Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Voeding Laptop Sterkte

Pagina: 1
Acties:

• Boris van Vugt
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-10-2024
Hoi,

mijn vriendin haar laptop laadde niet meer op. Nu hebben we hem laten maken en zegt de winkel dat haar oplader niet goed is, te sterk namelijk, en we bij hem een voeding moeten kopen.

Ik heb er niet mega veel verstand van maar het voltage was het zelfde dus leek het mij gek dat hier problemen mee zouden zijn.

Ik voeg twee foto's bij, een van de voeding van de winkel en een van die ze al heeft, waar haar laptop het gewoon 6 maanden goed op heeft gedaan.

Deze raadt de winkel aan:
http://i.imgur.com/IPY4q7h.jpg

Deze heeft mijn vriendin:
http://i.imgur.com/BGg89Ur.jpg

Kan het kloppen dat die nieuwe voeding nodig is of niet?

mvg. Boris

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:38
Edit: Woeps, zat er blijkbaar naast.

[ Voor 92% gewijzigd door Zinloos1 op 24-01-2015 14:18 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:32
Zinloos1 schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 00:08:
Maar voornamelijk het amperage ligt flink hoger 3,42 ipv 4.5 Ampère.
De kans is dus vrij groot dat de verkoper dus gewoon gelijk heeft.
Sorry, maar dit is klinkklare onzin.

Als je jouw theorie doortrekt dan spatten beide adapters (1.7 A resp. 2 A) uit elkaar op het moment dat je ze in een stopcontact (16 A) steekt.

Maar dat gebeurt niet. Juist, de elektrische stroom in een circuit is niet onbegrensd maar gelimiteerd door het daadwerkelijke verbruik. Ergo: die adapter verbruikt max ~ 2 A bij ~ 110-240 V.

Hetzelfde geldt aan de secundaire kant van de laders, het feit dat de maximale uitgangsstroom van de originele lader van TS hoger is dan die van de gesuggereerde vervanger betekent enkel en alleen dat deze in theorie een groter vermogen kan leveren. Dat kun je ook zien als je naar het wattage kijkt: 60 W vs 90 W.

Met andere woorden:
Boris van Vugt schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 22:43:
en zegt de winkel dat haar oplader niet goed is, te sterk namelijk
Onzin.
en we bij hem een voeding moeten kopen.
Hah, of ergens anders.
Ik heb er niet mega veel verstand van maar het voltage was het zelfde dus leek het mij gek dat hier problemen mee zouden zijn.
In tegenstelling tot de stroom moet het voltage inderdaad 'kloppen'. Let wel, de huidige adapter adverteert meerdere voltages, als het goed is 'kiest' hij het voltage adhv. de connector die je erbij gebruikt.

Je zou echter verwachten dat dit klopt (en de vervanger suggereert dat het 19 V moet zijn, vrij gangbaar).

Op de laptop zit ongetwijfeld een sticker die aangeeft welke spanning/stroom/vermogen hij verwacht. Als je die niet kunt vinden, geef even het typenummer of gooi die zelf door Google, dan vind je het ook.
Kan het kloppen dat die nieuwe voeding nodig is of niet?
Daar kunnen we geen uitspraak over doen. Heb je een andere geprobeerd, en werkt die wel? Dan zou ik een andere kopen. Maar dan vooral omdat de oude blijkbaar stuk is, en niet omdat 'ie qua specs niet voldoet.

De nieuwe moet het juiste voltage leveren, het wattage mag hoger zijn dan vereist, enige nadeel daarvan is dat je adapter mogelijk wat groter is.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Als de Gembird de juiste aansluiting heeft en de juiste spanning kan leveren en genoeg stroom zit je in principe goed. Een adapter die teveel stroom kan leveren kan niet, stroom neem je op, wat je niet vraagt wordt niet gebruikt.

Een goede reden om de Hipro te nemen is dat Hipro een goed merk is wat een goed product levert en dat Gembird alleen maar bagger spul verkoopt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Boris van Vugt
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-10-2024
Bedankt voor de reacties allemaal!