Mobo en geheugen bij G3258

Pagina: 1
Acties:

• Mark6
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-02-2025
Voor een vriedin ga ik een leuk klein desktopje in dit leuke blauwe kastje bouwen. Zover heb ik mijn oog gelegd op de Pentium G3258 in combinatie met een moederbord van Asrock. Op de computer zal niet gegamed worden, maar voornamelijk gebruikt worden voor MS office, films en muziek.

Ik zoek een moederbord en geheugen
Ik heb weinig ervaring met overclocken, maar na de goede verhalen over de G3258 kan ik dat natuurlijk niet laten. Hierbij zoek ik nog een geschikt moederbord en geheugen.

Wat is je budget?
Rond de 150 euro, goedkoper is beter natuurlijk.

Heb je bepaalde voorkeuren?
Ik probeer deze PC in het blauwe thema te houden. Dus blauwe accenten zijn een pluspunt. Verder moet het dus een mini-itx moederbord zijn.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik gebruik het systeem zonder dedicated GPU. De pentium processor icm het mobo en geheugen zal de kern van het systeem vormen. Verder zit er natuurlijk een SSD in en wordt er een closed loop waterkoeler gebruikt.

Tot zover heb ik mijn oog gelegd op een van de twee volgende moederborden
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H97M-ITX/ac€ 90,95€ 90,95
1ASRock Z97M-ITX/ac€ 108,95€ 108,95

En geheugen zoals bijvoorbeeld:
#ProductPrijsSubtotaal
1G.Skill F3-14900CL9D-4GBXM€ 43,-€ 43,-
1Crucial Ballistix Sport XT BLS2C4G3D169DS3CEU€ 69,62€ 69,62

Overclocken van de CPU kan met beide moederborden, maar het geheugen kan niet hoger geklokt worden met de H97 chipset. Het was mij niet duidelijk of je uberhaupt tot 1600 MHz kunt komen met de H97, of dat je het moet doen met 1333 MHz.

Is het twintig euro waard om van een H97 chipset naar een Z97 te gaan en het geheugen frequentie over te kunnen klokken. Dit review zegt dat er een uitstekende geheugencontroller in de G3258 zit en krijgt zijn geheugen boven de 2GHz geklokt. Of zou ik beter bij de H97 kunnen houden en meer goedkoper geheugen gebruiken, 8Gb in plaats van 4Gb.

Ik vroeg me af hoeveel invloed de snelheid van het geheugen op het hele systeem zou hebben. Aangezien de ingebouwde GPU gebruikt word, zou dit redelijk uit kunnen maken. Tenminste zo heb ik gelezen in o.a. reviews van de AMD APU's. Geld ditzelfde ook voor de GPU van intel's pentium processoren.

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Mark6 op 24-01-2015 19:12 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Is dit bordje iets? pricewatch: MSI H81I

Je vragen over het geheugen; reviews: De grote Tweakers-geheugentest

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:13
Nee snelheid van het geheugen heeft geen effect op de igpu. En zo ver ik weet heeft sneller geheugen effect op de igpu van de APU en niet het cpu gedeelte de APU. En voor office/film/muziek zou ik ook niet zo snel sneller geheugen in doen.

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:57

Zalmanman

So long,

Wat ik me afvraag hè, kan je niet wat meer budget vrijmaken door een goede luchtkoeler te nemen die in die kast past? Volgens de specs kan er een 160mm CPU koeler in en dat is heel wat goedkoper dan de gemiddelde CLC.

Wat betreft de IGP heb ik hier nog wat gevonden:
For discrete GPU users, recommending any kit over another is a tough call. In light of daily workloads, a good DDR3-1866 C9 MHz kit will hit the curve on the right spot to remain cost effective. Users with a few extra dollars in their back pocket might look towards 2133 C9/2400 C10, which moves a little up the curve and has the potential should a game come out that is heavily memory dependent. Ultimately the same advice also applies to multi-GPU users as well as IGP: avoid 1600 MHz and below.

One relevant question to this is whether memory speed matters in the laptop space. It remains an untapped resource for memory manufacturers to pursue, mainly because it is an area where saving $5 here and there could mean the difference between a good and great priced product. But even when faced with $2000+ laptops, 1333 MHz C9 and 1600 C9-11 still reign supreme. I have been told that often XMP is not even an option on many models, meaning there are few opportunities for some pumped up SO-DIMM kits that have recently hit the market.
Bron

Helpt dat iets?

and thanks for all the fish.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Het kan aan mij liggen maar waarom ga jij een systeem wat je voor iemand anders bouwt zitten overklokken? Het lijkt me dat je dan toch accent legt op de verkeerde dingen, zeker als je het budget in ogenschouw neemt: dat is niet al te hoog, dus het lijkt me dat je duurzaamheid als nummer 1 prio moet beschouwen (en dus niet moet gaan overklokken).

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:23

D4NG3R

kiwi

:)

Ik vind het een raar systeem met deze eisen..

Leuke overklok CPU -> Die niks toevoegt bij deze eisen.
Snel geheugen -> Wat niks toevoegt bij deze eisen.
Duur mobo -> Wat niks toevoegt bij deze eisen.

Waar wil je de build verder uit laten bestaan? Met deze eisen is een goede SSD veel belangrijker dan een dikke overklok of snel geheugen.

Edit: Om in de blauwe sfeer te blijven:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 54,-€ 54,-
1MSI H81I€ 68,-€ 68,-
1Raijintek Metis Blauw Window€ 46,50€ 46,50
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Crucial MX100 128GB€ 61,01€ 61,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 303,46

Voor 8GB is het geheugen wat je in de TS opnoemt prima, al zal je met deze eisen het verschil tussen 4 en 8GB niet of nauwelijks gaan merken.

Je geeft het geld uit van een ander voor een product van een ander maar past eisen toe alsof je hem zelf gaat gebruiken. Diezelfde fout maak ik soms ook, maar dan denk ik er nog even een keer goed over na. :')

[ Voor 84% gewijzigd door D4NG3R op 24-01-2015 19:37 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Mark6
Bedankt voor alle snelle reacties
Dat ziet eruit als een leuk moederbordje en scheelt weer 20 euro. Thx!
D4NG3R schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 19:28:
Ik vind het een raar systeem met deze eisen..

Leuke overklok CPU -> Die niks toevoegt bij deze eisen.
Snel geheugen -> Wat niks toevoegt bij deze eisen.
Duur mobo -> Wat niks toevoegt bij deze eisen.

Waar wil je de build verder uit laten bestaan? Met deze eisen is een goede SSD veel belangrijker dan een dikke overklok of snel geheugen.

Edit: Om in de blauwe sfeer te blijven:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 54,-€ 54,-
1MSI H81I€ 68,-€ 68,-
1Raijintek Metis Blauw Window€ 46,50€ 46,50
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Crucial MX100 128GB€ 61,01€ 61,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 303,46

Voor 8GB is het geheugen wat je in de TS opnoemt prima, al zal je met deze eisen het verschil tussen 4 en 8GB niet of nauwelijks gaan merken.

Je geeft het geld uit van een ander voor een product van een ander maar past eisen toe alsof je hem zelf gaat gebruiken. Diezelfde fout maak ik soms ook, maar dan denk ik er nog even een keer goed over na. :')
Het systeempje wat ik samen gesteld had zag er bijna hetzelfde uit. Het overclocken doe ik voornamelijk omdat ik dat zelf leuk vind. Moet voor mij ook leuk blijven natuurlijk ;-)

Het snellere geheugen heeft volgens jullie dus te weinig invloed en ik zal dit dan ook niet doen :-)

[ Voor 57% gewijzigd door Mark6 op 24-01-2015 19:42 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:23

D4NG3R

kiwi

:)

En zij is het er mee eens? Je geeft extra geld uit aan componenten omdat jij dat leuk vind, en niet omdat zij er uiteindelijk profijt van heeft.

Wat is het complete budget voor het gehele systeem? In de TS lees ik namelijk €150,- terwijl de kast + mobo's (die jij gevonden had) alleen al die prijs overstijgen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Vlgns mij kon je niet overclocken met die MSI en net als boven maar een vreemd idee om hier zo nodig te moeten overclocken. Ipv een duur moederbord (omdat er blauw op moet zitten) + koeler(?) kan je net zo goed een i3 nemen (?)...

Die 150 was puur voor mobo + geheugen geloof ik.

[ Voor 20% gewijzigd door apis29 op 24-01-2015 20:34 ]

• Mark6
D4NG3R schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 19:40:
En zij is het er mee eens? Je geeft extra geld uit aan componenten omdat jij dat leuk vind, en niet omdat zij er uiteindelijk profijt van heeft.
Ik zal het wat genuanceerder brengen dan. Ik vind het leuk om over te klokken en ik ben dit topic begonnen om jullie mening te vragen wat er prijs-kwaliteit gezien wel en niet uit kan. Bovendien scheelt wel/niet overklokken in het minste geval maar 10 euro. (het verschil tussen G3420 en G3258).

Het systeem wat je noemt, lijkt erg op wat ik van plan was. De prijs van het hele systeem zit dus idd zo rond de 300-350 euro. En zoals jullie noemen kan snellere RAM gezien de prijs van o.a. het moederbord niet uit. Ik zal dit dus ook niet doen.

De enige vraag blijft welke processor ik erin stop. Ik vind wat wisselende verhalen over de MSI H81i in combinatie met de G3258 of overclocken wel of niet mogelijk is. Weet iemand of dit kan?

edit: Het lijkt erop dat apis mij net voor was. 30 euro om te kunnen overklokken is teveel. Ik ga nog even het internet afspeuren of het misschien toch kan, maar dan word het waarschijnlijk toch de G3420.

[ Voor 15% gewijzigd door Mark6 op 24-01-2015 20:36 ]

Pagina: 1