Dringend advies gevraagd voor een groepsfoto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-03-2023
Ik zit even met een probleempje.
Ik krijg net een telefoontje met de vraag of ik een groepsfoto wil maken van 9 man.
De bedoeling was dat een fotograaf 9 man zou fotograferen en deze foto zou dan gegeven worden op een bruiloft.
Helaas heeft de fotograaf het af laten weten waardoor ik nu gevraagd ben om ze uit de brand te helpen.
Uiteraard ja gezegd, maar ik heb dit nog nooit eerder gedaan en begin hem toch wat te knijpen voor morgen (jawel,het is al voor 8)7 morgen)

Anyway..de locatie is bij iemand binnen,de opties zijn een witte of een grijze wand en daar dus 9 man op een leuke manier groeperen.
De bedoeling is dat het een zwart-wit foto gaat worden.
Aangezien het in een woonkamer gebeurd zal ik met de flitsers moeten werken denk ik.
Nu heb ik als apparatuur de 5DIII en ik denk dat ik ga voor de 24-105 als lens.
Verder heb ik nog 2 flitsers die ik draadloos kan aansturen met de Pixel king pro.
Dan nog 1 statief met een shoottrough paraplu en hiermee zou ik dan iets moeten presteren.

Zoals ik al eerder aangaf heb ik totaal geen ervaring met het poseren van mensen en de bedoeling is natuurlijk dat ze een beetje leuk neer worden gezet.
Ook heb ik bijna geen ervaring met flitsers en draadloos flitsen.
Ik heb dit aangeschaft om er mee te gaan beginnen maar dat is er nog niet van gekomen.
Dat zijn dan al met al best wel wat onzekerheden in zo'n korte tijd.
Via Google ga ik zoeken na wat leuke groepsfoto's die dienen als voorbeeld zodat ik iets leuks heb qua compositie.
Verder denk ik dat ik de personen niet in z'n geheel fotografeer omdat anders ook de vloer mee genomen wordt wat mij een rommelig geheel lijkt te geven.
Wat ik met de flitsers doe ben ik nog niet uit.
Ik denk dat ik in ETL schiet om op safe te spelen? of via het plafond flitsen op statief?
Hebben jullie ideeen of suggesties qua pose,belichting of wat dan ook.
Ik zou het toch wel treurig voor hun vinden als ik morgen geen behoorlijke plaat weet te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je controle wilt over de belichting tijdens flitsen, schiet dan in manual.
Zet eerst je flitsers uit en de sluitertijd op max flash sync, ik denk 1/250. Draai vervolgens het diafragma dicht tot je een zwarte foto maakt. Voilà, je hebt je startpunt! :)
Flitser zou ik dan bouncen via plafond of muur en dan flitskracht opbouwen tot je een nette belichting hebt. Met twee flitsers zou je kracht zat moeten hebben, maar is dat toch niet het geval dan moet je gaan spelen met diafragma en/of ISO. Als de belichting heb zoals je wil, ga dan spelen met positie van de flitsers en je modellen.
Ik zou trouwens de modellen niet strak tegen de witte muur zetten, maar een stukje er vanaf (als de ruimte er is). Dan krijg je een grijze achtergrond, dat leidt minder af dan strak wit.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2015 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09 21:53

Karel V

Een simpele ziel

Als het morgen middag weer net zo prachtig weer is als vandaag zou ik lekker met ze naar buiten gaan. Ben je gelijk af van de noodzaak om een flitser te gebruiken. Wel even kijken wat het weer dan gaat doen.

Binnen lijkt me een ramp. Zeker als ze met z'n allen stijf voor een kale muur staan. Misschien iets met een bank doen voor een wat lossere groepsfoto. Een paar erop, iemand nonchalant op de leuning en nog een paar personen achter de bank en voor de bank op de grond. Dat breekt en dan kun je ze er toch nog volledig opzetten.
Maarjah, ga dan maar even vlug je flitser in een avondje leren kennen. Probeer het qua licht technieken basic te houden. Heb je een statief voor je flitsers?

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet niet een glimlach is net zo belangrijk, dus een random woord als: zeg theezakje :p kan wel is helpen bijvoorbeeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
Bedankt voor jullie reacties.
@woutoud: ik begrijp dat met deze methode ik alleen de flitsers gebruik voor m'n licht en geen omgevingslicht?
Kan je idd mooie foto's mee krijgen maar dan is de plaatsing van de flitsers wel erg belangrijk denk ik en ook de instellingen hiervan.
Hoe zou jij de flitsers plaatsen dan?
En beide op dezelfde power settings?
@karel v: ik heb een statief waar een flitsplu met een flitser op kan ja.
Idd ben ik ook niet erg happy met de locatie,echter buiten fotograferen gaat niet lukken.
Je tip betreft de bank is een goeie. Idd zit ik in die hoek ook te denken..
Ik wil het zeker niet stijf en statig hebben dus bb een bank erbij betrekken is idd een idee.
Ondertussen op Google wat gezocht naar groepsfoto's maar er is weinig te vinden wat ik goed kan gebruiken.
@ace lighting: thx 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

melly schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 19:16:

@woutoud: ik begrijp dat met deze methode ik alleen de flitsers gebruik voor m'n licht en geen omgevingslicht?
Kan je idd mooie foto's mee krijgen maar dan is de plaatsing van de flitsers wel erg belangrijk denk ik en ook de instellingen hiervan.
Hoe zou jij de flitsers plaatsen dan?
En beide op dezelfde power settings?
Correct! Hoe minder variabelen, hoe beter (vind ik). De plaatsing van de flitsers wordt er op zich niet belangrijker van, het is alleen het enige licht dat je zult zien op de foto. Hoe je de flitsers moet plaatsen kan ik je niet vertellen, dat hangt helemaal af van de ruimte die je tot je beschikking hebt. Qua flitskracht zou ik ze eerst gelijk houden (wederom, zo min mogelijk variabelen), mocht de situatie er om vragen kun je het altijd naar smaak aanpassen. Het helpt ook wel om de flitskoppen op te kortste zoomstand te zetten trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-09 11:17
Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
bedankt voor jullie reacties..
morgen een aantal fotos op safe schieten,flitsen via het plafond.
en als ik zeker weet dat er wat bruikbaars tussen zit ga ik met de flitsers off camera experimenteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Als het oncamera flitsen betreft raad ik altijd aan: p stand, flitscompensatie op -1 en 1 stop onderbelichten voor "veilig" flitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat bereik je dan precies met die specifieke combinatie van instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het is een quick&dirty trick. De p stand is een soort automatische stand. Je camera berekent dus dynamisch welke diafragma/sluitertijd etc je nodig hebt. De flits berekent zelf ook hoeveel hij nodig zal hebben (dmv voorflitsje). Dus uiteindelijk heb je een overbelichte foto (auto+flits). Door beide wat terug te schroeven bekom je een foto waarbij het onderwerp correct belicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zie ik niet hoe dat een betere methode is dan wat ik beschreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

melly is het gelukt?

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
Ehmmm...gelukt? :/
Nou..9 man in de woonkamer werd een drama.
Schaduwen op de muur,meubels in beeld,ik strak met mn rug tegen de muur en niet kunnen manoeuvreren ..
Dus de foto binnen schieten is afgeblazen en we zijn naar een locatie buiten gegaan.
Daar heb ik uiteindelijk een foto geschoten die ik op zich weinig bijzonder vind.
Eerlijk gezegd was ik het ook al aardig zat,een hoop tijd kwijt met het gemier in de huiskamer,toch alles opnieuw inpakken en dan vertrekken naar een buitenlocatie.
Daar weer wat gehannes met het vinden van een leuke plek..9 man en ieder met zn eigen mening.
Lang verhaal kort,de foto is gemaakt maar achteraf gezien had ik het wat meer aandacht moeten geven. }:O
Was een wijze les voor mij
Maar hun zijn er blij mee dus missie geslaagd.
Bedankt voor jullie meedenken :)

http://tweakers.net/ext/f/hPkHMXSAhQ64vKsToV5ruzVD/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door melly op 30-01-2015 23:24 ]

Pagina: 1