Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-10 20:21
Sinds ruim een week ervaar ik een slechte internetsnelheid over onze adsllijn.
Voorheen kreeg ik makkelijk 6.5~7Mbit(lijnsnelheid 8Mbit) binnen maar nu heb ik moeite om tegen de 4Mbit binnen te krijgen.
Af en toe schiet de snelheid bij reboot even terug naar 6.5Mbit Downstream lijnsnelheid maar door de vele CRC-fouten verbreekt de verbinding na een paar minuten en daalt tot 1.5Mbit in het ergste geval.
Momenteel heb ik weer 2.5Mbit downstream met SNR van 6dB.

Situatie vroeger:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fdvhh4C.png

SItuatie nu:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jdIXFTi.png
en:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7wo4cvV.png

Zoals jullie zien, zien bovenstaande pics met dsl-stats er anders uit. Dat komt doordat ik zowel met FritzBox als met een Experiabox heb getest. Veranderde lijndemping is een bugje in de firmware van de Fritzbox. Getest met zowel Y-Kabel van de FritzBox als een 10cm lange RJ11. Geen splitter, dus dat kan het ook niet zijn.

Wat zie ik over het hoofd?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een domme vraag,maar wat zegt je provider hierover? Aangezien je met 2 modems en 2 kabels hebt getest, is het onwaarschijnlijk dat het probleem bij jou ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 21:24:
Misschien een domme vraag,maar wat zegt je provider hierover? Aangezien je met 2 modems en 2 kabels hebt getest, is het onwaarschijnlijk dat het probleem bij jou ligt.
Provider kon zo snel niets verdachts vinden en vroeg me of ik kabel naar ISRA wilde omkeren en aansluiten _O-

Misschien kan iemand hiermee een diagnose stellen? :9
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ftSFYZf.png

[ Voor 12% gewijzigd door timmie1 op 23-01-2015 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
*Bump*

Inmiddels weer een paar dagen verder en nog steeds dezelfde problemen.
Niemand die nog iets zinnigs over deze lijn kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03:54

Fiber

Beaches are for storming.

Overstappen op kabel of glasvezel...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Je provider.
Zorgen dat je de 2e lijn te pakken krijgt.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
aZuL2001 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 02:13:
Je provider.
Zorgen dat je de 2e lijn te pakken krijgt.
Mijn provider heeft helaas niet zoiets als een tweedelijns.

Update: modem weer gereset, nu kom ik voor het eerst in paar dagen weer bij 8000Kbit in de buurt.
Wel vliegt de DSL sync er om de paar minuten uit vanwege snel oplopende aantal CRC-fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:44
Noem is een naam van provider :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Je geeft niet echt veel info, hoe ver zit je van de centrale vandaan? En welke provider heb je?

Ik heb in het verleden met ADSL2+ iets vergelijkbaars gehad, ik begon ~7 jaar geleden met 19mbit en na een jaar zakte dat terug naar 16mbit, 2 jaar later nog maar 12mbit. Uiteindelijk helemaal terug naar 8mbit moeten zetten om een stabiele verbinding te behouden.

Toen kwam VDSL2 en had ik de eerste dagen 58mbit en sync op 55mbit. De snelheden zakken langzaam naar beneden en zit nu alweer op 52mbit en effectieve snelheid 50mbit. Dus kennelijk slijt mijn lijn door gebruik waardoor mijn snelheid over tijd minder en minder word.

Ik hoop dat er eindelijk eens Vectoring aangezet word hier, dit had al in December gebeurt moeten zijn.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
prutser001 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:42:
Je geeft niet echt veel info, hoe ver zit je van de centrale vandaan? En welke provider heb je?
Volgens BBned zit ik er 3500m vandaan. Het gaat om ADSL2+ vanuit de grote nummercentrale.
Provider is Anno, is eigenlijk tweakdsl maar dan iets anders. Ik denk dat ze niet zoveel meer kunnen/willen doen aangezien ze binnenkort gaan stoppen.
Ik heb in het verleden met ADSL2+ iets vergelijkbaars gehad, ik begon ~7 jaar geleden met 19mbit en na een jaar zakte dat terug naar 16mbit, 2 jaar later nog maar 12mbit. Uiteindelijk helemaal terug naar 8mbit moeten zetten om een stabiele verbinding te behouden.

Toen kwam VDSL2 en had ik de eerste dagen 58mbit en sync op 55mbit. De snelheden zakken langzaam naar beneden en zit nu alweer op 52mbit en effectieve snelheid 50mbit. Dus kennelijk slijt mijn lijn door gebruik waardoor mijn snelheid over tijd minder en minder word.

Ik hoop dat er eindelijk eens Vectoring aangezet word hier, dit had al in December gebeurt moeten zijn.
Dat terugzakken in snelheid met DSL komt vaker voor en is voornamelijk toe te schrijven aan storing(crosstalk) door andere nabijliggende DSL-lijnen in de lijnbundel. Bijv. als buren overstappen op DSL.Vectored VDSL2 is in zulke gevallen inderdaad een redelijke oplossing. In mijn geval kan dat bijna niet het geval zijn aangezien er hier bijna geen crosstalk mogelijk is.

Ik verdenk de nieuw geplaatste buitenringkast ervan de boosdoener te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Dan is er best een kans dat het er niet veel beter op gaat worden.

Ik kom wel eens bij mensen thuis om wat computer problemen op te lossen, zo ook internet problemen.
Ik merk gewoon dat DSL om wat voor reden dan ook in mijn omgeving meer aanwezig is dan kabel (ziggo enige provider hier) 2 mensen heb ik omgezet naar Ziggo en die hebben nu betere/stabielere internet verbindingen.

Het lijkt er op dat je misschien over moet stappen of er moet een upgrade komen aan je centrale (aangezien dat hier uiterlijk December had moeten zijn) kan het zijn dat het er aan komt en zo kun je toch hogere snelheden halen.

Aan crosstalk kun jij toch niets doen, en je geeft al aan dat je ISP er 'mee stopt' dus ik zou wachten tot je bij de nieuwe ISP terecht komt en dan daar eventueel het probleem aankaarten. Of nu al overstappen naar een Kabel provider, Ziggo/UPC oid.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-10 08:24
timmie1 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 12:02:
[...]

[...]

Volgens BBned zit ik er 3500m vandaan. Het gaat om ADSL2+ vanuit de grote nummercentrale.
Provider is Anno, is eigenlijk tweakdsl maar dan iets anders. Ik denk dat ze niet zoveel meer kunnen/willen doen aangezien ze binnenkort gaan stoppen.

[...]

Dat terugzakken in snelheid met DSL komt vaker voor en is voornamelijk toe te schrijven aan storing(crosstalk) door andere nabijliggende DSL-lijnen in de lijnbundel. Bijv. als buren overstappen op DSL.Vectored VDSL2 is in zulke gevallen inderdaad een redelijke oplossing. In mijn geval kan dat bijna niet het geval zijn aangezien er hier bijna geen crosstalk mogelijk is.

Ik verdenk de nieuw geplaatste buitenringkast ervan de boosdoener te zijn...
Ik zou die brakke ADSL2+ lijn gewoon opzeggen, beter gaat het er niet meer op worden door die lange afstand. Kans is inderdaad groot dat het aan de VVDSL straatkast ligt waardoor er meer overspraak op jou lijn is gekomen (zou feitelijk niet mogen maar goed).

Zou in jouw geval dan een VVDSL lijntje nemen bij een provider die wel gebruik maakt van de KPN buitenringkast zoals KPN/XS4ALL/Telfort/Vodafone, of er voor zorgen dat je Zeelandnet kabel lijntje stabieler wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
prutser001 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 12:11:
Dan is er best een kans dat het er niet veel beter op gaat worden.

Ik kom wel eens bij mensen thuis om wat computer problemen op te lossen, zo ook internet problemen.
Ik merk gewoon dat DSL om wat voor reden dan ook in mijn omgeving meer aanwezig is dan kabel (ziggo enige provider hier) 2 mensen heb ik omgezet naar Ziggo en die hebben nu betere/stabielere internet verbindingen.

Het lijkt er op dat je misschien over moet stappen of er moet een upgrade komen aan je centrale (aangezien dat hier uiterlijk December had moeten zijn) kan het zijn dat het er aan komt en zo kun je toch hogere snelheden halen.
Upgrades zijn hier in december al voltooid, vandaar dat ik de buitenringkast ook verdenk.
Aan crosstalk kun jij toch niets doen, en je geeft al aan dat je ISP er 'mee stopt' dus ik zou wachten tot je bij de nieuwe ISP terecht komt en dan daar eventueel het probleem aankaarten. Of nu al overstappen naar een Kabel provider, Ziggo/UPC oid.
Dat stukje tekst over crosstalk was alleen maar wat achtergronduitleg, zoals ik onderaan al zei is dat hier niet van toepassing. :)
Prolution schreef op maandag 26 januari 2015 @ 13:32:
[...]

Ik zou die brakke ADSL2+ lijn gewoon opzeggen, beter gaat het er niet meer op worden door die lange afstand.
Dat is inderdaad ook wat er gaat gebeuren. Maar tot die tijd zou het wel fijn zijner nog wat van gebruik te kunnen maken.
Kans is inderdaad groot dat het aan de VVDSL straatkast ligt waardoor er meer overspraak op jou lijn is gekomen (zou feitelijk niet mogen maar goed).
Dat lijkt me vreemd. Waarom zou er volgens jou meer overspraak op mijn lijn komen vanwege de nieuwe straatkast? Zou juist minder moeten worden omdat naar straatkast zo goed als geen overspraak mogelijk is en er aansluitingen op glas zijn overgezet, dus minder abonnees van de doorlus naar de CO gebruikmaken...
Zou in jouw geval dan een VVDSL lijntje nemen bij een provider die wel gebruik maakt van de KPN buitenringkast zoals KPN/XS4ALL/Telfort/Vodafone,
Gaat tzt gebeuren, de vraag is dan wel wie de gelukkige wordt... :P
of er voor zorgen dat je Zeelandnet kabel lijntje stabieler wordt ;)
Die is laatste tijd wel stabiel, maar ik maak nooit meer de fout alleen van hen afhankelijk te zijn voor mijn verbindingen... :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-10 08:24
timmie1 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 14:09:
[...]
Dat lijkt me vreemd. Waarom zou er volgens jou meer overspraak op mijn lijn komen vanwege de nieuwe straatkast? Zou juist minder moeten worden omdat naar straatkast zo goed als geen overspraak mogelijk is en er aansluitingen op glas zijn overgezet, dus minder abonnees van de doorlus naar de CO gebruikmaken...
[...]
Op het stuk koperlijn tussen jouw aansluiting naar de straatkast toe kan juist door de opbouw naar de buitenringkast meer overspraak de lijn/kabelbundel onstaan, de nieuwe VVDSL lijnen die daarop zijn aangesloten zijn qua signaal 'harder' en zouden een reguliere ADSL2+ lijn weg kunnen drukken.

Om dit tegen te gaan wordt een gedeelte van het frequentiespectrum op alle VVDSL lijnen gedempt om de werking reguliere van DSL lijnen vanuit de CO te kunnen waarborgen, zie: ROMiJo in "VDSL echte snelheid" & Prolution in "VDSL echte snelheid" Daarom geef ik ook aan dat het feitelijk niet zou mogen, maar de praktijk kan wel eens anders uitpakken :)

De VVDSL lijnen die op de straatkast zijn aangesloten hebben inderdaad minimaal last van overspraak omdat de Vectoring techniek deze onderdrukt. Echter een reguliere ADSL2+ lijn maakt geen gebruik van Vectoring, en kan het dus ook niet gebruik maken van deze ruisonderdrukking techniek.

Hogerop in het kopernetwerk (tussen de straatkast en CO) zal de overspraak minder gaan worden omdat steeds meer aansluitingen worden omgezet naar VVDSL vanuit de buitenringkast, maar ik gok dat dat effect maar minimaal is en zeker op dergelijke lange lijnen van > 3 KM :)
Pagina: 1