Kpn glasvezel zonder experiabox met dynamic vlan?

Pagina: 1
Acties:

• urkelman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-12-2024
Beste mede-tweakers,

Zoals zo vele wil ik van de experiabox af. Het liefst helemaal maar vooralsnog alleen voor internet en tv. Netwerkje.com bekeken en opzich heb ik dat werkend gekregen echter heb ik een iets andere situatie. Van de router heb ik slechts 1 kabel naar de slaapkamer waar ik iTV wil en internet. Over 1 kabel dus.
Ik wilde dat oplossen door een switch (Cisco sg200-08) te plaatsen voor mijn router zodat vlan 6 met id 6 untagged naar router gaat maar ik wil er ook vlan 4 overheen laten gaan met id 4. Beide eroverheen met ook beide id 4 en id 6 kan helaas niet. Tenzij ik dus in de slaapkamer een 2e switch plaats die de vlans weer splitst.
Ik zou dan een aparte kabel moeten trekken zodat ik vlan assignment per poort doe echter een extra kabel trekken zie ik niet zo zitten. Ik wil graag de oplossing zoals is ingebouwd in de experiabox. Volgens mij is dat dynamic vlan assignment per Mac address. Klopt dat?
Welke router ondersteund dit? Vooralsnog heb ik alleen catalyst switches kunnen vinden met dynamic vlan assignment per Mac address. Echter zijn deze erg duur.
Kan iemand mij iets op weg helpen?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Volgens mij moet je met de experiabox ook twee kabels of een switch gebruiken? Je hebt twee aansluitingen nodig op een plek waar je er één hebt…

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:57

3DDude

I void warranty's

De meeste apparaten kunnen zelf wel VlanID oppakken.

Ik had een switch met 2 vlans geconfigureerd, op de PC kon ik prima zeggen ik wil vlan 1 op mijn nic aanzetten en toen zat ik daarop :)

Voor een setupbox weet ik het niet.

Be nice, You Assholes :)

• urkelman
Nee nu heb ik slechts de experiabox met 4 poorten en daar gaat nu internet en tv overheen. 1 kabel naar de slaapkamer waar ik een unmanaged switch heb staan en vandaar een kabel naar de decoder en een kabel voor internet naar me tv.

Experiabox wil ik dus vervangen door een eigen router. Ik moet het dan voor elkaar zien te krijgen dat ik vlan 4 met id 4 en vlan 6 met id 6 eroverheen krijg.

[ Voor 25% gewijzigd door urkelman op 23-01-2015 17:43 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ah, dus je hebt wél een switch :P Volgens mij is dat 'dynamisch vlan' gebeuren wat de experiabox doet niets anders dan gewoon vlan tags, dus probeer dat gewoon even. Vrijwel alle (dwz, ik ben nog niks anders tegengekomen) unmanaged switches doen alsof vlan tags niet bestaan. Zet dus vlan 4 (IPTV) tagged op de verbinding naar je switch.

• urkelman
Al geprobeerd. Het punt is dat ik geen twee id's kan meegeven. Bijv ik kan vlan 4 tagged meegeven en vlan 6 untagged. Echter kan ik dan maar 1 id opgeven. Of 6 of 4 (per port)
Met dynamic vlan kun je volgens mij op basis van Mac address een device dynamisch aan een vlan toekennen met een vlanid.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

urkelman schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 18:30:
Al geprobeerd. Het punt is dat ik geen twee id's kan meegeven. Bijv ik kan vlan 4 tagged meegeven en vlan 6 untagged. Echter kan ik dan maar 1 id opgeven. Of 6 of 4 (per port)
Euh, dat moet kunnen want dat is het hele punt van taggen. Maar belangrijker: 6 untagged en 4 tagged is precies wat je wilt proberen. Je computer wil namelijk untagged verkeer hebben, maar je settopbox kan (volgens mij) juist met tagged verkeer overweg.

• urkelman
Het taggen werkt wel maar het gaat om die id's doorgeven.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

urkelman schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 20:17:
Het taggen werkt wel maar het gaat om die id's doorgeven.
Dat is taggen.

• urkelman
Ok
Maar dan nog kun je maar een id per poort meegeven.

"Trunk and access ports

There are two ways in which a machine can be connected to a switch carrying 802.1Q VLAN traffic:

via an access port, where VLAN support is handled by the switch (so the machine sees ordinary, untagged Ethernet frames); or
via a trunk port, where VLAN support is handled by the attached machine (which sees 802.1Q-tagged Ethernet frames).
It is also possible to operate a switch port in a hybrid mode, where it acts as an access port for one VLAN and a trunk port for others (so the attached Ethernet segment carries a mixture of tagged and untagged frames). This is not recommended due to the potential for VLAN hopping (described below)."
Bron: http://www.microhowto.info/tutorials/802.1q.html

Is een hybrid port de oplossing?
Zie ook kopje port configuration.

[ Voor 6% gewijzigd door urkelman op 23-01-2015 21:29 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Om dit uit te proberen wel, ja. Ik weet niet zeker of dat zo werkt met die experiabox maar ik meen het ergens gelezen te hebben.

• urkelman
Ok alleen nu moet ik nog een router of switch vinden die dit kan. De sg200-08 kan dit niet. Overigens heeft deze wel een general optie ipv trunk of access port. Ik weet niet of dat hetzelfde is maar dat werkte in ieder geval niet.

• XiN-eViL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-01 08:52

XiN-eViL

kzie-nie-veel

urkelman schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 14:29:
Ok alleen nu moet ik nog een router of switch vinden die dit kan. De sg200-08 kan dit niet. Overigens heeft deze wel een general optie ipv trunk of access port. Ik weet niet of dat hetzelfde is maar dat werkte in ieder geval niet.
Kan dat hele verhaal niet gewoon niet die TL-SG3210 die ze op netwerkje.com aangeven? Dan zou je (bijvoorbeeld) beneden zowel VLAN 4 als 6 tagged naar de TPLink op de slaapkamer kunnen sturen (over één kabel) en het daar weer splitsen in twee poorten, eentje voor VLAN 4 voor IPTV (zover ik het snap moet deze dan untagged zijn) en eentje voor VLAN 6 voor internet (wederom untagged).

Dat zou alleen betekenen dat je zowel beneden als boven een managed switch / router moet hebben, zodat die onderling beide VLAN's kunnen sturen.

• urkelman
Ja dat is inderdaad een oplossing alleen wel een dure aangezien de slaapkamer niet de enige kamer is met die constructie. Naar de tv beneden en overige slaapkamers zou ik dan ook een manager switch voor moeten aanschaffen.
Het liefst zou ik dus dezelfde oplossing zien welke nu in de experia box zit maar dan in een eigen router.

[ Voor 0% gewijzigd door urkelman op 24-01-2015 21:58 . Reden: Typo ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Als dat daadwerkelijk op basis van MAC-adres is*, dan is dat iets wat je niet zomaar voor elkaar gaat krijgen. Dat soort functies vind je alleen in erg dure switches. Voor de prijs daarvan kun je een simpele managed switch kopen én 'm 20 jaar aan hebben staan.

Voor VLAN tagging heb je geen speciale apparatuur nodig, dat is de basisfunctionaliteit van zelfs de simpelste managed switch.

*) Het is nog erger, want 't gaat dan op MAC OID, aangezien jouw experiabox niet het exact mac-adres van jouw specifieke settopbox weet.

• urkelman
Die experiabox weet dat wel. KPN heeft dat ingesteld maar afgeschermd voor de consument.

Ik ben ook bang dat die techniek erg duur is. Aan de andere kant, het zit nu wel in een router geleverd door KPN wat niet eens multicast ondersteund en slecht overweg kan met airplay...

[ Voor 0% gewijzigd door urkelman op 24-01-2015 22:10 . Reden: Typo ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

urkelman schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 22:09:
Die experiabox weet dat wel. KPN heeft dat ingesteld maar afgeschermd voor de consument.
Neuh.

Je kunt 't zelf natuurlijk wel op volledig MAC-adres doen, maar nog steeds geldt dat je dat niet in goedkope switches terug gaat vinden. Maar je kunt voor twee of drie tientjes prima switches vinden die 802.1q tagging ondersteunen. Bijvoorbeeld de netgear gs105e.
Ik ben ook bang dat die techniek erg duur is. Aan de andere kant, het zit nu wel in een router geleverd door KPN wat niet eens multicast ondersteund en slecht overweg kan met airplay...
KPN heeft de firmware van die experiaboxen aangepast om 't te ondersteunen. Hetzelfde kan niet gezegd worden voor willekeurige producten die jij koopt in de winkel. En jij bent als klant niet groot genoeg (itt KPN als ze DSL modems inkopen) om die toegang te krijgen.

[ Voor 32% gewijzigd door CyBeR op 24-01-2015 22:20 ]

• urkelman
Ik kom net deze link tegen. Dit lijkt heel sterk op de techniek in de experiabox. Vlan tagging port/protocol bases
http://kb.netgear.com/app...work-on-a-smart-switch%3F

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat gaat niet werken want je settopbox gebruikt wat de switch betreft hetzelfde protocol als je computer: IP.

Protocol VLANs zijn leuk om IPv6 in een ander vlan te stoppen, of IPX, etc.

• urkelman
CyBeR schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 22:34:
Dat gaat niet werken want je settopbox gebruikt wat de switch betreft hetzelfde protocol als je computer: IP.

Protocol VLANs zijn leuk om IPv6 in een ander vlan te stoppen, of IPX, etc.
Ahh je hebt gelijk.
Dan vrees ik dat er niks anders op zit dan extra switches te kopen, of extra kabels te trekken of een hele dure switch.
Jammer, ik had gehoopt dat de functionaliteit in de experiabox ook in andere routers te vinden was

• Dav1d
  • Niet online
Edit: vlan4 moet toch untagged naar settopbox
CyBeR schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 19:09:
6 untagged en 4 tagged is precies wat je wilt proberen

[ Voor 85% gewijzigd door Dav1d op 01-02-2015 19:02 . Reden: verkeerde info ]

• urkelman
Dav1d schreef op zondag 25 januari 2015 @ 12:13:
Het maakt de settopbox niet uit of vlan4 untagged of 4-tagged is, in eerste instantie probeert de settopbox 4-tagged te praten.

Dus inderdaad:

[...]

en dan kun je op elke slaapkamer gewoon een domme switch gebruiken.
Heb ik geprobeerd alleen werkte dat niet. Ik moet voor beide de pvid meegeven anders gaat het niet werken en dat kan alleen maar per vlan per poort.

• Dav1d
  • Niet online
Ik weet zeker dat dat kan met de SG200 series.
Maak eens screenshots van de webinterface. Waar loop je vast?

• Dav1d
  • Niet online
Wat voor router gebruik je trouwens? Als bijvoorbeeld Tomato of DD-WRT op kan, is die SG200 zelfs overbodig.

• urkelman
Dav1d schreef op zondag 25 januari 2015 @ 21:44:
Wat voor router gebruik je trouwens? Als bijvoorbeeld Tomato of DD-WRT op kan, is die SG200 zelfs overbodig.
Ik sta op het punt die sg 200 te retourneren maar zal het morgenavond nogmaals eens proberen en daarbij screenshots maken. Overigens heb ik een linksys wrt160n met daarop dd wrt. Deze gebruik ik als los accesspoint. Ik heb het gevoel dat dit niet heel stabiel is om regelmatig WiFi wegvalt. Ik heb ook nog een e4200 met officiële firmware. Wanneer je daar dd wrt opzet verlies je volgens mij de 5ghz band.

In ieder geval bedankt voor alle hulp zover. Ik zal morgenavond even een update posten

• urkelman
Zojuist nogmaals gecontroleerd/getest maar helaas. Zie bijlage
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/ny9t1x.png

Switch zit meteen achter glasvezelkastje.
geen beeld bij port 2 en port 3 maar wel port 4. Oftewel hij heeft altijd een pvid nodig.

[ Voor 20% gewijzigd door urkelman op 26-01-2015 22:44 . Reden: Verduidelijkt ]

• urkelman
Ik neig nu naar een mikrotik router met WiFi 2.4ghz te kopen en eventueel nog een extra switch om verkeer vanaf de router naar de slaapkamer te untaggen zodat ik daar zowel de decoder als internet voor de tv op kan aansluiten.

Helaas is die mikrotik alleen in 2.4ghz uitvoering. Ik denk er daarom aan om nog een engenius accesspoint bij te zetten voor op de eerste verdieping en deze dan op hetzelfde kanaal met dezelfde credentials en ssid te zetten zodat roaming mogelijk is. Gaat dat werken op deze manier?

• Dav1d
  • Niet online
Dan zou ik toch gaan voor een switch met VLAN op basis van MAC adres. Goedkoopste switch die dat kan is volgens mij de TP-Link JetStream TL-SG3210.

• urkelman
Dav1d schreef op zondag 01 februari 2015 @ 16:15:
[...]

Dan zou ik toch gaan voor een switch met VLAN op basis van MAC adres. Goedkoopste switch die dat kan is volgens mij de TP-Link JetStream TL-SG3210.
Dav1d, volgens mij heb je gelijk. Als ik kijk bij de specificaties van de sg3210 dan is dit volgens mij wat ik bedoel:
IP-MAC-Port-VID Binding

Momenteel heb ik een werkende setup dmv een linksys e4200 met tomato erop meteen achter de ntu. Als ik dan de boel tagged doorstuur heb ik bij het eindstation weer een switch nodig die de boel kan untaggen (nog niet getest). In mijn situatie zou ik dus minimaal 2 switches nodig hebben op deze manier en wanneer ik de 3e slaapkamer ook wil aansluiten een 3e switch.
Ik ga denk ik de Cisco sg200 omruilen voor die sg3210.
Bedankt!

• E.e.L
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-04-2024
urkelman schreef op zondag 01 februari 2015 @ 16:48:
[...]

Dav1d, volgens mij heb je gelijk. Als ik kijk bij de specificaties van de sg3210 dan is dit volgens mij wat ik bedoel:
IP-MAC-Port-VID Binding
Ik kan bevestigen dat het met de SG3210 lukt. Inderdaad kun je een MAC adres koppelen aan een VLAN en zo heb ik naar boven via één utp kabel en een unmanaged switch iptv en een accesspoint aangesloten. Poort op de SG3210 ingesteld als general, 4 en 6 untagged, pvid 6, mac settopbox vlan id 4.

• urkelman
E.e.L schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 20:37:
[...]

Ik kan bevestigen dat het met de SG3210 lukt. Inderdaad kun je een MAC adres koppelen aan een VLAN en zo heb ik naar boven via één utp kabel en een unmanaged switch iptv en een accesspoint aangesloten. Poort op de SG3210 ingesteld als general, 4 en 6 untagged, pvid 6, mac settopbox vlan id 4.
Top! Ik heb hem gister binnen gehad. Vanavond even instellen en dan zou het moeten werken dus!
Hoe heb jij je router ingesteld? Vlan 6 moet DHCP hebben. Stuur jij nu vanaf je switch vlan 4 en 6 untagged door naar router en zitten op je router dan alle utp kabels? Of heb jij alle utp kabels op je switch aangesloten en gaat er 1 naar de wan poort van de router en vanaf de lan poort van de router weer 1 terug naar de switch?

Nu nog even op zoek naar een goed accesspoint. Ik zat te denken aan de http://tweakers.net/produ...i-system-uap-ac-unifi-30/
maar ik vind deze wel wat duur. Zeker als ik er ook nog 1 op de eerste verdieping zou willen. Voordeel is wel dat ze roaming hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door urkelman op 04-02-2015 11:31 ]

• E.e.L
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-04-2024
Ik heb 2 managed switches. Eerste is aangesloten op glasvezel modem met VLAN 4,6 en 7 tagged. Naar router enkel VLAN 6 die vervolgens naar volgende switch VLAN 100 doorgeeft en hier DHCP. Switches met elkaar verbonden voor VLAN 4 en een port hier geconfigureerd als GENERAL, PVID 100, VLAN 100 en 4 untagged plus MAC VLAN.

Op eerste switch 2 keer IPTV VLAN 4 naar keuken en woonkamer en naar experia box VLAN 7 voor telefonie. Volgens mij precies zoals het tweede plaatje op : http://netwerkje.com/eigen-router

Dit zou ook allemaal met 1 managed switch kunnen overigens. Maar beide hebben niet genoeg poorten voor mij, samen wel...

• urkelman
Beste mede tweakers,

het is gelukt om de switch zo in te stellen dat ik over 1 kabel zowel iptv als internet untagged heb.
Voor de zekerheid wil ik mijn configuratie delen zodat anderen hier ook wat aan hebben maar ook om te verifieren of ik het wel goed gedaan heb.

De volgende hardware heb ik:
een TP-Link SG3210 en een Linksys E4200 met tomato erop.

In de switch heb ik de volgende VLAN's gecreeerd:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2z7516x.png

De port config ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/21o3e36.png

VLAN 6 gaat untagged naar de WAN port van mijn router toe.
In de router maak ik weer een nieuwe VLAN voor de internetapparaten:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/107mmm8.png

Vervolgens gaat er een kabel van de ethernet port 1 van de router naar port 4 van de switch.
In port 5, 6 en 7 van de switch komen de kabels waar zowel IPTV als internet overheen moet (untagged).
In port 3 van de switch komt de kabel naar de experia box voor de telefonie.

Heb ik het zo goed gedaan? Wanneer ik namelijk port 2 van me router pak doet hij het ook. Oftewel ipv dat hij het dan tagged met VLAN 15 stuurt hij het untagged door en werkt dat ook blijkbaar.

Is dit een correcte en veilige setup? Of moet ik dingen anders doen?

[ Voor 3% gewijzigd door urkelman op 05-02-2015 23:08 ]

• TheJoster
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-12-2025
Beste Urkelman,

Heb je ooit reaktie gehad op je laatste post?
Ik overweeg exact dezelfde setup welke volgens mij dezelfde is als de 3e "Voorbeeld uitbreiding thuisnetwerk" op http://netwerkje.com/eigen-router (maar ipv 2 verschillende SG3210's gebruik jij er 1).

De reden dat je op je Router ook IPTV hebt komt denk ik vanwege de 'general' settings, maar ben geen expert op VLAN gebied :-S
-General mode allows multiple untagged vlans and also multiple tagged vlans to exist on the same switch interface.
-Trunk mode allows ONE untagged vlan and multiple Tagged vlans to exist on the same switch interface.
-Access mode allows only one untagged vlan to exist on a switch interface

Groetjes,

Joey

• j.oostwouder
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-03-2025
Iemand een idee hoe je de experiabox kan verplaatsen? bij mij hangt deze in de meterkast. daar waar alle andere kabels voor andere kabels komen. nu wil ik die experiabox in de woonkamer hebben en daar heb ik 1 UTP kabel voor liggen. dus wat ik wil is om er 2 managed switches tussen te zetten en dan de experiabox aan te sluiten met vlan 4,6,7. en dan de lan kant van de experiabox weer met vlan 10 oid terug te sturen over dezelfde kabel en in de meterkast af te splitsen naar de andere kamers. iemand een idee hoe ik dit voor elkaar krijg?
Pagina: 1