Al het geluid van mijn tv via mijn surround set afspelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amurion
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-08 09:58
Hallo ik heb sinds gister een surround set gehaald en ik wil al het geluid van mijn tv (inclusief via usb/ harde schijf en alle apparaten die in mijn hdmi zijn aangesloten : ps4 / wiiu) via deze surround set afspelen.

Het betreft de volgende apparaten:
TV : Samsung UE46D6200TSXXN
Surround set: JVC RX-ES Home Cinema Control Center

Ik heb de surround set met mijn tv verbonden via een scart kabel en een Optische verbindings kabel.

Nu werkt het geluid via de tv prima, echter als ik naar hdmi ga (ps4/wiiu) dan pakt ie nog steeds het geluid van de tv en als ik naar usb/harde schijf ga dan pakt ie helemaal geen geluid.

Nu is mijn vraag of iemand anders hier ervaring mee heeft en weet hoe ik het geluid van zowel mijn tv, ps4 als usb via mijn surround set krijg. Alle hulp is welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:21
Tegen je tv zeggen dattie de optische kabel als geluidsoutput gebruikt.
Dat vind je ergens in de settings van je TV, onder Audio/Geluid, of in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amurion
Kan zo snel niet vinden hoe die die optische kabel als geluidsoutput gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandervanzijl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 18:59
in ieder geval die scartkabel lostrekken. Die is nergens voor nodig.
en dan je handleiding er eens bijpakken of downloaden van de samsung website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amurion
Handleiding al nagekeken en niks wijzer van geworden. En zonder de scartkabel heb ik ook geen geluid bij de zenders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:03

BLACKfm

o_O

Afbeeldingslocatie: http://pixcluster2.freshworx.de/pix736794/k_R0042211.JPG

Ik ga er van uit dat het onderste apparaat (bovenste is een ander apparaat) jouw surround reciever is.

Voor zover ik kan zien zitten er maar 3 digitale ingangen in (en de scart, maar die tel ik maar niet mee).

Een Wii U heeft voor zover ik kan zien geen digitale output, dus zal het via HDMI moeten naar je tv en dan via de tv weer naar de reciever.

Afbeeldingslocatie: http://www5.pcmag.com/media/images/305765-nintendo-wii-u-console-back.jpg

Een PS4 heeft wel een digitale (toslink) output mogelijkheid, die zou je eventueel direct kunnen aansluiten als het niet via de TV gaat.

Afbeeldingslocatie: http://images.bit-tech.net/content_images/2013/11/playstation-4-review/playstation-4-back-ports-1920x1280.jpg

'Nadeel' is dat je dan op je reciever steeds van bron moet wisselen.

Voor zover ik kan lezen in de handleiding hoef je niks in te stellen, maar hoe heb je de tv met de reciever aangesloten? Via een Toslink(optische) kabel of anders?

Met een scart en een optische kabel dus.

Ik heb een vergelijkbare tv, maar volgens mij is de scart kabel (via een verloopstekkertje) enkel een IN-, en geen output, maar hoe dan ook is de optische toslink verbinding voor het aansluiten van een receiver.
Als je de scart dus gebruikt voor die verbinding dan zou ik die afkoppelen.

[ Voor 12% gewijzigd door BLACKfm op 24-01-2015 23:19 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:06
TV enkel met een optische kabel aansluiten op je cinema set (op Digital 3).
Wèg met die scart.

De TV kan ingesteld worden om alleen geluid door te geven via de optische uitgang.
In de handleiding "Luisteren via een ontvanger" opzoeken en de instructies opvolgen.

Alle middels HDMI op de TV aangesloten apparaten geven dan 2 kanaals geluid door, de TV zelf ("de zenders") kan 5.1 geluid doorgeven.

Wat mogelijk ook nog moet gebeuren is de TV luidsprekers omzetten naar Ext. Luidspreker.
MENU → Geluid → Luidsprekerinstellingen

[ Voor 17% gewijzigd door Masimo op 24-01-2015 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amurion
Mijn reciever is iets anders dan het plaatje, maar waar het volgens mij op neer komt is dat ik geen digitale in/uit gang voor tv. Bij mij staat er alleen video bij op de reciever. Gaat dit betekenen dat ik dan een andere reciever moet hebben? De scart gebruik ik dus momenteel voor het geluid van de tv, want zodra ik de scart kabel ontkoppel heb ik ook op de tv geen geluid meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollo89
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-05 14:56
Amurion schreef op zondag 25 januari 2015 @ 11:40:
Mijn reciever is iets anders dan het plaatje, maar waar het volgens mij op neer komt is dat ik geen digitale in/uit gang voor tv. Bij mij staat er alleen video bij op de reciever. Gaat dit betekenen dat ik dan een andere reciever moet hebben? De scart gebruik ik dus momenteel voor het geluid van de tv, want zodra ik de scart kabel ontkoppel heb ik ook op de tv geen geluid meer.
Kan je dan eens het volledige modelnummer van je receiver geven, zoals het op de achterkant van het toestel staat? Op die manier kunnen we eens kijken wat er mogelijk is. Die op de foto hierboven is een RX-ES1SL, dus blijkbaar heb jij dan een ander type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amurion
Het betreft een:

JVC RX-E5S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollo89
  1. Sluit een SCART-kabel aan tussen de TV SCART aansluiting op de receiver en de SCART aansluiting van je tv (handleiding p. 10).
  2. Sluit een optische kabel aan tussen de DIGITAL IN 2 (VIDEO) aansluiting op je receiver en de DIGITAL AUDIO OUT aansluiting van je tv (handleiding p. 11).
  3. Stel de DIGITAL IN 2 aansluiting van je receiver in op TV in plaats van VIDEO (handleiding p. 21, bedieningsprocedure op p. 18).
  4. Stel de SOURCE in op TV en A/D INPUT op DGTL AUTO in plaats van ANALOGUE (handleiding p. 12)
Indien je tv correct is ingesteld om het geluid door te sturen via de optische kabel, dan zou het op deze manier moeten werken. Als je de handleiding van je receiver niet meer hebt, dan kan je deze hier downloaden in PDF-formaat. De paginanummer van de PDF zijn wel 2 cijfers hoger dan de paginanummers die onderaan op de bladzijden staan gedrukt, dus als er hierboven 'handleiding p. 10' staat, dan is dat pagina 12 van de PDF.

EDIT: ik heb net even de handleiding van je tv bekeken. Op p. 221 staat hoe je het geluid naar je receiver kan sturen. Er staat echter ook het volgende:

Wanneer de ontvanger (thuisbioscoop) is ingesteld op Aan, hoort u alleen
geluid via de Optical-aansluiting van de tv. Wanneer de tv een DTV-signaal
(antenne) weergeeft, zendt de tv een 5.1-kanaals geluid naar de ontvanger
van de thuisbioscoop uit. Wanneer de bron een digitaal onderdeel is, zoals
een dvd en deze op de tv aangesloten is via HDMI, geeft de ontvanger
alleen een 2-kanaals signaal weer.

Indien je dus 5.1-kanaals geluid wil van een extern apparaat (bv. DVD/Blu-ray-speler, PS4, etc.), dan moet je een rechtstreekse digitale verbinding maken tussen dit apparaat en je receiver (hetzij via de optische DIGITAL IN 2, hetzij via de coaxiale DIGITAL IN 1). Als je het geluid van een extern apparaat via je tv naar je receiver stuurt heb je enkel stereo-geluid, de 5.1-surround effecten gaan dan verloren. Dit is een beperking van jouw tv-toestel, iets wat ik nog al gezien heb bij Samsung.

[ Voor 31% gewijzigd door Apollo89 op 25-01-2015 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amurion
Apollo89 schreef op zondag 25 januari 2015 @ 15:52:
[...]
  1. Sluit een SCART-kabel aan tussen de TV SCART aansluiting op de receiver en de SCART aansluiting van je tv (handleiding p. 10).
  2. Sluit een optische kabel aan tussen de DIGITAL IN 2 (VIDEO) aansluiting op je receiver en de DIGITAL AUDIO OUT aansluiting van je tv (handleiding p. 11).
  3. Stel de DIGITAL IN 2 aansluiting van je receiver in op TV in plaats van VIDEO (handleiding p. 21, bedieningsprocedure op p. 18).
  4. Stel de SOURCE in op TV en A/D INPUT op DGTL AUTO in plaats van ANALOGUE (handleiding p. 12)
Indien je tv correct is ingesteld om het geluid door te sturen via de optische kabel, dan zou het op deze manier moeten werken. Als je de handleiding van je receiver niet meer hebt, dan kan je deze hier downloaden in PDF-formaat. De paginanummer van de PDF zijn wel 2 cijfers hoger dan de paginanummers die onderaan op de bladzijden staan gedrukt, dus als er hierboven 'handleiding p. 10' staat, dan is dat pagina 12 van de PDF.

EDIT: ik heb net even de handleiding van je tv bekeken. Op p. 221 staat hoe je het geluid naar je receiver kan sturen. Er staat echter ook het volgende:

Wanneer de ontvanger (thuisbioscoop) is ingesteld op Aan, hoort u alleen
geluid via de Optical-aansluiting van de tv. Wanneer de tv een DTV-signaal
(antenne) weergeeft, zendt de tv een 5.1-kanaals geluid naar de ontvanger
van de thuisbioscoop uit. Wanneer de bron een digitaal onderdeel is, zoals
een dvd en deze op de tv aangesloten is via HDMI, geeft de ontvanger
alleen een 2-kanaals signaal weer.

Indien je dus 5.1-kanaals geluid wil van een extern apparaat (bv. DVD/Blu-ray-speler, PS4, etc.), dan moet je een rechtstreekse digitale verbinding maken tussen dit apparaat en je receiver (hetzij via de optische DIGITAL IN 2, hetzij via de coaxiale DIGITAL IN 1). Als je het geluid van een extern apparaat via je tv naar je receiver stuurt heb je enkel stereo-geluid, de 5.1-surround effecten gaan dan verloren. Dit is een beperking van jouw tv-toestel, iets wat ik nog al gezien heb bij Samsung.
Ik heb jouwn stappen gevolgd en ik zit nu bij een punt waar ik dan dus tv digital krijg zoals zou moeten. Echter heb ik nu geen geluid meer via tv/ps4 of usb. Ik heb geprobeerd op mijn tv de ontvanger te selecteren en op aan te zetten, maar deze optie is niet eens te selecteren tot mijn spijt. Enig idee hoe dat te verhelpen is? En dat probleem van alleen het stereo geluid. Is dat alleen bij samsung tv's? Want ik ga vd week tijdens de mediamarkt actie kijken voor een nieuwe tv en dat zou mijn beslissing qua merk wel beïnvloeden. Verder zoiezo al heel erg bedankt voor. Hoop dat ik het nog goed krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollo89
Amurion schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:54:
Ik heb jouwn stappen gevolgd en ik zit nu bij een punt waar ik dan dus tv digital krijg zoals zou moeten. Echter heb ik nu geen geluid meer via tv/ps4 of usb. Ik heb geprobeerd op mijn tv de ontvanger te selecteren en op aan te zetten, maar deze optie is niet eens te selecteren tot mijn spijt. Enig idee hoe dat te verhelpen is? En dat probleem van alleen het stereo geluid. Is dat alleen bij samsung tv's? Want ik ga vd week tijdens de mediamarkt actie kijken voor een nieuwe tv en dat zou mijn beslissing qua merk wel beïnvloeden. Verder zoiezo al heel erg bedankt voor. Hoop dat ik het nog goed krijg.
Op p. 86 van de handleiding staat iets over 'Ext. luidspreker'. Staat die instelling op 'aan'? Ik vind het wel een erg onduidelijke handleiding!

Ik weet natuurlijk niet wat voor soort tv je zoekt, maar de Sony BRAVIA's sturen in ieder geval wel Dolby Digital geluid door via de optische uitgang, zie ook deze test: 20 TVs tested: Which sets can pass surround sound to a sound bar?. Samsung en LG zijn te vermijden. De Sony W8-reeks van 2014 kreeg overal erg goede beoordelingen, dus is zeker een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amurion
Apollo89 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 14:31:
[...]

Op p. 86 van de handleiding staat iets over 'Ext. luidspreker'. Staat die instelling op 'aan'? Ik vind het wel een erg onduidelijke handleiding!

Ik weet natuurlijk niet wat voor soort tv je zoekt, maar de Sony BRAVIA's sturen in ieder geval wel Dolby Digital geluid door via de optische uitgang, zie ook deze test: 20 TVs tested: Which sets can pass surround sound to a sound bar?. Samsung en LG zijn te vermijden. De Sony W8-reeks van 2014 kreeg overal erg goede beoordelingen, dus is zeker een aanrader.
Ja had ik wel al aan staan, maar hij wil ut niet pakken, maar misschien dat ik vd week dan naar een sony tv kijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollo89
Amurion schreef op maandag 26 januari 2015 @ 16:38:
Ja had ik wel al aan staan, maar hij wil ut niet pakken, maar misschien dat ik vd week dan naar een sony tv kijk
Als de optische kabel in je tv steekt, komt er dan rood licht uit het andere uiteinde (dat normaal in je surround set zou steken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amurion
Apollo89 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 16:50:
[...]

Als de optische kabel in je tv steekt, komt er dan rood licht uit het andere uiteinde (dat normaal in je surround set zou steken)?
Ja dat klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollo89
Probeer dan eens met een optische kabel tussen je PS4 en je surround set. Op die manier kan je testen of het probleem aan je tv ligt, of aan de optische kabel of de surround set zelf. Wel zeker zorgen dat de surround set juist staat ingesteld, dus als DIGITAL IN 2 is ingesteld op TV, dan moet SOURCE ook op TV en A/D INPUT op DGTL AUTO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amurion
Apollo89 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 18:55:
[...]

Probeer dan eens met een optische kabel tussen je PS4 en je surround set. Op die manier kan je testen of het probleem aan je tv ligt, of aan de optische kabel of de surround set zelf. Wel zeker zorgen dat de surround set juist staat ingesteld, dus als DIGITAL IN 2 is ingesteld op TV, dan moet SOURCE ook op TV en A/D INPUT op DGTL AUTO.
Zie nu pas dat ik DIGITAL 1 op tv digital had gezet, maar kwam er ook achter dat ik DIGITAL 2 niet op tv kan zetten, alleen op VIDEO, VCR en DVD. Werkt dus ook niet met PS4 op die manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollo89
Amurion schreef op maandag 26 januari 2015 @ 22:04:
[...]

Zie nu pas dat ik DIGITAL 1 op tv digital had gezet, maar kwam er ook achter dat ik DIGITAL 2 niet op tv kan zetten, alleen op VIDEO, VCR en DVD. Werkt dus ook niet met PS4 op die manier
Je kan ze natuurlijk niet allebei tegelijk op TV zetten. Je moet dan eerst DIGITAL IN 1 opnieuw op DVR/DVD zetten en vervolgens kan je DIGITAL IN 2 op TV zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amurion
Apollo89 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 22:28:
[...]

Je kan ze natuurlijk niet allebei tegelijk op TV zetten. Je moet dan eerst DIGITAL IN 1 opnieuw op DVR/DVD zetten en vervolgens kan je DIGITAL IN 2 op TV zetten.
Holy shit je bent een held xD

Heb het nu werkend, direct in de ps4 werkt ie met digital 2

en in de tv pakt ie nu ook alle geluiden via surround set,

maar wat was nou het probleem dat er bij samsung geen surround was ofzo?

Want geluid komt gewoon uit alle boxen nu

Maar zoiezo vriendelijk bedankt,

zoiezo focking blij dat het nu werkt xD

Nu hopen dat het bij een nieuwe tv weer goed is in te stellen, maar weet nu hoe:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollo89
Amurion schreef op maandag 26 januari 2015 @ 23:13:
[...]

Holy shit je bent een held xD

Heb het nu werkend, direct in de ps4 werkt ie met digital 2

en in de tv pakt ie nu ook alle geluiden via surround set,

maar wat was nou het probleem dat er bij samsung geen surround was ofzo?

Want geluid komt gewoon uit alle boxen nu

Maar zoiezo vriendelijk bedankt,

zoiezo focking blij dat het nu werkt xD

Nu hopen dat het bij een nieuwe tv weer goed is in te stellen, maar weet nu hoe:P
Mooi!

Er zal wel geluid uit alle boxen komen, maar bij echt 5.1 surround kan er uit elke box een verschillend geluid komen, terwijl er bij gewone stereo (2.0) enkel een verschil is tussen links en rechts. Bij alle apparaten die via een HDMI-kabel 5.1 aparte geluidskanalen naar je tv sturen (bv. een DVD/Blu-ray-speler), zal je tv deze samenvoegen tot 2 kanalen, waarbij de surround effecten dus verloren gaan.

Zo zal een geluid dat normaal enkel uit de achterste boxen komt nu ook uit de voorste boxen komen. Een helikopter die je normaal volledig rond je heen hoort cirkelen zal je nu enkel van links naar rechts horen gaan, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amurion
Aah okee, dus in dat geval zal bijvoorbeeld een sony tv nog steeds beter zijn ^_^
Pagina: 1