iMac formatteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11-2024
Beste allemaal voordat ik verder ga wil ik even melden dat ik de zoekfunctie heb gebruikt maar erg duidelijk werd het mij niet.
Ik ken wat basis dingen van computers en een beetje van de Mac.

Mijn vijf jaar oude iMac i5 kwam destijds met Snow Leopard, hier heb ik Lion, Mountain Lion, Mavericks en Yosemite overheen geïnstalleerd. Geen clean install dus!

Nu vind ik mijn iMac een stuk trager geworden en loopt hij vast wanneer ik werk in Google Maps. Volgens mij is het tijd (na vijf jaar) voor een clean install maar wat is de juiste en voor mij de meest simpele manier.
Ik zie het namelijk niet zitten om met m'n 27 inch iMac naar de Applestore te gaan.

Ik heb een Snow Leopard disk (ik denk een boot disk) liggen die destijds met de iMac mee kwam.
Op Youtube zie ik hoe je dat moet doen door de disk in de Mac te stoppen en dan je Mac te rebooten terwijl je de alt/option key indrukt maar werkt dat ook met een blue tooth keyboard?

En zodra mij dat gelukt is werk ik weer met Snow Leopard, kan ik dan direct Yosemite downloaden en installeren? Doe ik dat door voor de clean install Yosmite te downloaden en op een USB stick of externe schijf te zetten aangezien de Appstore niet in Snow Leopard zit. Of kan ik gewoon mijn time machine terug zetten?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:41
Als het goed is kun je yosemite gewoon downloaden via de mac app store, als je deze daarna naar een USB wegschrijft dan kun je in een keer een clean install doen van Yosemite zonder ook maar opnieuw Snow te hoeven te installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
Vervolgens kan ik mijn time machine terugzetten? Of heb ik dan kans dat ik de fouten ook terugzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:04
Dan kan je beter het programma Migratie-assistent gebruiken om losse delen van je TM backup terug te zetten. Dan heb je een kleinere kans dat je ook de issues weer "terug" zet op je computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-10 20:56
Kun je niet gewoon format en daarna ⌘+R bij opstarten?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
Is dat geen alt indrukken dan? Dat is wat ik tegen kom, maar gaat dat überhaupt met een blue tooth toetsenbord vraag ik mij af.

En hoe zet ik mijn USB-stick in partities? Ik heb namelijk alleen maar 2 gb sticks en een 32gb. Die 32 gb is mijn stick die ik ook gebruik voor werk (Windows) dus als MS- FAT geformatteerd.

[ Voor 43% gewijzigd door Ciedric op 24-01-2015 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-10 20:56
Dat is de command key. Op een Windows tobo is dat de Windows key dacht ik.
Werkt ook op een bluetooth tobo.

De R is voor internet recovery dus het OS wordt gedownload en je hebt geen USB nodig.
http://support.apple.com/en-us/HT4718

Dit is hoe het nu werkt. Ik weet niet 100% of dit ook op oudere Macs werkt.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
Dit is de eerste zin:
OS X Lion and later include OS X Recovery

Lijkt mij dus niet aangezien ik mijn iMac met Snow Leopard heb gekocht. Dus weer terug op mijn vraag betreft de USB-stick en het instellen van een partitie.

Hoewel verder op wordt wel dit gemeld:

Some Macs that came with OS X Snow Leopard can use Internet Recovery after installing OS X Lion or later and a software update

Het installatie programma van Yosemite heb ik inmiddels gedownload maar krijg ik niet op mijn USB. Hij geeft aan dat het bestand te groot is en dat terwijl het bestand zelf maar iets van 5 GB is en ik ruimte zat heb op mijn 32 gb USB-stick.

[ Voor 16% gewijzigd door Ciedric op 25-01-2015 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-10 17:35
Als je nog in Mac OSX kan kun je een bootdisk maken van Yosemite en deze op een USB zetten.
Ik gebruik altijd Diskmaker X (http://diskmakerx.com)

Waarna je via systeem voorkeuren de USB stick als opstart disk kunt kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
Systeem voorkeuren doe ik dan tijdens het opstarten of al eerder terwijl de iMac nog aan staat?

En hoe zet ik mijn USB-stick in partities? Ik heb namelijk alleen maar 2 gb sticks en een 32gb. Die 32 gb is mijn stick die ik ook gebruik voor werk (Windows) dus als MS- FAT geformatteerd.

[ Voor 50% gewijzigd door Ciedric op 25-01-2015 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-10 17:35
Terwijl de iMac nog aan staat.
Voor Mac OSX heb je minstens 5 GB nodig dacht ik.
En je zult de hele stick moeten formatteren als je Diskmaker X wilt gebruiken.

Je kunt ook een aparte partitie maken op de stick maar dan zul je zelf alles moeten doen.
Kijk eens op youtube want er bestaan verschillende video's hoe je dat moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:58

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Het kan aan mij liggen /of het niet goed lezen.
Maar als je op je oude systeem het installatie programma van Yosemite hebt staan en daarop klikt dan kan je toch gewoon kiezen voor een schone installatie?/ of wat je dan ook wilt.

Dus zonder een installatie op een USB stick.

[ Voor 9% gewijzigd door Montana op 25-01-2015 18:23 ]

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
Ow, dat zou ideaal zijn.
Waar kan ik dat vinden?

Heb uit voorzorg al een nieuwe USB-stick besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana

Montana

Ciedric schreef op zondag 25 januari 2015 @ 20:35:
Ow, dat zou ideaal zijn.
Waar kan ik dat vinden?

Heb uit voorzorg al een nieuwe USB-stick besteld.
http://www.appletips.nl/e...x-yosemite-clean-install/

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
Thnx voor de link.
Het beste is denk ik om uit voorzorg een USB boot stick te maken. Dat kan dus via Terminal maar ik zou ook dat eerder gepost programma kunnen gebruiken, begrijp ik?

Vervolgens de iMac opnieuw opstarten en appeltje + R doen. Werkt het niet omdat deze iMac met snow leopard kwam dan heb ik nog de USB stick met Yosemite?
Heb Yosemite uit voorzorg opnieuw via de Appstore gedownload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana

Montana

Ciedric schreef op maandag 26 januari 2015 @ 23:01:
Thnx voor de link.
Het beste is denk ik om uit voorzorg een USB boot stick te maken. Dat kan dus via Terminal maar ik zou ook dat eerder gepost programma kunnen gebruiken, begrijp ik?

Vervolgens de iMac opnieuw opstarten en appeltje + R doen. Werkt het niet omdat deze iMac met snow leopard kwam dan heb ik nog de USB stick met Yosemite?
Heb Yosemite uit voorzorg opnieuw via de Appstore gedownload.
http://www.appletips.nl/y...tallatie-usb-stick-maken/

Het is allemaal niet zo moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
Klopt, die link had ik al gelezen n.a.v. je eerdere post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
In Terminal:
Erasing Disk: 0%... 10%... 20%... 30%...100%...
Copying installer files to disk...

En dan helemaal niks meer. Staat nu al tijdje aan (meer dan 30 minuten). Er is mij never nooit om een password gevraagd.
Als ik de USB-stick open zie ik wel de installatie app staan.

5,2GB is er nu in gebruik op een lege USB-stick m.u.v. de installatie app.
Het klusje is dus geklaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-10 15:08
Hij is wel even bezig met schrijven (langer dan 30 min) geeft vanzelf aan als het klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana

Montana

Bij twijfel kan je altijd de installatie testen zonder hem door te zetten.

De USB in de iMac.

Bij het opnieuw opstarten, de Alt toets ingedrukt. Vervolgens kun je als het goed is kiezen vanaf welke
drive je wilt starten, en dat kan dan ook je installatie USB zijn. Dat kan je proberen, en dan de installatie niet door zetten. Maar om even je interne hd te controleren ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
Heb het getest door de USB-stick te openen en de installatie app te openen, helaas gaf deze een foutmelding.

USB-stick opnieuw geprobeerd te formatteren maar dat wilde niet, ook niet nadat ik de inhoud los in de prullenbak had gedeponeerd. USB-stick was wel leeg maar wilde als nog niet formatteren.
Vervolgens de USB-stick verwijderd maar dat ging alleen onder forceren.
Vervolgens de stick weer in de iMac geprikt en alles opnieuw geprobeerd. Dit ging prima!

USB-stick ligt klaar :)

• Ciedric
Eventjes een oud topic omhoog kicken voor een snelle vraag.

Nu heb ik reboot sticks gemaakt van Yosemite, El Capitan en nu ook macOS Sierra.
Ik lees mij even in en op wat naamswijzigingen na is het hetzelfde riedeltje.

Installer OSX downloaden, USB van 8 GB klaarzetten, Terminal, etc.
Nu staat er bij geen ene uitleg via macworld.com of appletips.nl waar je die installer moet neerzetten. Ik dacht gewoon in de launchpad laten staan, dan de reboot stick maken? Klopt dit?

Verder wil ik graag weten wat doe je met de installer na het maken van de rebootstick? Uit je launchpad / dock de prullenbak in gooien? Dit deed ik altijd wel, maar is dat nog van invloed op de reboot stick na het maken van deze stick?

Verder noemen ze voor het gemak de stick vaak Untitled. Hoe zit het wanneer ik de stick Install macOS Sierra wilt noemen. Gaat dat of kan dit niet i.v.m. de aangeslagen spaties? De naam van de stick wijzigen na het maken van de reboot stick moet kunnen lijkt mij?

Ik zie zojuist dat Terminal de naam zelf veranderd :)

[ Voor 25% gewijzigd door Ciedric op 21-09-2016 15:48 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Ciedric schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:18:
Eventjes een oud topic omhoog kicken voor een snelle vraag.

Nu heb ik reboot sticks gemaakt van Yosemite, El Capitan en nu ook macOS Sierra.
Ik lees mij even in en op wat naamswijzigingen na is het hetzelfde riedeltje.

Installer OSX downloaden, USB van 8 GB klaarzetten, Terminal, etc.
Nu staat er bij geen ene uitleg via macworld.com of appletips.nl waar je die installer moet neerzetten. Ik dacht gewoon in de launchpad laten staan, dan de reboot stick maken? Klopt dit?

Verder wil ik graag weten wat doe je met de installer na het maken van de rebootstick? Uit je launchpad / dock de prullenbak in gooien? Dit deed ik altijd wel, maar is dat nog van invloed op de reboot stick na het maken van deze stick?

Verder noemen ze voor het gemak de stick vaak Untitled. Hoe zit het wanneer ik de stick Install macOS Sierra wilt noemen. Gaat dat of kan dit niet i.v.m. de aangeslagen spaties? De naam van de stick wijzigen na het maken van de reboot stick moet kunnen lijkt mij?
1. de installer hoort in de standaard map, dat is de Programma's map, alles wat daar in staat verschijnt in Launchpad.

2. Bij een herinstallatie formatteer je de schijf als je het goed wil doen. Dan maakt het niet uit waar je de installer dumpt.

3. Je kan hem zo noemen, maar dan moet je terminal meegeven dat er spaties in zitten. Het makkelijkste is gebruik maken van de automatisch aanvullen functie, door een deel van de map te typen en op TAB te drukken. Naam is op zich niet nuttig, al noem je hem osxinstaller, zolang jij hem maar herkent. Niet te moeilijk denken ;)

4. Achteraf de naam wijzigen maakt idd niet uit. De naam is bij het aanmaken belangrijk omdat terminal anders niet weet waar de bestanden heen moeten.

Succes! 8)

I reject your reality and substitute my own

• Ciedric
Ik bedoel het gedownloade installer van macOS Sierra, deze staat nu in Launchpad, mag ik deze van de Mac afhalen? Dit wordt nergens vermeld.

• L1NO_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-10 22:45
Je kan ook macOS Sierra (tot snow leopard) installeren vanuit je oude user account en hierna opstarten in recovery-mode, partitie wissen en dan overgaan tot installatie. Geen USB nodig en Sierra komt direct van apple servers af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Ciedric schreef op woensdag 21 september 2016 @ 16:33:
Ik bedoel het gedownloade installer van macOS Sierra, deze staat nu in Launchpad, mag ik deze van de Mac afhalen? Dit wordt nergens vermeld.
Die staat niet in launchpad, maar gewoon in je Applicaties-map, en ja, die kan je gewoon kopieren naar een andere locatie.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

• Ciedric
L1NO_ schreef op woensdag 21 september 2016 @ 16:36:
Je kan ook macOS Sierra (tot snow leopard) installeren vanuit je oude user account en hierna opstarten in recovery-mode, partitie wissen en dan overgaan tot installatie. Geen USB nodig en Sierra komt direct van apple servers af.
Dat weet ik, heb dat gedaan met Yosemite en El Capitan, en dan ben ik elke keer eerst aan het downloaden en dan pas installeren. Het duurt mij nu een ochtendje om alles terug op mijn mac te krijgen, dat kan sneller :P
HeatWave schreef op woensdag 21 september 2016 @ 16:37:
[...]

Die staat niet in launchpad, maar gewoon in je Applicaties-map, en ja, die kan je gewoon kopieren naar een andere locatie.
Ja dat snap ik maar mag ik hem ook verwijderen of werkt je reboot stick dan helemaal niet meer? Is toch bijna 5 gig aan geheugen >:)

• L1NO_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-10 22:45
Ciedric schreef op woensdag 21 september 2016 @ 16:43:
[...]
Dat weet ik, heb dat gedaan met Yosemite en El Capitan, en dan ben ik elke keer eerst aan het downloaden en dan pas installeren. Het duurt mij nu een ochtendje om alles terug op mijn mac te krijgen, dat kan sneller :P
[...]
Ach, per saldo kost het evenveel tijd en eventueel te betwisten; minder moeite. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Ciedric schreef op woensdag 21 september 2016 @ 16:43:
[...]

[...]

Ja dat snap ik maar mag ik hem ook verwijderen of werkt je reboot stick dan helemaal niet meer? Is toch bijna 5 gig aan geheugen >:)
Als je hem gekopieerd hebt kan je hem prima verwijderen uit die map ja :).

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

• Ciedric
L1NO_ schreef op woensdag 21 september 2016 @ 16:49:
[...]

Ach, per saldo kost het evenveel tijd en eventueel te betwisten; minder moeite. :)
Tot nu toe doe ik dat ook altijd zo, gaat gemakkelijker inderdaad. Het is in het begin even kijken hoe het ook alweer zat met formatteren. Uiteindelijk ben je altijd vooraf langer bezig met het back uppen van documenten. Programma's installeer ik opnieuw, en de map iTunes kopieer ik over zodat ik niet alle muziek opnieuw naar iTunes moet loodsen.
HeatWave schreef op woensdag 21 september 2016 @ 16:50:
[...]

Als je hem gekopieerd hebt kan je hem prima verwijderen uit die map ja :).
Dus ook in de prullenbak en weg van de Mac? 8)7

[ Voor 52% gewijzigd door Ciedric op 21-09-2016 17:02 ]

Pagina: 1