Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenUilhoorn
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-04 00:02
Ik kan me voorstellen dat bedrijven zich er aan irriteren wanneer er veel sollicitanten zijn die niet (of maar beperkt) voldoen aan de eisen die gesteld worden in een vacature. Aan de andere zijde moet je vanuit een uitkering verplicht een aantal keer per maand solliciteren.

Komt het in de praktijk voor dat sollicitanten op een (gedeelde) blacklist belanden? Gaat het dan vooral om kleine, middelgrote of grote organisaties? Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:11
Ik heb nog nooit gehoord over een vacatureblacklist eigenlijk. Heb je hiervan gehoord of is dit gewoon iets wat je je afvraagt?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:17
Heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord. Ik draai al een tijdje mee bij sollicitaties van kandidaat-nieuwe collega's, maar dat is bij een vrij klein bedrijf. Wij hanteren in elk geval geen enkele vorm van blacklist die we raadplegen, behalve het standaard google/social media detective-werk wat je normaal gesproken doet.

Uiteraard zou dat anders kunnen uitpakken bij recruitment bureaus die feedback kunnen krijgen van bedrijven waar iemand zich bijvoorbeeld erg slecht of ongeïnteresseerd heeft gedragen tijdens een sollicitatie. Bij ons is het pas één keer voorgekomen dat een gesprek binnen een half uurtje werd afgebroken omdat de persoon duidelijk niet paste op de gevraagde functie en maar een beetje random kwam solliciteren.

Verder filteren de meeste bedrijven wel wat op CV's. Bij ons wordt je op basis daarvan uitgenodigd voor een gesprek. Als het niet past houdt het daar meteen op, anders eventueel een tweede of derde gesprek.
Als duidelijk BS op je CV hebt staan en dat komt uit) kan ik me voorstellen dat daar feedback op komt naar een recruiter, bureau waar je CV staat of bijvoorbeeld zelfs het UWV als je via die weg komt zou dat gevolgen kunnen hebben, maar zelfs dan denk ik dat je bij een willekeurig ander bedrijf best weer voor een gesprek wordt uitgenodigd.

[ Voor 27% gewijzigd door TweakMDS op 23-01-2015 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Blacklist op welke manier? "Voldoet niet aan de eisen en zal voor deze vacature dan ook niet benaderd worden." of denk je dat je echt nooit meer welkom bent bij said bedrijf voor wat voor vacature dan ook?

Dat 2e lijkt mij namelijk sterk.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noods
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:28
Ik heb een tijdje op de recruitmentafdeling van een grote detacheerder gewerkt en om op een blacklist te komen moet je het wel heel erg gek maken. Ik heb dat zelf maar een keer meegemaakt; een kandidaat die tot twee keer toe simpelweg niet kwam opdagen bij een sollicitatie en om een derde kans vroeg.

Indien je CV niet voldoet zal dit geen gevolgen hebben, je zal simpelweg afgewezen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:55

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Bijhouden van een blacklist lijkt me meer moeite dan duidelijk niet passende sollicatties gewoon te negeren. Je moet zo'n lijst ergens bijhouden, delen met je collega's en zorgen dat hij gedocumenteerd is, zodat je niet per ongeluk iemand afwijst die dezelfde naam heeft, en kan ook nog eens voor gedonder zorgen als de verkeerde mensen hem zien.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackDaniel
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-06 10:09
De vereisten op die vacatures zeggen uiteindelijk ook niet alles (zeker bij vacatures gericht op jongeren). Als vwo scholier heb ik ook een baan gekregen waar een eis was: "je studeert op hbo- of wo- niveau." Als je serieus denkt dat je een kans maakt, dan moet je niet al te veel letten op van die vrij arbitraire eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Opslaan van persoonsgegevens is al juridisch gevaarlijk, en het delen van zo'n blacklist is ver over de grens.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
SndBastard schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 19:34:
Heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord. Ik draai al een tijdje mee bij sollicitaties van kandidaat-nieuwe collega's, maar dat is bij een vrij klein bedrijf. Wij hanteren in elk geval geen enkele vorm van blacklist die we raadplegen, behalve het standaard google/social media detective-werk wat je normaal gesproken doet
Dat mag eigenlijk niet hè?
http://blog.iusmentis.com...e-sollicitanten-googelen/
Tenzij je het in de vacature hebt vermeld. Maar iedereen doet dat natuurlijk, is ook niet te controleren, tenzij je een soort honeypot opzet met loggers en fake cv's naar bedrijven gaat sturen om te kijken of ze googelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 08:42 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:01

SkyStreaker

Move on up!

Dit is net zo iets wat mensen denken bij een straat vol uitzendbureau's, dat ze elkaar verwittigen van "die moet je niet aannemen want". Dat kan gewoonweg ethisch niet en professioneel niet. Leer je van je fouten, kom je geen steek verder of in trant van de OT: al pas je niet helemaal kan je dan toch net die persoon zijn die geweldig meeloopt.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 19:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit is er een:

http://www.stichtingfad.nl/waarschuwingsregister/

Met name telefoonwinkels hebben veel last van fraude en diefstal door werknemers, zij hanteren deze officiële lijst.

Daarnaast hebben al die winkels ook nog eens een onderlinge grijze lijst van mensen waar tegen geen aangifte gedaan is maar die ze niet meer in die winkels willen hebben. Hierover wordt altijd erg geheimzinnig gedaan.

Verder dan deze officiële en officieuze lijsten ken ik ze niet. En de reden voor deze lijst is vooral fraudepreventie.

Ik kan me voorstellen dat in hoog gereguleerde sectoren zoals banken en farmaceutische bedrijven waar fraude vergaande gevolgen kan hebben vergelijkbare zwarte lijsten bestaan.

Je moet trouwens altijd op de hoogte gesteld worden als je op zo'n lijst gezet wordt.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

JvS schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 09:01:

Ik kan me voorstellen dat in hoog gereguleerde sectoren zoals banken en farmaceutische bedrijven waar fraude vergaande gevolgen kan hebben vergelijkbare zwarte lijsten bestaan.

Je moet trouwens altijd op de hoogte gesteld worden als je op zo'n lijst gezet wordt.
Als jij hiervoor solliciteert, moet je sowieso al een VOG kunnen overhandigen (ook bij instituut als een school) en verwittigen ze je al vanaf de start dat een background-check onderdeel is van de sollicitatieprocedure.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:23

EnnaN

Toys in the attic

Het is wel zo dat als je een sollicitant moet beoordelen of die langs mag komen, en je herkent de cv omdat je die al 10 keer gezien hebt, dat dat dan niet perse positief hoeft te zijn. Maar dan moet je wel dezelfde persoon, in korte tijd, met goed genoeg geheugen hebben, dus daar zou ik niet zo bang voor zijn :)

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
SkyStreaker schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 09:21:
[...]

Als jij hiervoor solliciteert, moet je sowieso al een VOG kunnen overhandigen (ook bij instituut als een school) en verwittigen ze je al vanaf de start dat een background-check onderdeel is van de sollicitatieprocedure.
Ook een VOG is niet waterdicht en een background-check is nogal afhankelijk van de diepgang die er aan wordt gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:25
Ik ken toevallig nog een sector waar een zwarte lijst gebruikt wordt - de reisleiderbranche. Reisbegeleiding krijgt bij veel reisorganisaties betaald op een manier die juridisch eigenlijk niet door de beugel kan. Er zijn reisleiders die daar eerst akkoord mee gaan, een tijdje werken en vervolgens juridische stappen ondernemen om met terugwerkende kracht meer geld te krijgen. Dat trucje kun je theoretisch bij verschillende reisorganisaties achter elkaar uithalen en zo jarenlang aan de gang blijven, dus hebben de reisorganisaties een zwarte lijst van dergelijke mensen aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Anakha schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 09:28:
Ik ken toevallig nog een sector waar een zwarte lijst gebruikt wordt - de reisleiderbranche. Reisbegeleiding krijgt bij veel reisorganisaties betaald op een manier die juridisch eigenlijk niet door de beugel kan. Er zijn reisleiders die daar eerst akkoord mee gaan, een tijdje werken en vervolgens juridische stappen ondernemen om met terugwerkende kracht meer geld te krijgen. Dat trucje kun je theoretisch bij verschillende reisorganisaties achter elkaar uithalen en zo jarenlang aan de gang blijven, dus hebben de reisorganisaties een zwarte lijst van dergelijke mensen aangelegd.
Toch apart dat er een 'zwarte lijst' is voor mensen die zich aan de wet houden, opgesteld door organisaties die dat blijkbaar niet doen. Misschien is een witte lijst een betere term.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakin-Korin
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 13:33
In Belgie Vlaanderen, bestaat sinds een aantal jaar sollicitatieplicht. Het proleem bestaat inderdaad dat werklozen alleen voor het papiertje op sollicitatie gaan om hun uitkering te behouden.
In Vlaanderen kunnen bedrijven deze mensen doorgeven aan de VDAB en geschorst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
Blacklists zullen best bestaan en in sommige gevallen misschien wel terecht.

Maar daar zal je niet opkomen door te solliceteren op een functie die misschien te hoog gegrepen is.

Ik denk bij een blacklist meer aan mensen die het erg bont hebben gemaakt, diefstal, constant ziekmelden en wel gaan feesten, geweld, seksuele intimidatie etc.

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:17
Skimovic schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 19:34:
Ik denk bij een blacklist meer aan mensen die het erg bont hebben gemaakt, diefstal, constant ziekmelden en wel gaan feesten, geweld, seksuele intimidatie etc.
En dat alles tijdens een sollicitatie! :+ :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wel gehoord van white-lists waar dus bepaalde steekwoorden doorgestuurd worden en de rest gaat rechtstreeks naar trash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

De enigen die hier op een soort van blacklist terecht komen zijn recruiters die maar mensen blijven sturen die of niet gekwalifieerd, of niet gemotiveerd zijn met CV's die aan alle kanten zwaar opgedikt zijn.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Laatst online: 10:11
Het gebeurt wel. Ik ken bedrijven die een zwarte lijst bij houden voor ongeveer anderhalf jaar. Als je niet door de sollicitaties heen komt achten ze het onwaarschijnlijk dat je binnen die periode wel voor een andere positie in aanmerking komt.

Daarbij is het natuurlijk logisch dat er niet perse een zwarte lijst hoeft te zijn bij een klein bedrijf of een kleine hr afdeling. Als ze je naam herkennen dan weten ze wellicht ook hoe je de vorige keer uit de verf kwam.

[ Voor 32% gewijzigd door justice strike op 24-02-2015 11:07 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
justice strike schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:03:
Het gebeurt wel. Ik ken bedrijven die een zwarte lijst bij houden voor ongeveer anderhalf jaar. Als je niet door de sollicitaties heen komt achten ze het onwaarschijnlijk dat je binnen die periode wel voor een andere positie in aanmerking komt.

Daarbij is het natuurlijk logisch dat er niet perse een zwarte lijst hoeft te zijn bij een klein bedrijf of een kleine hr afdeling. Als ze je naam herkennen dan weten ze wellicht ook hoe je de vorige keer uit de verf kwam.
Dat heet gewoon administratie voeren. Het zou pas verwerpelijk worden als bedrijven dit onderling zouden delen, en ik dus ergens solliciteer en niet wordt aangenomen puur omdat ik bij bedrijf x ook al ene keer ben afgewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

justice strike schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:03:

Een beslissing nemen om iemand aan te nemen of niet is altijd nog een beslissing gemaakt op aannames. Een aanname ofwel een persoonlijke interpretatie dan wel een overtuiging die niet in jouw persoonlijk voordeel is, zou je niet moeten gaan achtervolgen, zeker niet als jij gewoon eerlijk je best probeert te doen. Zo'n "blacklist" is niet alleen moreel gezien ondenkbaar, maar ook in de etiquette van bedrijfsvoering zou dit niet moeten mogen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Laatst online: 10:11
SkyStreaker schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 13:40:
[...]

Een beslissing nemen om iemand aan te nemen of niet is altijd nog een beslissing gemaakt op aannames. Een aanname ofwel een persoonlijke interpretatie dan wel een overtuiging die niet in jouw persoonlijk voordeel is, zou je niet moeten gaan achtervolgen, zeker niet als jij gewoon eerlijk je best probeert te doen. Zo'n "blacklist" is niet alleen moreel gezien ondenkbaar, maar ook in de etiquette van bedrijfsvoering zou dit niet moeten mogen voorkomen.
Ik ben dit niet aan het promoten oid. Maar ik weet dat dit gebeurt.

[ Voor 3% gewijzigd door justice strike op 24-02-2015 14:13 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

justice strike schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 14:12:
[...]

Ik ben dit niet aan het promoten oid. Maar ik weet dat dit gebeurt.
Dat weet ik, mijn beste ;) Ik acht het gewoon verwerpelijk gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

ATS schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 08:01:
De enigen die hier op een soort van blacklist terecht komen zijn recruiters die maar mensen blijven sturen die of niet gekwalifieerd, of niet gemotiveerd zijn met CV's die aan alle kanten zwaar opgedikt zijn.
Dat komt ook doordat bedrijven vacatures lang open laten staan, zelfs als iemand uitstekend geschikt is voor de functie maar te zeer een eigen wil heeft, of te oud is en daarom te duur.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Stoney3K schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 14:32:
[...]

Dat komt ook doordat bedrijven vacatures lang open laten staan, zelfs als iemand uitstekend geschikt is voor de functie maar te zeer een eigen wil heeft, of te oud is en daarom te duur.
"te duur" bestaat niet meer als flex-werker. Iedereen vanaf 23 jaar oud, vziw, krijgt het startersloon van de laagst geplaatste medewerker van desbetreffende afdeling. Corrigeer mij gerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

SkyStreaker schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 14:34:
[...]

"te duur" bestaat niet meer als flex-werker. Iedereen vanaf 23 jaar oud, vziw, krijgt het startersloon van de laagst geplaatste medewerker van desbetreffende afdeling. Corrigeer mij gerust.
Ja, dus als iemand met 40 jaar en een salaris van xxxx binnenkomt, dan is hij toch te duur.... terwijl iemand met < jaar minder ervaring heeft en voorgaande 'hoge' salarissen en dus wel bij de vacature past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-09 10:14
Ik heb vernomen dat er binnen (de vraag is hoe ruim en welke markten) de grote ondernemingen een Zwarte lijst hebben. Er was een externe (ingehuurd dus) medewerker direct de deur gewezen ivm niet volgen ITIL procedure (onder druk van een PL). Die scheen last hebben gehad bij de volgende gesprekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-08 22:25

T.C

Zowieso procedures moet je volgenen anders zwart-op-wit van leidinggevende/opdrachtgever hebben dat het anders moet.

Zelf ben ik consultant in de farma, ik volg de procedures totdat hoofd QA getekend heeft voor de opdracht tot het niet volgen van de procedures.

Je bent verantwoordelijk voor je eigen acties, als consultant geldt dat nog meer.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Pagina: 1