in de zon is dit niet zichtbaar en ook hij zingt het niet lang genoeg uit.

Na een zoektocht kwam ik eReadermap tegen en dit deed me denken dat een e-reader misschien wél het ideale apparaat is:

Voordelen
  • 6" is perfecte apparaat
  • Gaat meerdere dagen mee
  • Leesbaar in zonlicht
  • Geeft me de mogelijkheid om mijn smartphone thuis te laten en mijn geliefde Nokia 6300 mee te nemen: veel handiger bij deze uitstappen
  • Indien de juiste reader, kan ik er 's avonds eventueel nog iets kleins mee opzoeken via WiFi
Nadelen
  • Zwart-wit, voor kaarten soms niet zo makkelijk
  • Niet alle formaten worden ondersteund, beetje werk aan om alles juist te krijgen
Eisen (onbekend als aanwezig en zonder reader kan ik dit niet testen)
  • Kan ik op een makkelijke manier een database aanleggen op een e-reader? Deze zou ik opbouwen via een logische mappenstructuur per uitstap en in elk mapje de nodige bestanden
  • Kan ik kaarten makkelijk in- en uitzoomen om te bekijken? Zou zoiets duidelijk zijn? Veel dingen zullen ook in PDF zijn (gedownloade prijslijsten, infobrochures), dus dit zou wel makkelijk te bekijken moeten zijn. Dit omzetten naar bvb EPUB via Calibre vind ik geen probleem, maar na de omzetting moet het wel leesbaar zijn natuurlijk.
  • Kan ik elke file gewoon enkele notities bijkrabbelen via een stylus? Hoe zit dit precies?
Enkele willekeurige voorbeelden die erop kunnen komen om een idee te hebben:
http://www.routeyou.com/n...ps=on&tileLayer=0&pois=on
http://www.zilvermeer.be/.../PrijslijstNL2015_web.pdf
Of een willekeurig getypt word-document (al dan niet omgezet)

PS: om jullie voor te zijn: een wandelGPS doet het niet echt voor mij... Ik wil nog steeds de dingen zelf zoeken

Ik heb wel al eens met een willekeurige e-reader gespeeld in een winkel, maar hier staat meestal maar één of meerdere boeken op en dit toont niet de potentie van een apparaat.
Ik had graag geweten van de tweakers met een e-reader als wat ik met het apparaat wil doen realistisch is. Ook had ik graag geweten waar ik op moet letten. Bijvoorbeeld: hoge resolutie lijkt me wel handig?
Het kan gerust zijn dat de techniek nog niet ver genoeg staat om dit te doen en ik er (nu nog) niet aan moet beginnen.

Bedankt voor jullie mening. Eventuele voorstellen voor een bepaald type zijn natuurlijk makkelijk. Specificaties zeggen bijvoorbeeld niet hoe makkelijk de software werkt.

• SiC123
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-11 14:00
Voor in- en uitzoomen (en scrollen) moet je rekening houden met de lage refresh-rate van zo'n e-ink scherm. Mijn ervaring is +-0,5 seconden refresh-tijd.
Persoonlijk zou ik me dood ergeren aan de tijd die er nodig is om uit te voeren wat je beschrijft.
Ik heb alleen ervaring met een Kobo Glo en een paar veel oudere ereaders. Misschien is dat beter geworden.

Qua resolutie is zo'n Glo best aardig, en er zit een backlight bij voor als het te donker wordt om het scherm af te lezen. De backlight gebruikt echter wel relatief heel veel stroom, dus uitzetten wanneer niet nodig. Kun je het geduld opbrengen, dan kun je in ieder geval je PDFs lezen en erop inzoomen.

Databases heb ik nooit gebprobeerd. Doe ik op de computer.
Notities heb ik ook geen ervaring mee, maar volgens mij kan dit maar bij een select aantal bestandsformaten en/of apparaten.

• zetmolm
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-11 12:07
Ik moet er niet aan denken mijn ereader te gebruiken voor dit doel. Niet het meest geschikte apparaat voor dit soort zaken. De meeste merken en typen hebben geen software die aan jouw eisen beantwoordt. Als je echt een ereader wilt heb je nog het meest aan eentje die draait op Android. Dan zijn er vast wel wat apps te vinden die doen wat je wilt. De volgende readers zouden dan in aanmerking komen:
Onyx T68
Boyue T61 of T62
Icarus Illumina

Ik weet niet in hoeverre je notities kunt maken op deze apparaten. Dat moet je zelf maar even uitzoeken.

Groot nadeel blijft het zwart-wit scherm.

Ik zou zelf meer zien in die Nexus 7 van je, met een flinke powerbank om 'm onderweg een paar keer te kunnen opladen. Maar ja, dan moet je die powerbank ook meesjouwen.

[ Voor 7% gewijzigd door zetmolm op 25-01-2015 15:34 ]

• kevinvdw
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Lage refresh rate is mijns minder van toepassing. Je moet niet elke minuut van kaart wisselen. Je kan gerust tijdens het stappen reeds naar de volgende kaart/pagina klikken/swipen. Dat gaat allemaal zo snel niet.
Ik heb ook een beetje geprobeerd met de resolutie van een Kobo Glo (1024*768px) en dat lijkt me inderdaad best redelijk voor wat tekst kwijt te kunnen of een afbeelding.

Een flinke powerbank meesleuren lijkt me niet echt iets. De essentie is dat je het zo simpel en licht mogelijk maakt. Al is de functie van zo'n tablet natuurlijk superieur.

Na mij nog verder ingelezen te hebben, lijkt het mij dat ik misschien gewoon per uitstap zelf een boek maak met alles in. Een goede inhoudsopgave, één pagina is één deeltje van een kaart of één opsomming van nodige info.
Volgens reviews die ik las, is het meestal mogelijk notities toe te voegen aan een boek (bijvoorbeeld bij de Kobo Glo).

Ik lees wel dat er bij eigen bestanden veel opmaakproblemen voorkomen. Blijkbaar zou Calibre dit alles oplossen.

• Sissors
  • Niet online
Probleem bij verversen is niet zozeer het wisselen van kaart, maar bijvoorbeeld bij inzoomen: Je kan niet traploos pinch to zoom doen zoals op een tablet.

Wat betreft mappenstructuur, helaas zover mij bekend is er geen van de grootste e-readers (als in marktaandeel) die nog een mappenstructuur aanbieden. Geen flauw idee waarom niet, het moet volkomen triviaal zijn dat erin te programmeren, maar ze doen het niet. Het samenvoegen in één boek zou dan mogelijk inderdaad beter kunnen werken.

Ik zou zeggen: Probeer zoiets te maken, zoek een kennis met e-reader, zet hem daar erop en kijk of het een beetje lijkt te werken.

• kevinvdw
Ik heb net eens gekeken om een word-file met inhoudsopgave om te zetten naar EPUB via Calibre en dit lijkt goed te gaan (bekeken via google books op tablet). Er zijn wel enkele blanke stukken af en toe, maar dit is waarschijnlijk waar enkele harde enters zitten in de file. Als ik in Word de marges minimaal maak en het paginaformaat aanpas aan het formaat van de reader, verwacht ik nog betere resultaten. Het gemak van een tablet zal het wel niet hebben.

Ik ken eigenlijk niemand met een e-reader :(
Hoe werkt dat zoomen dan? Kan je bijvoorbeeld zoomen op de linkerbovenhoek van een afbeelding?

• Sissors
  • Niet online
Zal per e-reader verschillen, sommige hebben misschien wel pinch to zoom bijvoorbeeld, maar je moet dus rekening houden met die 0.5 seconde verversingstijd: Hij kan dus niet zoals een laptop realtime schalen als jij aan het pinchen bent.

En dan eens bij collegas ofzo vragen, zal vast wel iemand zijn die er ééntje heeft :).

Of je loopt met je bestandje de mediamarkt in en vraagt of je het mag proberen.

[ Voor 26% gewijzigd door Sissors op 26-01-2015 11:38 ]

• SiC123
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-11 14:00
Als de suggestie van Sissors niet lukt, probeer dan maar gewoon eens de letter grootte te veranderen. De tijd die daarvoor nodig is, is ook minstens nodig voor elke 'trap' bij in- een uitzoomen.
Over scrollen (na inzoomen) kan ik niets met zekerheid zeggen, maar hou er rekening mee dat dit waarschijnlijk vaste afstanden zijn van een aantal pixels of % van het huidige beeld.
Je oplossing om een soort boek te maken per uitstap klinkt overigens vrij goed. Als je die zo kan maken dat zoomen bijna overbodig is, dan zou het zo maar kunnen dat dit specifiek voor jou wel een werkbare oplossing is.
Pagina: 1