Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.Martini
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08-01 06:52
Beste Tweakers,

Na veel onderzoek, zelf testen en een RMA ben ik ten einde raad, mijn Sapphire R9 280X kaart blijft problemen geven zonder dat ik verder kom.

Het probleem is als volgt: ik krijg tijdens het spelen van specifieke spellen een GSOD, vaak verschillend in vele vrolijke kleuren. Belangrijk om te vermelden: ik doe niet aan overclocken.

Mijn pc is in zijn geheel nog minder dan een jaar oud en valt dus nog volledig onder garantie. Mijn setup ziet er als volgt uit:
  • Moederbord: ASRock H87 Pro4
  • Processor: Intel Core i5 4570 Boxed
  • Werkgeheugen: Crucial Ballistix Tactical 8GB - 2 x 4GB
  • Grafische kaart: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X
  • HD 1: Sandisk Standard SSD, 128GB
  • HD 2: Seagate Barracuda 7200 3TB
  • Voeding: OCZ-ZT650W-EU - 80 plus bronze
  • CD: Samsung SH-224DB Zwart
  • Behuizing: Cooler Master Force 500
De spellen waarin het probleem voorkomt: Battlefield 4, Sniper Elite 3, Crysis 3, Saints Row 3, maar ook met de Heaven Benchmark treedt dit op. Interessant is dat met een zware game als ARMA 3 dit probleem niet voorkomt en ook BF3 draait zonder fouten.

Mijn nazoekwerk wees uit dat het kon liggen aan een oud probleem uit een eerdere AMD serie dat te maken heeft met een fluctuerend voltage, maar ook zijn de volgende dingen mogelijke oorzaken: drivers die niet goed werken of up to date zijn, een defecte processor, foutief werkgeheugen of een defecte kaart zelf. Daarom heb ik de volgende stappen ondernomen:
  • Oorspronkelijke HDD met OS vervangen door nieuwe SSD, dit was het enige onderdeel dat niet het afgelopen jaar nieuw was gekocht.
  • Alles op het moederbord losgemaakt en opnieuw aangesloten.
  • Windows een schone installatie gegeven.
  • Daarbij natuurlijk alle beschikbare drivers opnieuw geïnstalleerd en gecontroleerd op laatste versie.
  • Games spelen met laagste grafische instellingen.
  • Spelen met één enkele geheugenstrip (beide strips zijn zo getest).
  • Voltage instellen of 'locken' op standaard hoeveelheid via TRIXX.
  • Processor testen met 'Intel Processor Diagnostic Tool' - goed doorstaan
  • GPU testen met Heaven Benchmark 4.0 op Ultra en 4x Anti- Aliasing - soms goed doorlopen, soms niet. Uiteindelijk op loop altijd een crash.
  • GPU testen met FurMark - geen crash
  • Met AMD Overdrive de Powerlimit op +20 instellen (= max)
Een aantal crashes heb ik via GPU-Z in het log bestand terug gezocht. Hier werd ik echter niet wijzer van gezien de wisselende resultaten. Soms kon ik duidelijk zien dat een kleine 2 seconden voor de crash de kaart terug gaat naar performance mode 1, met GPU 300MHZ en Memory 150 MHZ tijdens de Heaven Benchmark, andere keren echter was er geen verandering in performance mode zichtbaar en toch trad een crash op.

De kaart is RMA gegaan naar Alternate. In hun testuitslag staat dat deze zonder problemen getest is met Unigine Heaven, Furmark en BF4. en dat het probleem daarom enkel bij andere onderdelen van de pc kan liggen. Vervolgens is de kaart naar me teruggestuurd.

Ik heb ondertussen mijn oudere AMD 5770 in de pc gedaan en daarmee ook de Heaven Benchmark opnieuw getest op dezelfde instellingen. Ook heb ik BF4 en Saints Row 3 getest. Alles zonder crashes.

Wie kan me verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:17
Is je moederbord misschien niet goed?

Wordt de kaart goed gekoeld, niet alleen de GPU maar ook het geheugen en de VRM's?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.Martini
De kaart bereikt nooit temperaturen boven de 70 graden. Meestal komt deze tijdens games op een max van 66 graden. De andere onderdelen heb ik eigenlijk nooit gecontroleerd vanwege de lage GPU temperatuur. Ik zal ze in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Als je in 'windowed mode' een spel start met GPU-Z er naast kun je dan de temps/voltages in de gaten houden?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.Martini
Na een 30 á 45 minuten Arma 3 op maximale instellingen is dit het volledige overzicht.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YBGBdVR.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

Belangrijk om te vermelden: ik doe niet aan overclocken.
+
Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X
Dat heeft de fabrikant al voor je gedaan.

Dit probleem zie je wel wat vaker bij Radeon 280X modellen. De 280X is eigenlijk een overgeklokte Radeon 7970 (of 7950, weet even zo snel niet), en dan gaan bepaalde fabrikanten er vervolgens gewoon een schepje bovenop gooien.
Het punt met overklokken is altijd, de ene kaart/chip is de andere niet, bepaalde kaarten kunnen het makkelijk aan, maar weer anderen kunnen dat niet. Daarom ben ik ook geen fan van factory-OC kaarten, ze gooien er dan domweg een aantal Mhz bovenop terwijl ze eigenlijk niet eens zeker weten of het wel stabiel werkt. En dan vaak ook nét ietsje hoger dan je concurrent, want stel je voor dat je kaart net 5 punten lager scoort in een benchmark.

Ik heb zelf vaak zat videokaarten overgeklokt (just for fun), maar sommige kaarten willen echt nog geen 20Mhz hoger dan stock speed en dan crashen ze al, terwijl ik ook modellen heb gezien waar je gewoon stabiel 50% meer uit kan halen (ok, 't was een GeForce MX4000, maar 50% overklok is zeker niet mis).

Zie zo niet of je het al geprobeerd hebt, maar probeer de kaart gewoon eens te underclocken (tegenover gestelde van overclocken). Schade veroorzaken kan/doet het niet, maar misschien dat je kaart wel ineens stabiel blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.Martini
Inderdaad vergeten te vermelden maar underclocken heb ik ook al geprobeerd, helaas zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Al eens memtest x86+ gebrobeerd? Kan geen kwaad om dat een keer te proberen.

Als het inderdaad aan je gpu ligt dan zal het inderdaad niet bij Arma 3 optreden, dat spel is gigantisch cpu limited (zoals je zelf kan zien in je screenshot met maar 40% gpu load :P).

Het kan natuurlijk zo zijn dat doordat je een zwaardere gpu hebt dat de andere componenten meer hun best moeten doen (met name cpu). Dus zal de pc meer stroomgebruiken, het kan zijn dat je pc dan iets onstabiel wordt.
Probeer eens een zwaar spel (niet Arma 3) te spelen met zo min mogelijk componenten aangesloten. Dus zijkant van je kast open en casefans uit, geen HDD, CD speler, 1 ram latje. Kijk of dit een verschil maakt.

Ik zie dat je maar 8gb geheugen hebt, je hebt wel een swap file aanstaan?

offtopic:
Bij Alternate wel vaker gehad dat zezeggen dat het niet kapot is maar het wel kapot blijkt te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 25-01-2015 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.Martini
Vandaag heb ik de Memtest x86+ test gedraaid. Helaas ook hier geen errormeldingen gevonden. Komende week zal ik proberen een zware game te spelen met minder componenten aangesloten. Bedankt voor de originele ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:12

Esumontere

Floep, banaan.

R.Martini schreef op maandag 26 januari 2015 @ 00:07:
Vandaag heb ik de Memtest x86+ test gedraaid. Helaas ook hier geen errormeldingen gevonden. Komende week zal ik proberen een zware game te spelen met minder componenten aangesloten. Bedankt voor de originele ideeën.
Hoe lang heb je die laten draaien? Een uurtje zegt niets, doe maar 'ns overnacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.Martini
Ik heb gisteren in ongeveer 4 uur tijd 4 passes uitgevoerd. Echter, als het met meer tijd misschien toch een ander resultaat geeft dan zal ik zeker de test overnight herhalen.
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 25 januari 2015 @ 00:16:
Ik zie dat je maar 8gb geheugen hebt, je hebt wel een swap file aanstaan?
Wat bedoel je hier mee? Ik geloof dat 8gb tegenwoordig nog voldoende is voor de meeste toepassingen, de tweakers BBG spreekt ook nog niet over meer dan 2 x 4gb voor het high-end gamesysteem van deze maand. Een swap file heb ik niet aan staan. (voor de duidelijkheid, daarmee wordt een tijdelijke ruimte op de hdd bedoeld?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

R.Martini schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:09:
Ik heb gisteren in ongeveer 4 uur tijd 4 passes uitgevoerd. Echter, als het met meer tijd misschien toch een ander resultaat geeft dan zal ik zeker de test overnight herhalen.

[...]

Wat bedoel je hier mee? Ik geloof dat 8gb tegenwoordig nog voldoende is voor de meeste toepassingen, de tweakers BBG spreekt ook nog niet over meer dan 2 x 4gb voor het high-end gamesysteem van deze maand. Een swap file heb ik niet aan staan. (voor de duidelijkheid, daarmee wordt een tijdelijke ruimte op de hdd bedoeld?).
Swap is vooral een Linux term, ik bedoelde in feite de Windows paging. Soms hebben spellen het wel nodig, het komt niet vaak voor. Dus als test zou je het dus aan kunnen zetten indien je het hebt uitgezet. Bij default staat het aan in Windows dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaleiNEUS
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-05 15:43
Had precies hetzelfde probleem. Besloot uiteindelijk de thermal paste te vervangen. Hierna werkte hij als een zonnetje en heb ik geen last meer gehad van crashes. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Is natuurlijk altijd het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.Martini
Gisteren heb ik 14 uur lang Memtest x86+ laten draaien, ook weer zonder foutmeldingen.
BaleiNEUS schreef op maandag 26 januari 2015 @ 17:25:
Had precies hetzelfde probleem. Besloot uiteindelijk de thermal paste te vervangen. Hierna werkte hij als een zonnetje en heb ik geen last meer gehad van crashes. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Is natuurlijk altijd het proberen waard.
Bedankt voor de tip. Hoewel de temperaturen van de GPU niet vreemd zijn kan het ook weer geen kwaad.
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 12:25:
[...]

Swap is vooral een Linux term, ik bedoelde in feite de Windows paging. Soms hebben spellen het wel nodig, het komt niet vaak voor. Dus als test zou je het dus aan kunnen zetten indien je het hebt uitgezet. Bij default staat het aan in Windows dacht ik.
In dat geval staat deze zeker weten aan. Ik heb hier niet aan gezeten.

Volgende stap is even een zwaardere game aan zetten en nogmaals de temperaturen monitoren. Daarna één voor één de onderdelen die los kunnen maar los gaan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantera88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-09 17:03
Ik heb nu hetzelfde probleem met een 270X. Prima stabiel in desktop, maar crasht naar verloop van tijd met elk spel. Bij mij lijkt het gekomen te zijn na een schone install van windows 8. Daarvoor had ik geen problemen. Heb je reeds een oplossing gevonden?

-edit: Zelf heb ik al geprobeerd om de drivers schoon te installeren, onnodige software te verwijderen, alle andere monitoren uit te schakelen en de voeding anders op te delen/al het overbodige uit te sluiten. Tot noch toe geen succes.

[ Voor 31% gewijzigd door Pantera88 op 02-02-2015 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-09-2023
Pantera88 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 16:26:
Ik heb nu hetzelfde probleem met een 270X. Prima stabiel in desktop, maar crasht naar verloop van tijd met elk spel. Bij mij lijkt het gekomen te zijn na een schone install van windows 8. Daarvoor had ik geen problemen. Heb je reeds een oplossing gevonden?

-edit: Zelf heb ik al geprobeerd om de drivers schoon te installeren, onnodige software te verwijderen, alle andere monitoren uit te schakelen en de voeding anders op te delen/al het overbodige uit te sluiten. Tot noch toe geen succes.
Probeer je videokaart ook even opnieuw in het PCI-E slot. Hielp bij mijn R9 290 ook heel goed (ondanks dat hij gewoon klik zei in het slot viel) Sommige contactjes kunnen niet lekker zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantera88
BastiaanNL schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 13:26:
[...]

Probeer je videokaart ook even opnieuw in het PCI-E slot. Hielp bij mijn R9 290 ook heel goed (ondanks dat hij gewoon klik zei in het slot viel) Sommige contactjes kunnen niet lekker zijn. :)
Dank voor de suggestie.Ik zal het eens proberen. Net als een installatie van windows 7 er naast, kijken of hij daar wel weer stabiel wil draaien.

Zwaar underclocken bleek overigens totaal geen effect te hebben. Evenals mijn voeding zo veel mogelijk ontlasten. Dus de zoektocht gaat verder :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb soortgelijke problemen.

Dezelfde videokaart, maar ik heb 'm refurbished van een tweaker overgekocht. Bij mij crasht de videokaart ieder uur (gamen) zeker zo'n 4 tot 10 keer.
Zojuist 4 keer gecrasht in 20 minuten. Als ik dan muziek op heb is 't ook zo dat ik een afschuwelijk hakend geluid hoor alsof mijn muziek blijft vasthaken en 't beeldscherm wordt of zwart of freezed helemaal.

Tot nu toe geen oplossingen maar misschien leuk om te weten dat er meerdere met dit probleem zitten.
Overigens verschillen onze builds (op het werkgeheugen en videokaart na) helemaal van elkaar, en ik heb horizontale witte strepen, af en toe een felle witte flits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-04 21:43
De kans dat het aan je mobo ligt zal eerder klein zijn aangezien ik vroeger dat probleem had en de pc gewoon compleet freezed aangezien jij artifacts krijgt.

Het beste dat je kan doen om de gpu helemaal uit te sluiten is testen in een andere pc van een buur of vriend.
Dan weet je hopelijk meteen waar de oorzaak zal liggen.

Probeer eens de maximale voltage toe te passen op core clock 950 en mem 1400

Wie niet probeert gaat ook geen oplossing vinden...

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:06

Rico

Wie dit leest is gek....

Zet je PCIe bus eens op 95mhz ipv 100mhz.
Benieuwd of hij dan stabiel loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-09-2023
Pantera88 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 11:18:
[...]

Dank voor de suggestie.Ik zal het eens proberen. Net als een installatie van windows 7 er naast, kijken of hij daar wel weer stabiel wil draaien.
Gelukt? :9

• Pantera88
Nog niet. Heb er een schone win7 installatie naast gezet op een andere schijf, maar dezelfde problemen. Het gekke is ook dat hij niet eens de tijd krijgt om goed warm te worden (gaat nog geen stofzuiger spelen) alvorens hij crasht. Een youtubefilm op de achtergrond blijft tijdens de crash echter leuk doordraaien, dus het is niet de CPU/ het mobo dat de hoofddader lijkt.

Ik zal de kaart volgende week eens testen op het werk, daar heb ik een vergelijkbaar systeem draaien.
Als ik iets vind waar anderen wat aan kunnen hebben dan meld ik mij weer :)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Zou gewoon zeggen kapotte videokaart, de RMA van Alternate is nu niet echt geweldig, dus dat die volgens hun (even) werkt zegt niet zoveel naar mijn mening.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantera88
-The_Mask- schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 22:58:
Zou gewoon zeggen kapotte videokaart, de RMA van Alternate is nu niet echt geweldig, dus dat die volgens hun (even) werkt zegt niet zoveel naar mijn mening.
Even een update voor de volgende persoon die dit tegen komt:

Bij mij was het inderdaad een kapotte kaart. Heb hem nogmaals getest op een redelijk identiek systeem op het werk, en gaf daar dezelfde problemen.

Opgestuurd naar Azerty en had binnen een week een nieuwe kaart in huis _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07 10:23
laat maar, had je laatste bericht niet gelezen.

Top dat je uit de problemen bent.

[ Voor 42% gewijzigd door Gatygun op 25-03-2015 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.Martini
Eigenlijk ben ik helaas nog niet uit de problemen. Ik heb alleen niet veel tijd gehad om dingen te testen de afgelopen weken, laat staan genoeg games te spelen om met zekerheid te kunnen stellen dat het probleem zich niet meer voor doet.
Maar misschien nu ook weer wel. Ik heb na het loskoppelen van mijn cd speler, geluidskaart, casefan en één geheugenstrip niet meer het probleem gezien. Echter, omdat het me niet snel lukt om zelf het probleem te doen voorkomen heb ik nog steeds mijn twijfels dat misschien bij een volgende keer BF4 het spel wel weer crashed.
Maar zelfs al zou het probleem nu verholpen zijn weet ik eigenlijk nog niet waar het aan kan liggen.

Dus excuses voor de lange tussenperiode, maar ik ben er helaas nog steeds niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.Martini
Deze week heb ik toch weer de GSOD weten te veroorzaken tijdens een nieuwe poging om Sniper Elite 3 te spelen. In dit spel heb ik nog geen enkele keer de eerste missie weten door te komen zonder een GSOD. Met dat in het achterhoofd ben ik weer de grafische kaarten van mijn ene naar mijn andere pc gaan wisselen. Ondertussen ben ik bij de 4e of 5e missie en heb ik geen enkele crash meer meegemaakt op mijn oudere grafische kaart.

Het is iets maar in hoeverre dit me dichter bij een oplossing brengt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.Martini
Na deze wissel ben ik Sniper Elite 3 ook gaan proberen op mijn oude pc met nieuwe grafische kaart. Dit bracht weer een GSOD nog voor ik het eerste level uit kon spelen. Voor mij is er nu geen twijfel meer mogelijk, deze kaart is consistent in het crashen, ongeacht op welke pc. Morgen ga ik nogmaals proberen mijn kaart retour te sturen naar Alternate in de hoop dat ze dit keer een betere conclusie trekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.Martini
Om het topic af te ronden: na mijn RMA is de kaart wél defect bevonden. Toen duurde het nog een maand voor ik de kaart terug had. Hierna heb ik een ruime tijd gewacht om te posten om zeker te weten dat het probleem verholpen is. Dat is dus zo, ik heb geen crashes meer.

Bedankt voor de hulp.
Pagina: 1