Voeding wel genoeg?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 593762

Topicstarter
Ben bezig met het samenstellen van een nieuwe pc waarbij ik gebruik maak van reeds bestaande zaken.
De vraag is eigenlijk alleen of de voeding wel genoeg is.

Wat ga ik bestellen:
- Proc: Intel I5 4460
- Mobo: Gigabyte Sniper G1 B85
- Kast: Coolermaster N300
- SSD: Crucial MX100 256 Gb
- Club 3D Radeon R9 280X
- Voeding: Seasonic S12II 520 watt
Koste totaal ca. 700 euro ( ook het budget)

Hergebruik:
- Geheugen: Crucial Ballistix 8 Gb
- HDD: samnsung 1 TB
- Monitor: Samsung BX2450

Nu las ik bij een webshop dat de Radeon 280X een 700 watt voeding nodig heeft.
Is dit zo, of kan de Seasonic 520 watt dit wel behappen?
Of is het misschien verstandig om voor een iets mindere kaart te gaan, bijvoorbeeld de 270X.

Ik gebruik de pc niet voor zware spellen, speel momenteel eigenlijk alleen The Golfclub via Steam.
Zo nu en dan een beetje bezig met Autocad.

Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:35

Thomg

Aww yiss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-07 20:54
Leveranciers geven te hoge wattage aan omdat niet weten of men een brakke voeding heeft die het aangegeven vermogen niet kan leveren

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:55
700 watt is om veilig te zijn. Zelfs voor ms-tech achtige voedingen die zeggen 700 watt te leveren maar al bij 400 watt zegen. Doei. En sommige mensen doen er nog bij overklocken. En hangen er 10 hdd's aan. Dan gaatbeen ms-tech 700 watt wel in de problemen komen. Maar voor die opstelling is het prima. Die seasonic kan vaak genoeg een paar watt meer leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.
Dus met andere woorden de Seasonic met 520 watt moet het wel aan kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjeck
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:46
Naar mijn weten en ervaring levert een 520watt voeding voldoende vermogen voor zo'n systeem. Ik zelf wil nu misschien een 550w voeding aanschaffen icm een r9 290.

[ Voor 27% gewijzigd door tsjeck op 25-01-2015 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:15
tsjeck schreef op zondag 25 januari 2015 @ 16:30:
Naar mijn weten en ervaring levert een goede 520watt voeding voldoende vermogen voor zo'n systeem. Ik zelf wil nu misschien een 550w voeding aanschaffen icm een r9 290.
Nu klopt het.

Zie: reviews: Testreview voedingen: budget versus high-end

[ Voor 23% gewijzigd door White Feather op 25-01-2015 18:16 . Reden: Link naar review goede versus slechte voeding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goed opgemerkt Mask:)
Nee die is nog goed. Die pc gaat naar mijn zoon, dus die laat ik erin.
Ik denk dat ik uiteindelijk toch ga voor de Coolermaster GM G750M. Dan denk ik dat ik qua wattage toch
aan de zekere kant zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Meer zekerheid koop je niet met nutteloos ongebruikt vermogen, maar met kwaliteit.

Een voeding zoals de Cooler Master G750M is bedoeld voor twee high-end videokaarten, twee R9 280X kaarten kan die ook prima aan als je niet gaat overklokken. Maar daar staat tegenover dat de kwaliteit van de voeding wel wat minder is, vandaar dat die niet al te duur is. Door de mindere kwaliteit heeft die ook een minder lange verwachte levensduur.

Maar ben je dus niet van plan om twee videokaarten te nemen in SLI of CrossFire, wat sowieso niet mogelijk is met jouw gekozen moederbord. Maar je wil een kwalitatief goede voeding welke lang meegaat, dan kun je beter kiezen voor een high-end 450W voeding, die zou in principe makkelijk 10 jaar zonder problemen moeten kunnen werken. Ook met een volgende PC, PC's worden vooral zuiniger namelijk.

pricewatch: Seasonic S12G 450W is bijvoorbeeld zo'n voeding waarmee je lang vooruit mee kan en is kwalitatief aardig betere voeding als de Cooler Master G750M, dus is dus ook "veiliger".

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-07 15:51

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Anoniem: 593762 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 00:52:
Goed opgemerkt Mask:)
Nee die is nog goed. Die pc gaat naar mijn zoon, dus die laat ik erin.
Ik denk dat ik uiteindelijk toch ga voor de Coolermaster GM G750M. Dan denk ik dat ik qua wattage toch
aan de zekere kant zit.
Nu ken ik zelf de GM G750M niet, maar een hoger wattage betekend niet altijd beter..

Even een korte uitleg..

Je hebt een PC, deze heeft verschillende onderdelen die van stroom moeten worden voorzien. De voeding levert het vermogen aan deze onderdelen. Echter gaat dit niet allemaal over hetzelfde lijntje. Een voeding beschikt over verschillende rails die de onderdelen (Processor, Videokaart etc) van stroom moeten voorzien.

Nu vreten de GPU en de processor vaak het meest vermogen weg. De electriciteit word door de voeding geleverd vanaf de 12V rail.

Een voeding van 700 watt die maar 400 watt op de 12v levert zou maar zo minder geschikt kunnen zijn dan een voeding met hogere kwaliteit.. Die van de 520W bijvoorbeeld 480W op de 12V rail kan leveren. (Genoemde wattages hier zijn niet gebasseerd op bestaande voedingen, enkelweg voorbeelden

Meer watts op de doos betekend niet meer watts bij je onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De G750M kan bijna al zijn vermogen op de 12V leveren, wat logisch is gezien zijn design met DC-DC.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm,

Dus eigenlijk moet de Seasonic S12 II 520 watt voldoende zijn voor bovengnoemd systeem.
Of is dan de Seasonice S12G 550 watt een betere keuze, iets duurder, maar heb ik er wel voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
-The_Mask- schreef op maandag 26 januari 2015 @ 09:08:
pricewatch: Seasonic S12G 450W is bijvoorbeeld zo'n voeding waarmee je lang vooruit mee kan en is kwalitatief aardig betere voeding als de Cooler Master G750M, dus is dus ook "veiliger".
De Seasonic S12II Bronze 520W is geen goede koop meer.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1