Beste Tweakers,
Na veel onderzoek, zelf testen en een RMA ben ik ten einde raad, mijn Sapphire R9 280X kaart blijft problemen geven zonder dat ik verder kom.
Het probleem is als volgt: ik krijg tijdens het spelen van specifieke spellen een GSOD, vaak verschillend in vele vrolijke kleuren. Belangrijk om te vermelden: ik doe niet aan overclocken.
Mijn pc is in zijn geheel nog minder dan een jaar oud en valt dus nog volledig onder garantie. Mijn setup ziet er als volgt uit:
Mijn nazoekwerk wees uit dat het kon liggen aan een oud probleem uit een eerdere AMD serie dat te maken heeft met een fluctuerend voltage, maar ook zijn de volgende dingen mogelijke oorzaken: drivers die niet goed werken of up to date zijn, een defecte processor, foutief werkgeheugen of een defecte kaart zelf. Daarom heb ik de volgende stappen ondernomen:
De kaart is RMA gegaan naar Alternate. In hun testuitslag staat dat deze zonder problemen getest is met Unigine Heaven, Furmark en BF4. en dat het probleem daarom enkel bij andere onderdelen van de pc kan liggen. Vervolgens is de kaart naar me teruggestuurd.
Ik heb ondertussen mijn oudere AMD 5770 in de pc gedaan en daarmee ook de Heaven Benchmark opnieuw getest op dezelfde instellingen. Ook heb ik BF4 en Saints Row 3 getest. Alles zonder crashes.
Wie kan me verder helpen?
Na veel onderzoek, zelf testen en een RMA ben ik ten einde raad, mijn Sapphire R9 280X kaart blijft problemen geven zonder dat ik verder kom.
Het probleem is als volgt: ik krijg tijdens het spelen van specifieke spellen een GSOD, vaak verschillend in vele vrolijke kleuren. Belangrijk om te vermelden: ik doe niet aan overclocken.
Mijn pc is in zijn geheel nog minder dan een jaar oud en valt dus nog volledig onder garantie. Mijn setup ziet er als volgt uit:
- Moederbord: ASRock H87 Pro4
- Processor: Intel Core i5 4570 Boxed
- Werkgeheugen: Crucial Ballistix Tactical 8GB - 2 x 4GB
- Grafische kaart: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X
- HD 1: Sandisk Standard SSD, 128GB
- HD 2: Seagate Barracuda 7200 3TB
- Voeding: OCZ-ZT650W-EU - 80 plus bronze
- CD: Samsung SH-224DB Zwart
- Behuizing: Cooler Master Force 500
Mijn nazoekwerk wees uit dat het kon liggen aan een oud probleem uit een eerdere AMD serie dat te maken heeft met een fluctuerend voltage, maar ook zijn de volgende dingen mogelijke oorzaken: drivers die niet goed werken of up to date zijn, een defecte processor, foutief werkgeheugen of een defecte kaart zelf. Daarom heb ik de volgende stappen ondernomen:
- Oorspronkelijke HDD met OS vervangen door nieuwe SSD, dit was het enige onderdeel dat niet het afgelopen jaar nieuw was gekocht.
- Alles op het moederbord losgemaakt en opnieuw aangesloten.
- Windows een schone installatie gegeven.
- Daarbij natuurlijk alle beschikbare drivers opnieuw geïnstalleerd en gecontroleerd op laatste versie.
- Games spelen met laagste grafische instellingen.
- Spelen met één enkele geheugenstrip (beide strips zijn zo getest).
- Voltage instellen of 'locken' op standaard hoeveelheid via TRIXX.
- Processor testen met 'Intel Processor Diagnostic Tool' - goed doorstaan
- GPU testen met Heaven Benchmark 4.0 op Ultra en 4x Anti- Aliasing - soms goed doorlopen, soms niet. Uiteindelijk op loop altijd een crash.
- GPU testen met FurMark - geen crash
- Met AMD Overdrive de Powerlimit op +20 instellen (= max)
De kaart is RMA gegaan naar Alternate. In hun testuitslag staat dat deze zonder problemen getest is met Unigine Heaven, Furmark en BF4. en dat het probleem daarom enkel bij andere onderdelen van de pc kan liggen. Vervolgens is de kaart naar me teruggestuurd.
Ik heb ondertussen mijn oudere AMD 5770 in de pc gedaan en daarmee ook de Heaven Benchmark opnieuw getest op dezelfde instellingen. Ook heb ik BF4 en Saints Row 3 getest. Alles zonder crashes.
Wie kan me verder helpen?